Fitness Seller

Afslanken: sneller en gezonder met 2 maaltijden per dag

wazzup

Gargantuan Beast
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
1.446
Lengte
1m89
http://www.ergogenics.org/afslanken-sneller-gezonder-twee-maaltijden-per-dag.html

Afslanken gaat beter met 2 grote maaltijden per dag dan met 6 kleinere maaltijden. Dat ontdekten onderzoekers van het Institute for Clinical and Experimental Medicine in de Tsjechische hoofdstad Praag. Volgens de Tsjechen, die mollige en dikke proefpersonen met diabetes type-2 gebruikten, is afslanken met 2 grote maaltijden per dag nog gezonder ook.

Proefopzet

De onderzoekers gaven 54 proefpersonen van 30-70 jaar drie maanden lang 6 kleine maaltijden per dag, en een even lange periode 2 grote maaltijden per dag. In het laatste geval kregen de proefpersonen uitsluiten een stevig ontbijt en een net zo stevige lunch.

De samenstelling van het dieet was in beide periode hetzelfde: 55 procent van de energie kwam uit koolhydraten, twintig procent uit eiwitten en de rest uit vet. De proefpersonen kregen per dag ongeveer vijfhonderd kcals minder dan ze verbrandden.

De proefpersonen bewogen ongeveer evenveel.

Sneller afslanken

Tijdens beide periode vielen de proefpersonen af. De afname van het gewicht en de omvang van de taille was echter groter in de periode waarin de proefpersonen 2 maaltijden per dag gebruikten groter.

In de periode dat de proefpersonen 6 maaltijden per dag gebruikten nam hun middel af met 1 cm; in de periode dat ze slechts 2 keer per dag aten was die afname 5 cm.

2mealsversus6mealsaday2.gif

De proefpersonen verloren enkele tientallen procenten meer kilo's als ze slechts 2 keer per dag aten [in de figuur hieronder: linksboven].

2mealsversus6mealsaday.gif

Gezonder

In de periode dat de proefpersonen 2 keer per dag aten verminderde de hoeveelheid vet in hun lever [HFC] meer dan in de periode dat ze 6 keer per dag aten. Ze hadden bij minder maaltijden per dag bovendien 's ochtends vroeg minder glucose en C-peptide [een merker voor de aanmaak van insuline] in hun bloed. Dat wijst op een verbeterde insuline- en glucosehuishouding.

Conclusie

"These results suggest that eating two larger meals a day (breakfast and lunch) may be more beneficial for patients with type 2 diabetes than six smaller meals during the day", schrijven de Tsjechen. "Novel therapeutic strategies should incorporate not only the energy and macronutrient content but also the frequency and timing of food. Further larger scale, long-term studies are essential before offering recommendations in terms of meal frequency."

Bron:
Diabetologia. 2014 Aug;57(8):1552-60.

Dat onderzoek gaat wel over mensen met Diabetes type 2. Er is nog een andere studie die aantoont dat je met minder frequente maaltijden inderdaad meer afvalt, maar ook meer vet vrije massa verliest..

Zie:
Als je wilt afvallen moet je je inname van voedsel verdelen over meerdere momenten per dag. Zo voorkom je dat je stofwisseling inzakt. Dat vertellen dieetgoeroes nu al tientallen jaren aan iedereen die wil afvallen. Helemaal niet nodig, aldus een kleine studie van de University of Ottawa.

De Canadezen lieten zestien gezonde dikkerds 8 weken afslanken met een dieet dat dagelijks 700 kcal minder leverde dan de dikkerds verbrandden. De samenstelling van het dieet gehoorzaamde aan de gevestigde inzichten in de voedingswetenschap over wat voor voeding gezond is.

De ene helft van de proefpersonen at op 3 momenten van de dag: bij het ontbijt, de lunch en het diner. De andere helft at op 6 eetmomenten - en snackte tussen de maaltijden door. Gemiddeld at de high meal frequency-groep dagelijks 202 kcal in de vorm van snacks. De totale hoeveelheid energie die beide groepen aten was uiteraard gelijk.

Hieronder zie je wat 8 weken dieet deed met het gewicht en de lichaamssamenstelling van beide groepen.

Body wt (kg)
-4.6 (high meal frequency)
-5.3 (low meal frequency)
Fat mass (kg)
-3.2 (high meal frequency)
-3.1 (low meal frequency)
Lean body mass (kg)
-1.8 (high meal frequency)
-2.6 (low meal frequency)

De high meal frequency-groep verloor iets meer vet en hield iets meer vetvrije massa vast, maar de verschillen tussen beide groepen waren niet significant. Dat gold ook voor de verschillen tussen de aanmaak van de eetlusthormonen ghreline en PYY. De figuur hieronder vertelt wat er gebeurde met de aanmaak van ghreline bij beide groepen. Driehoekjes: high meal frequency-groep; vierkantjes: low meal frequency-groep; doorgetrokken lijn: voor het dieet; stippellijn: na het dieet.

ghreline.gif

"We thus conclude under the conditions described in the present study that increasing meal frequency does not promote increased body weight loss", besluiten de onderzoekers hun artikel. Als ze meer proefpersonen hadden gebruikt was dat misschien anders geweest.

De ervaring van veel naturelbodybuilders is dat meerdere eetmomenten wel voorkomen dat het metabolisme inzakt. Voorwaarde is wel dat je tijdens die extra eetmomenten vooral eiwitten inneemt, en dan liefst een hoeveelheid van dertig gram eiwit - 120 kcal - of meer.

bron:
http://www.ergogenics.org/vetzucht94.html

snap nog steeds niet waarom mensen blijven denken dat meal/protein timing niet belangrijk zou zijn... nu ja, voor ons dan

Definieer "ons"?

snap nog steeds niet waarom mensen blijven denken dat meal/protein timing zo belangrijk zou zijn

srs

iemand overtuig me met iets wat geen broscience is

^Ik durfde het al niet zo direct aanpakken... ;)

snap nog steeds niet waarom mensen blijven denken dat meal/protein timing zo belangrijk zou zijn

srs

^Ik durfde het al niet zo direct aanpakken... ;)

Zoals de cijfers in de studie aangeven val je inderdaad meer af door minder frequent te eten op een dag tov meer frequent eten. Echter is het verschil vrijwel geheel vvm. Dus als je het behoud van vvm belangrijk vindt dan eet je het beste vaker op een dag. Maar als het je alleen om de kilo's op de weegschaal gaat dan eet je het beste slechts enkele keren op een dag.

Zoals de cijfers in de studie aangeven val je inderdaad meer af door minder frequent te eten op een dag tov meer frequent eten. Echter is het verschil vrijwel geheel vvm. Dus als je het behoud van vvm belangrijk vindt dan eet je het beste vaker op een dag. Maar als het je alleen om de kilo's op de weegschaal gaat dan eet je het beste slechts enkele keren op een dag.

Waar zie je dat staan?

Ik heb regelmatig discussies met mensen die af willen vallen of daarmee bezig zijn.
Valt me steeds weer op dat iedereen het heeft over 6 x per dag eten,timing,2 x per dag eten,en weet-ik-het-wat-nog-meer.

Ben geen dieet-goeroe ofzo,en beweer ook niet de wijsheid in pacht te hebben,maar ik ga elke zomer weer van een procentje of 15/16 naar 6-8 procent ofzo.Dat doe ik elk jaar,al jaren.
IK time niets,en ik eet gewoon 3 x per dag.Gewoon minder KC.Meer eiwitten dan weer wel,maar die mensen
waar ik mee praat sporten niet,dus naar eiwitten hoeven ze niet te kijken.Gewoon minder eten.

Ik zit dan als levend bewijs voor hun neus,maar je ziet dat ze twijfelen,en gaan wss toch weer moeilijk lopen doen met allerlei 'nieuwe methoden' om af te vallen.Wat dan 9 van de 10 keer niet lukt.....ach ja...

Kan me zo voorstellen als je wedstrijden doet en op 4 % staat dat het wat genuanceerder ligt.

Thermogeen effect van die twee grote maaltijden is opgeteld groter dan de som van thermogeen effect van de kleine maaltijden. Dat zal denk ik de grootste factor zijn hier

srs

Voor performance zeker wel, en diet adherence wat dan natuurlijk afhangt van de persoon. Als je opgesloten wordt in een kamer en al je voeding uitgemeten toegedient krijgt, not so much.

Verder denk ik dat het sowieso uitmaakt icm hoe snel specifieke samenstellingen van maaltijden opgenomen wordt; stel je neemt de hele dag alleen whey shakes en 1 maaltijd met de rest van je macros, zeker weten dat je proteine timing buiten de absorptie van de echte maaltijd uitmaakt. En dat zeker bij meerdere activiteiten per dag, zoals cardio en weight training appart.

Verander de titel naar: Afslanken voor mensen met diabetes: sneller en gezonder met 2 maaltijden per dag.

zie:
Body wt (kg)
-4.6 (high meal frequency)
-5.3 (low meal frequency)
Fat mass (kg)
-3.2 (high meal frequency)
-3.1 (low meal frequency)
Lean body mass (kg)
-1.8 (high meal frequency)
-2.6 (low meal frequency)

Bij een high meal frequency verloren ze in het onderzoek 1,8kg VVM en bij een low meal frequency verloren ze in het onderzoek 2,6kg VVM.

Bij een high meal frequency verlies je zelf meer vetmassa tov low meal frequency, daar is het verschil slechts 0,1kg maar toch..

zie:

Bij een high meal frequency verloren ze in het onderzoek 1,8kg VVM en bij een low meal frequency verloren ze in het onderzoek 2,6kg VVM.

Bij een high meal frequency verlies je zelf meer vetmassa tov low meal frequency, daar is het verschil slechts 0,1kg maar toch..

Is dat verschil vvm of echt spiermassa? Kan ook vochtof maaginhoud zijn?

Ah ok thanks kon het niet vinden. Verschil in verloren fat mass is wss niet significant.

Iemand hier ervaring met het ZelfSlank Plan? Hoorde dat het best effectief is, maar ik verneem graag ook persoonlijke ervaringen..

Terug
Naar boven