XXL Nutrition

Beginner advies

Matthijsb

Novice
Waardering
0
Lengte
1m90
Massa
85kg
Beste Dutch Body Builders!
Ik ben nieuw op het forum en sinds kort begonnen met sporten.
Ik ben 21 jaar,1.90 meter en weeg momenteel +/- 94 KG met een vet percentage van 26 % (via internet site berekend) Ik train nu sinds 1 week elke Maandag/Woensdag/Vrijdag.
Ik train met 2 vrienden van mij en we doen een full body schema.
Ik fiets elke dag een uur naar me werk (half uur heen en half uur terug) Is dit voldoende om vet te verbranden icm kracht training in de sport school. Aangezien er na een paar jaar niet sporten toch wel een klein buikje over me riem heen komt zou ik graag willen afvallen en breder worden.
Is dit uberhaubt mogelijk of moet ik eerst afvallen en daarna spiermassa kweken? Of eerst spiermassa kweken en daarna vet gaan verbranden? Ik heb nu (nog) geen voedings schema maar ik let nu wel goed op mijn eten sinds dat ik weer ben gaan sporten dus geen zoete drankjes meer,bruin brood ipv wit brood en geen ongezond eten en aangezien ik nog bij mijn ouders woon eet ik elke avond wat de pot schaft.
Ik zou graag jullie meningen willen horen van hoe ik het het best zou kunnen aanpakken.

Bij voorbaad dank

Laatst bewerkt:
Wanneer ik jou was zou ik zeker eerst mijn vp omlaag brengen met 10%

Dit doormiddel van cardio en krachttraining met een goed voedingsschema.

Door krachttraining bij je cardio te doen verbrand je meer vet.

Eerst je onderhoud uit rekenen en dan 500 calorie eronder gaan zitten.

Zou dan persoonlijk wat hoger in de eiwitten zitten en minder in de vetten.

Zeker ook eens sticky`s lezen hier op het forum.

Belangrijkste Eigen doelen stellen.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb via de website giantpt.com berekend dat ik voor onderhoud 2991 nodig heb.
Hoe kan ik het precies berekenen hoeveel ik moet eten om op 2300-2400 kcal per dag te komen?
Ik heb wat sticys gelezen en snap dat ik op de achter kant van artikellen kan kijken maar ik eet overdag vooral bruinbrood met vleeswaren en daar staan geen voedings waarden op.
Ik neem trouwens ook na elke training een eiwit shake (syntha 6)
Zou het eventueel slim zijn om andere voeding te gaan eten ipv brood overdag? Qua avond eten heb ik namelijk niet zo veel inspraak omdat ik heb te eten wat mijn moeder klaar maakt. En wat is goed om te drinken? Ik neem nu nog maar 1 flesje van 0.5 ACE vitamine drink mee en voor de rest drink ik water. En op de vrijdag en zaterdag drink ik een biertje of een mixje (vanaf nu dan met cola light :))

Of je op die 3 dagen kan afvallen hangt helemaal van je voeding af. Zoals al vermeld. 500 kcal eronder is afvallen, boven onderhoud is aankomen.

Er zwerft ergens een Excel sheet rond met daarin een vrij lange lijst met gerichte voedingwaardes, in deze sheet kan je in feite gewoon je hele voeding invullen en zien op hoeveel kcal je zal komen of bent gekomen. Helaas heb ik geen linkje voor je :P je zou even moeten kijken bij de voedingssectie.

Ik heb via de website giantpt.com berekend dat ik voor onderhoud 2991 nodig heb.
Hoe kan ik het precies berekenen hoeveel ik moet eten om op 2300-2400 kcal per dag te komen?
Ik heb wat sticys gelezen en snap dat ik op de achter kant van artikellen kan kijken maar ik eet overdag vooral bruinbrood met vleeswaren en daar staan geen voedings waarden op.
Ik neem trouwens ook na elke training een eiwit shake (syntha 6)
Zou het eventueel slim zijn om andere voeding te gaan eten ipv brood overdag? Qua avond eten heb ik namelijk niet zo veel inspraak omdat ik heb te eten wat mijn moeder klaar maakt. En wat is goed om te drinken? Ik neem nu nog maar 1 flesje van 0.5 ACE vitamine drink mee en voor de rest drink ik water. En op de vrijdag en zaterdag drink ik een biertje of een mixje (vanaf nu dan met cola light :))

Met een beetje moeite (de zoekfunctie of google) vind je zo de voedingswaarden van brood en broodbeleg. Stel een voedingsschema op en houd je hier elke dag consequent aan. Hoe je dit doet vind je in de stickies in de voedingssectie van het forum. Stel daarnaast een trainingsschema op en houd je hier ook consequent aan. Ook geen bier en mixjes meer voor jou de komende tijd anders bereik je nooit je doel.

Succes

Ik heb nu dit schema even inelkaar gezet. Qua avond eten heb ik maar een ruwe schatting gemaakt.
Wat vinden jullie hiervan? qua drinken ben ik van plan om koffie(zwart) en water te drinken en eventueel ligt te verlengen met light limonade. Ik hou qua sport mijn 3 daagse full body schema aan en elke dag een uur cardio op de fiets naar t werk.
Ik heb ook gelezen dat veel eiwitten ook belangrijk is bij t afvallen kan ik dit eventueel opvullen door een syntha 6 proteine/eiwit shake standaard in mijn voeding schema te doen ook al sport ik die dag niet?
En ik zal maar aan de spa blauw gaan in de kroeg haha ^^
Aanwijzingen en verbeteringen zijn zeer welkom!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hi Matthijs,

ik ben ook nieuw op het forum, maar weet i.v.m. mijn studie al redelijk wat over voeding. Wat natuurlijk niet inhoud dat ik ook niet graag comments / correcties / adviezen wil en nodig heb van forum members met (praktijk)ervaring.

Ik zou de koffie en de light limonade laten staan...

Koffie heeft gunstige maar ook zeker nadelige effecten op je gewicht / vp. Op de lange termijn is het mijn inziens geen goede optie, je kan dan beter groene/witte thee drinken. Maar deze dan natuurlijk wel zonder suiker.

Sommige van die kunstmatige zoetstoffen (light limonade) zijn niet goed voor je gezondheid. Onderzoek (dieren) heeft ook laten zien dat ze ook effect kunnen hebben op het gevoel hoe "vol" je zit/voelt , met andere woorden, je gaat er meer van eten.

Ik zou je voeding iets anders regelen. Het schema is nu wel heel erg eenzijdig, weet niet of je nu ook zo eet, maar dat is moeilijker vol te houden en minder goed voor je. Uit je posts maak ik op dat je niet een diehard schema wilt, houd ik zelf ook niet zo van.

Ik zou je ochtend maaltijd vervangen door iets met zuivel, yoghurt met havervlokken of muesli o.i.d. Eventueel daar whey toevoegen (Net hoe hardcore je wilt gaan)

Je eet 8 volkoren boterhammen op een dag, ik vind dat erg veel. Je zou bijvoorbeeld meer beleg per boterham en dan 2 boterhammen minder op een dag kunnen eten. Dan eet je direct meer eitwit (ligt wel aan beleg) en minder kh.

In dit schema staat niet je shake, voeg je die hier gewoon aan toe op een dag dat je sport? Want daar moet je dan natuurlijk weer rekening mee houden.

Je moet in gedachten houden dat je het zo streng en precies kan maken als je zelf wilt. Kies je er voor om een iets minder streng dieet te volgen, gaat het minder snel. Net zoals hierboven genoemd, stel een realistisch doel! Als jij bijvoorbeeld eens in de week 3 tot 5 biertjes (240 - 400 kcal) in de kroeg neemt, prima. Je moet je dan alleen beseffen dat het consequenties heeft. je moet in ieder geval niet gaan compenseren (overdag broodje minder o.i.d.) om bier te kunnen drinken. Vaak is bij het uitgaan het bier niet eens de grootste boosdoener maar de shoarma of kebab om 04:00 's nachts. Dat laatste is natuurlijk een doodzonde!

Het belangrijkste is: kies een schema wat voor jou werkt en waar jij je goed bij voelt. Een schema waar je in de eerste week al tegenaan hikt ga je niet kunnen volhouden. Dus als jij een keer in de week patat wilt eten of de bovenstaande biertjes wilt drinken en dat er voor zorgt dat je de rest van de week netjes het schema volgt, be my guest.

Laatst bewerkt:
Dank je wel DR32C zeer informatief. Ik zal in de ochtend mijn brood maaltijd vervangen door 250 gram magere yoghurt dan kom ik dus op 6 boterhammen met kipfilet. Ik wil inderdaad niet die hard gaan dieeten en als een monnik gaan leven, maar ik denk dat 6 boterhammen met 2 stukken fruit voor tussen door en 250 gram yoghurd als ik opsta goed te doen is zonder honger te krijgen (daar kan ik absoluut niet tegen) verder eet ik savonds gewoon wat mijn lieve moedertje klaar maakt (meestal aardappels en groenten of pasta) maar zal dan iets minder opscheppen en de jus laten staan. En half 10 savonds nogmaal 250 gram magere yoghurd. Denk je dat ik met dit dieet een goed resultaat kan behalen? Wat bedoel je precies met Whey toevoegen? Ik dacht altijd dat zwarte koffie geen kwaad kon, dan maar aan de groene thee op t werk. Als je nog meer tips voor me heb qua voeding hoor ik t graag van je. Ik heb me trouwens ook laten vertellen dat 1x in de week ongezond eten goed is voor de verbranding omdat anders je lichaam gaat wennen aan het minder calorieen en daardoor langzamer vet verbrand kan jij me hier meer over vertellen?
Ik ben nu niet dik maar wel stevig en ik ben super gemotiveerd om daar wat aan te gaan doen.

Alleen yoghurt is misschien wat weinig, ik zou daar wel wat in doen. Ook aangezien je daarna 30 minuten moet fietsen..

De kwark was op zich goed hoor, als je die gaat vervangen door yoghurt ga je wel eiwitten missen.. Ik zou die gewoon laten staan.

Ik zou je zo uit mijn hoofd geen uitsluitsel kunnen geven over de "ongezonde" maaltijd. Het mes snijdt zoals gewoonlijk aan twee kanten. Aan de ene kant kan je zeggen door die maaltijd went je lichaam minder aan het dieet waardoor je sneller kan blijven afvallen. Aan de andere kant kan je zeggen aangezien je lichaam 6 dagen in de week minder kcal krijgt dan nodig wilt hij zoveel mogelijk energie opslaan als hij deze wel krijgt d.m.v. voeding. Ik weet niet of hier onderzoek naar gedaan is..

Whey (eiwit) toevoegen aan je ontbijt, aangezien je de kipfilet weg laat. Ik zelf eet bv 's ochtends een eiwitshake (met melk) en havervlokken. Ik weet niet hoe het smaakt als je whey aan yoghurt toevoegt, misschien wordt dat wel een behoorlijk taai ontbijtje...

Wat betreft het honger krijgen, ik had een huisgenoot die at ook 8 a 10 boterhammen op een dag en die werd flauw als hij niet genoeg at. Hij is toen gaan afbouwen en meer beleg gaan gebruiken. Na een aantal maanden at hij 4 a 6 broodjes op een dag en nergens last van. Vaak is veel eten gewenning, wat in de jaren is ontstaan. Als je toch honger krijgt over dag, kan je altijd of iets als wortels eten of een handje nootjes (amandelen). Besef alleen wel dat in nootjes veel kcal zitten vanwege de onverzadigde vetten, die trouwens wel goed voor je zijn.

Als je met dit dieet 500 kcal pd onder je behoefte zit ga je gegarandeerd vet verliezen, de kunst is volhouden. Als je daarnaast goed blijft sporten zal het alleen maar sneller gaan.

Laatst bewerkt:
Eiwit shake met wat meuk erin klinkt niet verkeerd! Kan ik gewoon me syntha 6 shake gebruiken voor sochtends of is whey weer een ander soort? Om eerlijk te zijn ga ik nu altijd op nuchtere maag in de ochtend naar t werk. Woon in de top van Noord Holland dus vandaag ook beste tegenwind. En dan voel je je wel even energie loos op de fiets. Maar ik was in de veronderstelling dat je op nuchtere maag gelijk je energie uit vet gaat aanspreken.. Maar thanks voor de voedings tips! Ik heb er echt veel aan aangezien ik nog een newby ben op dit gebied:) Ik heb altijd veel gesport en 3x in de week vet eten bier drinken en noem t maar op, dus nooit echt met me voeding bezig gehouden. Ik weet niet of t onderbouwd is door een onderzoek maar een vriend van me pa die als zins zn tiener jaren in de sportschool te vinden is zei dat ie 1x in de week de halve snackbar leeg koopt haha. Ik ga even een schema maken met de nieuwe informatie kan ik trouwens als ik bijvoorbeeld smiddags honger krijg een extra banaantje nemen of een appel? zoals ik onder de -500 kcal blijf?

Ik zou een appel prefereren. Geeft maar 54 kcal en geeft geen trage suikers ivg met de banaan. (ik dacht dat het trage suikers waren van een banaan).

Die halve snackbar is waarschijnlijk een refeed day zodat die niet in plateau geraakt. Je leert heel veel van de stickies ikzelf was en ben nog een leek maar heb toch al heel veel bijgeleert. Bier drinken blijft toch nog altijd een boosdoener.

Eiwit shake met wat meuk erin klinkt niet verkeerd! Kan ik gewoon me syntha 6 shake gebruiken voor sochtends of is whey weer een ander soort?

In Syntha 6 zit ook whey protein, naar mijn mening kan je dat dus prima gebruiken.

Om eerlijk te zijn ga ik nu altijd op nuchtere maag in de ochtend naar t werk. Woon in de top van Noord Holland dus vandaag ook beste tegenwind. En dan voel je je wel even energie loos op de fiets. Maar ik was in de veronderstelling dat je op nuchtere maag gelijk je energie uit vet gaat aanspreken..

Het ontbijt is misschien wel de belangrijkste maaltijd van de dag, die moet je dan ook eigenlijk niet overslaan. Het zorgt er o.a. voor dat je metabolisme op gang komt, want goed is voor de verbranding. En het grootste voordeel van goed ontbijten is dat je jezelf fit voelt, en ook minder snel ongezond gaat eten (snoepen).

Ik weet niet of t onderbouwd is door een onderzoek maar een vriend van me pa die als zins zn tiener jaren in de sportschool te vinden is zei dat ie 1x in de week de halve snackbar leeg koopt haha.

Ja dat is zoals hierboven genoemd een refeedday. Ik heb een klein beetje gezocht voor je en volgens mij is het zo; hoe lager je vp is hoe vaker je zo'n dag nodig hebt. Omdat je dan steeds dichter tegen een plateau aan gaat komen. Ik denk dat het in jou geval, in het begin, niet nodig is. Maar wederom, als het je helpt qua discipline de rest van de week...

Ik zou een appel prefereren. Geeft maar 54 kcal en geeft geen trage suikers ivg met de banaan. (ik dacht dat het trage suikers waren van een banaan).

Volgens mij zitten er juist snelle suikers in een banaan..

Snelle koolhydraten zitten in bananen, mango's, druiven en meloen. Langzame koolhydraten in onder andere appels, peren, citrusvruchten, aardbeien en pruimen.

Maar je conclusie klopt, je kan dan beter een appeltje eten.

Bier drinken blijft toch nog altijd een boosdoener.

Klopt, vaak ook vanwege het feit dat mensen niet 2 biertjes drinken, maar meteen 10. Maar ken genoeg mensen die graag een paar biertjes eens in de week in de kroeg drinken. Liever natuurlijk niet, maar als je hierdoor de andere 6 dagen perfect eet, ipv chippie en snoepie hier en daar, is het niet verschrikkelijk. Maar toch, beter niet dan wel, maar dat is net hoe perfect je het wilt gaan doen natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Ik heb dit schema nu gemaakt: [Link niet meer beschikbaar] (bestand was te groot om te uploaden op t forum) Ik zit in dit schema op 4 sneetjes brood per dag aangezien ik niet te hoog in KH mag gaan zitten en vervang dit door 2x 250 gr magere kwark op t werk. Wat denk je er zo van FR32C?
Verder probeer ik op t werk veel water te drinken ik zit nu al op 1+ liter en voor de rest thee en 1 bakkie zwarte koffie in de ochtend (dat gun ik mezelf wel ^^)

Ik heb dit schema nu gemaakt: [Link niet meer beschikbaar] (bestand was te groot om te uploaden op t forum) Ik zit in dit schema op 4 sneetjes brood per dag aangezien ik niet te hoog in KH mag gaan zitten en vervang dit door 2x 250 gr magere kwark op t werk. Wat denk je er zo van FR32C?
Verder probeer ik op t werk veel water te drinken ik zit nu al op 1+ liter en voor de rest thee en 1 bakkie zwarte koffie in de ochtend (dat gun ik mezelf wel ^^)

Je link doet het niet!! Wel het hele adres kopieren dus zonder fil...ma

Terug
Naar boven