XXL Nutrition

Barbell curl versus dumbbell curl

InSiDeOuT

Competitive Bodybuilder
Elite Member
20 jaar lid
Waardering
115
Lengte
1m94
Heb voor het eerst barbell curl ipv dumbbell curl gedaan vandaag.
Wat staat er op bodybuilding.com bij barbell curl?

Possibly the best biceps exercise!

Nou niet voor mij dus!
Maar wel voor mijn onderarmen.
Ongeloofelijk hard voelden die aan, maar bij mijn biceps voelde ik helemaal niks :D
Heb er dan nog maar wat dumbbell curls achteraan gegooid voor de biceps :p

Nog mensen die dit ondervonden hebben?

Misschien zwakke onderarmen?
Ik voel de beweging altijd goed in de biceps.
En ja ook in de onderarmen, maar niet zo erg.

I love the barbell curl

Perfecte oefening voor de biceps. En idd, je voelt hem ook goed in de onderarm.

Dadelijk komt Adema in dit topic om ons te vertellen dat de barbell curl zuigt, let maar op.

InSiDeOuT zei:
Heb voor het eerst barbell curl ipv dumbbell curl gedaan vandaag.
Wat staat er op bodybuilding.com bij barbell curl?

Possibly the best biceps exercise!

Nou niet voor mij dus!
Maar wel voor mijn onderarmen.
Ongeloofelijk hard voelden die aan, maar bij mijn biceps voelde ik helemaal niks :D
Heb er dan nog maar wat dumbbell curls achteraan gegooid voor de biceps :p

Nog mensen die dit ondervonden hebben?

Dus na 1 keer barbell curl denk jij te kunnen zeggen dat het vooral een onderarm oefening is? Blijkbaar lopen je onderarmen achter of voer je de oefening een beetje krampachtig uit. Dan krijg je dat.

• Topic Starter Topic Starter
boerenkool zei:
Dus na 1 keer barbell curl denk jij te kunnen zeggen dat het vooral een onderarm oefening is?
Bijlange niet, ben maar een noob die gewoon ff komt vertellen wat ie voelt ;)

Bij dumbbell curl voel ik het echt in de biceps maar niet bij de barbell curl.
Was verrast, voelde echt lekker aan in de onderarm.

Zal je binnen een paar weken laten weten wat ik er van denk.

Het is een goede oefening maar veel trainees hebben moeite om goed te concentreren op de biceps. Men gaat ook heel snel cheaten, of teveel gewicht gebruiken en er een slechte uitvoering op na houden. Persoonlijk vind ik dumbbell curls wel beter, maar barbell curl is naar mijn mening een goede basis oefening indien correct en zorgvuldig uitgevoerd.

Zolang je bij elke oefening in gedachten houd: "hoe maak ik het mezelf zo moeilijk mogelijk", en niet "hoe krijg ik zoveel mogelijk gewicht naar omhoog" dan is elke oefening in principe goed.

En over die onderarm voelen: als je de handen ten opzichte van de onderarmen gaat "curlen" dan krijg je dus uitgeputte onderarmen, en biceps die vrij onbelast blijven. Gebruik daarbij nog wat schouders en rug en je hebt idd een oefening die haar nut verliest.

sowieso dat je dan loopt te cheaten als de madderfakker:p...neem gewoon wat lichter en voer hem strikter uit, dan is het echt wel een goede oefening voor de biceps(!). Als je je gewicht omhoog slingert doen je biceps vrij weinig...je erector spinae+ heupextensoren slingeren het gewicht en je polsbuigers houden je pols recht (isometrisch) daarom voel je je onderarm...gewoon lichter nemen dus. Das mijn theorie. Of het beter is dan dumbbell curl of niet blijft een beetje persoonlijk

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ok bedankt voor de tips, zal ze volgende keer in praktijk omzetten :)

Is het inderdaad zo dat cheated bbcurls uit den boze zijn? Okay niet gaan overdrijven natuurlijk, maar een beetje cheaten bij de laatste reps lijkt me geen kwaad kunnen.

Is het inderdaad zo dat cheated bbcurls uit den boze zijn? Okay niet gaan overdrijven natuurlijk, maar een beetje cheaten bij de laatste reps lijkt me geen kwaad kunnen.

Af en toe cheaten moet idd kunnen, dus niet elke biceps workout.
Maar iemand die voor het eerst een oef. doet is cheaten zeker af te raden.
Eerst leren hoe je de oef. goed uitvoert, dus dat je de spier voelt die je aan het trainen bent.
En dan nog met mate, anders heb je de volgende dag spierpijn (of nog erger) in je rug terwijl je de dag ervoor je biceps hebt getraint.

Idd zoals Big T als zegt, goed concentreren op de oefening.
Je kan beter je ellebogen niet bewegen tijdens bb curls.

Nou ik deed altijd ez curls maar voor afwisseling eens db curls aant doen al ruim 6weken (ik train meestal 8weken het zelfde schema) ik vind ez curls wel beter.

Papi Chulo zei:
Is het inderdaad zo dat cheated bbcurls uit den boze zijn?

Integendeel, in mijn ervaring leveren cheatcurls veel meer op als zgn "stricte" curls.
Zolang je maar op de goede manier cheat en er niet een onderrugverneuk oefening van maakt.

Wat het stilhouden van de bovenarm aangaat.

Vergeet niet dat naast elleboog flexie, de biceps ook voor schouderflexie en -abductie zorgt.
De bovenarm doodstil naast je willen houden betekent dat de biceps nooit maximaal verkort wordt!

Als je de biceps maximaal wilt trainen zal de elleboog dus wel naar voren moeten komen.!

Laatst bewerkt:
3XL zei:
Wat het stilhouden van de bovenarm aangaat.

Vergeet niet dat naast elleboog flexie, de biceps ook voor schouderflexie en -abductie zorgt.
De bovenarm doodstil naast je willen houden betekent dat de biceps nooit maximaal verkort wordt!

Als je de biceps maximaal wilt trainen zal de elleboog dus wel naar voren moeten komen.!

Ja oke, maar ik heb gehoord dat je schouder dan teveel meehelpt als je ellebogen naar voren steekt.Zelf doet ik dat ook een kleine beetje, maar niet meer dan paar centimeters.

damn 3XL, er zijn hier wel een paar heilige huisjes aan barrels geslagen de laatste dagen door jou :D

cheaten 'moet'!
geniaal, een frisse wind door DBB

builderB zei:
damn 3XL, er zijn hier wel een paar heilige huisjes aan barrels geslagen de laatste dagen door jou :D

cheaten 'moet'!
geniaal, een frisse wind door DBB

amen:D

cheat zelf ook ietsjes (niet verder vertellen:D) door idd mn bovenarmen net voorbij mn dooie punt iets mee te laten bewegen

Er zijn imo 2 soorten cheaten cheaten om zoveel mogelijk gewicht met zo weinig mogelijk moeite te verplaatsen en

cheaten om een oefening juist langer, zwaarder en effectiever te maken. Zolang je dat onderscheid maar kan maken.

Terug
Naar boven