Fitness Seller

Barbell curl versus dumbbell curl

als insideout zijn biceps niet voelt bij barbelcurls doet ie blijkbaar toc h iets fout...Ongeacht of cheaten fout is of niet...als je t op de verkeerde manier doet voel je niets, daarover zal iedereen het met me eens zijn. Als hij gewoon probeert bij barbelcurl de hele beweging uit zn biceps te halen, in eerste instantie door sec elleboogflexie heeft hij de meeste kans dat hij wel wat gaat voelen denk ik. Als hij het eenmaal door heeft kan hij zwaarder pakken en een beetje cheaten, maar dan weet hij in ieder geval al hoe je je biceps moet aanspreken. Das mijn theorie

Big_T zei:
Er zijn imo 2 soorten cheaten cheaten om zoveel mogelijk gewicht met zo weinig mogelijk moeite te verplaatsen en

cheaten om een oefening juist langer, zwaarder en effectiever te maken. Zolang je dat onderscheid maar kan maken.

Idd:D

Als je to failure gaat en je wilt de rep afmaken zul je automatisch "iets" doen om het gewicht omhoog te krijgen, als je geen trainingsmaat hebt.
Idd is daar van belang dat je je ruggegraat niet belast.

Outer zei:
Ja oke, maar ik heb gehoord dat je schouder dan teveel meehelpt als je ellebogen naar voren steekt.Zelf doet ik dat ook een kleine beetje, maar niet meer dan paar centimeters.

Vraag jezelf af waarbij de schouder meehelpt. Je schouder is alleen betrokken bij de beweging in je schouder en niet bij de flexbeweging in de elleboog

Dus ook al komt 90% (ik noem maar wat) van de beweging thv de schouder voor rekening van de voorste schouderkop, dan nog spreek je 10% de biceps extra aan. 10% Die je niet extra aanspreekt als je de armen stil houd.

Vraag: waarom brengt iedereen bij een biceps pose z'n bovenarm omhoog?
Antwoord: omdat de biceps dan (bijna)maximaal aangespannen is!

Big_T zei:
Er zijn imo 2 soorten cheaten cheaten om zoveel mogelijk gewicht met zo weinig mogelijk moeite te verplaatsen en

cheaten om een oefening juist langer, zwaarder en effectiever te maken. Zolang je dat onderscheid maar kan maken.

Geef ik je helemaal gelijk in, daarom zeg ik ook

Zolang je maar op de goede manier cheat en er niet een onderrugverneuk oefening van maakt

:)

builderB zei:
damn 3XL, er zijn hier wel een paar heilige huisjes aan barrels geslagen de laatste dagen door jou :D

cheaten 'moet'!
geniaal, een frisse wind door DBB

Frisse wind??
Ik zeg niets anders als wat ik al jaren loop te zeggen :D

3 posts of een rijtje van 3, loop niet zo te post whoren op je eigen forum :p

Ik ben het helemaal eens met je eens qua secundaire flexfunctie, zo doe ik ook nooit meer gewone rows maar altijd JS rows. Maar toch nog een vraagje over die curl, als je je ellebogen verder omhoog tilt, wordt je ROM dan niet kleiner? Steek je arm eens rechtvooruit op shouderhoogte. Als je nu begint te curlen, dan curl je 90% en dan is er geen weerstand meer op het gewicht en de rest.

Je gaat er nu vanuit dat je eerst schouderflexie doet en daarna pas elleboog flexie?

Je krijgt dan in feite de bewegingsuitslag van een Spider-l, of een preachercurl.

Bij "gewone" curls moet je eerst zorgen voor armflexie en pas als deze (bijna)maximaal is moet je pas de beweging vanuit de schouder erbij betrekken.

3XL zei:
Je gaat er nu vanuit dat je eerst schouderflexie doet en daarna pas elleboog flexie?

Je krijgt dan in feite de bewegingsuitslag van een Spider-l, of een preachercurl.

Bij "gewone" curls moet je eerst zorgen voor armflexie en pas als deze (bijna)maximaal is moet je pas de beweging vanuit de schouder erbij betrekken.

Ik verbaas me er er altijd weer over hoe simpel sommige dingen soms zijn. Thx 3

Zijn er nog veel andere 'technieken' waarbij je origin en insertie (hoe heet dat eigenlijk nl, oorsprong en insertie? klinkt raar) teglijk aanpakt?

Ik ken glute/hame raises, curls dan en JS rows. En er zijn er vast nog een hoop meer die ik niet ken en vast een hoop waarbij ik het wel doe maar het niet besef.

In theorie moet iedere bi(of tri)articulaire spier vanaf 2 kanten teglijk te benaderen zijn

3XL zei:
In theorie moet iedere bi(of tri)articulaire spier vanaf 2 kanten teglijk te benaderen zijn

Dat had ik me ook bedacht, maar ik heb geen idee welke schouder beweging ik precies moet maken bij bijvoorbeeld een vorm van triceps extention ofzo.

Heb je nog een paar voorbeelden van praktische oefeningen?

Ik was natuurlijk ook nog vergeten, calf raises, Layne style.

BBD zei:
Dat had ik me ook bedacht, maar ik heb geen idee welke schouder beweging ik precies moet maken bij bijvoorbeeld een vorm van triceps extention ofzo.

Wat denk je van Kick-back's Old school style?

Dus romp schuin t.o. van de vloer, arm uithangen en dan de bovenarm naar achter trekken tot deze horizontaal komt en gelijktijdig de arm strekken

BBD zei:
Heb je nog een paar voorbeelden van praktische oefeningen?

Als ik tijd heb zal ik een lijstje maken, maar als je een beetje nadenk kom je ongetwijfeld zelf ook op een aantal oefeningen

Terug
Naar boven