Fitness Seller

ademhaling bij buikspieren andersom?

MeesterJ

Ripped Bodybuilder
Waardering
500
ik was net wat leg raises aan t doen, en ineens schoot me te binenn dat je bij buikspieren de ademhaling beter andersom kan uitvoeren, tenminste dat had ik ergens gelezen...is dit correct? dus uitademen tijdens de negatieve fase en inademen tijdens t omhoog brengen vd benen?

Probeer eens en zeg me wat je beter afgaat...

Groeten

Het omhoogbrengen van de benen is helemaal geen functie van je buikspieren, dus who cares hoe je ademt, zolang je maar niet al te lang niet ademt.

Het omhoogbrengen van de benen is helemaal geen functie van je buikspieren, dus who cares hoe je ademt, zolang je maar niet al te lang niet ademt.

Indirect wel. Vooral met legraise waar de onderrug fixed is, beetje vreemd vind ik dit? :rolleyes:

OT: probeer het gewoon en kijk wat voor jou het beste voelt lol

• Topic Starter Topic Starter
dus jij doet geen leg raises (volgens vele bronnen 1 vd beste oefeningen) voor de nadruk op onderste deel buikspieren omdat het geen 'functie' ervan is?

maar oke, stel dan dat je crunches doet, hoe zie je het dan qua ademhaling?

dus jij doet geen leg raises (volgens vele bronnen 1 vd beste oefeningen) voor de nadruk op onderste deel buikspieren omdat het geen 'functie' ervan is?

maar oke, stel dan dat je crunches doet, hoe zie je het dan qua ademhaling?

Ik doe geen leg raises. En ook geen crunches trouwens (nou ja een setje na het deadliften, maar dat is voornamelijk omdat ik dan graag even wil liggen en de kramp uit mijn onderrug wil halen). En wanneer ik ademhaal is totaal irrelevant.

PS: vele bronnen ?

Wazzup heeft gelijk dat je benen heffen op zich geen functie van de buikspieren is. Maar als je de oefening juist doet en je bekken kantelt pak je de buikspieren wel aan.
Helaas zie ik de meeste mensen enkel de benen heffen :( ...

Wazzup heeft gelijk dat je benen heffen op zich geen functie van de buikspieren is. Maar als je de oefening juist doet en je bekken kantelt pak je de buikspieren wel aan.
Helaas zie ik de meeste mensen enkel de benen heffen :( ...

Was het maar heffen, meestal is het nog ballistisch zwaaien ook.

Als ik situps doe adem ik gewoon uit bij het naar bovengaan hoor? Je bedoelt dat dit andersom beter is?

De meeste mensen voeren het ook nog zo eens uit dat de nadruk voor op ilipsoas ligt..

hoe voer je legraises goed uit dan?

http://www.youtube.com/watch?v=DW5oWZxBdiA
Dit is heel overdreven en een andere oefening (hip thrust) maar het laat wel goed zien wat de bedoeling is. De heupen moeten loskomen (door inspanning van de buikspier) in plaats van een contractie van de ilipsoas en aanverwante beenspiertjes

denk dat ik het begrijp ja. In ieder geval ik doe de legraise altijd in een frame met me rug tegen zo een vlak, en doe mijn benen altijd zo ver mogelijk naar boven.
Ik las ook eens ergens dat wanneer je je knieen omhoog doet ipv gestrekte benen je ook beter je buikspieren aanspreekt.

denk dat ik het begrijp ja. In ieder geval ik doe de legraise altijd in een frame met me rug tegen zo een vlak, en doe mijn benen altijd zo ver mogelijk naar boven.
Ik las ook eens ergens dat wanneer je je knieen omhoog doet ipv gestrekte benen je ook beter je buikspieren aanspreekt.

Zelfde concept, als je kont loskomt van het vlak moet dat gebeuren door contractie van de onderste buikspieren. Dit is de enige manier waarop legraises een effectieve oefening is. Dat kan met beide gestrekte benen of gebogen knieen. Maar het is natuurlijk makkelijker met kleinere hefboom

• Topic Starter Topic Starter
nouja, ik doe bij leg raises ook mn bekken kantelen; tenminste zover als me dat lukt. Ik doe idd ook reverse crunches. Maar het is me duidelijk dat de ademhaling dus gewoon 'normaal' uitgeveord kan worden :P

Terug
Naar boven