Fitness Seller

Barbell vs dumbbell

Bezoekers in dit topic

Waarom zou je hardnekkige spieren/spiergroepen beter meepakken met een beetje meer volume? Denk je echt dat spieren (zoals bv de soleus) die de hele dag door belast word bij het lopen (honderden reps) "ineens" gaat groeien van 15 ipv 10 reps?

Wat dat isolatie betreft, beste massa bouwers per spiergroep zijn meestal isolatie gericht. Zolang je ze maar in dezelfde reprange doet als dat je de meer compound gerichte oefeningen doe (waarom zou je borst bij bankdrukken op een andere rep range reageren dan bij flyes?)

Het klinkt allemaal logisch om alle reps hetzelfde te houden. Ben zelf ook voorstander van dezelfde rep range aan te houden de gehele training, je richt je op 1 krachtsysteem en 4 a 5 oefeningen met andere reps te gaan doen is niet logisch. Stel je een sprinter voor die eerst 1x 400 meter sprint, daarna 3x 100 meter om vervolgens nog even de 1500 meter te gaan doen. Wat is het doel hier van, je wil je richten op een krachtsysteem in een schema, train dan ook dat kracht systeem. Of een maand lang de 400 meter, maar niet van alles en nog wat door elkaar.

Wel ervaar ik dat de ene oefening de andere niet is, maar heeft meer met time under tention te maken. 5 reps deadlift, is zeer zwaar en duurt vrij lang. Het is een zeer complete oefening. Vergelijk dit met 5 reps bor, dan voel ik dat ik dit te weinig pak. De hele "snelle" oefeningen met vrij kleine rom mogen voor mezelf wel afwijken van de "regel" om de spiergroep in dezelfde rep range te pakken. 5 reps one arm cable pull down is ook zo'n oefening die te kort aanvoelt in vergelijking met 5 reps chins met extra gewicht. Zelfde als 5 reps bankdrukken of 5 reps cable flyes, die laatste voelt gewoon niet aan als een oefening voor een 5 rep range.
 
Ja, dat wil ik beweren. Toen ik een tijdje aan het touwtjespringen was begonnen ze ook ineens te groeien. Maar jij beweert dat als je high rep weighted calve raises doet met een grotere rom dat dit niets doet?

Heb je wel eens nek training gedaan? Die gaat pas goed groeien bij high rep werk met voldoende gewicht, niet zo gek, want net als de calves is er maar een hele korte range of motion, dus meer reps geeft simpelweg meer TUT.


Mijn bench reprange loopt maximaal tot 8 reps, maar is 9 op de 10 keer 5 reps of lager. Je gebruikt veel minder spieren bij chest flyes, dus met een achterlijk hoog gewicht low rep flyes (3x5???) gaan doen met het risico op blessures lijkt mij niet de meest slimme zet. Dus om voldoende relevant werk gedaan te krijgen gooi je het volume omhoog.

Touwtje springen een heel andere range dan setjes van 15 (of 20) geen vergelijkoing dus. Verders ben ik geen TUT aanhanger en geloof ik wat kuiten betreft meer in pre stretch.

Low rep flyes blessure gevoelig??? Alleen als het gewicht te hoog is maar dat maakt iedere oefening blessure gevoelig. Verder is volume een grotere risico wat blessures betreft dan intensiteit.
 
Waarom zou je hardnekkige spieren/spiergroepen beter meepakken met een beetje meer volume? Denk je echt dat spieren (zoals bv de soleus) die de hele dag door belast word bij het lopen (honderden reps) "ineens" gaat groeien van 15 ipv 10 reps?

Wat dat isolatie betreft, beste massa bouwers per spiergroep zijn meestal isolatie gericht. Zolang je ze maar in dezelfde reprange doet als dat je de meer compound gerichte oefeningen doe (waarom zou je borst bij bankdrukken op een andere rep range reageren dan bij flyes?)

Bankdrukken en flyes vind ik een mooi voorbeeld. Op de bank krijg ik blessures als ik (te vaak) hard triples en doubles doe; vanaf 6 reps per set is er weinig gevaar. Maar als ik bij flyes 6 reps zou gaan doen met het daarbij passende gewicht, weet ik bijna zeker dat er iets gaat scheuren.
 
X aantal reps met bijpassend gewicht zorgt niet voor blessure (vandaar bijpassend).

Als je "iets" gaat scheuren dan is of het volume te hoog waardoor spieren te vermoeid raken om nog fatsoenlijk te kunnen functioneren of het gewicht is te hoog.

Het eerst (te hoog volume) zorgt vaker voor blessures dan het tweede. Tenzij het gewicht zodanig te hoog is dat er zelfs geen neg. rep mee gemaakt kan worden.
 
X aantal reps met bijpassend gewicht zorgt niet voor blessure (vandaar bijpassend).

Als je "iets" gaat scheuren dan is of het volume te hoog waardoor spieren te vermoeid raken om nog fatsoenlijk te kunnen functioneren of het gewicht is te hoog.

Het eerst (te hoog volume) zorgt vaker voor blessures dan het tweede. Tenzij het gewicht zodanig te hoog is dat er zelfs geen neg. rep mee gemaakt kan worden.

Ik bedoel het echt anders. Bij sets van 6 met flyes kan ik waarschijnlijk meer dan 40kg nemen qua spierkracht op het concentrische gedeelte. Maar dan gaat er echt iets mis bij het laten zakken.
 
Vreemd want normaal gesproken ben je bij het excentrische deel juist sterker ( daar is zelfs een heel trainingssysteem op gebasseerd)
 
Bankdrukken en flyes vind ik een mooi voorbeeld. Op de bank krijg ik blessures als ik (te vaak) hard triples en doubles doe; vanaf 6 reps per set is er weinig gevaar. Maar als ik bij flyes 6 reps zou gaan doen met het daarbij passende gewicht, weet ik bijna zeker dat er iets gaat scheuren.

Misschien zit dat tussen de oren en ben je wat bang voor het gewicht. Ik heb dit met een 1rm tijdens bankdrukken, laat de bar héél langzaam zakken en "voel" of alles goed gaat voordat ik press. Weet ik 100% dat ik het gewicht haal, dan gaat alles veel sneller.
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Ik bedoel het echt anders. Bij sets van 6 met flyes kan ik waarschijnlijk meer dan 40kg nemen qua spierkracht op het concentrische gedeelte. Maar dan gaat er echt iets mis bij het laten zakken.


Doe wel eens excentrische reps (alleen negatief dus ! Dan neem ik circa 118-120% van mijn 1rm, en dan doe ik er circa 10seconden over deze negatieve fase.

Mk2 is bv een oude routine die hier gebruik van maakt, en met erg goede resultaten :)


De excentrische beweging is het sterkst
 
Doe wel eens excentrische reps (alleen negatief dus ! Dan neem ik circa 118-120% van mijn 1rm, en dan doe ik er circa 10seconden over deze negatieve fase.

Mk2 is bv een oude routine die hier gebruik van maakt, en met erg goede resultaten :)


De excentrische beweging is het sterkst

Ok: scheurt je pec, als je pech hebt, bij het laten zakken, of bij het naar boven brengen?
 
Dumbbells van 40 kg in een "flye" beweging te laten zakken.

Wat is daar het probleem van? Als je het gewicht in de positieve fase aan kan snap ik niet dat dat zelfde gewicht in de negatieve fase (waarin je sterker ben) niet aan kan.

Zou eigenlijk betekenen dat je in de pos. fase een andere beweging (misshien meer een press) maakt dan in de neg.
 
Bankdrukken
 
Vervelende blessure, maar dat is wel een excentrische biceps actie.

Halters of dumbbells maakt mij overigens niet veel uit. Alleen denk ik dat er een aantal dumbbell isolatie oefeningen zijn, waaronder flyes, waarbij je beter minstens 8 reps kan doen om je lichaam heel te houden.
 
Excentrishe biceps beweging van de biceps bij de concentrice beweging van de bench???

Biceps verkort gewoon net als de andere flexoren vanaf de schouder. Komt ook wel aan de distale kant op lengte maar daar zit alleen de stabiliserende aktie en ik denk niet dat de stabiliserende rol voor de blessure heeft bezorgt.
 
De biceps komt op lengte vanaf insertie (onderarm) maar verkort vanaf de origo (schouder) wat betekend dat de totaallengte ongeveer gelijk blijft.

Ik heb onlangs nog iets geplaatst waarin de uitkomst was dat bankdrukken de biceps tot 44% van een curl belast. Is dus niet echt nauwelijks te worden. En al zou er geen onderzoekresultaat zijn, het feit dat ik tijdens het bankdrukken een bicepsblessure oploop zegt mij meer dan ..... onderzoeksresultaten, of dit nu bij de conc. of de exc. fase is/was doet daar verder niets aan af.
 
Back
Naar boven