Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het is alleen jammer dat de meerderheid van de mensen in deze emotionele fase van het leven blijven hangen, ipv volwassen te worden en zaken eens op een rationele manier gaan bekijken.
Het is (en is nog steeds) eerder een rem op de ontwikkeling van mens en beschaving geweest. Als je religie als noodzakelijk onderdeel van de menselijke ontwikkeling beschouwd ben ik benieuwd naar historische voorbeelden waarin religie duidelijk heeft gezorgd voor een acceleratie van wetenschap, moraal of zelfs welvaart.(...) Noodzakelijk onderdeel van menselijke ontwikkeling.
Religie heeft voor zeer veel conflicten en onrecht gezorgd (en nog steeds). Of religie voor een hoger dodental heeft gezorgd dan conflicten met andere grondslag heb ik niet onderzocht en daar durf ik dus geen uitspraken over te doen. Het zou trouwens zeer moeilijk zijn om dit te bewijzen, omdat religie ook zeer veel indirecte schadelijke gevolgen heeft gehad (en nog steeds heeft).Overigens heeft nationalisme en etnische conflicten veel meer slachtoffers veroorzaakt dan religie, als je al zoiets belachelijks kan zeggen (uiteindelijk is er maar één schuldig aan oorlog en dat is de mens an sich) Of dacht jij dat we ineens allemaal in vredelievende hippies waren veranderd zonder religie?
Eerder de kindertijd van de mens. In de pubertijd weten we allemaal dat sinterklaas niet echt bestaat.Religie omschrijven als 'puberteit van de mens' vind ik een belediging voor de puberteit. Ik zou het eerder omschrijven als een besmettelijke psychische afwijking, een neveneffect van onwetendheid.
Lijkt mij ook best logisch idd. De mens is altijd wel opzoek naar de reden van iets. Iets moet ergens door komen en als je het niet kan bewijzen waardoor het komt.. Dan maar geloven in iets wat verder ook niet te bewijzen valt.Feit (mijns inziens) is dat zodra je alles opnieuw zou doen, de aarde in de omstandigheden van toen met de mens met al haar natuurlijke kenmerken van destijds, je zou er een soort van laboratorium van hebben of een simulatie waarin je alle triggers en condities zou kunnen nabootsen, dan zou je weer zien dat er allerlei godsdiensten zouden ontstaan om houvast te geven aan alle zaken die nog niet zijn te verklaren.
Onder de 'juiste' omstandigheden zouden wij ook allemaal gelovigen kunnen zijn.
feit (mijns inziens) is dat zodra je alles opnieuw zou doen, de aarde in de omstandigheden van toen met de mens met al haar natuurlijke kenmerken van destijds, je zou er een soort van laboratorium van hebben of een simulatie waarin je alle triggers en condities zou kunnen nabootsen, dan zou je weer zien dat er allerlei godsdiensten zouden ontstaan om houvast te geven aan alle zaken die nog niet zijn te verklaren.
In die zin kan ik begrijpen dat je het als logisch deel van de menselijke ontwikkeling beschouwd, maar het is daarom nog niet noodzakelijk. Zelfs bij het ontstaan van de eerste polytheïstische religies zullen er heel wat mensen gedacht hebben 'waarom vullen we onwetendheid en wetenschappelijke gaten op met deze goden die niet bewezen of te bewijzen zijn?' Het is jammer dat de figuren die onwetendheid gingen omzetten in religie uiteindelijk machtiger werden dan de sceptici.Feit (mijns inziens) is dat zodra je alles opnieuw zou doen, de aarde in de omstandigheden van toen met de mens met al haar natuurlijke kenmerken van destijds, je zou er een soort van laboratorium van hebben of een simulatie waarin je alle triggers en condities zou kunnen nabootsen, dan zou je weer zien dat er allerlei godsdiensten zouden ontstaan om houvast te geven aan alle zaken die nog niet zijn te verklaren.
"U bent geïndoctrineerd door het atheïsme!" Ok dan.
Wat was dat voor een zaal zeg? Die ethicus geeft in vrij heldere en begrijpelijke taal vrij sterke argumenten waarop die malle eppies alleen maar kinderlijke tegenvragen kunnen opwerpen zonder dat het publiek er hoorbaar positief op reageert, vervolgens komt malle eppie met de dooddoener "U bent geïndoctrineerd door het atheïsme!" en heel die zaal gaat staan te klappen. Wat een klapmongolen.
Goede reactie was dan geweest 'iedereen wordt geboren als atheïst'. Game, set and match."U bent geïndoctrineerd door het atheïsme!" Ok dan.