AndroidHealthClinic

Arch in rug bij bankdrukken

thijsvanerp

Cool Novice
10 jaar lid
Waardering
2
Lengte
1m87
Massa
78kg
Vetpercentage
9%
Luitjes,

Ik heb het gevoel dat ik iets niet goed doe bij bankdranken.
Ik maak mijn rug hol en probeer zoveel mogelijk op m'n traps/schouders te liggen. Maar altijd als ik klaar ben met m'n set heb ik het gevoel alsof der ontiegelijk veel spanning op m'n rug heeft gestaan. Gister wezen sporten en vandaag voel ik duidelijk dat (alleen aan de rechterkant) m'n rug flink heeft moeten werken!

Ik weet dat je bij bankdrukken je hele lichaam gebruikt, daarom is het ook een compound, maar spierpijn in je rug met het bankdrukken?? Doe ik iets fout?

Nog een vraag. Sinds ik begonnen ben met trainen heb ik altijd een 3-daags split gedaan maar ik heb het idee dat ik hier niet veel vordering mee maak. (los van het eten, reageer daar alsjeblieft even niet op)

Kan het wat zijn om een paar weken alleen maar compounds te doen met 5x5? Puur op kracht, en daarmee deels massa.

Thanks

Waarom je rug hol? is daar een theorie voor?

Doe je al lang het zelfde schema? daar zou het ook aan kunnen liggen.

• Topic Starter Topic Starter
is het niet gewoon je schouders in het bankje drukken?

Zeker archen, tenmiste als je zoveel mogelijk gewicht wil doen. Door te archen maak je je ROM kleiner en kun je je voeten gebruiken in de lift. Had ook wel eens iets té overdreven gearched, en dan voelde ik ook wel een kramp in mijn rug ja...

Ik heb wel eens een hamstring verrekt tijdens benchen, go figure...
Gevolg van een arch natuurlijk is dat veel spieren onder spanning staan, wat op zich qua gevaar voor blessures veiliger is dan als een slappe zwans over de bank te hangen, maar wel kan zorgen voor extra belasting van spieren die je aanspant natuurlijk. Als jij de vorige dag zware deadlifts of iets dergelijks hebt gedaan, kan je dat nog wel eens voelen als je een arch maakt. Niets mis mee verder. Probeer anders wat te stretchen voordat je begint om de boel wat soepeler te maken.

die arch zorgt er voor dat je het gewicht meer decline pakt en zoals joep zegt word de beweging korter en dus kan je meer gewicht aan.
zorg er wel voor dat je billen op het bankje blijven.

om ervoor te zorgen dat je rug niet overdreven buigt. Knijp je je billen bij elkaar en span je tevens hard je buikspieren.

als ik zin heb flink zwaar te pakken arch ik

als ik goed wil trainen arch ik heb express niet. heb meer het idee dat je dan heel de borst pakt

---------- Post toegevoegd Thu 3 May 2012 om 17:21 ----------

dat incline dicline verhaal

Zeker archen, tenmiste als je zoveel mogelijk gewicht wil doen. Door te archen maak je je ROM kleiner en kun je je voeten gebruiken in de lift. Had ook wel eens iets té overdreven gearched, en dan voelde ik ook wel een kramp in mijn rug ja...

Altijd lichte arch in je rug, dat sowieso. Maar voor bb purposes is een kleine ROM niet beter, dit is alleen wat powerlifters willen (want hun trainen voor gewicht, kleine rom = meer gewicht). Verder heb je als bbers er niets aan om je voeten te gebruiken, je traint namelijk je borst. Zoals Jim Wendler wel eens heeft gezegt: 'voor kracht is het een beweging, je gebruikt dus je hele lichaam. Voor massa is het een spiergroep, dus hoef je niet je hele lichaam tegebruiken (iets in die geest). Dus als je puur voor massa traint moet je niet een overdreven arch doen want hier schiet je niet veel mee op.

Dit zijn mijn ervaringen, als je bijvoorbeeld prof bb-ers ziet banken hebben ze lang niet zo'n grote arch als powerlifters.

Correct me if I am wrong.

Rug hol trekken (archen) is een functie van de erector, logisch dus dat naarmate je krachtiger arched de erector zwaarder belast wordt

Het mooiste van het filmpje vind ik nog dat hij zegt: Duw jezelf weg van de stang, dat is effectiever dan de stang omhoog 'willen' duwen.
Ditzelfde doe ik dus ook met squatten. Ik duw de hele wereld naar beneden. ;-)

Het voelt gewoon anders! (beter)

Het mooiste van het filmpje vind ik nog dat hij zegt: Duw jezelf weg van de stang, dat is effectiever dan de stang omhoog 'willen' duwen.
Ditzelfde doe ik dus ook met squatten. Ik duw de hele wereld naar beneden. ;-)

Het voelt gewoon anders! (beter)

idd, het is grappig hoe zoiets simpels een aardig verschil kan maken.

ik merk wanneer ik mijn rug plat op de bank houd tijdens het bankdrukken veel meer spanning voel waar mijn voorkant nek aanhecht aan de borst en middenbovenop mijn traps.
Het lijkt alsof ik mijn nek ontzie, en laat nek traps en schouders nou net de dingen zijn die zo achterlopen bij mij.ik blijf lekker plat liggen!

Terug
Naar boven