AndroidHealthClinic

Breaking News Avondklok nog steeds van kracht

Peiling Peiling Hoe denk jij over de rellen?

• Totaal stemmers
    67
Status
Niet open voor verdere reacties.
De luchthaven, de omliggende steden de onderlinge mensenlijke uitwisselingen, de bevolkingsopbouw, de sociale interactie en niet te vergeten de corona cijfers.
Vind veel wel op elkaar lijken.

anwb-w1520.jpg

Stockholm.jpeg

Stockholm-City-at-winter-min.jpg

Daar kijkt het virus zeker niet naar?

Maar kunnen de personen die vinden dat Zweden en Nederland, of Stockholm en Amsterdam wel goed mer elkaar te vergelijken zijn dat eens uitleggen.

Maar kunnen de personen die vinden dat Zweden en Nederland, of Stockholm en Amsterdam wel goed mer elkaar te vergelijken zijn dat eens uitleggen.
Mijn vergelijking gaat om het natuurlijk verloop van een ziektegolf naar een R-waarde boven 1 en, na een piek, weer terug onder 1 zonder dat daarvoor lockdown maatregelen nodig zijn. En niet zoals sommigen beweren dat de R-waarde eindloos boven 1 blijft tot in een paar weken 100% van de bevolking besmet is.

Dat zal hier net zo goed gebeuren als er geen lockdowns zouden zijn, zoals in Zweden. Daarvoor hoef je ze niet tot in de verste details te kunnen vergelijken. Als de R-waarde er nu eenmaal boven 1 is geweest dan kan het als voorbeeld dienen.

Als je data uit Stockholm wilt gebruiken om precies te voorspellen hoeveel slachtoffers er met dezelfde maatregelen in Amsterdam zouden vallen, dan moet je inderdaad veel meer factoren gelijk kunnen trekken.

Mijn vergelijking gaat om het natuurlijk verloop van een ziektegolf naar een R-waarde boven 1 en, na een piek, weer terug onder 1 zonder dat daarvoor lockdown maatregelen nodig zijn. En niet zoals sommigen beweren dat de R-waarde eindloos boven 1 blijft tot in een paar weken 100% van de bevolking besmet is.

Dat zal hier net zo goed gebeuren als er geen lockdowns zouden zijn, zoals in Zweden. Daarvoor hoef je ze niet tot in de verste details te kunnen vergelijken. Als de R-waarde er nu eenmaal boven 1 is geweest dan kan het als voorbeeld dienen.

Als je data uit Stockholm wilt gebruiken om precies te voorspellen hoeveel slachtoffers er met dezelfde maatregelen in Amsterdam zouden vallen, dan moet je inderdaad veel meer factoren gelijk kunnen trekken.
Dus jij legt 2 grafiek over elkaar, vindt ze wel erg op elkaar lijken en je focust je daarna volledig op de verschillen in de beperkende maatregelen en concludeert dan dat de effecten van deze maatregelen summier zijn.

Dus jij legt 2 grafiek over elkaar, vindt ze wel erg op elkaar lijken en je focust je daarna volledig op de verschillen in de beperkende maatregelen en concludeert dan dat de effecten van deze maatregelen summier zijn.
Ik doe niks met de grafieken. Heb het enkel over het onderliggende mechanisme van een oplopende R-waarde tot een piek en dan een daling, genoemd een golf.

Summier waarvoor? Als je wilt berekenen of het genoeg voor een bepaalde ziekenhuiscapaciteit zou zijn dan moet je preciezer bezig. Daar had ik het nog niet over nee.

Ik zeg dat we zonder enige maatregelen ook geen oneindig exponentiële verspreiding zouden hebben. Op basis van de eigenschappen van het virus, niks geen grafieken, is het gewoon een verkoudheid die in een seizoen een paar procent van de bevolking besmet en dan weer tot een volgend seizoen wegzakt.

Niet dan?

Vraag me wel af hoe weinig de maatregelen nu precies helpen. 1000% dan ok, maar is het allemaal 50% minder IC bezetting waard? 100%? 200%?

Ik doe niks met de grafieken. Heb het enkel over het onderliggende mechanisme van een oplopende R-waarde tot een piek en dan een daling, genoemd een golf.
Ik visualiseer zoiets in de vorm van een grafiek, noem het beroepsdeformatie.

Summier waarvoor? Als je wilt berekenen of het genoeg voor een bepaalde ziekenhuiscapaciteit zou zijn dan moet je preciezer bezig. Daar heb ik het niet over nee.
Op een logaritmische schaal, wat de besmettelijkheid in beginsel is zijn summiere veranderen rond een R-waarde van 1 best ingrijpend.

Ik zeg dat we zonder enige maatregelen ook geen oneindig exponentiële verspreiding zouden hebben. Op basis van de eigenschappen van het virus, niks geen grafieken, is het gewoon een verkoudheid die in een seizoen een paar procent van de bevolking besmet en dan weer tot een volgend seizoen wegzakt.
Ik zie die niet als een eigenschap van het virus, maar als eigenschap van onze sociale contacten. Hoe grote het aandeel van de mensen die je op een dag tegenkomt als besmet is geweest hoe kleiner de kans is dat je iemand besmet.

Ik visualiseer zoiets in de vorm van een grafiek, noem het beroepsdeformatie.
Mag ook, uiteindelijk wordt het fenomeen daarin gemeten/weergegeven. Maar het gaat mij om hoe het werkt.
Ik zie die niet als een eigenschap van het virus, maar als eigenschap van onze sociale contacten. Hoe grote het aandeel van de mensen die je op een dag tegenkomt als besmet is geweest hoe kleiner de kans is dat je iemand besmet.
Contacten, immuniteit van mensen, en eigenschappen van het RNA zelf, kom je toch altijd tot een reeële beperking in verspreiding over tijd. Een verkoudheid bereikt gemiddeld 10% van de populatie in een golf, zonder enige maatregelen. Het is een verkoudheid, zeg een zeer zware, hoeveel meer zou het dan zijn? Dankzij de maatregelen heeft het 5% per griepseizoen besmet, dus de helft minder dan een typische verkoudheid. Hoeveel erger was het dan zonder lockdown? Gewoon weer 10%? 20%?

Het zou me daarom echt niet verbazen als maximale noodbezetting in de ziekenhuizen wel een corona golf aan zouden kunnen zonder maatregelen.

En als mensen gezonder waren was het helemaal geen probleem geweest, hadden we het niet eens opgemerkt.

Maar als het goed is is het nu sowieso voorbij door de vaccinatie.

Maar als het goed is is het nu sowieso voorbij door de vaccinatie.
Als ik er op mijn werk zo'n potje van zou maken, was ik al lang en breed mijn baan kwijt :roflol:

-kosmopolitische hoofdstad van een westers land
-groot aantal migranten die voornamelijk in matige omstandigheden in buitenwijken wonen
-extreem toeristisch
-grote neiging vrije tijd te besteden in parken en bij meren
-dichtbevolkt
-veel sociale contacten
-luchthaven ver buiten de stad die dient als transferhub

De ideeën/vooroordelen die jij hebt over de bevolking en het dagelijks leven gaan wellicht op voor een deel van Scandinavië, maar dat zie je vooral in de koude en donkere gebieden. Het zuiden van Zweden verschilt nauwelijks van West-Europa.

-groot aantal migranten die voornamelijk in matige omstandigheden in buitenwijken wonen
-extreem toeristisch
-dichtbevolkt
-veel sociale contacten

De ideeën/vooroordelen die jij hebt over de bevolking en het dagelijks leven gaan wellicht op voor een deel van Scandinavië, maar dat zie je vooral in de koude en donkere gebieden. Het zuiden van Zweden verschilt nauwelijks van West-Europa.
Heb jij Nils Holgerson niet gezien ?
Of Emiel ? Of Pippi Langkous?
Er is niks te doen in Zweden.

-extreem toeristisch
-dichtbevolkt
-veel sociale contacten
Dat zijn heel globale overeenkomsten die voor praktische alle grote steden gelden. Terwijl er juist vaak gezegd wordt dat “wij het meest op Zweden lijken”.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven