MuscleMeat

Bejaardenhuizen zullen verdwijnen rond 2020! (ga zelf maar zorgen voor je vader en moeder)

Je weet dat er op dit moment ook nog een persoonsgebonden budget is waar je ook als mantelzorger een beroep op kan doen. Achteraf hoorde mijn tantes dat als je aantoonbaar echt alles doet zoals financiën, verzorging medicatie beheer.....je voor al die punten een vergoeding kan krijgen. Is veel administratie maar wellicht voor jou toch de moeite waard.

Hoop voor jou en je familie dat je het volhoud. Keep up the good work :thumbs: (en denk ook aan de balans tussen zorgen voor en zelfzorg) Je moet langer mee dan vandaag en je moet ook wel blijven genieten van je leven en niet 24/7 zorgen voor vind ik.

het mantelzorgcompliment bedraagt op dit moment 200 euro. Vorig jaar nog 250. Lijkt me niet dat deze regeling nog lang blijft bestaan..

Nou kijk, ik heb vrijgenomen en mijn ouders betalen mij in ruil voor zorg. Van dat loon betaal ik een werkster die mijn huis schoon houd zolang ik er niet ben, of mijn broers gaan langs om de plantjes water te geven. Een huis kan prima zonder mijn aanwezigheid, mijn ouders niet.
Als 1 of beiden ouders hun verstand of gezondheid verliezen, ga ik uit mijn huis en trek bij hen in.
Zo moeilijk is het niet. Als ik even een break wil, dan komen mijn broers aflossen.
Misschien zijn wij maar een paar simpele zielen hoor, maar ik geef geen **** om huizen, werk of andere randvoorwaarden die het leven leuk maken. Als de shit de fan raakt, dan laat je alles vallen en doe je wat je moet doen.

Ja oke, zo zou het kunnen. Maar als iedereen dat nou gaat doen dan kan je dag zeggen tegen de economie en vooruitgang in dit land.

Als het medische problemen betreft is,daar het ziekenhuis of een verpleegtehuis voor. Verzorgen kan je als familie ook prima. Daar heb je als het kinderen betreft toch ook geen opleiding voor nodig, waarom voor ouderen wel?

Heb mensen zo hard achteruit zien gaan in verzorgingstehuizen, alleen al omdat ze elke vorm van zelfstandigheid wordt ontnomen. Daar is geen tijd en geld voor.
Als je je ouders dan nog een paar jaar een waardiger bestaan thuis kan geven, lijkt me dat heel veel waard.

Kinderen zitten bij je inbegrepen als je bedden opmaakt is dat in je huis. Een oudere leeft in een eigen huis en is een taak opzich.

Mensen kunnen makkelijk in een tehuis en dan is het ook mede aan de kinderen en klein kinderen om het waardig te houden dat is de fout die iedereen maakt.

Sinds 1 januari kunnen ouderen die de lichtste vormen van zorg nodig hebben (ouderen met zorgzwaartepakket 1 en 2) niet meer terecht in een verzorgingshuis. In 2014 volgen cliënten in categorie 3 en in 2016 die in 4. Het gaat om nieuwe gevallen. Wie nu al in een verpleeg- of verzorgingshuis woont, kan daar gewoon blijven.

Ze gaan de indicatie versoepelen wat in de praktijk gaat lijden dat zieke mensen thuis wonen gaat drijven en dan kun je niet zomaar verzorgen. Dat kun je niet aan als gewone huis tuin en keuken arbeider als je snapt wat ik bedoel.

Hoe kunnen ze de zorg verminderen terwijl de zorg nu al niet eens degelijk is in sommige gevallen (vakantietijd = invallers = amper hulp voor de patienten)

Laatst bewerkt:
Gewoon alle oudjes terug sturen naar hun eigen land!!! ze kosten ons alleen maar geld!!

Ook als je ouders je niet meer herkennen? Ik denk niet dat ik ze zou blijven bezoeken als ze me niet meer herkennen, ze hebben er niets aan en voor mezelf zie ik er geen meerwaarde in.
Me moeder en stiefvader zouden dat zelf ook niet eens willen, die willen me later niet tot last zijn.

Mijn oma herkende ook niemand meer, wat ik overigens bijzonder lollig vond omdat ik elke dag iemand anders kon zijn. Als ik haar dan op de foto van mij op haar nachtkastje wees en zei dat ik dat was dan keek ze me fronsend aan en zei ' kan niet, zij is veel mooier ' .
Die draak deed het erom. Ze heeft van elke seconde aandacht genoten, ook al kwam dat van iemand die ze niet herkende.
Ik kan me niet voorstellen dat je stopt met bezoeken omdat iemand ziek is. Dat is gemeen.

• Topic Starter Topic Starter
Jullie vergeten een paar dingen!

Persoonsgebonden budget stoppen ze mee. (alleen nog voor instellingen voor bepaalde situaties)
Je hebt zelf een leuk loon en leuke baan en je gaat bij je ouders inwonen en hebben toevallig bijstand dan verliezen ze die. Zelfde verhaal als ouders een pensioen hebben word die ook stukken minder of afgeschaft wanneer jij met je eigen inkomen bij je ouders intrekt.

Mijn oma herkende ook niemand meer, wat ik overigens bijzonder lollig vond omdat ik elke dag iemand anders kon zijn. Als ik haar dan op de foto van mij op haar nachtkastje wees en zei dat ik dat was dan keek ze me fronsend aan en zei ' kan niet, zij is veel mooier ' .
Die draak deed het erom. Ze heeft van elke seconde aandacht genoten, ook al kwam dat van iemand die ze niet herkende.
Ik kan me niet voorstellen dat je stopt met bezoeken omdat iemand ziek is. Dat is gemeen.

Aandoenlijk verhaal.

Ja oke, zo zou het kunnen. Maar als iedereen dat nou gaat doen dan kan je dag zeggen tegen de economie en vooruitgang in dit land.

Jij kent de praktijk en ik ook. Gaat niet werken om ze zelf te verzorgen.....

Ze gaan de normen wanneer je een tehuis in bent ook verharden waardoor mensen tot gemiddeld ziek straks thuis moeten wonen en dat kan gewoon niet.

Meeste mensen praten hier heel makkelijk over euthanasie en sluiten tehuizen maar hebben vast geen familie die er in meer of mindere mate slecht aan toe zijn, het enige wat je dan hoopt is dat ze VEILIG en goed in goede handen kunnen in een goed tehuis.

Snap sowieso niet wat die rot oudjes denken!!! eerst beetje hard werken voor dit land en je rug breken en dan een beetje oud zitten zijn en zorg verlangen???

Hij heeft toch groot gelijk ? In de praktijk gaan ouderen steeds meer thuis zitten terwijl ze eigenlijk rijp zijn voor een tehuis.

Als ik moet gaan zorgen voor mijn beide ouders kan ik dat toch niet nog ff doen naast gezin+baan of wel ?

Als honderd-duizenden of een miljoen mensen die situatie krijgen gaat er ergens wat knappen en ik hoop dat menigeen dat zijn ouders dat niet laten zijn.

Nee, het is een ongefundeerde conclusie. Een beetje in de categorie; 'vrouwen moeten kinderen maar naar dagopvang brengen want als ze niet gaan werken gaat dit land naar de klote'
De tendens van een economie is niet zo eenvoudig te analyseren en je kunt er al helemaal geen als/dan-retoriek op loslaten.

Eigenlijk niet nee. Je kan wel verwachten dat alle bejaarden verzorgd moeten worden door hun familie, maar dat heeft ook gevolgen. Noot: ik ben absoluut van mening dat kinderen meer mogen doen voor hun ouders (zo zijn er mensen in het verzorgingstehuis wiens kinderen nog niet eens 1 maal per maand komen). Veel mensen zijn dan toch genoodzaakt te stoppen met werken om fatsoenlijk te kunnen zorgen voor hun ouders en niet alle ouders kunnen hun kinderen daarvoor betalen. Bovendien is niet iedereen mentaal in staat hun ouders te wassen, hun luiers te verschonen en dergelijke. Hoewel dat geen excuus is, zijn er wel mensen die het daarom niet doen.

Vergeet vooral niet dat veel ouderen ongelooflijk eenzaam zijn als ze thuis blijven. Een verzorgingstehuis biedt daar deels een oplossing voor.

Ik vind de situatie überhaupt schandalig. Offtopic: Als voorbeeld mijn opa, hij heeft zijn hele leven hard gewerkt, al zijn geld opgespaard voor zijn kinderen. Nu moet hij dat geld inleveren om in verzorgingstehuis te verblijven. Zijn pensioen en dergelijke inkomsten inleveren ben ik helemaal voor. Gratis in een verzorgingstehuis ben ik sowieso tegenstander van.

Nee, het is een ongefundeerde conclusie. Een beetje in de categorie; 'vrouwen moeten kinderen maar naar dagopvang brengen want als ze niet gaan werken gaat dit land naar de klote'
De tendens van een economie is niet zo eenvoudig te analyseren en je kunt er al helemaal geen als/dan-retoriek op loslaten.

Het is gewoonweg logisch, hoe minder mensen werken = minder uitgaves = economie omlaag. Als al die vrouwen niet werken maar hun kind gewoon opvoeden gaat het inkomen per gezin fors omlaag en daarmee ook de uitgaves.

Je ziet het nu ook toch ? Er is crisis/werkeloosheid en de uitgaves gaan rap achteruit en in bijna elke sector zijn die verminderde uitgaves te voelen.

Minder auto's, minder electronica en de a-merken verliezen terrein. Dat zijn 3 zaken die ik vandaag en gisteren mee heb gekregen.

Als ik MOET zorgen voor mijn ouders en dat niet naast mijn rest van mijn leven kan doen moet ik kiezen. En zal ik baan moeten minderen en ouders helpen wat in grotere getale kan zorgen voor minder inkomen = minder uitgaves = economie -

Eigenlijk niet nee. Je kan wel verwachten dat alle bejaarden verzorgd moeten worden door hun familie, maar dat heeft ook gevolgen. Noot: ik ben absoluut van mening dat kinderen meer mogen doen voor hun ouders (zo zijn er mensen in het verzorgingstehuis wiens kinderen nog niet eens 1 maal per maand komen). Veel mensen zijn dan toch genoodzaakt te stoppen met werken om fatsoenlijk te kunnen zorgen voor hun ouders en niet alle ouders kunnen hun kinderen daarvoor betalen. Bovendien is niet iedereen mentaal in staat hun ouders te wassen, hun luiers te verschonen en dergelijke. Hoewel dat geen excuus is, zijn er wel mensen die het daarom niet doen.

Vergeet vooral niet dat veel ouderen ongelooflijk eenzaam zijn als ze thuis blijven. Een verzorgingstehuis biedt daar deels een oplossing voor.

Ik vind de situatie überhaupt schandalig. Offtopic: Als voorbeeld mijn opa, hij heeft zijn hele leven hard gewerkt, al zijn geld opgespaard voor zijn kinderen. Nu moet hij dat geld inleveren om in verzorgingstehuis te verblijven. Zijn pensioen en dergelijke inkomsten inleveren ben ik helemaal voor. Gratis in een verzorgingstehuis ben ik sowieso tegenstander van.

Wat bedoel je met geld inleveren?

Ouderen in verzorgingstehuizen moeten nu eerst hun volledige eigen vermogen aanspreken, voordat ze kunnen rekenen op staatssteun. Oftewel, ze moeten al hun spaargeld (+ het geld wat in hun huis zit) betalen aan de overheid. Dit hoeft niet in 1 keer, maar bij het maandelijkse bedrag dat ze moeten betalen wordt nu ook het volledige eigen vermogen betrokken.

Het loont dus niet meer om je huis af te betalen, want als je eenmaal in een verzorgingstehuis komt of hulp van de overheid nodig hebt wordt dat huis langzaam afgepakt. Het telt namelijk als eigen vermogen. Ook wordt sparen niet beloond (voor jezelf of voor je kinderen), want ook dat neemt de overheid in.

Het is gewoonweg logisch, hoe minder mensen werken = minder uitgaves = economie omlaag. Als al die vrouwen niet werken maar hun kind gewoon opvoeden gaat het inkomen per gezin fors omlaag en daarmee ook de uitgaves.

Je ziet het nu ook toch ? Er is crisis/werkeloosheid en de uitgaves gaan rap achteruit en in bijna elke sector zijn die verminderde uitgaves te voelen.

Minder auto's, minder electronica en de a-merken verliezen terrein. Dat zijn 3 zaken die ik vandaag en gisteren mee heb gekregen.

Als ik MOET zorgen voor mijn ouders en dat niet naast mijn rest van mijn leven kan doen moet ik kiezen. En zal ik baan moeten minderen en ouders helpen wat in grotere getale kan zorgen voor minder inkomen = minder uitgaves = economie -

Nee dat is het niet en je haalt er allemaal zaken bij die irrelevant zijn.

Een voorbeeld: een oudere in een verzorgingsinstelling kost de staat 4500,- per maand. Waarvan maar een klein gedeelte via de inkomensafhankelijke eigen bijdrage terugvloeit.
Ik weet niet wat jij oplevert per maand, maar ik denk maar een fractie van die 4500,-

Ergo; als jij gaat zorgen is dat goedkoper dan dat een instelling dat doet. Zorg is voor de staat een grotere kostenpost dan wat jij op ( lees:in ) levert.

Kunnen ze het pensioen wat ze uitgekeerd krijgen, waar ze nooit voor betaald hebben, mooi voor gebruiken.

Ouderen in verzorgingstehuizen moeten nu eerst hun volledige eigen vermogen aanspreken, voordat ze kunnen rekenen op staatssteun. Oftewel, ze moeten al hun spaargeld (+ het geld wat in hun huis zit) betalen aan de overheid. Dit hoeft niet in 1 keer, maar bij het maandelijkse bedrag dat ze moeten betalen wordt nu ook het volledige eigen vermogen betrokken.

Het loont dus niet meer om je huis af te betalen, want als je eenmaal in een verzorgingstehuis komt of hulp van de overheid nodig hebt wordt dat huis langzaam afgepakt. Het telt namelijk als eigen vermogen. Ook wordt sparen niet beloond (voor jezelf of voor je kinderen), want ook dat neemt de overheid in.

Dat is toch logisch? De staat is geen pot met goud aan het einde van een regenboog. Als jij eigen vermogen hebt, dan heb je ook de middelen om voor jezelf te (laten) zorgen.
Als opa daar jeuk van krijgt, dan moet hij dat geld gebruiken om 1 van zijn (klein)kinderen voor hem te laten zorgen. Dan hoeft hij ook niets aan niemand te verantwoorden.
Het zijn keuzes he.

Terug
Naar boven