AndroidHealthClinic

Breaking News Avondklok nog steeds van kracht

Peiling Peiling Hoe denk jij over de rellen?

• Totaal stemmers
    67
Status
Niet open voor verdere reacties.

Aandeel Britse variant in Nederland kleiner dan eerder voorspeld​

Nieuwe steekproeven suggereren dat de Britse variant in Nederland minder hard oprukt dan eerder werd aangenomen. Het RIVM heeft de voorspellingen voor de verspreiding van de variant inmiddels bijgesteld. Ondertussen schreeuwen andere varianten alweer om aandacht.

Achteraf gezien zijn de eerste RIVM-voorspellingen over de ontwikkeling van de Britse variant, waar de strenge lockdown deels op stoelt, gedaan op basis van te kleine steekproeven. Het RIVM gaf eerder tegenover deze krant aan dat de Europese gezondheidsautoriteit ECDC een ondergrens van 500 analyses per week adviseert. Nederland zat daar aanvankelijk onder. Pas sinds Britse, Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse varianten ons het leven (nog) zuur(der) dreigen te maken, maken we een inhaalslag.

Als je de laatste cijfers ziet, kun je je afvragen of zo hard ingrijpen wel nodig was.
:thinking:
Kun je op basis van de nieuwe cijfers concluderen dat de Britse variant minder besmettelijk is dan eerder werd gevreesd?
,,Dat lijkt me voorbarig. Het is ook niet het beeld bij de collega’s in het buitenland, met wie we wekelijks overleggen. Daar zien ze net als wij nog steeds dat de R-waarde van de Britse variant consistent 0,3 of 0,4 hoger ligt. In Nederland vindt ook specifiek onderzoek plaats in Amsterdam, met PCR-tests die de variant herkennen en sequencing. In die regio zet de verspreiding van de mutant nog steeds sterk door. Daarnaast moet je ook bedenken dat het virus juist door strenge maatregelen minder hard kan groeien.”

Dan wordt het volgende week toch echt exponentieel!

Toch zijn virologen als Ron Fouchier en Eric Snijder sceptisch over de grotere besmettelijkheid van de Britse variant. Zij zien geen overtuigend bewijs. Wat zien jullie wat zij niet zien?
,,Ik denk dat zij puur vanuit de virologie redeneren. Het is inderdaad nog niet door wetenschappelijk bewijs in een lab ondersteund dat de Britse variant besmettelijker is. Maar we zien het gewoon terug in de data, op heel veel plekken: deze variant verspreidt zich sneller. Dat is de realiteit waarmee wij werken. De epedmiologische praktijk wijst uit dat het reproductiegetal van deze variant aanzienlijk hoger is. Ook zie je dat besmettingen binnen bijvoorbeeld gezinnen sneller doorgegeven worden.”

Ondertussen zorgen ook andere varianten dan B.1.1.7 voor zweet op de voorhoofden van virologen. We hadden al de Zuid-Afrikaanse en twee Braziliaanse varianten. Deze week werd ook de zorgwekkende ‘mutant binnen de Britse variant’ in Nederland vastgesteld: E484K. De vrees is dat deze mutant een manier heeft gevonden om zowel de afweer van ex-patiënten als de bescherming door vaccins te omzeilen.
En nog meer varianten :eek:

België is misschien een apenland maar Nederland is 1 groot circus :roflol:

Dan werken de maatregelen (avondklok, max 1 persoon op bezoek) toch beter dan verwacht, of niet?
Nee dat beïnvloed het aandeel van de varianten onderling niet toch? Gaat om hoe de britse variant het aandeel in de besmettingen over neemt. Wanneer dat genoeg is gebeurt zorgt z'n hogere R-waarde weer voor meer verspreiding overall.

Hier zeggen ze nog steeds dat die 0.3-0.4 hoger ligt, terwijl de avondklok volgens Dissel maar 8% helpt. Wat ik weken geleden zei dat we daar dan niet genoeg aan hebben. Maar ze schuiven dit steeds vooruit en stellen het model weer bij. Ok wachten we nog een week af, en nog een...

Dan werken de maatregelen (avondklok, max 1 persoon op bezoek) toch beter dan verwacht, of niet?

Klopt, maar er zijn nog steeds besmettingen...
Ik pleit ervoor om gewoon helemaal geen bezoek meer te doen en de avondklok vanaf 18:00-06:00 in te stellen.

Doet mij denken aan die uitzonderingsposities voor de avondklok. Na 9u mag plezierjacht op vossen en everzwijnen wel. Dat is toch gewoon de hobby van een bepaald type VVDers mensen
En het feit dat die Wopke het gewoon op twitter zet... volledig gebrek aan zelfreflectie. Ik volg de politiek niet en stem ook niet, maar als ik zijn kop zie en hem hoor spreken vind ik hem wel iets van de ideale schoonzoon hebben (op dit forum is dat trouwens Kameel wat mij betreft). En dat schaatsen met Sven is natuurlijk ook enorm positief, maar niet dus onder de huidige omstandigheden. Ongelofelijk.

Aandeel Britse variant in Nederland kleiner dan eerder voorspeld​

Nieuwe steekproeven suggereren dat de Britse variant in Nederland minder hard oprukt dan eerder werd aangenomen. Het RIVM heeft de voorspellingen voor de verspreiding van de variant inmiddels bijgesteld. Ondertussen schreeuwen andere varianten alweer om aandacht.

:thinking:

Dan wordt het volgende week toch echt exponentieel!

En nog meer varianten :eek:
Toch knap. 2,5 week geleden was 2/3 al de Britse variant. Rutte riep dat het per week verdubbelde.

En nu zou het ineens maar de helft zijn?

En waar blijft die piek van 70.000 doden?
De enige piek die er was, werd veroorzaakt door de feestdagen. Sinds half januari is het aanzienlijk lager.
De avondklok ging drie weken geleden in. Dat zie je dan weer niet terug aan de cijfers

En het feit dat die Wopke het gewoon op twitter zet... volledig gebrek aan zelfreflectie. Ik volg de politiek niet en stem ook niet, maar als ik zijn kop zie en hem hoor spreken vind ik hem wel iets van de ideale schoonzoon hebben. En dat schaatsen met Sven is natuurlijk ook enorm positief, maar niet dus onder de huidige omstandigheden. Ongelofelijk.
Cda is in mijn ogen al járen de partij van mooie woorden, en een achterdeurtje op een kier.

Dat met die vrouwen in die partij vind ik ook zo gek. Maar misschien ben ik gewoon iets te sceptisch bij het cda

Toch knap. 2,5 week geleden was 2/3 al de Britse variant. Rutte riep dat het per week verdubbelde.

En nu zou het ineens maar de helft zijn?

En waar blijft die piek van 70.000 doden?
De enige piek die er was, werd veroorzaakt door de feestdagen. Sinds half januari is het aanzienlijk lager.
De avondklok ging drie weken geleden in. Dat zie je dan weer niet terug aan de cijfers
Ja ik zei toen dat we nog even een weekje moesten wachten om dat te zien, blijken ze er weer eens faliekant naast te zitten omdat er veel te weinig steekproeven zijn gebruikt.

Niet getreurd, volgende week weer een kans.

Cda is in mijn ogen al járen de partij van mooie woorden, en een achterdeurtje op een kier.

Dat met die vrouwen in die partij vind ik ook zo gek. Maar misschien ben ik gewoon iets te sceptisch bij het cda
O ja, hij is van het CDA. Dat kan natuurlijk nooit goed zijn, denk dat je daar niet sceptisch genoeg over kan zijn. Bovendien prinses bij Minerva geweest.

Klopt, maar er zijn nog steeds besmettingen...
Ik pleit ervoor om gewoon helemaal geen bezoek meer te doen en de avondklok vanaf 18:00-06:00 in te stellen.
Ik stel voor dat we de feestdagen voorlopig afschaffen.

20 december hadden we bijna 4x zoveel positieve testen als nu. Sinds half januari zit het zo'n beetje op het niveau van nu.
Veel te gevaarlijk, Pasen 2021

Niet getreurd, volgende week weer een kans.
Percentage positief was nog wel aan het afnemen trouwens. Was er niet net bericht van een toename in positieve testen, doordat weer meer mensen zich laten testen?

Untitled.png

Doet mij denken aan die uitzonderingsposities voor de avondklok. Na 9u mag plezierjacht op vossen en everzwijnen wel. Dat is toch gewoon de hobby van een bepaald type VVDers mensen
Geef ze een break, nu mensenvlees verdacht is moeten ze het doen met everzwijnen.

Nee dat beïnvloed het aandeel van de varianten onderling niet toch? Gaat om hoe de britse variant het aandeel in de besmettingen over neemt. Wanneer dat genoeg is gebeurt zorgt z'n hogere R-waarde weer voor meer verspreiding overall.
Als de R-waarde van het britse virus idd 0.4 hoger ligt dan de wild variant dan moet het de laatste veel sneller gaan verdringen. Conclusie: die R waarde ligt dus niet zoveel hoger als in diverse paniek berichten werd beweerd (met de huidige landelijke maaregelen).
(het is laat misschien ben ik dom, maar) Hoe kan het aantal met specifieke IgM-antistoffen tot 70% oplopen terwijl wat ze als (IgG?) 'antistoffen' meten nu na een jaar maar 15% zou zijn?

De steekproef is toch representatief genoeg om iets aan die cijfers te hebben? En je maakt toch beide stoffen aan? Dan betekent 70% donors met IgM-antistoffen toch dat 70% net covid hebben gehad en er dus weken/maanden later 70%+ van donors ook IiG-antistoffen moeten hebben?
Ik begrijp hier ook niets van. Is die IgM inderdaad wel specifiek voor Covid??? Verdacht hierin is dat er bij het eerste grafiekje van 2 jaar terug GEEN IgM balkje is toegevoegd als controle.....

Als de R-waarde van het britse virus idd 0.4 hoger ligt dan de wild variant dan moet het de laatste veel sneller gaan verdringen. Conclusie: die R waarde ligt dus niet zoveel hoger als in diverse paniek berichten werd beweerd (met de huidige landelijke maaregelen).
Dat is ook zo ja. Grappig dat die expert dat tegenspreekt terwijl anderen dat al beamen obv de beschikbare data.

Percentage positief was nog wel aan het afnemen trouwens. Was er niet net bericht van een toename in positieve testen, doordat weer meer mensen zich laten testen?

Untitled.png
Dat komt deels door het weer. Niet alleen omdat een deel zich met code rood iets later liet testen.... Maar ook omdat er ongetwijfeld een hoop mensen zijn geweest die zich vanwege de sneeuw hebben ziekgemeld. Meeste werkgevers vragen nu dan om een bewijs dat je een afspraak gemaakt hebt.

Op maandag/dinsdag heb je vaak de minste besmettingen, en rond de vrijdag vaak de hoogste piek. Dus het beste kan je de weken naast elkaar leggen
Edit: gdd en privacy speelt ook wel mee met percentage wat zich laat testen, denk ik. Lijkt mij allemaal niet zoveel zeggen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven