Dit is waar wat je zegt kwa personeelsbezetting. Maar dit ligt voor een heel groot gedeelte aan de mentaliteit van de verpleegkundige of er wel of geen tijd is voor de mensen. Ik heb stage gelopen in kleinere verpleeghuizen waar gelukkig echt nog tijd was voor de mensen. Tot 11 uur is het een gekkenhuis omdat iedereen uit bed wil, gedoucht wil worden, stoma's, sondevoeding, katheters en ga zo maar door. Dan is het flink aanpoten maar na 11 uur is de druk van de ketel. Om 11 werden vaak de bewoners de gang op gereden of gingen de verpleegkundige koffiedrinken in de kamers van de bewoners. In de middag was er tijd zat voor een gesprekje of spelletje. Naast de 100 medewerkers waren er nog 200 vrijwilligers die bij de mensen langs gingen om samen activiteiten te ondernemen.
Ik heb ook klasgenootjes gehad waar mensen inderdaad letterlijk en figuurlijk in een kamer werden gedumpt en weg mochten rotten in hun eigen ellende. Dit zijn met name de grotere gefuseerde huizen, en dan vaker in de randstad. Dit is schrijnend en heel erg zielig.
Over het algemeen word aan de hand van diagnoses en indicaties een zorgleefplan ontwikkeld. Hier word een zorgpakket aan verbonden en deze beide samen bepalen hoeveel uur zorg iemand ontvangt.
Ik zeg niet dat het er in verzorgingshuizen altijd geweldig aan toe gaat, maar afschaffen is mijns inziens onmogelijk en absoluut geen verstandig idee. In de thuiszorg is vaak nog minder tijd en aandacht.
Daarbij heb je in een verzorgingshuis de mogelijkheid tot een MDO. Een overleg met artsen, fysio, ergo, psycholoog, diëtiste,
zorgmanagers, zorgcoördinators enz enz. Probeer die maar eens thuis rond de keukentafel te krijgen in 1 keer..