MuscleMeat

AAS en je genetische grens.

Big'r

Competitive Bodybuilder
Waardering
21
We hebben het er hier vaak over dat AAS je over je genetische grens heen helpen, en dat je door AAS gebruikt een hoeveelheid spiermassa kunt vasthouden die boven je genetische grens ligt.

Velen (waaronder ikzelf) geloven dat een persoon die mbv AAS gebruik boven zijn genetische grens is uitgekomen, deze "onnatuurlijk" gewonnen spiermassa weer zal kwijtraken na langdurig geen AAS meer te hebben gebruikt.
Het lijkt me meer dan logisch dat je persoonlijke, natuurlijke hormoonhuishouding dan niet in staat is om deze spiermassa vast te houden.

MAAR.....

Voor zover ik het heb begrepen is dit theoretisch en volledig logisch.
Ik mis hier echter enige vorm van wetenschappelijk bewijs van. Of een vorm van wetenschappelijk bewijs die het op indirecte manier logisch maakt dat je spiermassa boven je genetische grens weer kwijtraakt.

DUS... Iemand?

Liefst geen standaard welles/nietes discussie hier, maar onderbouwde motivaties zodat we misschien een stap dichter bij komen dan normaal in dit soort discussies.

waarom heb ik dan na mijn kuur, 20 weken geleden, nog steeds dezelfde stats?

vind die hele verklaring niet echt heel doordacht. alsof je test nodig hebt om massa vast te houden.

Dennis, kan het niet zijn dat je het zonder te weten je genetische grens niet bereikt had?

dennis999 zei:
nou, bij 1,80meter en 102kg lijkt me dat erg onwaarschijnlijk ;)

onzin... ik heb mijn genetische grens ook nog lang niet bereikt en ik zit momenteel op 95 kg bij 1.70m (vet% 12-14), zonder ooit gebruikt te hebben. Je kunt heel ver komen.
En daarbij vind ik 20 weken niet lang. Je zou eerder aan een aantal jaren moeten denken.

Ik ben het eens met KaLe.

Zolang je lichaam de gewonnen massa hormonaal kan ondersteunen kun je het vast houden.

Precies.

Ik denk ook dat je lichaam niet in staat is zonder hulp massa boven je gen. max vast te houden.

Maar........... Zorgt hyperplasia nu niet voor een verschuiving van je gen. max? Nieuwe cellen die je anders zou hebben...

Hmmm...

@ Lionel: Is dat zo!? En hoe zit dat dan met hyperplasia!? Die gewonnen massa verdwijnt dan dus ook weer volgens jou?

@ Mr.J. : Je gaat inderdaad over je genetische max heen met hyperplasia. Met AAS niet.

MrJ zei:
Precies.

Ik denk ook dat je lichaam niet in staat is zonder hulp massa boven je gen. max vast te houden.

Maar........... Zorgt hyperplasia nu niet voor een verschuiving van je gen. max? Nieuwe cellen die je anders zou hebben...

Hmmm...

Juist.. Hyperplasie ipv van hypertrofie: dat heb je ook nog. Daarbij bestaat er ook nog zoiets als je "setpoint".

Ik wist wel dat je setpoint van invloed is op je vetpercentage, maar pas hoorde ik dat er ook een soort setpoint voor spierweefsel bestaat. En er gaan stemmen op dat deze setpoint voor spiermassa ook te verleggen is.... De uitersten van deze setpoints liggen echter wel genetisch vast.

Dus ik denk: met behulp van AAS kun je sneller je natuurlijke max. behalen. Misschien is het zelfs mogelijk om je setpoint, met behulp van deze AAS, te verleggen; iets dat zonder AAS bijna onmogelijk is omdat je dan in de marge van je genetische/natuurlijke aanleg zit te rommelen. Hyperplasie zou de logische verklaring kunnen zijn. :rolleyes: :rolleyes:

Het overduidelijkst lijkt me het feit dat die proffesionele bodybuilders die met 'pensioen' zijn er niet meer zo uit zien als eerst toen ze ondersteund werden door de AAS. (afgezien van dat ze toen misschien iets harder trainden) Ze vervallen langzaam maar zeker weer richting hun normalere, genetisch bepaalde postuur.

Als je geen AAS nodig zou hebben om boven je genetische max uit te blijven, dan zou je ze toch ook niet nodig hebben om boven je genetische max uit te komen...dan zou goede voeding en training voldoende moeten zijn.

yeah check kevin levrone.. of zelfs mike christian.. !

Reem zei:
Als je geen AAS nodig zou hebben om boven je genetische max uit te blijven, dan zou je ze toch ook niet nodig hebben om boven je genetische max uit te komen...dan zou goede voeding en training voldoende moeten zijn.

Ben ik met je eens.

of schlierkamp, zijn toch pas ook nog pics van gepost waar ie er niet zo geweldig uit zag.

Reem zei:
Het overduidelijkst lijkt me het feit dat die proffesionele bodybuilders die met 'pensioen' zijn er niet meer zo uit zien als eerst toen ze ondersteund werden door de AAS. (afgezien van dat ze toen misschien iets harder trainden) Ze vervallen langzaam maar zeker weer richting hun normalere, genetisch bepaalde postuur.

Idd,helemaal mee eens.

Tuurlijk heb je die a.s nodig om boven je max te blijven anders zouden er alleen nog maar monsters rondlopen na hun kuurtje en dat is dus echt niet het geval.

Als jij zonder a.s nog alles makkelijk vast kan houden wat je door je kuur gewonnen hebt zit je nog niet aan je max dus.

bigtony zei:
Juist.. Hyperplasie ipv van hypertrofie: dat heb je ook nog. Daarbij bestaat er ook nog zoiets als je "setpoint".

Ik wist wel dat je setpoint van invloed is op je vetpercentage, maar pas hoorde ik dat er ook een soort setpoint voor spierweefsel bestaat. En er gaan stemmen op dat deze setpoint voor spiermassa ook te verleggen is.... De uitersten van deze setpoints liggen echter wel genetisch vast.

Dus ik denk: met behulp van AAS kun je sneller je natuurlijke max. behalen. Misschien is het zelfs mogelijk om je setpoint, met behulp van deze AAS, te verleggen; iets dat zonder AAS bijna onmogelijk is omdat je dan in de marge van je genetische/natuurlijke aanleg zit te rommelen. Hyperplasie zou de logische verklaring kunnen zijn. :rolleyes: :rolleyes:

1.Hyperplasie zorgt niet voor een verandering van het genetisch maximum. Je lichaam kan zoiezo maar zoveel vasthouden met wat het heeft, als je door hyperplasie meer spiervezels krijgt, dan behoud je gewoon meerdere maar kleinere spiervezels.

2.Een genetisch maximum is niet een bepaalde massa in kilo, je genetisch maximum zal anders zijn als je er in slaagt elke dag 5500 cals weg te steken, dan als je er slechts 3000 kan wegsteken op een gemiddelde dag.

3.Een setpoint is een comfortabele zone voor het lichaam. Dat wil zeggen als je boven of onder een bepaalde massa komt, dat het lichaam weer streeft om aan de beginmassa te komen. Dit geld vooral voor vet uiteraard en niet zozeer voor spiermassa. Het behouden van een zeker gewicht en vetpercentage buiten je setpoint voor langere perioden dan normaal, kan je setpoint echter verleggen. Het hele idee van setpoint heeft echter weinig met spiermassa te zien en al helemaal niets met het genetisch maximum.

1.Hyperplasie zorgt niet voor een verandering van het genetisch maximum. Je lichaam kan zoiezo maar zoveel vasthouden met wat het heeft, als je door hyperplasie meer spiervezels krijgt, dan behoud je gewoon meerdere maar kleinere spiervezels.

Ik ben het zómaar met je eens, maar wel op basis van wat ik heb gehoord van een coach die in contact staat met Yates. Die bleek een voorbeeld voor de beantwoording van mijn vraag.
Ik vroeg hem wat ie van STH/HGH etc vond en toen zei hij dat het 'geleende massa' is. Wat hij ermee bedoelde is: Zolang je maar op een bepaald zwaar niveau blijft trainen en af en toe 'bijwerken' met AAS & HGH, zul je je massa blijven behouden.

Als voorbeeld haalde ie Yates aan: Die woont tegenwoordig in Amsterdam schijnt en anyway hij spreekt em af en toe. Yates gebruikt nog wel AAS maar geen HGH/STH etc meer. En dát was overduidelijk te zien volgens mijn contact. De brute gore monstermassa was eraf en er blijft een Yates tegenwoordig over die we van voor z'n STH-tijd kennen :D

Big Cat zei:
3.Een setpoint is een comfortabele zone voor het lichaam. Dat wil zeggen als je boven of onder een bepaalde massa komt, dat het lichaam weer streeft om aan de beginmassa te komen. Dit geld vooral voor vet uiteraard en niet zozeer voor spiermassa. Het behouden van een zeker gewicht en vetpercentage buiten je setpoint voor langere perioden dan normaal, kan je setpoint echter verleggen. Het hele idee van setpoint heeft echter weinig met spiermassa te zien en al helemaal niets met het genetisch maximum.

Wanneer je qua fysiek buiten je setpoint treedt, is het dan ook lastiger om op dat gewicht te blijven, dan wanneer je op een gewicht tracht te blijven dat binnen je comfortabele zone ligt?

lionel zei:
Wanneer je qua fysiek buiten je setpoint treedt, is het dan ook lastiger om op dat gewicht te blijven, dan wanneer je op een gewicht tracht te blijven dat binnen je comfortabele zone ligt?

Inderdaad, je moet gedurende zulke periodes erin slagen dezelfde voedingsgewoontes langdurig aan te houden om daarin te slagen.

• Topic Starter Topic Starter
Big Cat zei:
2.Een genetisch maximum is niet een bepaalde massa in kilo, je genetisch maximum zal anders zijn als je er in slaagt elke dag 5500 cals weg te steken, dan als je er slechts 3000 kan wegsteken op een gemiddelde dag.

Klinkt vrij logisch, maar je moet er maar bij stilstaan.

Hier op voortbordurend nog een paar vragen vanuit een concreet voorbeeld:

Stel ik ben 1,85 m en mijn genetische grens is 100 kg op zo'n 12% lichaamsvet.
Ik doe een aantal kuurtjes en win 10 kg spiermassa.
-Kan ik mijn gewonnen spiermassa vasthouden wanneer ik jaarlijks 1 goeddoordachte kuur volg?
-Heeft iemand een idee hoe lang het duurt voordat ik weer terug zit op mijn genetische grens? Jaartje of 3-5?

Ik snap dat mijn vragen afhankelijk zijn van een aantal variabelen en dat je er eigenlijk geen concreet antwoord op kunt geven, individueel bekeken iig (persoonlijke hormoonhuishouding, goed doordachte kuren gebruiken, goed blijven vreten/trainen en het aantal kg spiermassa boven je grens).

Terug
Naar boven