De voeding en rust moeten bij een intensieve duursport ook in orde zijn wil je de maximale resultaten behalen, op misschien de rustweken na die je niet met BB kan veroorloven dan. Want als dat niet zo is loop je gewoon de hele dag zwaar vermoeid rond als een zombie, terwijl je nog energie moet hebben om te trainen en dan loop je zo tegen overtraining aan als je niet oppast.
De training daarintegen vraagt veel meer inspanning en tijd van je als je die 4-5 uurtjes "pompen" vergelijkt met de 10-15 uur vol met zware, uitputtende en verschillende soorten Interval/Sprint-trainingen. En dan nog te bedenken dat je voor duursport ook nog wel iets van 3 uurtjes aan de gewichten zal moeten zitten, terwijl je misschien al moe en "leeg" bent.
De wedstrijdvoorbereiding ligt denk ik aan de combinatie van de 2 onderwerpen die ik hierboven genoemd heb. Natuurlijk is het mentaal zwaar om je uit te hongeren tot je op 3-6% lichaamsvet zit, maar bij duursport heb je weer te maken met periodisering en overcompensatie waardoor je jezelf zo belast dat je waarschijnlijk ook niet meer de gezelligste zal zijn om het maar zo te zeggen.
De AAS-kwestie laat ik er maar even buiten, want dat is natuurlijk je eigen keuze en afhankelijk ivm de eventuele wedstrijden die je doet en de daar bij horende dopingcontroles etc.
Conclusie:
Er zijn natuurlijk nog wel meerdere kleinere factoren afhankelijk, maar het komt er toch op neer wat voor jezelf het moeilijkst vol te houden is. Het is gewoon heel relatief allemaal.
Ik persoonlijk vind BB toch iets makkelijker vol te houden vinden dan duursport, omdat ik daarbij echt veel minder last heb van de vermoeidheid/schommelingen over het algemeen, veel tijd bespaar en ik in mijn omgeving zowat altijd wel de tijd en mogenlijkheid heb om te eten. Als het grootste nadeel is dat ik wat stricter zal moeten eten...