XXL Nutrition

Ben jij donor?

Peiling Peiling Ben jij donor?

• Ja

Stemmen: 31 39,2%
  • Nee

Stemmen: 48 60,8%

• Totaal stemmers
    79
Neej ik ben junk

on topic: er is geen enig zinnig argument om tegen orgaandonatie te zijn, iedereen heeft recht op een volwaardig leven indien daar de juiste middelen voor zijn.

Of om het met de woorden van Epicurius te zeggen "wanneer ik er ben is de dood er niet, en wanneer de dood er is ben ik er niet"

ergo: het restafval dat overblijft behoort tot niemand, dus kan je er maar beter gebruik maken ipv het te laten rotten.

+ 1

Is idd enorm belachelijk, kinderachtig en egoïstisch om dit niet te doen. Snap zoiezo mensen niet die geen donor willen zijn. Dan ben je gewoon tegen het voortbestaan van de mensheid ofzo. Het minste wat je kan voor de toekomst van de mensheid is toch je organen afstaan na je dood. Zelfs al heb je in je leven niets bereikt of gedaan voor de toekomst, het voorbestaan en verdere ontwikkeling van de mensheid, dan draag je toch tenminste na je dood nog je steentje bij door je organen te schenken aan mensen die het nodig hebben.

Laatst bewerkt:
Zie je.

Dit bedoel ik dus. De meeste mensen denken er niet goed over na en hebben dit soort redenen aan te voeren waarom ze het niet zouden willen... Regering houdt aan de ene kant een hele hoop mensen aan het handje vast, en aan de andere kant zijn ze te ethisch bewust om systematiek boven "ethische dilemma's" te laten zegevieren.

Zo jammer

Ethiek is overrated of niet isnogood?

---------- Toegevoegd om 00:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:01 ----------

+ 1

Is idd enorm belachelijk, kinderachtig en egoïstisch om dit niet te doen. Snap zoiezo mensen niet die geen donor willen zijn. Dan ben je gewoon tegen het voortbestaan van de mensheid ofzo. Het minste wat je kan voor de toekomst van de mensheid is toch je organen afstaan na je dood. Zelfs al heb je in je leven niets bereikt of gedaan voor toekomst, het voorbestaan en verdere ontwikkeling van de mensheid, dan draag je toch tenminste na je dood nog je steentje bij door je organen te schenken aan mensen die het nodig hebben.

:roflol:
Het wordt steeds gekker hier.

Keus is niet van toepassing op kadavers.

+ 1

Respect hebben voor iemand z'n laatste wens kan gerespecteerd worden als die wens ook respect verdient. Iemand die absoluut geen donor wou zijn, mogen (eig moeten) ze na zijn dood ook gerust (verplicht) uitéénhalen als daar iemand mee kan gered worden. Positiviteit moet primeren boven negatieve bekrompenheid. Daarom kan ik ook geen respect hebben voor de mening/overtuiging geen donor te willen zijn. Iedereen zou dus imo verplicht donor moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Respect hebben voor iemand z'n laatste wens kan gerespecteerd worden als die wens ook respect verdient. Iemand die absoluut geen donor wou zijn, mogen (eig moeten) ze na zijn dood ook gerust (verplicht) uitéénhalen als daar iemand mee kan gered worden. Positiviteit moet primeren boven negatieve bekrompenheid. Daarom kan ik ook geen respect hebben voor de mening/overtuiging geen donor te willen zijn. Iedereen zou dus imo verplicht donor moeten zijn.

in zo'n geval zou ik een gifbom laten implanteren die afgaat wanneer mn hart stopt met kloppen voor langer dan een minuut, zodat geen enkel orgaan meer bruikbaar is.

on topic: er is geen enig zinnig argument om tegen orgaandonatie te zijn, iedereen heeft recht op een volwaardig leven indien daar de juiste middelen voor zijn.

Of om het met de woorden van Epicurius te zeggen "wanneer ik er ben is de dood er niet, en wanneer de dood er is ben ik er niet"

ergo: het restafval dat overblijft behoort tot niemand, dus kan je er maar beter gebruik maken ipv het te laten rotten.

dat is jouw mening en je kan er net zo goed geen zinnig argument voor geven dat dat zo is.
Ik vind namelijk lang niet dat IEDEREEN recht heeft op een volwaardig leven, als het aan mij zou liggen zou 70% van de bevolking al lang onder de grond liggen.

Ik mis de keuze nabestaanden beslissen.

Ik mis de keuze nabestaanden beslissen.

Nabestaanden laten beslissen is het meest k*tte dat er is. Volgens mij hebben mijn ouders dat ook omdat ze zelf niet durfden te kiezen. Fijn als je vlak na het moment dat je dierbare sterven voor zo een keus wordt geplaatst.

Nee, ben jood.

Zonder te vervallen in een Godwin, maar komt je dit niet enigszins bekend voor?

Heb ik altijd al gevonden....

Ja, precies zoals het zou moeten zijn dus. Het is maar net hoeveel je een ander leven waard vindt.
.

Precies, het is maar net hoeveel je een ander leven waard vindt. Je hebt per definitie een vrije keuze, met welk systeem dan ook. Maar als je een ander leven niet veel waard vindt, mag een ander jouw leven ook niet veel waard vinden, en dan zijn orgaan doneren aan iemand die zijn eigen leven wel volwaardig vindt. Probleem opgelost?

Overigens is een leven met een orgaandonor nou ook niet echt vlekkeloos

Dankjewel voor de info, dat wist ik niet :roflol:! Dit is echt weer zo'n opmerking die kant nog wal slaat. Ga jij maar eens aan een transplantatiepatiënt vragen of hij liever zijn orgaan zou hebben of dood zou zijn. Juist.

PS:
Er is een ding waar beide partijen het bijna nooit over hebben. Face-time. De arts is diegene die tegen zijn patient moet zeggen, er is geen orgaan voor je, jij gaat dood. Als er een andere regeling was getroffen door de overheid, zou je nog x jaar te leven hebben. De ethici die zich hier mee bezig houden hoeven dat niet. Zij zitten veilig in hun kantoortje in de literatuur te bladeren en argumentatiestructuren te verzinnen. Dit is dus een enorm verschil waar heel veel frustraties uit voortkomen, waar weinig rekening mee wordt gehouden. Er zijn, in tegenstelling tot ethici, geen artsen die zich full-time bezighouden met dit soort zaken. Kortom; artsen schreeuwen (over het algemeen) gooi die poort open! Terwij ethici aan de andere kant staan te popelen met: "Ho, ho, en het zelfbeschikkingsrecht/autonomie van de mens dan?".

Laatst bewerkt:
Uiteraad ja....

in zo'n geval zou ik een gifbom laten implanteren die afgaat wanneer mn hart stopt met kloppen voor langer dan een minuut, zodat geen enkel orgaan meer bruikbaar is.

Ethiek hindert wetenschap.

En sterker nog beginnerbb,in dit geval hindert ethiek leven.

Klopt, maar snap zelfs niet wat hier zo on-ethisch aan zou is. Iedereen verplicht donor maken houdt ook niet in dat je tijdens je leven beperkt wordt op 1 of andere manier, het gaat namelijk om iets wat buiten je leven om gebeurt. Vrije keus na de dood is onzin.

Klopt, maar snap zelfs niet wat hier zo on-ethisch aan zou is. Iedereen verplicht donor maken houdt ook niet in dat je tijdens je leven beperkt wordt op 1 of andere manier, het gaat namelijk om iets wat buiten je leven om gebeurt. Vrije keus na de dood is onzin.

in zo'n geval moet necrofilie ook niet meer strafbaar zijn, wat maakt het immers uit als ik mijn lading los in een dood stuk vlees?:dunno:
tuurlijk, die chick wilde het niet toen ze in leven was, maar als ze dood is heeft ze er toch niets meer over te zeggen

Ik heb nee gestemd, maar ben het wel. Waarom? Omdat het me echt niks interesseert.

in zo'n geval moet necrofilie ook niet meer strafbaar zijn, wat maakt het immers uit als ik mijn lading los in een dood stuk vlees?:dunno:
tuurlijk, die chick wilde het niet toen ze in leven was, maar als ze dood is heeft ze er toch niets meer over te zeggen

In Nederland is necrofilie niet strafbaar, nu jij weer.

• Topic Starter Topic Starter
Wat een bullshit om zoiets verplicht te maken, dat mag iedereen toch hopelijk zelf wel uitmaken. Personen die een orgaan nodig hebben, hebben die vaak nodig om een reden. Vaak hebben ze hun eigen lichaam verziekt door gewoon slecht te leven, lees: niet sporten, junkfood vreten enzovoort. Voor mij is het een ondraaglijk idee dat mijn organen in zo'n lichaam terecht komen. Zulke mensen moeten de consequenties van hun leven maar lekker dragen. Voor die mensen die hier niet onder vallen is het pijnlijk, maar ik ga mijn organen ook niet aan hun af staan.

Ik denk trouwens dat als ze hier een prijs op zetten dat er wel wat mensen over de brug zouden komen.

Terug
Naar boven