AndroidHealthClinic

BB curl: straigt bar of EZ?

Terror Hennep

Freaky Bodybuilder
Waardering
166
Er is eigenlijk een verschil tussen BB curl met een rechte stang, of een EZ-bar? hoorde laatst dat je beter een rechte kon nemen, die zette meer kracht op je bicep alleen...vraag me af of het zo is, vind het persoonlijk klinken als bullshit..

is er iemand die mij hier een wetenschappelijk artikel van kan geven:D?
Of iemand die hier verstand van heeft?

kdenk niet dat het veel verschil maakt, personlijk gebruik ik zelf gewoon liever de EZ, heeft een fijnere grip bij ons vergeleken met de rechte stang.

Ik heb liever een EZ bar, want met een straight bar worden mijn polsen naar buiten gedrukt en dat doet pijn.
Ik denk niet dat het veel uitmaakt. een curl is toch een curl.

EZ bar zal wel beter voor je polsen zijn, ik vind curlen met een rechte bar ook maar k*t aanvoelen voor mijn polsen

• Topic Starter Topic Starter
ja, dat probleem heb ik dus ook...ik gebruik ook liever een EZ hoor:)

ze zeggen dat je bij rechte stang meer je bicep traint dan met ez stang.
kijk zelf maar eens, houd je onderarm en boven arm in 90 graden en dan in de positie van rechte stang en ez stang dan zie je je bicep pieken en dalen..

(snapte??)

is heel klein verschil...maar heeft dat ook te maken met de functie van de bicep om de onderarm te draaien?

Als je de polsen belast met de straight bar, wil dat volgens mij zeggen dat je hem iets te wijd vastneemt, althans dat merk ik uit eigen 'ervaring'.

Met een rechte stang heb ik vaak last van mn polsen. Is kwestie van je handen op de juiste plaats houden. Ik wissel dan ook vaak EZ en gewone bar af.

Een EZ bar is voor triceps, biceps train je beter met een rechte stang

ik gebruik m'n EZ tegenwoordig enkel voor skullcrushers, curls met de gewone stang

Afhankelijk van de plaats van je handen op de straight bar spreek je een bepaald gedeelte van je biceps aan.
Hoe smaller je hem pakt hoe meer je de buitenkant van je biceps aanspreekt, hoe wijder je hem pakt, hoe meer je de nadruk legt op de binnenkant.

""Serious Strength Training"" van Bompa (EMG gegevens van Cornacchia, Binetti en McLlroy)

Incline dumbbell curl supinated 88
Incline dumbbell curl palms up 87
Incline dumbbell curl neutral grip 85

EZ-bar curl with narow grip 87
Olympic-bar curl with narow grip 86
EZ-bar curl with wide grip 63
Olympic-bar curl with wide grip 61

Barbell preacher curl 90
Dumbbell incline curl 89
Barbell curl 84
Dumbbell curl 83
Cable curl 83
Dumbbell concentration curl 80

Zoals je ziet scoort de EZ bar zowel bij een smalle als bij en brede grip iets hoger (imo niet significant)

tnx 3XL:D...maakt dus nauwelijks verschil, EZ en rechte stang, en dat was wat ik wou weten...TNX man:D

Dan weet Milos het beter dan Cornacchia, Binetti en McLlroy.

Terug
Naar boven