MuscleMeat

Beginner die smeekt om hulp !

is kniebuigen de Nederlandse vertaling van squats? ???

is kniebuigen de Nederlandse vertaling van squats? ???

ik ben bang van wel...

---------- Toegevoegd om 20:08 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:05 ----------

Dat schema bedoelde ik inderdaad! Evenals de excel-file.

Wees niet bang om zelf een schema te maken en hier te laten zien, die "professionele" hulp is vaak een diëtiste, en die snappen niets van krachtsport. Ik zou hier gewoon je schema neerzetten voor feedback.

---------- Toegevoegd om 20:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:08 ----------

Oh, en doe 10 minuten cardio als warming up, een uurtje krachttraining en dan cardio (effectiever!).

--

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Hey allemaal !

Ik wou dit weekend beginnen aan mijn voedingsschema, maar ik heb hier nu al zoveel gelezen dat het soms een hele warboel voor me wordt (zeker omdat ik alle begrippen enzo nog niet zo goed ken)
Daarom heb ik nog enkele vragen:
1. Wat moet ik allemaal bereken om een goed voedingsschema op te stellen (BMR, VVM, kcal,....?)
Er zijn zoveel verschillende formules/methodes, ik weet echt niet welke ik moet gebruiken of welke de beste is.
2. Wat is 'onderhoud' ? Hoe bereken je dat?
3. Wat is eten op onderhoud?
4. Wat is BMR ? Is dat het aantal kcal dat je verbrandt zonder enige inspanning. Die van mij is dan
655 + (gewicht_in_kg x 9,6) + (lengte_in_cm x 1,7) - (leeftijd_in_jaren x 4,7)
655 + 508,8 + 294,1 – 108,1 = 1 350 kcal

5. Ik lees dat sommigen eten onder onderhoud, of 20% onder onderhoud? Wat is dit en waarom doen jullie dit?

Ik heb vorige vrijdag een hele doc gemaakt met alle info die ik kon vinden (ong 67 pg's) en ga dit morgen printen en eens volledig doorlezen.
Maar momenteel zit ik echt in de knoop met mijn voedingsschema omdat ik niet weet hoeveel kcal ik moet eten (heb mijn BMR uitgerekend en kwam op 1350...maar weet niet wat ik hiermee moet doen) en welke andere berekeningen ik moet maken om te weten hoeveel ik per dag mag/moet eten.

Als ik meer ga eten, ga ik wel bijkomen in spieren maar dan toch ook in vet?

Ik wil je er toch nog even op wijzen dat ik echt een beginner ben, absoluut geen spiermassa heb en het niet echt mijn bedoeling is om een pro bodybuilder te worden.
Ik wil gewoon een strakker en wat gespierder lichaam :)

Ohja, ik wil ook nog even kwijt dat ik echt erg veel respect voor jullie allen heb ! Ik heb enkele van jullie logs gelezen: :eek: !
Such an inspiration !

Veel liefs en bedankt voor jullie hulp

Niemand :sad: ?

Huh ?
Waarom zou ik daar een vraag over moeten stellen?:)

of over supplementen ofzo?

Daar weet Skinnie wat vanaf ;)

Ik heb 't nu wat druk, antwoord vanavond wel!

http://www.bodyenfitshop.nl/artikelen/voeding-bij-fitness/voedingsschema-berekenen

lees dit even en dan is het al een stuk duidelijker

Onderhoud s net genoeg eten zodat je niet dikker of dunner wordt.
Ga je onder je onderhoud eten (minder calorien) dan val je af
Ga je boven je onderhoud eten (meer calorien) dan kom je aan
Het gaat er bij een goed sportdeet om dat je de juiste dingen eet en niet alleen op de calorien let. Probeer goede info te vinden en lees je goed in voordat je iets begint.
Je kan geen kant en klare voedingsschema's of trainingsschema verwachten van de mensen hier. Als je echt wil dan moet je eerst wat leren over deze sport.

Haha :)

Ok bedankt DwarvenWarrior !

Ok, ik ga meteen de link lezen :) Bedankt voor je reactie.
Ik verwacht heus niet dat iemand me een kant-en-klaar voedinsschema geeft hoor, ik wil het graag zelf in mekaar steken en het dan aan jullie tonen, zodoende er feedback op te krijgen.

Maar ik zit gewoon wat in de knoop met al die verschillende termen, en al die formules om de BMR te berekenen (zo heb ik gelezen dat de Harris Benedict methode geen goede forumule is)
En verder zit ik ook in de knoop met het aantal kcal dat ik moet eten wanneer ik ga sporten (hoe ik dat kan uitrekenen).

Ik veronderstel dat BMR het aantal kcal is dat ik gewoon verbrand zonder inspanning. Maar ik denk niet dat ik per dag dat aantal kcal moet gaan eten.
Ik weet ook wel dat het meer kcal moeten zijn dan mij BMR, maar ik weet gewoon niet hoe ik dat aantal kcal moet berekenen.

Pfff haha hopelijk geraken jullie er wat aan uit :D

Alvast bedankt !

Veel liefs

Als ik meer ga eten, ga ik wel bijkomen in spieren maar dan toch ook in vet?

Ja, dat is alleen te vermijden als je dagen afwisselt met kcal tekort en kcal overschot. Je moet niet zo bezorgd zijn om het vet, als je eerst vet gaat verbranden gaat het veel langzamer dan wanneer je eerst de hoeveelheid spiermassa opbouwt die je wil hebben.

Je hebt heel erg weinig spiermassa, voor een beetje een strak lichaam moet je al snel denken aan minimaal 20 KG erbij. Hou het simpel, begin met een KT schema met zware oefeningen (Squats, Bench, Deadlift, Press, Pull Ups) en zorg dat de gewichten omhoog gaan.

Je kan beginnen met 2000 kcals te eten met minimaal 150g eiwit per dag en dan over een paar weken kijken hoeveel je aankomt (ongeveer 200g-500g p/w is goed). Als het te weinig is verhoog je de kcals, als je te snel aankomt verlaag je ze iets. Eerste week kom je waarschijnlijk een kilo ofzo aan maar daar moet je niet van schrikken want dat is water.

Gewoon zorgen dat je je eiwit binnenkrijgt en dat de rest van de kcals kloppen, anders maak je het echt ingewikkelder dan dat het hoeft te zijn.

Je moet op onderhoud eten, niet je BMR (da's te weinig..!!)

1. Wat moet ik allemaal bereken om een goed voedingsschema op te stellen (BMR, VVM, kcal,....?)
Er zijn zoveel verschillende formules/methodes, ik weet echt niet welke ik moet gebruiken of welke de beste is.
Bereken je BMR en onderhoud, kom ik zo op terug ;)

2. Wat is 'onderhoud' ? Hoe bereken je dat?
Dat wat je op een dag verbrandt met alles wat je doet (naar school gaan, sporten, huiswerk etc.)

3. Wat is eten op onderhoud?
Zie hierboven

4. Wat is BMR ? Is dat het aantal kcal dat je verbrandt zonder enige inspanning. Die van mij is dan
655 + (gewicht_in_kg x 9,6) + (lengte_in_cm x 1,7) - (leeftijd_in_jaren x 4,7)
655 + 508,8 + 294,1 – 108,1 = 1 350 kcal
Nou nog vermenigvuldigen met 1,55 en dan ben je er al! (voor 3x sporten in de week)

5. Ik lees dat sommigen eten onder onderhoud, of 20% onder onderhoud? Wat is dit en waarom doen jullie dit?
Op onderhoud + cardio = afvallen.
Minder eten betekent meer afvallen (tot op bepaalde hoogte! als je dit verkeerd doet breek je spieren af!)(gegeneraliseerd..)
Spieren opbouwen = meer eten (immers: die spieren moeten ergens van gemaakt worden, van je brandstof)

---------- Toegevoegd om 19:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:35 ----------

Als je gaat trainen als een pro-bodybuilder (voor zover mogelijk) dan zul je zien dat het écht veel moeite, tijd, trainen etc. zal kosten voordat je té gespierd zult zijn. Wees daar niet bang voor - de meest vreselijk gespierde vrouwen zijn degenen die wat "hulpstoffen" hebben gebruikt (anabolen), en alleen bij een gruwelijk laag vetpercentage zie je teveel spieren (voor zover teveel spieren mogelijk is!).

---------- Toegevoegd om 19:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:38 ----------

Need more help?

:engel:

goede tip...

hey LadyC,
Je bent goed ebzig, en super dat je hier om informatie vraagt. Ik ben ook geen bodybuildster, maar iedereen op dit forum is heel behulpzaam en je hebt er misschien nog wel veel meer aan dan aan een dietiste of een medewerker in je sportschool.
Ik hou mijn voeding, sport, gewicht en alles bij op http://www.valtaf.nl
Dat is een gratis site waar ook veel informatie op staat en waar je precies kunt bijhouden hoeveel je eet, hoeveel KH, EW en V er in je voeding zitten en ook de verhoudingen van je maaltijden.

Kijk eens rond, en misschien is het wel iets voor jou!
groetjes Blokkiej

Hey allemaal !

Bedankt voor de reacties ! Ik begin het beetje bij beetje wat meer te snappen allemaal. Ik heb ook het e-book 'Burn the fat, feed the muscle' besteld en ga het zo snel mogelijk beginnen lezen.

Nu, ik ben op heel wat sites (die door jullie op dit forum werden aangeraden) gaan kijken om mijn BMR en mijn onderhoud enzo... uit te rekenen.
Als ik het goed begrijp is de Harris Benedict forumule niet zo'n hele preciese formule, aangezien die het vet% niet merekent (en dat vind ik toch wel belangrijk). Daarom denk ik dat ik me het best focus op een formule die dat wel bijtelt (Katch formule).

Ik heb hier een bestandje opgemaakt met een overzicht van de website die ik heb bezocht, waar ik mijn gegevens heb ingevuld en waar ook de berekeningen op staan (printscreens zoals jullie zullen zien).

Ik ben nu echt 100% in de war want ik kom overal wel iets anders uit..volgens de ene forumule moet ik meer dan 2 000kcal eten, volgens andere minder dan 1 900kcal...dus ik weet het echt even niet meer.
Ik wil zo graag aan mijn voedingsschema beginnen, maar ik zie even het bos door de bomen niet meer met al die verschillende uitkomsten.

Nog even mijn doel(en) aanhalen:
  • Wat vet verliezen (vooral op buik)
  • Een strakker en wat gespierder lichaam krijgen
Ik ben 23, vrouw, 173cm en volgens de weegschaal heb ik een vet% van 20% (ik weet dat dit niet de goede manier is om het vet% te berekenen, ik vraag vanavond meer info in de sportschool).
Ik heb momenteel eigelijk niet veel spiermassa :eyes:

Vragen
1. Kunnen jullie even naar mijn bestandje kijken en zeggen wat jullie het best lijkt?
2. Als ik wat vet wil verliezen,maar toch spieren wil opbouwen maw strakker worden (zonder spiermassa te verliezen) hoe moet ik dan eten? Cutten, op of onder onderhoud,...

Zoals jullie zullen zien ben ik ook eens gaan piepen op www.bodybuilding.com/guides want daar geven je ze stappenplannen (zoals zij het noemen) voor mensen die OF vet willen verliezen OF spieren willen opbouwen.
Ik heb beide plannen eens bekeken en het resultaat van de berekeningen voor kcal behoefte vinden jullie ook in mijn bestandje.

Alvast bedankt voor alle hulp !

Veel liefs

Bijlagen

Smeken hoeft ook weer niet haha, maar cutten en spiermassa winnen is onmogelijk tenzij je net begint met bbof aan het kuren bent, dus ik zou op onderhoud eten en cardio doen om vet te verliezen.

Al die berekeningen heb je echt niks aan en dan ben je over 3 maanden nog niks vooruit gekomen. Begin gewoon op 2000 kcals met genoeg eiwit en kijk waar je staat, al die berekeningen zijn niet meer dan schattingen.

Al die berekeningen heb je echt niks aan en dan ben je over 3 maanden nog niks vooruit gekomen. Begin gewoon op 2000 kcals met genoeg eiwit en kijk waar je staat, al die berekeningen zijn niet meer dan schattingen.

Mee eens, begin gewoon met 2000 schone kcal (wel havermout, geen koekjes...)
als het te hard gaat dan eet je wat meer, schiet het niet op dan bouw je de kcal rustig wat af totdat je wel afvalt. Zoals Tom ook zegt in z'n boek ;)
(ik heb het ook, en al 2x gelezen - ga binnenkort weer eens beginnen)

Bijna veertiger en lang genoeg lui geweest.
Altijd rond 58 kg gewogen en sedert 5 jaar langzaamaan beginnen bijkomen. Weeg nu 67 kg! Niet echt dik te noemen, maar 't zou allemaal strakker en slanker mogen. Mijn buik heeft een vetlaagje net zoals m'n knieën (die zijn hopeloos, heb zelfs liposculptuur overwogen:o). Mijn bips en billen mogen strakker en geprononceerder. Ik wil er iets aan doen en niet opgeven na een maand omdat ik geen resultaat zie.

Heb hier al enkele voorbeelden gezien van doorzetters en vind sommige resultaten adembenemend. Ik zou ten eerste al willen zeker weten dat als ik 3x in de week een uurtje oefeningen doe, ik zichtbaar resultaat zal hebben. Kan ik op korte tijd al resultaat zien?

Ik zou dus graag van vrouwen die in hetzelfde geval zaten raad willen qua oefeningen, hoeveelheid, voeding. Ik ken niks van KT en voeding daaromtrent dus algemene informatie zou welkom zijn. Ik kan dan gerust af- of opbouwen naargelang de ondervindingen.

Ik wil vooral mijn lichaam strakker (armen steviger, buikje steviger, bips en billen steviger).
Grootste struikelblok zijn m'n knieën en benen. Daar moet hard aan gewerkt worden!
Wil beetje gespierder worden; lichtjes gespierd
Mijn conditie verbeteren en vooral VET VERBRANDEN

Ben vroeger al eens naar een fitnessclub geweest, maar ben maar 3x geweest omdat ik niet werd opgevolgd en ik niet echt een doorzetter ben :(

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen, ik zou jullie ontzettend dankbaar zijn !

Alvast bedankt voor raad/tips.

Terug
Naar boven