XXL Nutrition

Artikel msn.com graag jullie mening

supersized

Huge Freak
Waardering
338
Soort dieet maakt niet uit, alleen calorieën tellen

BAARN - Nieuw Amerikaans onderzoek wijst uit dat het niet belangrijk is wat voor soort dieet je volgt als je wilt afvallen. Alleen de calorieën tellen, en daarbij maakt het niet uit waar ze vandaan komen.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Gezondheidsnet

Dat blijkt uit een publicatie in de American Journal of Clinical Nutrition. De studie vergeleek vier toonaangevende afvalmethoden met uiteenlopende verhoudingen tussen vet, koolhydraten en eiwitten. Er bleek geen verschil te zijn in de mate van gewichtsverlies of de afname van het vetpercentage.

Willekeurig
In het onderzoek kregen een paar honderd mensen met overgewicht of obesitas willekeurig een van de vier diëten toegewezen. Ze waren zo samengesteld dat de deelnemers 750 kilocalorieën per dag minder zouden consumeren. Een halfjaar en twee jaar na het begin van het dieet werden het gewicht en het vetpercentage gemeten.

Volhouders
Gemiddeld waren de deelnemers na zes maanden 4,1 kg vet en 2,3 kg spiermassa kwijtgeraakt. Na twee jaar resteerde onder de volhouders een gewichtsverlies van gemiddeld 3,6 kg, waarbij de onderzoekers aantekenen dat sommigen hun dieet uit eigen beweging na verloop van tijd hadden aangepast.

Succesvol
Uit het verloop blijkt dat de deelnemers gemiddeld even succesvol waren, ongeacht het dieet dat ze voorgeschreven hadden gekregen. In dat opzicht kunnen afvallers volgens experts gewoon maar het best een dieet kiezen dat bij hen past, omdat dan de kans het grootst is dat ze het volhouden.

---------- Post toegevoegd Mon 30 Jan 2012 om 10:15 ----------

Persoonlijk ben ik het hier niet mee eens.

Ik vind het belangrijk om kcals uit bepaalde producten te kiezen, anders zou je in principe een bak suiker weg kunnen werken in de cut ( zolang het totaal aant. maar klopt )

Eiwitiname zou ik drastisch verhogen, om spierafbraak wat in bovenstaand artikel te minimaliseren.

Verder vind ik de e/kh/v verhoudingen ook erg belangrijk, ik kan me niet voorstellen dat je echt droog komt te staan als je nog veel carbs nuttigt

Volhouders
Gemiddeld waren de deelnemers na zes maanden 4,1 kg vet en 2,3 kg spiermassa kwijtgeraakt. Na twee jaar resteerde onder de volhouders een gewichtsverlies van gemiddeld 3,6 kg, waarbij de onderzoekers aantekenen dat sommigen hun dieet uit eigen beweging na verloop van tijd hadden aangepast.

Zegt genoeg denk ik zo weinig vetverlies in een half jaar en 2.3KG spier verlies. Dit is voor sonja bakker dieeters leuk ofzo. Dit gaat niet over mensen die serieus trainen.

Gewichts verlies kan zijn; vocht, vet of spiermassa. Zo'n achterlijk dieet als sonja bakker aanbied houdt mensen tevreden als ze op de weegschaal staan, gewicht verliezen doe je namelijk wel. Maar spieren wil je niet verliezen. Het maak daarom wel degelijk uit wat je eet. Eiwitten bijvoorbeeld zijn belangrijk voor talloze processen in je lichaam, en je behoud langer je spiermassa tijdens dieet. Complexe carbs en goede vetten, dan komt het helemaal goed.

Persoonlijk ben ik het hier niet mee eens.

Ik vind het belangrijk om kcals uit bepaalde producten te kiezen, anders zou je in principe een bak suiker weg kunnen werken in de cut ( zolang het totaal aant. maar klopt )

Eiwitiname zou ik drastisch verhogen, om spierafbraak wat in bovenstaand artikel te minimaliseren.

Verder vind ik de e/kh/v verhoudingen ook erg belangrijk, ik kan me niet voorstellen dat je echt droog komt te staan als je nog veel carbs nuttigt
Precies je wilt eiwitten hoger hebben voor krachttraining maar je kunt carbs/vet/ongezond eten wat je wilt als je actief genoeg bent.

Een bak zuiker is dan wat extreem maar zou kunnen als je meteen daarna een marathon loopt? :P

Wat je eet is veel minder belangrijk dan volhouden. Zelfs een achterlijk Sonja dieet werkt voor veel mensen beter dan een BB-dieet.. go figure.

• Topic Starter Topic Starter
Precies je wilt eiwitten hoger hebben voor krachttraining maar je kunt carbs/vet/ongezond eten wat je wilt als je actief genoeg bent.

Een bak zuiker is dan wat extreem maar zou kunnen als je meteen daarna een marathon loopt? :P

Ja goed, zo kan je alles relativeren.

Niet alles, maar genoeg om 'weinig carbs' niet te zien als algemeen geldende aanpak voor elke situatie en zeker niet als vereiste om een laag vet% te halen.

• Topic Starter Topic Starter
nee zolang je maar genoeg verbrand, maar er zijn snellere wegen..

Wat je eet is veel minder belangrijk dan volhouden. Zelfs een achterlijk Sonja dieet werkt voor veel mensen beter dan een BB-dieet.. go figure.

:roflol::roflol::roflol:

Ja maar ja als ik het zie in mijn familie. Allemaal lekker aan de Sonja dieet. Kilo's vliegen er af. Er wordt 2 uur langer over gelult. Zo je ziet er echt goed uit zeg, zooooooo.

En dan zie je ze 2 maanden later weer, en dan zijn weer dik en fatsig. Vaak nog dikker voordat ze aan het dieet begonnen.

:roflol::roflol::roflol:

Ja maar ja als ik het zie in mijn familie. Allemaal lekker aan de Sonja dieet. Kilo's vliegen er af. Er wordt 2 uur langer over gelult. Zo je ziet er echt goed uit zeg, zooooooo.

En dan zie je ze 2 maanden later weer, en dan zijn weer dik en fatsig. Vaak nog dikker voordat ze aan het dieet begonnen.

Datzelfde geld voor BB'ers uiteraard... :)

Nee, maar serieus, het voordeel van BB is dat het een lijfstijl is, en dat maakt het volhouden van een dieet / gezonde eetgewoontes makkelijker. Sonja werkt omdat het simpel is, en omdat veel andere mensen het ook doen (aanspreekpunt). Als je zomaar in je eentje een dieet moet volgen zonder ondersteuning en support (ehm, ik geloof dat dat hetzelfde is, maar goed), dan wordt het erg moeilijk voor de meeste mensen. Hier op DBB heb je tenminste nog het voordeel dat je eens iets aan een ander kunt vragen en daar nog een gedegen antwoord mag verwachten. Al die andere mensen moeten het doen met de flauwekul waar men hier vanaf geholpen wordt (instortende metabolismes als je een maaltijd over slaat en exploderende nieren door eiwit enzo).

Dat is waar.
Maar ja ze plegen ook nooit onderzoek van te voren. Ze kijken naar de TV en zien Sonja. Dan beginnen ze er aan zonder enig onderzoek.

Het ergste vind ik dan nog voor mijn Ooms. Komen thuis, hard gewerkt. Moeten ze een sonja maaltijd gaan eten:roflol::roflol::roflol: omdat het vrouwtje aan het afvallen is.

Dat is waar.
Maar ja ze plegen ook nooit onderzoek van te voren. Ze kijken naar de TV en zien Sonja. Dan beginnen ze er aan zonder enig onderzoek.

Het ergste vind ik dan nog voor mijn Ooms. Komen thuis, hard gewerkt. Moeten ze een sonja maaltijd gaan eten:roflol::roflol::roflol: omdat het vrouwtje aan het afvallen is.

Ja, dat Sonja daar geen rekening mee houdt. Is toch erg belangrijk dat je wat support krijgt als huisvrouw van je man !

Terug
Naar boven