AndroidHealthClinic

benchen thuis, benchen in fitness

Skyrock

Advanced Bodybuilder
Waardering
335
Lengte
1m84
Massa
89kg
Beste,

Gisteren gingen we voor de eerste keer met de ploeg gaan fitnessen wegens het bar koude vries weer waren de velden bevroren. Voor mij de eerste keer dat ik een gym binnenstapte ook. (train 1jaar thuis)

Aangezien ik thuis maar een maximum gewicht heb van 57kilo om te benchen (idd zeer weinig :o) wou ik eens proberen hoeveel mijn maximum was in de gym.

Doe ik in tottaal dacht ik 6 sets met opwarming erbij en bij de 4de set druk ik 60 kilo + stang toch redelijk makkelijk 10 keer, daarna 70, 8 keer en tenslotte 85 kg 1x (waar ik toch best fier op ben :o).

Nu vind ik het raar dat ik thuis die 57 kg met heel veel moeite maar 6keer kan omhoog brengen. (stang weegt minder dan in die fitness)

Iemand een verklaring? want ik snap er de ballen van :D

heb ik op de sportschool ook als er anderen gaan staan kijken, extra impuls ofzo...

Bank met een betere lighouding?
Stang die je beter vast kan houden?
Andere gripbreedte?
Mooi rack waar de stang klaar ligt om uit te pakken zodat je snel aan je set kan beginnen?
Een spotter die helpt het gewicht in positie te brengen zodat je daar geen kracht aan kwijt bent?
Beter opgewarmd?
Weet je de gewichten van de barbell thuis en in de gym zeker?
Zoals skinnie zegt, de extra impuls die het trainen in een groep geeft?

Kan van alles zijn.

Waarschijnlijk heb je thuis niet de beschikking over een grote sterke spotter.

• Topic Starter Topic Starter
heb ik op de sportschool ook als er anderen gaan staan kijken, extra impuls ofzo...
heb jammer genoeg geen plaats in mijn tuinhuis voor anderen :D

Bank met een betere lighouding? Nee
Stang die je beter vast kan houden? Toch wel ja
Andere gripbreedte? Nee
Mooi rack waar de stang klaar ligt om uit te pakken zodat je snel aan je set kan beginnen? Ja zeer zeker
Een spotter die helpt het gewicht in positie te brengen zodat je daar geen kracht aan kwijt bent? Neen er was helemaal geen spotter niet verstandig wrs
Beter opgewarmd? Nee, warm altijd goed op
Weet je de gewichten van de barbell thuis en in de gym zeker? Die van de gym wel. Die is ook dikker dan die van mij en is namelijk iets makkelijker
Zoals skinnie zegt, de extra impuls die het trainen in een groep geeft? Kan heel goed zijn

Kan van alles zijn.
Bedankt voor al deze acpecten eens aan het licht te brengen had zover nog niet gedacht :D

Waarschijnlijk heb je thuis niet de beschikking over een grote sterke spotter.
Er was helemaal geen grote sterke spotter, er was helemaal niemand.

Laatst bewerkt:
Je ging toch met 'de ploeg'.

---------- Toegevoegd om 13:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:56 ----------

Bank met een betere lighouding?
Stang die je beter vast kan houden?
Andere gripbreedte?
Mooi rack waar de stang klaar ligt om uit te pakken zodat je snel aan je set kan beginnen?
Een spotter die helpt het gewicht in positie te brengen zodat je daar geen kracht aan kwijt bent?
Beter opgewarmd?
Weet je de gewichten van de barbell thuis en in de gym zeker?
Zoals skinnie zegt, de extra impuls die het trainen in een groep geeft?

Kan van alles zijn.

Ookal heb je dit alles, dan nog is het nogal vreemd dat je ineens 30 kilo meer bencht.

Je ging toch met 'de ploeg'.

---------- Toegevoegd om 13:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:56 ----------

Ookal heb je dit alles, dan nog is het nogal vreemd dat je ineens 30 kilo meer bencht.

Idd met de ploeg maar iedereen was met iets anders bezig dus zat ik daar lekker alleen.
Die 30kilo meer was ook maar in 1 rep, al vind ik dat ook wel raar ntrlk. Maar wat ik nog meer raar vind dat ik in de gym met 60 kilo 10 reps maak, met 70 kilo 8 reps en bij mij thuis pak weg met een goeie 60,65 kg schijven + stang moeilijk 6 reps kan volmaken. Het kan natuurlijk ook voor een groot stuk liggen aan de dingen die Skinnie en Dunk zeggen

misschien was het een smith machine?

verandering in zwaartekracht, seriously!

Fake plates in de gym.

Klinkt misschien stom maar toen ik overschakelde van de ene gym naar de andere kon ik in de laatstgenoemde minder liften.
In de eerste gym was mijn db benchpress max 32kg, in de 2e gym max 25kg.
De eerste gym had rubberen dumbbells, de 2e had dumbbells van technogym.
Buiten dat was er geen verschil, erg raar maar het was echt of de gewichten van technogym zwaarder waren dan in de eerste gym..

misschien was het een smith machine?

Nope, gwn benchpress.

Klinkt misschien stom maar toen ik overschakelde van de ene gym naar de andere kon ik in de laatstgenoemde minder liften.
Buiten dat was er geen verschil, erg raar maar het was echt of de gewichten van technogym zwaarder waren dan in de eerste gym..

In de gym waren het wel rubberen, bij mij thuis ijzeren of van wat het ook gemaakt is..

Was de bank ook hetzelfde?

Verschil in breedte kan wel eens in gewicht schelen omdat je op sommige banken meer moet stabiliseren dan andere waardoor kracht om uit te drukken verloren gaat.

Was de bank ook hetzelfde?

Verschil in breedte kan wel eens in gewicht schelen omdat je op sommige banken meer moet stabiliseren dan andere waardoor kracht om uit te drukken verloren gaat.

De bank van de 2e gym was breder maar zetelachtig (geen platte maar een lichtjes holle rugsteun) geschaped maar ik denk dat dit dan jouw theorie weerlegt (buiten mss dat zetelachtige dan aangezien mijn schouder dan naar voren werden gebracht)
Voor mij maakt het in ieder geval niet meer uit.

Goedkope schijven (a la Domyos, Kettler) hebben een tolerantie van +5%, op 30kg kan er dus zo maar even 3kg verschil zitten tussen twee dumbbells :eek:

Laatst bewerkt:
BP zelf liever in de gym dan thuis: wanneer iemand kijkt geeft dat toch meestal een lichte impuls, bovendien durf je er ook wat meer kilo's opsteken wanneer er volk rondloopt.

Terug
Naar boven