XXL Nutrition

Beschouwing artikel 'Mannen met ballen zijn dopingvrij' van Eigen Kracht (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

De HAARLEM-studie duurt eigenlijk te kort om goed antwoord te geven op het vraagstuk wat deze studie wel probeerde (proefpersonen worden maximaal 1 jaar gevolgd, incl. duur van de kuur).

Waar de HAARLEM-studie vooral hopelijk meer duidelijkheid over gaat geven is het effect op de cardiovasculaire gezondheid en hoe dit verloopt in de relatief korte periode (<1 jaar) na een kuur.


Hmm zonde. Voor mij had het van bijzondere waarde geweest om het effect op > 1 jaar te zien. Dat zou een paar vragen over mn eigen situatie wellicht beantwoorden :)
 
Hmm zonde. Voor mij had het van bijzondere waarde geweest om het effect op > 1 jaar te zien. Dat zou een paar vragen over mn eigen situatie wellicht beantwoorden :)
Ik denk dat dat een hele bewuste keuze van ze is. Enerzijds vanwege de kosten, maar vooral ook omdat het een moeilijke eis is naar de deelnemers toe. De huidige eis is al vrij fors. Nu is de eis dat ze 1 kuur voltooien, en daarna een jaar off blijven. Als je zou moeten eisen van je deelnemers dat ze bijv. 2 of 3 jaar lang off blijven, vermoed ik dat je heel weinig aanmeldingen krijgt, en van de aanmeldingen die je krijgt zullen er een hele hoop zich er niet aan houden.

Zet anders eens een mailtje naar me toe, misschien weet ik nog wat.
 
Waar de HAARLEM-studie vooral hopelijk meer duidelijkheid over gaat geven is het effect op de cardiovasculaire gezondheid en hoe dit verloopt in de relatief korte periode (1 jaar) na een kuur.
De HAARLEM-studie duurt eigenlijk te kort om goed antwoord te geven op het vraagstuk wat deze studie wel probeerde (proefpersonen worden maximaal 1 jaar gevolgd na een kuur).

Waar de HAARLEM-studie vooral hopelijk meer duidelijkheid over gaat geven is het effect op de cardiovasculaire gezondheid en hoe dit verloopt in de relatief korte periode (1 jaar) na een kuur.


Ik ben deelnemer 10 bij de studie. Ze keken eerst niet eens naar de gemaakte ECG en ik mocht dus gewoon starten. Want op die ECG was mijn virale cardiomyopathie namelijk al duidelijk te zien. (12 dagen ziekenhuis gelegen en slik nu nog 11 medicijnen per dag)
Hoorde van een maat die ook mee doen dat ze na mij wel goed naar die ECG zijn gaan kijken.
 
De definitie van primair hypogonadisme is een te lage testosteronwaarde met een verhoogde LH- en FSH-waarde en de definitie van secundair hypogonadisme is een te lage testosteronwaarde met een lage of normale LH- en FSH-waarde. Dus je kunt daar wel onmiddelijk van spreken, want dat is nu eenmaal de definitie.
Kun je hierbij wel spreken van te lage testosteronwaarden? 14.4 (11.9-17.7) valt toch geheel binnen gezonde referentiewaarden? Of is dat kleine verschil al meer dan zat voor de in de studie genoemde symptomen van hypogonadisme en zou je daar dan met die waarden eigenlijk al voor behandeld moeten worden?

Kan het niet dat de testes wat minder reageren, waardoor LH en FSH gemiddeld iets hoger liggen maar deze door de combinatie van test en oestrogeen (niet gemeten?) niet nog hoger oplopen?
 
Laatst bewerkt:
Kun je hierbij wel spreken van te lage testosteronwaarden? 14.4 (11.9-17.7) valt toch geheel binnen gezonde referentiewaarden? Of is dat kleine verschil al meer dan zat voor de in de studie genoemde symptomen van hypogonadisme en zou je daar dan met die waarden eigenlijk al voor behandeld moeten worden?

Kan het niet dat de testes wat minder reageren, waardoor LH en FSH gemiddeld iets hoger liggen maar deze door de combinatie van test en oestrogeen (niet gemeten?) niet nog hoger oplopen?
Ja, maar 25% zat daaronder, en ze hanteerden als cut-off voor hypogonadisme 12 nmol/l. (De vraag waar ik op reageerde werd gesproken over 'te laag testosteron', geen specifieke waarde.)

Als de testes minder zouden reageren, dan hoort LH te stijgen, maar je ziet dus simpelweg geen verhoogd LH (iig. in de beperkte data die ze leveren). Ongeacht de reden dat LH niet verhoogt, blijft het secundair hypogonadisme. Dat is simpelweg de definitie.
 
Laatst bewerkt:
Thanks, heb twee maanden geleden m'n vwo biologie gehaald.
 
Wat ook jammer is, ex-AAS gebruikers in één categorie geplaatst zonder verder uitleg (of ik heb nog een stuk gemist) Ben je dat na een enkel licht kuurtje met goede nakuur, of zijn dit de hardcore gebruikers die 10 jaar lang 2 kuurtjes per jaar hebben gedaan?
Al kloppen de resultaten wel, weet je nog niet welke conclusie je eruit zou kunnen trekken wat betreft AAS gebruik.
 
Wat ook jammer is, ex-AAS gebruikers in één categorie geplaatst zonder verder uitleg (of ik heb nog een stuk gemist) Ben je dat na een enkel licht kuurtje met goede nakuur, of zijn dit de hardcore gebruikers die 10 jaar lang 2 kuurtjes per jaar hebben gedaan?
Al kloppen de resultaten wel, weet je nog niet welke conclusie je eruit zou kunnen trekken wat betreft AAS gebruik.
Het onderzoek hanteerde inderdaad geen speciale criteria voor het wel/niet includeren van ex-AAS-gebruikers. Wel geven ze wat statistieken over deze groep in tabel 1 van de full text. Namelijk dat de ex-AAS-gebruikers gemiddeld 111.8 weken hadden gekuurd. Ook wordt vermeld hoeveel AAS-derivaten er zijn gebruikt door de ex-AAS-gebruikers, dit waren er gemiddeld 6. Hoewel er geen doseringen worden vermeld kun je er van uit gaan dat het gemiddeld genomen redelijk flinke gebruikers waren aan de hand van deze gegevens.

Je kunt verder uit deze studie niet echt conclusies trekken, 1 momentopname kan nooit causaliteit bepalen.
 
Back
Naar boven