MuscleMeat

Afmetingen lichaam tijdens bulk/cut/bulk .. wat heb ik nu bereikt?

pimpel

Dutch Bodybuilder
Waardering
17
Lengte
1m88
Massa
89kg
Vetpercentage
16%
Ik hou sinds het begin elke maand een meting bij van mijn armen, borst, benen enz.
Nu ben ik een jaar verder en begon een jaar geleden met bulken .. toen cut en nu zit ik weer in de bulk.

Als voorbeeld pak ik even mijn biceps samen met me buikomtrek (vet) afmeting.

Einde bulk vorig jaar: bicep op 36cm en buikomtrek op 87cm
Einde cut juni dit jaar: bicep op 34cm (2cm verloren dus) en buikomtrek op 81cm

Nu bulk 2 tot vandaag: bicep wederom op 36cm en buikomtrek op 88cm

Wat heb ik nu bereikt?
Me armen zijn weer even groot.. me buik is weer even "vet"
Voor me gevoel ben ik gewoon weer terug bij het einde van me eerste bulksessie.

Tuurlijk ben ik in gewichten omhoog gegaan steeds.
En nu in me bulk zit ik al een stuk hoger in gewichten als in me vorige bulk.
Maar ik als ik zo de cm's ziet had ik eigenlijk me armen op 36cm verwachten en me buikomtrek op een veel lager aantal cm's.

Het ka zijn dat je wel degelijk spiermassa hebt gewonnen, maar niet veel op je armen. Het vergelijken van gewicht en vetpercentage voor en na de cut en bulk geven een beter beeld van hoeveel vvm je hebt gewonnen.

Tijdens je bulk krijg je sowieso een dikkere buik (meer maaginhoud/darminhoud en vocht), dus daardoor kan je ook een grotere omvang hebben.

Hier hetzelfde verhaal. Hoe hoger mijn vetpercentage, hoe meer vetvrije massa. Cut ik, dan daalt mijn gewicht, kracht & spiermassa. Let wel: ben 48 jaar.

Hier enkele voorbeelden van metingen: vet % 20,7 % VVM: 66,8 KG 19,5 % VVM: 64,7 KG 16,3 % VVM: 63,6 KG Dus hoe lager mijn vet-%, hoe lager mijn VVM. :rolleyes:

Maar dat is toch logisch? Omdat als je bulkt je 80kilo weegt en dan je VVM 66,8 is en daarvoor maar 70kilo VVM 64,7? Je VVM is hoger dan eerst maar betekent niet dat je minder vet hebt;)

(getallen kloppen niet maar het gaat om het idee)

• Topic Starter Topic Starter
Thanks!!

Hoe bereken ik nu wat ik bijvoorbeeld in onderstaand aan vet gewonnen heb en wat aan spier?

09-2013
76,6 gewicht
62,8 vvm
18 BF

03-2014
83 gewicht
69,7 vvm
16 %BF

Is het verschil tussen de VVM, de 6.9 kilo nou wat ik aan spier gewonnen heb dan?

Als ik logisch nadenk zou ik zeggen van wel, Je hebt 6.9 kilo meer VVM dus dat is vocht+spier.

De vraag is alleen hoe goed kun je vertrouwen op de meting van je vetpercentage..

Terug
Naar boven