MuscleMeat

Armen slapen

IJsje

Novice
Waardering
0
Hallo mensen,

Ik heb een vraag over een probleem dat ik heb met fitness.
ik heb namelijk heel vaak bij oefeningen waar je een stang in je nek legt zoals squat dat mijn armen gaan slapen, echt heel irritant is dat.

weet iemand hoe dat komt en hoe ik dat kan voorkomen?
heb al geprobeerd niet in de stang te knijpen maar dat maakt geen verschil.

Groeten,
IJsje

Probeer de stang bovenop je traps te leggen. Ik denk dat je 'm op een manier legt waardoor de bloedtoevoer naar je armen beperkt wordt.

Waar heb je de stang?

De stang kan namenlijk op de plexus brachialis drukken (een belangrijke zenuwbundel)

Aandoeningen van perifere zenuwen en de plexus
drukletsel. Naast de boven al genoemde drukletsels van perifere zenuwen, komen ook drukletsels van de plexus voor. Het gaat dan om een beknelling van plexusdelen door b.v. een halsrib (dit is een "extra rib"), of tussen spieren die van de halswervelkolom naar eerste rib en sleutelbeen verlopen (het z.g. scalenussyndroom). Ook kan de eerste rib zelf bij bepaalde anatomische verhoudingen druk op de plexus uitoefenen. De meeste van deze drukletsels treden vooral op bij bepaalde houdingen van de arm, b.v. opzij uitgestrekt of omhoog geheven.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Figuur: schema van de plexus brachialis. De plexus wordt gevormd door de zenuwwortels die uit het ruggenmerg komen vanaf de 4 halswervel (C4) tot de eerste borstwervel (T1). Ze vormen een vlechtwerk dat onder het sleutelbeen verloopt en zich vervolgens weer vertakt in de grote armzenuwen. Niet afgebeeld zijn de z.g. scalenusspieren, die van de nek naar de eerste rib verlopen. De plexusstrengen moeten tussen deze spieren doorlopen en worden daar soms bekneld.

ik wilde gaan reageren maar heb niets meer te melden dan al gezegd is.

• Topic Starter Topic Starter
oke, bedankt ik zal mijn instructor ff vragen of ie me de juiste plek ff aanwijst!
bedankt trouwens ook voor die afbeelding, best leerzaam!

ik wilde gaan reageren maar heb niets meer te melden dan al gezegd is.

Ben blij dat je dat toch even meld :D :D :D :D

Zou bij de standaard antwoorden geplaatst moeten worden

ah das dus et probleem....
ik had me der al bij neergelegd :P

het is hier af en toe net een school, egt goed gewoon:)

als je em op je delts legt zul je daar toch niet zoveel last van moeten hebben gezien die tekening?

• Topic Starter Topic Starter
ik heb altijd het gevoel dat ie op de bovenkant van me ruggewervel ligt

Terug
Naar boven