AndroidHealthClinic

Bejaardenhuizen zullen verdwijnen rond 2020! (ga zelf maar zorgen voor je vader en moeder)

misschien moet we ze tbsklinieken in trappen, daar hebben ze op 1 tbser 1 persoon personeel.

Als het Nazi praktijken waren geweest hadden ze wel een paar diesel motoren aangeschaft bij die bejaarden pakhuizen.

Oppassen als ze gezamenlijke doucheruimtes gaan inrichten....

---------- Post toegevoegd Thu 21 Feb 2013 om 08:24 ----------

When u were little, your dad & mom taught u to walk, now it`s your turn to do the job!

Mijn mening...

Zonder hulp van mijn ouders was ik echt wel gaan lopen hoor... Ik vind het maar emotionele chantage.

Mensen die in een veilige omgeving van het verzorgingstehuis nog een stukje kunnen lopen zijn thuis simpelweg bed gebonden en dan komt het einde wel heel erg snel nabij voor de meeste.

Dit!

Ik heb ook gewerkt met ouderen die nog een vrij hoog niveau van zelfstandigheid hebben (werk nu in een echt verpleeghuis met mensen die nog veel zieker zijn) Toen ik net begon dacht ik ook wel eens kunnen die mensen niet in een eigen huis en dan vertelde de verpleegkundige de voorgeschiedenis thuis van verwardheid, drempels ....noem alle punten maar op. Mensen in een verzorgingshuis zijn lang zo ziek niet als nu op mijn werk maar dat komt doordat de zorg zo onzichtbaar mogelijk hulp biedt met idd eten, toiletteren, snel ingrijpen bij kleine wondjes voordat ze erger worden....Gezondheidszorg in verzorgingshuizen is ook preventie en dat vergeet de politiek nu.

En idd in een instelling heb je schaalvoordelen, net als in een grote fabriek iets goedkoper efficiënter te maken is dan per stuk ambachtelijk. 4x toilet 4x wisselligging 3x sonde voeding 4 tot 5x medicatie per dag....mijn gepensioneerde tante heeft het gedaan die zorg voor mijn overleden oma maar die zat 24/7 in dat huis samen met mijn andere tante.

Ik zie het niet als thuis OF instelling maar als in een instelling met veel meer hulp van kinderen dan nu. En dan niet vrijblijvend maar als iets wat gewoon verwacht mag worden van de kinderen. Nieuwe kleding kopen, je ouders een dag meenemen voor een paar uur weg, helpen met eten en drinken. We hebben nu een paar kinderen en echtgenoten die elke dag komen en dan niet alleen hun eigen moeder/vrouw helpen maar de hele huiskamer. Door dit soort hulp van vrijwilligers houdt ik ruimte over voor klussen die je niet aan een vrijwilliger kan vragen.

Het erge is alleen dat een paar mensen heel veel doen en de kinderen van een andere oudere steeds een half jaar overwinteren in Spanje. Er moet iets veranderen in NL en de mentaliteit van Nederlanders dat het een must is om te helpen in de instelling waar je vader en moeder woont. De mentaliteit van ze is toch verzekerd dat wordt toch betaald moet anders. Iemand met een zorgindicatie uitgedrukt in zorg zwaartepakket ZZP , neem ZZP6 heeft maar iets van anderhalf uur zorg per dag. Het is dat doordat er veel mensen op een afdeling liggen en toileteren draaien.....aan de lopende band kan dat die zorg uit kan en er per dag genoeg geld is voor het inkomen van het personeel.

Wat voor moeite kost dat kopje koffie halen of die keer extra naar het toilet of 2x onder de douche ipv 1x per week (ja ze gaan niet vaker dan dat!) Dit is wat familie vaak vraagt zich niet beseffend hoe het werkt met de vergoeding die de instelling krijgt per bewoner. Als familie helpt met die koffie en eten en het gezelligheidspraatje dan scheelt dat heel veel.

(trouwens in mist BuilderB in dit soort topics, jammer dat hij er niet meer is op DBB)

Laatst bewerkt:
http://www.rtl.nl/components/actuee...14/binnenland/Bejaardenhuizen_weg_in_2013.xml

http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2013/02/te_huur_verpleeghuis.html

Het kabinet wil dat ouderen langer thuis blijven wonen. Volgens het kabinet kan dit met hulp van thuiszorg of mantelzorgers als familie, buren en vrienden. Alleen als iemand intensieve verzorging nodig heeft, kan die in een verpleeghuis worden opgenomen. Verpleeghuizen voor mensen die intensieve zorg hebben vanwege ernstige beperkingen of zware dementie blijven dus bestaan.

Ook Harry Rietveld, directeur van woningbouwcorporatie Stichting Ouderenvesting Rotterdam vreest dat veel verzorgingshuizen straks de deuren moeten sluiten. "Met dit kabinetsbeleid krijg je lege kamers. Organisaties gaan forse verliezen lijden, want het personeel is nog wel aanwezig. En de huren moeten ook betaald worden. Die verzorgingshuizen gaan gewoon failliet."
Zelf huur betalen

Verzorgingshuizen zijn in beginsel ook overbodig, thuiszorg kan ook in de eigen woning worden aangeboden... En de verpleeghuizen zijn momenteel aan het groeien, verdiep je maar eens in de verschillen tussen een verzorgingshuis en een verpleeghuis.

Verzorgingshuizen zijn in beginsel ook overbodig, thuiszorg kan ook in de eigen woning worden aangeboden...

Oneens. De vorige verhalen over 4x toilet bezoek, 4x medicatie......als ik thuiszorg medewerker ben dan zou ik op een werkdag max zo 5 mensen kunnen verzorgen en dan zou ik de godganse dag rondjes rijden tussen die personen terwijl als die mensen in een instelling zitten in kamers naast elkaar dan kan ik heel veel meer mensen verzorgen.

Hoogstens mensen die zelfstandig naar het toilet kunnen alle medicatie onder eigen beheer hebben, voor hen is dit een optie maar voor een groot deel van de ouderen is dit niet mogelijk denk ik.

Om het concreet te maken. De overheid wil t/m zorgzwaarte pakket 3 extramuraliseren (buiten de instelling houden. Dit is het pakket wat iemand met zzp3 kan verwachten aan somatische zorg:

U bent door het CIZ geïndiceerd voor zorgzwaartepakket 3 Beschut wonen met begeleiding en intensieve verzorging. U heeft vanwege lichamelijke problematiek behoefte aan een woonzorg omgeving waar u kunt vertrouwen op 24 uur zorg in de nabijheid.

• Gebruik van persoonlijke alarmering
  • De aanwezigheid/oproepbaarheid van een verzorgende, gedurende 24 uur per dag.
  • Signaleren van achteruitgang en daarop vervolgacties plegen
  • Het leveren van de noodzakelijke zorg in onvoorziene/ongeplande situaties (griep/achteruitgang)
  • Het bieden van toezicht/begeleiding/ondersteuning in de zelfzorg en bij de medicatie
  • Nadruk op hulp bij persoonlijke verzorging (stimuleren, ondersteunen dan wel overnemen); bij de persoonlijke zorg hoort hulp bij minimaal 1 keer douchen/bad per week
  • Begeleiden in de mobiliteit en bij het omgaan met hulpmiddelen
  • Toezicht/ondersteuning/hulp bij het eten en drinken
  • Toezicht op en toedienen van medicatie
  • Enige begeleiding en toezicht in de dagelijkse structuur
  • Alle noodzakelijke verpleging
  • Overleg en afstemming van verzorgenden/verpleegkundigen met behandelaars, andere disciplines en de apotheek
  • Rapporteren in en bijhouden van het zorgleefplan en het beheren van het persoonlijke cliëntendossier
http://www.archipelzorggroep.nl/default.aspx?DocumentID=68d9d4d1-4b84-4ff5-90c6-ecddb3477070

Ik begrijp echt niet hoe de overheid denkt dit doelmatig en efficiënt te organiseren in de thuissituatie waarbij mensen kilometers uit elkaar wonen. Dit is overigens mijn doelgroep niet, heel terecht dat je wijst op het verschil tussen verzorging en verpleeghuis. Ik vergeet dat mensen dit verschil niet inzien. Werk zelf met de groep zzp6-zzp8. Dit is een langdurige verblijfsafdeling van mensen die uitgerevalideerd zijn en door MS parkinson CVA evt met beginnende verwardheid langdurig intensieve zorg nodig hebben. Ik ben bang dat als de preventieve zorg voor zzp 1 tm 3 wegvalt de groep die door ongelukken te laat ingrijpen......direct instroomt in zzp6, het verpleeghuis explosief gaat stijgen.

Laatst bewerkt:
Papadag krijgt een nieuwe betekenis!

Laatst bewerkt:
Tussen thuiszorg en verpleeghuis zit een ruimte die perfect opgevuld word door verzorgingshuizen.
Als je deze weg gaat halen krijg je een heleboel mensen die ertussen in gaan vallen. Te erg om thuis te blijven maar niet erg genoeg voor een verpleeghuis. Ik denk niet dat je dit moet willen.
Inderdaad goed dat je het verschil tussen een verzorgingshuis en verpleeghuis opmerkt. Toch zie je in de praktijk dat deze scheidingslijn steeds dunner word en verzorgingshuizen ook verpleegbedden aan gaan bieden.

Als de overheid echt wil gaan bezuinigen op de (ouderen)zorg zou ik zeggen dat ze het medicijngebruik maar eens onder de loep moeten nemen. Het aantal gevallen van polyfarmacie is onnodig hoog en hier kunnen ze mijn inziens enorm op bezuinigen.
Niet genomen medicijnen worden weggegooid, kuren lopen door elkaar heen en medicijnen met tegenwerkende effecten worden regelmatig gelijktijdig voorgeschreven.

Net als mijn oma willen mijn ouders tot aan hun dood zelfstandig blijven wonen. Wij hebben met z'n allen voor oma gezorgd tot ze al kleppend tegen de kastdeur haar laatste adem uitblies en dat gaan we ook voor pa en ma doen.
Hopelijk worden ze niet zo oud als hun ouders want die wilden maar niet stuk. *klopt af*

Er is genoeg geld gereserveerd voor als het zover komt zodat ik vrij kan nemen om fulltime te zorgen. Ik vind het ook niet erg en het is me tot dusver meegevallen.
Mijn moeder heeft onlangs een hersenbloeding gehad en ik heb al wat kunnen oefenen, want ze vertikte het om thuiszorg in te schakelen. Ze ging in het ziekenhuis ook alleen maar achteruit, dus we hebben haar naar huis gehaald. Doet het nu veel beter en ik voorzie dat dat stuk eigenwijs al snel weer aan het werk gaat.

Ik heb respect voor alle zorgers en ben blij dat die instellingen er zijn, maar mijn ouders gaan hun huis alleen maar uit in een kist.

Wil m'n ouders sowieso niet in zo'n tehuis wegstoppen. Vind dat echt niet kunnen.

Waarom willen die oudjes zo nodig in leven blijven, ik kan me voorstellen dat als je in je broek schijt en niks meer zelf kunt de lol er snel af is. En al helemaal als je je kinderen daarmee moet opzadelen.

Aan mijn vaders kant is mijn oma zwaar dement en mijn opa gaat met de dag achteruit nu. Mijn oma herkent inmiddels mijn vader niet meer, terwijl hij IEDERE dag langs gaat.
Ik denk, nee ik WEET dat bijna iedereen hier dit onderschat. Ik heb mijn vader zijn gezondheid hard achteruit zien gaan door het zorgen voor mijn opa en oma. Naast 40 uur in de week werken, een eigen huishouden ging hij ook IEDERE avond naar mijn opa en oma om ze te voeden en hun huis schoon te maken. Daarnaast was er ook nog thuiszorg, maar het is simpelweg niet voor te werken. Inmiddels is zijn relatie op de klippen gelopen, geen sociaal leven meer. Is dat waar dit land heen moet?

Sjors, ik beloof je, tenzij je miljonair bent en een verzorger in huis neem ga je het niet redden. Inmiddels zitten mijn opa en oma beide in een verzorgingstehuis omdat ze NIETS meer zelf kunnen. Mijn oma moet gevoerd worden, maar ook omgekleed, gewassen en verschoond worden.

Om over de kosten nog maar niet te beginnen, het is absurd.

Dit is hooguit mogelijk als je een groot gezin hebt waarbij iedereen een dag of iets voor rekening neemt. Ik zie niet in hoe het verder moet als mijn opa en oma verplicht thuis moeten wonen. Dat is werkelijk waar niet te doen, en dat hele k*tkabinet moet zich de ogen uit de kop schamen. De generatie die dit land opgebouwd heeft zo te behandelen.

Oja dan hebben we ook nog alle momenten waarop medicatie toegediend moet worden, hoe wil je dat doen als je een baan hebt? Opzeggen en in de bijstand gaan zitten? Dan hebben we nog meer problemen.

Kortom, dit is een verschrikkelijk k*tland en het huidige kabinet helpt het alleen maar dieper de goot in. Woedend kan ik er van worden. Ieder persoon hier die het eens is met het sluiten van verzorgingstehuizen heeft geen enkel idee hoe veel werk het is en kan beter zijn mond maar dicht houden.

Nog een kleine toevoeging, tot 4 jaar geleden (opa is inmiddels 85) fietste mijn opa nog 40-60 kilometer per dag, actief in de tuin en noem maar op. Maar hij heeft zijn teen gestoten, is keer op keer ontstoken geweest. Thuiszorg heeft dit gemist of zag er de ernst niet van met als gevolg dat mijn opa bijna niets meer kan en zijn laatste jaren in een stoel slijt.

Laatst bewerkt:
Waarom willen die oudjes zo nodig in leven blijven, ik kan me voorstellen dat als je in je broek schijt en niks meer zelf kunt de lol er snel af is. En al helemaal als je je kinderen daarmee moet opzadelen.

Vaak hoeft het van die 'oudjes' ook niet zo nodig meer hoor.
Heel vaak hoor je oudere vrouwtjes zeggen, "je moeder kun je nooit missen" en dergelijke. Misschien toch dat ouder gevoel en een liefde voor kinderen en kleinkinderen die sterker is als hun dood wens. Dat ze daar dan een hoop voor over hebben blijkt.

Er zijn omstandigheden waar het niet anders kan dan ouderen naar een instelling te brengen.
Als je denkt dat je er zelf voor kan zorgen zoals sjors&co goed voor u,dat is prima.
Maar dit is niet representatief voor het merendeel van de samenleving.

Er moeten ook oplossingen bestaan voor de situaties waar dit niet mogelijk is en om de redenen die Ymir en Josphson uitgebreid hebben beschreven.

Zels iemand met een laag iq moet dat doorhebben.

Ach ja zolang we maar als slaafjes aan de economie timmeren is het goed,eens de batterij bijna leeggezogen is breng je ze maar naar de lijm fabriek of verwerk je ze in wat lasagne.
We all live on an animal farm.

Aan mijn vaders kant is mijn oma zwaar dement en mijn opa gaat met de dag achteruit nu. Mijn oma herkent inmiddels mijn vader niet meer, terwijl hij IEDERE dag langs gaat.
Ik denk, nee ik WEET dat bijna iedereen hier dit onderschat. Ik heb mijn vader zijn gezondheid hard achteruit zien gaan door het zorgen voor mijn opa en oma. Naast 40 uur in de week werken, een eigen huishouden ging hij ook IEDERE avond naar mijn opa en oma om ze te voeden en hun huis schoon te maken. Daarnaast was er ook nog thuiszorg, maar het is simpelweg niet voor te werken. Inmiddels is zijn relatie op de klippen gelopen, geen sociaal leven meer. Is dat waar dit land heen moet?

Dit soort verhalen hoor je helaas veel te vaak bij mantelzorgers inderdaad. Ze gaan zo op in de zorg aan hun dierbare dat eigen gezondheid en welzijn wordt verwaarloosd.

Daarom heb ik ook diep respect voor families zoals die van Sjors en Kevinson. Met zijn alle de schouders eronder om de oude dag van je opa/oma/vader/moeder zo onafhankelijk mogelijk te laten verlopen. Het gevoel van onafhankelijkheid doet mensen natuurlijk ook altijd nog goed.

Laatst bewerkt:
Vaak hoeft het van die 'oudjes' ook niet zo nodig meer hoor.
Heel vaak hoor je oudere vrouwtjes zeggen, "je moeder kun je nooit missen" en dergelijke. Misschien toch dat ouder gevoel en een liefde voor kinderen en kleinkinderen die sterker is als hun dood wens. Dat ze daar dan een hoop voor over hebben blijkt.

Laatst heb ik iets op zembla gezien dat ging over euthanasie. Als je bij je volle verstand aangeeft dat je dood wil als je niks meer zelf kunt en je bent eenmaal zo ver dan doen ze dat niet omdat je op het moment zelf niet meer die vraag kunt beantwoorden.

****ing achtelijk en onmenselijk, een hond geef je ook een spuitje als het lijden te groot wordt.

Sjors, ik beloof je, tenzij je miljonair bent en een verzorger in huis neem ga je het niet redden. Inmiddels zitten mijn opa en oma beide in een verzorgingstehuis omdat ze NIETS meer zelf kunnen. Mijn oma moet gevoerd worden, maar ook omgekleed, gewassen en verschoond worden.

Om over de kosten nog maar niet te beginnen, het is absurd.

Dit is hooguit mogelijk als je een groot gezin hebt waarbij iedereen een dag of iets voor rekening neemt. Ik zie niet in hoe het verder moet als mijn opa en oma verplicht thuis moeten wonen. Dat is werkelijk waar niet te doen, en dat hele k*tkabinet moet zich de ogen uit de kop schamen. De generatie die dit land opgebouwd heeft zo te behandelen.

Oja dan hebben we ook nog alle momenten waarop medicatie toegediend moet worden, hoe wil je dat doen als je een baan hebt? Opzeggen en in de bijstand gaan zitten? Dan hebben we nog meer problemen.

Kortom, dit is een verschrikkelijk k*tland en het huidige kabinet helpt het alleen maar dieper de goot in. Woedend kan ik er van worden. Ieder persoon hier die het eens is met het sluiten van verzorgingstehuizen heeft geen enkel idee hoe veel werk het is en kan beter zijn mond maar dicht houden.

Mijn ouders hebben hiervoor geld opzij gelegd en zijn sowieso niet onaardig bedeeld. Mijn oma had trouwens ook dementie en was op het einde niets meer dan een kakelende kip zonder kop. Was inderdaad vreselijk, maar het is gewoon maar net hoe je erin staat.Wij zijn ook geen groot gezin, maar 5 man sterk ( en dat is serieus de hele familie, geen neefjes, nichtjes, ooms of tantes. ).
Ik zie geen reden waarom het niet zou kunnen.

Dit soort verhalen hoor je helaas veel te vaak bij mantelzorgers inderdaad. Ze gaan zo op in de zorg aan hun dierbare dat eigen gezondheid en welzijn wordt verwaarloosd.

Daarom heb ik ook diep respect voor families zoals die van Sjors. Met zijn alle de schouders eronder om de oude dag van je opa/oma/vader/moeder zo onafhankelijk mogelijk te laten verlopen. Het gevoel van onafhankelijkheid doet mensen natuurlijk ook altijd nog goed.

En dan te bedenken dat mijn opa altijd ruzie had met mijn oma, waardoor mijn opa nooit thuis was en mijn oma alcoholist werd. Waardoor mijn vader op zijn beurt weer voor zijn broertje en zus kon zorgen. Tja, hoe loyaal kan je zijn.

Laatst heb ik iets op zembla gezien dat ging over euthanasie. Als je bij je volle verstand aangeeft dat je dood wil als je niks meer zelf kunt en je bent eenmaal zo ver dan doen ze dat niet omdat je op het moment zelf niet meer die vraag kunt beantwoorden.

****ing achtelijk en onmenselijk, een hond geef je ook een spuitje als het lijden te groot wordt.

Ik woon en werk in een hele christelijke omgeving waar euthanasie sowieso al uit den boze is:D! Ben het absoluut met je eens dat euthanasie bij mensen die dit met hun volle verstand aangeven mogelijk moet zijn.

Het land wordt stapje voor stapje kapot gemaakt zonder dat iemand echt een wanklank uit, al het geld naar de ultra rijken(zoals griekenland).

De huidige economie is op zijn gat, juist door de bloedzuigers die alles voor zichzelf hebben genomen waar iedereen zijn leven lang hard voor heeft gewerkt.
Enerzijds gaat er geld naar andere landen waar men op hun 50e in een hangmat ligt, en worden er meer en meer achmeds gehaald die zonder fatsoenlijk in te burgeren een prima loon krijgen en anderzijds worden onze eigen ouderen straks op straat geschopt.

What's next, euthanasie ipv pensioen?

Mijn ouders hebben hiervoor geld opzij gelegd en zijn sowieso niet onaardig bedeeld. Mijn oma had trouwens ook dementie en was op het einde niets meer dan een kakelende kip zonder kop. Was inderdaad vreselijk, maar het is gewoon maar net hoe je erin staat.Wij zijn ook geen groot gezin, maar 5 man sterk ( en dat is serieus de hele familie, geen neefjes, nichtjes, ooms of tantes. ).
Ik zie geen reden waarom het niet zou kunnen.

Nou kijk. Stel je werkt iedere dag, inclusief reistijd van 5 tot 4. Vervolgens ga je boodschappen doen/douchen/eten/huishouden. Om 6 uur ga je naar je ouders, daar ben je in huis bezig tot 9 a 10 uur.
Inmiddels verpaupert je eigen huis, maar ook dat van je ouders omdat je niet op 2 plekken tegelijk kan zijn.

Terug
Naar boven