MuscleMeat

Barbell stiff-leg deadlift

Deadliften is geen makkelijke oefening, maar wel een goede oefening voor ontwikkeling van het lichaam.
SLDL is veel blessure gevoeliger en isoleert voornamelijk de glutes en hamstrings. Ik zou voor volledige ontwikkeling de normale deadlift doen en de RDL vind ik ook wel nice.

Blessure gevoeliger? Je werkt juist met lagere belasting bij sldl

Bij de SLDL is het de bedoeling de totale bewegingen uitslag zo groot mogelijk te maken door aan het eind van heupflexie erectorflexie toe te voegen (je onderrug ronden). De beweging niet dieper uitvoeren dan de stang net onder de knie is geen SLDL maar een RDL variant.

Betekend dus ook dat het grootste deel van de ROM de ham/glute statisch belast en dan het grootste deel van de ROM de dynamische belasting op de erector ligt. Eigenlijk word de glute/ham alleen statisch belast op het moment dat er heupflexie/extensie plaats vind, vandaar ook dat de SLDL meer een erector oefening is dan een ham/glute oefening.

En ja door het statische deel voel je de glute/ham constant "trekken" maar dat voel je ook wanneer je een rekoefening voor deze spieren doet.

Dus zoek je een GH oefening doe dan een RDL variant, waarbij er eigenlijk alleen sprake is van beweging thv de heup en de erector in een vaste positie blijft (normale lordose). Zoek je een onderug oefening waarbij de erector dynamisch wordt doe dan de SLDL waarbij je in het oog moet houden dat de SLDL nog al eens voor blessures kan zorgen omdat.

Bij de SLDL is het de bedoeling de totale bewegingen uitslag zo groot mogelijk te maken door aan het eind van heupflexie erectorflexie toe te voegen (je onderrug ronden). De beweging niet dieper uitvoeren dan de stang net onder de knie is geen SLDL maar een RDL variant.

Betekend dus ook dat het grootste deel van de ROM de ham/glute statisch belast en dan het grootste deel van de ROM de dynamische belasting op de erector ligt. Eigenlijk word de glute/ham alleen statisch belast op het moment dat er heupflexie/extensie plaats vind, vandaar ook dat de SLDL meer een erector oefening is dan een ham/glute oefening.

En ja door het statische deel voel je de glute/ham constant "trekken" maar dat voel je ook wanneer je een rekoefening voor deze spieren doet.

Dus zoek je een GH oefening doe dan een RDL variant, waarbij er eigenlijk alleen sprake is van beweging thv de heup en de erector in een vaste positie blijft (normale lordose). Zoek je een onderug oefening waarbij de erector dynamisch wordt doe dan de SLDL waarbij je in het oog moet houden dat de SLDL nog al eens voor blessures kan zorgen omdat.

een stiff leg deadlift is gewoon een deadlift (van de grond dus) zonder knee travel. Rug ronding bij sldl heb ik nog nooit van gehoord.

Dat zegt vrij weinig over of de beweging blessure gevoelig is.

jawel want als de belasting lager is is de kans op blessures ook kleiner. Waarom zouden SLDL's dan blessure gevoeliger zijn?

een stiff leg deadlift is gewoon een deadlift (van de grond dus) zonder knee travel. Rug ronding bij sldl heb ik nog nooit van gehoord.

jawel want als de belasting lager is is de kans op blessures ook kleiner. Waarom zouden SLDL's dan blessure gevoeliger zijn?

Zeggen dat het belasting lager is omdat het gewicht lager is is te kort door de bocht.
Het gewicht is misschien wel lager, maar de belasting op je onderrug is véél groter bij een SLDL dan bij een DL.

Stel dat je close grip benchpress vergelijkt met barbell skullcrusher, dan pak je met een skullcrusher veel minder gewicht terwijl je een vergelijkbare beweging (even vergelijkbaar als DL en SDL) maakt, maar de druk op je ellebogen is een stuk groter waardoor veel mensen sneller blessures van skullcrushers krijgen terwijl je bij lange na niet zoveel gewicht kan pakken als bij een close grip benchpress.

Dan heb je of nooit gezocht of weinig gehoord

Even een (oud) vb

stiff-leg-deadlift.jpg

Hoe ziet je schema er verder uit @ThomasVB

Dan heb je of nooit gezocht of weinig gehoord

Even een (oud) vb

stiff-leg-deadlift.jpg
Dat waren nog eens tijden lol. Ik kom door hamstring verkorting met veel geluk tot mijn knie met SLDL. Mijn hamstrings trin ik volgens mij ovrigens wel zeer effectief alsnog met die uitvoering. Maar wel klote.....

Die gebruik ik de laatste tijd om mee op te warmen in m'n opwarmroutine. Door mij enigzins afgekeken van klokov.
Die oude foto's zijn ook lekker verneukeratief hoogstwaarschijnlijk doen ze helemaal geen SLDL maar een loosening deadlif/Kono deadlift/Jefferson Curl

Edit:Alleen al het feit dat ze op een wankel krukje staan zegt genoeg dit is geen SLDL maar een Loosening Deadlift

006.jpg

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ben wel heel benieuwd naar je schema en trainingservaring vooralsnog :p

<- irriteert zich aan mensen die het verschil tussen SLDL en RDL niet weten/willen weten

Bij de SLDL ga je dan gewoon verder door je rug te ronden.
Dat lijkt me toch zeer zeer blessuregevoelig ? Ik dacht dat je die ook bij SLDL- zelfs met weinig gewicht goed rechts moest houden? Maar ik kom gewoon niet diep. Ik raak helaas tot net boven de knie tot waar mijn hamstring zegt stop. Maakt dit de oefening nu daadwerkelijk minder effectief? Het is wel dé oefening bij uitstek die ik daadwerkelijk zeer effectief in m´n hammies voel.

• Topic Starter Topic Starter
Dat lijkt me toch zeer zeer blessuregevoelig ? Ik dacht dat je die ook bij SLDL- zelfs met weinig gewicht goed rechts moest houden? Maar ik kom gewoon niet diep. Ik raak helaas tot net boven de knie tot waar mijn hamstring zegt stop. Maakt dit de oefening nu daadwerkelijk minder effectief? Het is wel dé oefening bij uitstek die ik daadwerkelijk zeer effectief in m´n hammies voel.
Iets gebogen knieën?

Terug
Naar boven