Oi mensen,
Ik ben sinds eergisteren zelf begonnen met trainen. Dit komt voornamelijk doordat ik een bierbuik heb gekregen en manboobs eraan zitten te komen
Ik weeg nu 90Kg voor iemand van 1,70m. Volgens de BMI-meter ben ik 20 kilo te zwaar, wat ik ook accepteer. Ik moet afvallen volgens dat BMI-geval.
Nou heb ik paar uur dit forum doorgelezen, en de gouden regels schijnt blijkbaar te zijn:
Afvallen; cardio doen (hardlopen, joggen, fietsen)
Spieren kweken: krachttraining (dumbbell exercises, opdrukken, situps etc).
Gezien ik geheel nieuw ben in de fitness-wereld zit ik dan ook vol met vragen. Zal dan ook wel per alinea een vraag stellen, als dat mag
Z'n bierbuik gaat alleen weg met cardio-trainingen (cardio = afvallen las ik) of is dat niet geheel waar? Ik wil voornamelijk die bierbuik veranderen naar een licht wasbordje (jaja, ik ben gedreven
) en mijn (vet)borst(en)kas veranderen naar een mooie brede borstkas.
Voordat ik aan mijn hamvraag begin, wil ik eerst mijn 2 dagen beschreven in de hoop tips/op- of aanmerkingen etc te krijgen over het gene wat ik gedaan heb.
En nu komt de hamvraag:
Ik weet bij god niet welke trainingen ik, als absolute beginner, nou als eerst moet volgen. De nadruk ligt op spieren kweken maar ook gedeeltelijk lichaamlijk fit worden.
Ik wacht op jullie antwoord af
PS: Hoeveel tijd moet ik wachten om te beginnen met krachttraining als ik heb gegeten (ochtend-, middag- en avondeten. Geen tussendoortjes)?
Ik ben sinds eergisteren zelf begonnen met trainen. Dit komt voornamelijk doordat ik een bierbuik heb gekregen en manboobs eraan zitten te komen
Ik weeg nu 90Kg voor iemand van 1,70m. Volgens de BMI-meter ben ik 20 kilo te zwaar, wat ik ook accepteer. Ik moet afvallen volgens dat BMI-geval.
Nou heb ik paar uur dit forum doorgelezen, en de gouden regels schijnt blijkbaar te zijn:
Afvallen; cardio doen (hardlopen, joggen, fietsen)
Spieren kweken: krachttraining (dumbbell exercises, opdrukken, situps etc).
Gezien ik geheel nieuw ben in de fitness-wereld zit ik dan ook vol met vragen. Zal dan ook wel per alinea een vraag stellen, als dat mag
Z'n bierbuik gaat alleen weg met cardio-trainingen (cardio = afvallen las ik) of is dat niet geheel waar? Ik wil voornamelijk die bierbuik veranderen naar een licht wasbordje (jaja, ik ben gedreven
) en mijn (vet)borst(en)kas veranderen naar een mooie brede borstkas.Voordat ik aan mijn hamvraag begin, wil ik eerst mijn 2 dagen beschreven in de hoop tips/op- of aanmerkingen etc te krijgen over het gene wat ik gedaan heb.
Dinsdag heb ik 35Km gefietst. Ondanks ik amper zweette bij thuiskomst (droeg alleen een t-shirt), heb ik het gevoel dat ik mijn benen aardig heb getraind.
Gister ochtend (woensdag) heb ik 60 min gejogged (1stap per halve seconde), waarvan 15min besteed zijn aan tussenliggende rust momenten (van joggen naar lopen gegaan). Dit heeft mij meer goed gedaan dan het fietsen; ik voel werkelijk waar tot op dit moment nog de pijn in mijn benen (heerlijk!). Iets wat ik vroeger bij voetbal ook altijd had
Gister avond 1uur gevoetbald. Wat mij gelijk opviel is dat ik na 10min al veel zweette, terwijl ik na het joggen amper wat had (komt dat doordat ik steeds kleine slokjes water in de rustpauzes nam?). Ook dit zorgde voor enige sensatie in de benen
Vannacht heb ik 30reps/10ses gedaan met crunches. Ook hier vraag ik mij af waarom ik alleen de boven en middenste gedeelte van mijn buik voel branden, en niet het gedeelte net onder de navel.
Heb nog geprobeerd op te drukken, maar dankzij een holle rug (vanaf jongs af al zo) krijg ontzettende pijn als ik het op deze manier probeer te doen:
![]()
Dus ik heb mij toen maar aan de dumbbells gewaagt en deze oefening uitgevoerd:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Op aanraden van de meegeleverde schema moest ik voor krachttraining (ik wil immers af van de t**ten en een mooie borstkas krijgen) die dumbbells zo zwaar mogelijk maken. Elke dumbbell weegt ong. 12Kg en die heb ik maar 8rep. 2ses. omhoog kunnen krijgen. Daarna had ik ontzettende last van mijn armen (die zijn dat niet gewend), maar totaal geen gevoel in mijn borstkas. Mijn vraag hierbij is dan ook: Train ik hiermee alleen mijn armen of ongemerkt ook mijn borstkas, want ik voel serieus niks & is dat maximale gewicht per dumbbell wel z'n goed idee?
En nu komt de hamvraag:
Ik weet bij god niet welke trainingen ik, als absolute beginner, nou als eerst moet volgen. De nadruk ligt op spieren kweken maar ook gedeeltelijk lichaamlijk fit worden.
Ik wacht op jullie antwoord af

PS: Hoeveel tijd moet ik wachten om te beginnen met krachttraining als ik heb gegeten (ochtend-, middag- en avondeten. Geen tussendoortjes)?

) maar deze energie had je dus ook al kunnen helpen met je KT.