Fitness Seller

Advies nodig mbt progressie op Squats

Crocs ... maar dat hebben ze je al gezegd.
Squatschoenen is wat overkill maar een simpele sportschoen met een "hardere" zool helpt al wel.

Misschien een idee om die belt te laten voor wat het is?

Alan Thrall squat filmpje zoeken en: "squat with poor mobility" opzoeken

Lijkt me ook een probleempje met "veiligheid" en motivatie
Als je zo alleen traint is het moeilijk om er altijd 100% voor te gaan...
En zonder safetybars/spotter zou ik ook niet tot mijn maximum durven gaan.

Verder: adem je wel in en "brace" je jezelf voordat je zakt?

Als je ziet wat een zwangerschapsbuik ik hier krijg omdat ik inadem, dat zie ik bij jou niet.

Hip flexor stretch (athlean x youtube channel) opzoeken

Hoe ziet je warmup eruit? zou 10-15x met een lege bar squatten om eerst al op genoeg diepte te raken.

• Like
Waarderingen: Inb4
  • Topic Starter Topic Starter
Crocs ... maar dat hebben ze je al gezegd.
Squatschoenen is wat overkill maar een simpele sportschoen met een "hardere" zool helpt al wel.

Misschien een idee om die belt te laten voor wat het is?

Alan Thrall squat filmpje zoeken en: "squat with poor mobility" opzoeken

Lijkt me ook een probleempje met "veiligheid" en motivatie
Als je zo alleen traint is het moeilijk om er altijd 100% voor te gaan...
En zonder safetybars/spotter zou ik ook niet tot mijn maximum durven gaan.

Verder: adem je wel in en "brace" je jezelf voordat je zakt?

Als je ziet wat een zwangerschapsbuik ik hier krijg omdat ik inadem, dat zie ik bij jou niet.

Hip flexor stretch (athlean x youtube channel) opzoeken

Hoe ziet je warmup eruit? zou 10-15x met een lege bar squatten om eerst al op genoeg diepte te raken.

Ik ga idd Converse Allstars halen (of iets dergelijks) = me aangeraden.

Ik zal de filmpjes eens opzoeken, ik ben benieuwd.

Bij zwaardere gewichten train ik in de sportschool (in een kooi met safety).
Kun je de term "brace" verduidelijken ? Ik adem wel in (tenminste voor zover ik me daar bewust van ben, ik adem uit met uitstoten / maar ik zal er eens meer op gaan letten).

Warm up: inderdaad reps met lege Bar. +/- 15x langzaam zakken + explosief uitstoten en 15x zakken en dan even blijven zitten onderin.
Verder doe ik zo nu en dan zeg maar 1/6 Squats met +/- 130 % 1 rm. Een soort mindfuck zeg maar. Het was een advies waar ik me wel in kan vinden.

Thanx !

By the way: de Belt gebruik ik ter ondersteuning vanwege een littekenbreuk in mijn onderbuik (erfenis van een niertransplantatie), dat is dus wel noodzaak.

Ik ga idd Converse Allstars halen (of iets dergelijks) = me aangeraden.

Ik zal de filmpjes eens opzoeken, ik ben benieuwd.

Bij zwaardere gewichten train ik in de sportschool (in een kooi met safety).
Kun je de term "brace" verduidelijken ? Ik adem wel in (tenminste voor zover ik me daar bewust van ben, ik adem uit met uitstoten / maar ik zal er eens meer op gaan letten).

Warm up: inderdaad reps met lege Bar. +/- 15x langzaam zakken + explosief uitstoten en 15x zakken en dan even blijven zitten onderin.
Verder doe ik zo nu en dan zeg maar 1/6 Squats met +/- 130 % 1 rm. Een soort mindfuck zeg maar. Het was een advies waar ik me wel in kan vinden.

Thanx !

By the way: de Belt gebruik ik ter ondersteuning vanwege een littekenbreuk in mijn onderbuik (erfenis van een niertransplantatie), dat is dus wel noodzaak.

Je hebt nu enorme forward knee travel. Speciale squat schoenen zouden je zeker goed doen. Die mindfuck vind ik nergens op slaan, leer eerst maar eens goede form met lichte gewichten.

Bracen kun je wel goede filmpjes over vinden op youtube. Je ademt zeg maar richting je buik. Daarna houd je de adem in en druk je de buikspieren naar buiten. Alsof je je schrap zet om een klap in je buik te krijgen. Aangezien je een belt draagt.. Adem in die belt en druk je buikspieren in je belt.

• Like
De 'mindfuck' is aangeraden met de gedachte dat de juiste vorm aanwezig was. Idd kan Mar dit voorlopig achterwege laten totdat de vorm correct is en de behoefte tot zwaarder squatten blijft.

Speciale schoenen is zonde geld, een hielverhoging kan ook zonder speciale schoen. Als er een hielverhoging nodig zou zijn dan zou dit manco moeten worden aangepast door een speciale oefening om meer flexibiliteit te krijgen.

All Stars zijn meer dan uitstekend!

• Like
Ja daar ga ik zeker aan werken evenals het bracen, vooralsnog Squat ik thuis op blote voeten.
Betere schoenen kopen ligt komende week in de planning.

By the way ook het zakken vanuit de heupen (en niet eerst vanuit de knieen) wordt aan gewerkt.
Ik heb inmiddels een heel lijstje :D

Forward Knee Travel vind ik een lastige, ik heb me even ingelezen en lees dat de meningen in deze uiteen lopen.
Ik ben bang dat als ik daar te veel op ga letten dat ik dan een te onnatuurlijke houding aan ga nemen.

Thanx voor de reactie, stel ik op prijs.

@rob91

In je eerdere post schrijf je: "Forward knee travel is niet erg, maar nu laad je niet goed je hamstrings, glutes en heupen".

Dit kan ik niet helemaal plaatsen (?)

@rob91

In je eerdere post schrijf je: "Forward knee travel is niet erg, maar nu laad je niet goed je hamstrings, glutes en heupen".

Dit kan ik niet helemaal plaatsen (?)

Als je start met je heupen naar achter te doen, dan laad je als het ware je hamstrings en bilspieren. Als halverwege dan je knieën alsnog naar voren komen is dat niet erg, maar nu schieten je knieën vanaf het begin al naar voren. Nadeel daarvan is ook dat je veel moeilijker diepte haalt. Jij voert eigenlijk je back squat uit als een front squat.

• Like
Als je start met je heupen naar achter te doen, dan laad je als het ware je hamstrings en bilspieren. Als halverwege dan je knieën alsnog naar voren komen is dat niet erg, maar nu schieten je knieën vanaf het begin al naar voren. Nadeel daarvan is ook dat je veel moeilijker diepte haalt. Jij voert eigenlijk je back squat uit als een front squat.

Okay, duidelijk. Dank je

Je buik uitzetten is nergens voor nodig. Je moet gewoon je hele core aanspannen en hoeft niets naar buiten te drukken.
Buik uitzetten en hele core aanspannen tegelijk werkt niet goed samen.

Je buik uitzetten is nergens voor nodig. Je moet gewoon je hele core aanspannen en hoeft niets naar buiten te drukken.

Dat is ook wat ik ga doen in ademen (vanuit buik) en dan core aanspannen.
Daarnaast ga ik ook planls doen, om mijn core wat te versterken.

oefen gewoon thuis body weight squats, niet als workout maar gewoon form oefenen. heb dit altijd gedaan en heb hier geen spijt van

en gooi die crocs maar weg :p

denk dat we wel hetzelfde bedoelen:
bovenaan inademen (buikademhaling), buik komt automatisch naar voren
"brace" = je buikspieren aanspannen, daardoor gaat ie iets terug naar binnen (alhoewel ik veel lees dat er velen naar buiten duwen, maar dan kan ik zelf niet idd)
squat, en terug bovenaan pas lucht eruit laten

All Stars vond ik niet zo geweldig om te squatten, dan liever een gewone sportschoen (maar met een degelijke hardere zool), omdat je hiel dan wat hoger staat.

Als je gaat cutten zal je squat wss niet veel meer vooruitgaan... en mogelijk ook wat minderen, that's life :)
Met HST doe ik nu 1x15 met 60 kg en dat is voor mij vermoeiender dan met SL 5x5 met 100 kg met 3 min rust tussen de sets, gewicht zegt weinig.

• Like
denk dat we wel hetzelfde bedoelen:
bovenaan inademen (buikademhaling), buik komt automatisch naar voren
"brace" = je buikspieren aanspannen, daardoor gaat ie iets terug naar binnen (alhoewel ik veel lees dat er velen naar buiten duwen, maar dan kan ik zelf niet idd)
squat, en terug bovenaan pas lucht eruit laten

All Stars vond ik niet zo geweldig om te squatten, dan liever een gewone sportschoen (maar met een degelijke hardere zool), omdat je hiel dan wat hoger staat.

Als je gaat cutten zal je squat wss niet veel meer vooruitgaan... en mogelijk ook wat minderen, that's life :)
Met HST doe ik nu 1x15 met 60 kg en dat is voor mij vermoeiender dan met SL 5x5 met 100 kg met 3 min rust tussen de sets, gewicht zegt weinig.

Ja dat is waar, ik merk zelf ook dat meer reps met een lager gewicht zwaarder is als 5 x 5 met een hoger gewicht.

Wat betreft cutten: ik mag toch hopen dat ik over een maandje of 3 (4 ?) aardig wat progressie heb door gemaakt. Maar ja ik zal zien.
Blote voeten bevalt me iig goed, hoewel ik dat in de sportschool niet ga doen.

Ja dat is waar, ik merk zelf ook dat meer reps met een lager gewicht zwaarder is als 5 x 5 met een hoger gewicht.

Wat betreft cutten: ik mag toch hopen dat ik over een maandje of 3 (4 ?) aardig wat progressie heb door gemaakt. Maar ja ik zal zien.
Blote voeten bevalt me iig goed, hoewel ik dat in de sportschool niet ga doen.

Je eerste punt heeft met uithoudingsvermogen te maken, niet met gewicht. Als je met alleen je lichaamsgewicht veel herhalingen zou maken is dat ook pittiger dan 5 reps met een barbell in je nek. Sterker worden doe je echter niet met het eerste ;)

Je tweede punt heeft imo weer alles te maken met ongeduld. 3 maanden voor een BB'r/KT'r is niets. En al helemaal niet als je probeert sterker te worden en tegelijkertijd af te vallen.

Met een beetje mazzel heb je over 3 maanden de correcte vorm onder de knie en in je systeem. Dan met de goede uitvoering en goed/voldoende voedsel sterker proberen te worden lijkt mij realistischer.

Uurje kennis vergaren op deze mooie zondagochtend:

Laatst bewerkt:
  • Like
Je staat ook niet echt stabiel. Zodra je zakt kun je zien dat je naar stabiliteit zoekt, je staat te wobbelen met je core. Verder moet je je veel meer op je techniek focussen. Je kunt zien dat je bij een bepaalde rep eerst je benen doet, en dat dan je bovenlichaam er achteraan komt. Veel mensen zien een squat als zakken en maar weer naar boven zien te komen. Het moet écht uit je benen komen.
Probeer 's je beenspieren aan te spannen als je zakt. Natuurlijk niet flexen zodat je niet kúnt zakken, maar meer voor stabiliteit.
Succes!

• Like
Terug
Naar boven