Fitness Seller

Achterkant schouders (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Behind neck press voelt lekker bij mij hoor


Maar niet in de achterkant van je schouder



Niet per definitie. Ligt eraan hoe je hem uitvoert, en of je met 90% van je 1rm bezig bent op met 70% van je 1rm. Sommige (waaronder ik) doen hem al jaren probleemloos. Dus om hem nou blessures gevoelig te noemen?

Blessures ontstaan door onverstandig of fout trainen.

Goeie post
 
Verkeerde opvatting die vele mensen maken. Train je gewoon de voorste en middelste kop mee. Achterkant komt er bijna niet aan te pas, en is nog een slecht voor de schoudergewrichten owv interne rotatie.

Goede oef die je, spijtig genoeg, maar zelden tegenkomt is de reverse overhead DB laterals. Lijkt een beetje op een omgekeerde side lateral. Neem je de middelste en achterste kop mee.

Hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten.
Dat er mensen zijn die een oefening kunnen uitvoeren zonder er blessures aan over te houden, betekent nog niet dat de de oefening niet blessure gevoelig is.

Gaan we trouwens niet voorbij aan het echte probleem dat de topic-starter omschrijft?
Hij zegt dat de ontwikkeling van zijn posterior delts achterblijft, omdat hij veel presst. Dat betekent dat hij verhoudingsgewijs te weinig rug traint. Eerst zware compound oefeningen voor rug dus, voordat je gaat isoleren:
1. Bent barbell rows (goed diep)
2. 1-arm dumbbell rows
 
Dat er mensen zijn die een oefening kunnen uitvoeren zonder er blessures aan over te houden, betekent nog niet dat de de oefening niet blessure gevoelig is

Ik zou het andersom stellen, dat een aantal mensen problemen krijgt met deze oefening wil nog niet zeggen dat het een blessuregevoelige oefening is.

Vraag wordt dan hoeveel procent van de mensen die een oefening gebruiken moeten problemen krijgen eer je een oefening blessure gevoelig mag noemen? waarbij aangetoond moet zijn dat de blessure ook echt aan de oefening ligt en niet de individuele uitvoering.

Zelf vind ik trouwens BTN oefeningen prima direct na borst om de schoudergordel weer even in z'n fatsoen te krijgen.

Over borst gesproken, bankdrukken staat bekend als een schouderkiller (kijk eens om je heen in de gemiddelde sportschool), toch zie ik'm in 99% van de schema's terug komen. Ook in de schema's van veel anti BTNoefeningen aanhangers.

---------- Post toegevoegd Mon 15 Aug 2011 om 19:51 ----------

Dat betekent dat hij verhoudingsgewijs te weinig rug traint.


ik denk eerder dat de TS net als het gros van de mensen teveel borst/voorkant schouder traint en het waarschijnlijk niet moet zoeken in meer oefeningen voor de achterkant, maar volume/intensiteit van de voorkant moet terug brengen tot e.e.a. weer in balans is (op de oude voet doorgaan en enkel meer werk toevoegen voor de achterkant lost het probleem niet op).
 
Ik raak hier altijd in de war mee... Bij de delts, is het zo dat:
Deltiod Anterior = voorkant
Deltoid Lateral = zijkant
Deltoid Posterior = achterkant

Toch?

Anterior Avant Voor
Posterior Passé Achter, Na (met wat verbeelding vertaald :)
Voor die Lateral zoek ik nog lol maar t is hier vooral bedoeling om verschil tussen voor- en achterkant te onthouden.
Dom ezelsbruggetje maar mssn werkt het wel lol
 
Anterior Avant Voor
Posterior Passé Achter, Na (met wat verbeelding vertaald :)
Voor die Lateral zoek ik nog lol maar t is hier vooral bedoeling om verschil tussen voor- en achterkant te onthouden.
Dom ezelsbruggetje maar mssn werkt het wel lol

Kosten me 5 minuten om uit te vogelen dat je Frans aan het praten was... dus dat ezelsbruggetje werkt niet voor me :rolleyes:

Enigste keer wanneer ik dit nodig heb is als ik op 't internet aan het surfen ben voor nieuwe oefeningen. Maar dan zoek ik voortaan gewoon mijn eigen post weer op aangezien die ''goedgekeurd '' is :p
 
Denk aan post workout.

post-

a prefix, meaning “behind,” “after,” “later,” “subsequent to,” “posterior to,” occurring originally in loanwords from Latin ( postscript ), but now used freely in the formation of compound words ( post-Elizabethan; postfix; postgraduate; postorbital ).

Lateral is makkelijk vanwege je lats.

Anterior blijft over of denk aan de ante bij poker.
 
Verkeerde opvatting die vele mensen maken. Train je gewoon de voorste en middelste kop mee. Achterkant komt er bijna niet aan te pas, en is nog een slecht voor de schoudergewrichten owv interne rotatie.

Goede oef die je, spijtig genoeg, maar zelden tegenkomt is de reverse overhead DB laterals. Lijkt een beetje op een omgekeerde side lateral. Neem je de middelste en achterste kop mee.


ahzo had dit gelezen op een fitness website.

karma hiervoor!
 
Goede oef die je, spijtig genoeg, maar zelden tegenkomt is de reverse overhead DB laterals. Lijkt een beetje op een omgekeerde side lateral. Neem je de middelste en achterste kop mee.
Hoe gebruikt die de middelste en achterste koppen? Lijkt mij gewoon de voorste kop die het werk doet.
 
Niet per definitie. Ligt eraan hoe je hem uitvoert, en of je met 90% van je 1rm bezig bent op met 70% van je 1rm. Sommige (waaronder ik) doen hem al jaren probleemloos. Dus om hem nou blessures gevoelig te noemen?

Blessures ontstaan door onverstandig of fout trainen.

Je moet idd niet op 90% BTN press gaan doen. Ik doe ze ook gewoon met lichter gewicht waar ik easy 10 reppers mee kan maken. Helpt toch goed voor delts.

OT : Wij hebben zo'n rare nieuwe "machine" waar ik een schitterende oefening voor rear delts heb op gevonden. Rechtstaan en dan heb je 2 handvaten met een handgrip eraan en die trek je dan boven schouder of op schouderhoogte naar je toe. Klinkt wss raar :o Eens zoeken of ik een pic kan vinden van dat ding.
 
OT : Wij hebben zo'n rare nieuwe "machine" waar ik een schitterende oefening voor rear delts heb op gevonden. Rechtstaan en dan heb je 2 handvaten met een handgrip eraan en die trek je dan boven schouder of op schouderhoogte naar je toe. Klinkt wss raar :o Eens zoeken of ik een pic kan vinden van dat ding.

Die hebben ze op onze sportschool ook ja, goeie oefening voor achterkant schouder! Gebruik ik ook veel.

Had ook het 'probleem' dat de voorste kop voorliep. Laatste drie maanden veel minder borst en voorste kop oefening gepakt en meer rug en achterste kop gaan trainen.
Resultaat is boven mijn verwachting. Borst nauwelijk in kracht achteruit gegaan, maar wel veel meer definitie en platter. Schouder mooi rond geworden en minder problemen/last van mijn bovenrug.
 
inverse fly's pak je ook wel aardig je schouders mee toch?
 
Hoe gebruikt die de middelste en achterste koppen? Lijkt mij gewoon de voorste kop die het werk doet.
Je kan best de oef eens opzoeken, is moeilijk uit te leggen :p

Poging wagen : Startpositie is de DB's boven je hoofd met gestrekte armen, handpalmen naar elkaar toe. Je laat dan je armen (gestrekt) langs je lichaam gaan totdat je een rechte lijn vormt met je sleutelbeen (mag dieper ook). Je handpalmen wijzen dan naar boven. Terug naar boven is uiteraard dezelfde beweging terug.

Door de stand van je handpalmen ga je de middenkop en achterste koppen isoleren.

Over het al dan slechte of goede van een behind the neck press, het is gewoon zo dat je met deze oefening een interne rotatie krijgt op de gewrichten wat slecht is. Het is perfect mogelijk dat iemand die niet te zwaar gaat er nooit last van krijgt, maar dit neemt niet weg dat het fysiologisch geen gezonde oefening is. Het is voornamelijk belangrijk dat je met verstand traint.
 
Binnen een spier met een gemeenschappelijke aanhechting valt niet te isoleren maar kan je alleen accentueren.

Ik begrijp uit je verhaal dat je een ssort van staande flye beweging maakt van schouderhoogte tot bpoven je hoofd? Als je je armen naast je laat zakken tot ze in 1 lijn zijn met de schouders en de handpalmen naar boven wijzen zijn de bovenarmen lateraal geroteerd (naar buiten) wat juist de voorst kop in de meest gunstige positie plaatst, niet de zijkant en zeker niet de achterkant die in die positie juist de arm naar beneden zou moeten trekken (bij bv een OH pully)

Grofweg kan je stellen dat bij vrije gewichten het deel van de schouder dat naar het plafond wijst het meeste werk verricht.
 
Bent-over straight-arm raises
gevolgd door single arm side cable raises (cable achterlangs vast houden)
 
gevolgd door single arm side cable raises (cable achterlangs vast houden)

Prima oefening voor de zijkant, maar de kabel achter je houden plaatst niet het accent op de achterkant.
 
reverse cable flyes, rechtopstaand in de cable-cross. en daarna nog een paar setjes face-pulls. dan voel je ze wel.
 
Prima oefening voor de zijkant, maar de kabel achter je houden plaatst niet het accent op de achterkant.
ah ok...lijkt dan alleen maar zo, maar zit er dan wel verschil tussen
-voorlangs
-achterlangs
?
 
Ligt aan de uitvoering op zich. Je moet de zijkant zien als een "verweven" structuur (ik kan het zo snel niet anders noemen) die niet alleen recht opzij treket, maar ook en beetje nar voren en een beetje naar achter.

Als je de kabel voor je hebt en je trekt opzij dan trek je ook meestal iets naar achter. Als je de kabel achter je hebt en je trekt naar opzij dan trek je ook meestal iets naar voren. Je kan dus het accent iets verschuiven (iets, niet veel)

Vaak doe ik met dumbbells 1 rep opzij/naar achter, 1 rep recht opzij, 1 rep opzij/naar voren, enz. Op die manietr belast je de zijkant voledig.
 
Ligt aan de uitvoering op zich. Je moet de zijkant zien als een "verweven" structuur (ik kan het zo snel niet anders noemen) die niet alleen recht opzij treket, maar ook en beetje nar voren en een beetje naar achter.

Als je de kabel voor je hebt en je trekt opzij dan trek je ook meestal iets naar achter. Als je de kabel achter je hebt en je trekt naar opzij dan trek je ook meestal iets naar voren. Je kan dus het accent iets verschuiven (iets, niet veel)

Vaak doe ik met dumbbells 1 rep opzij/naar achter, 1 rep recht opzij, 1 rep opzij/naar voren, enz. Op die manietr belast je de zijkant voledig.
ah deze opmerking zocht ik al van je ja, had deze denk ik verkeerd begrepen/geinterpreteerd! Tnx!

maar accent verschuiven vind ik al voldoende...

"Geloof niets, probeer alles" ;)
Tnx!
 
Back
Naar boven