AndroidHealthClinic

Benchpress = pijn in schouder

madsteve

Cool Novice
Waardering
0
Hej bb's!

Ik heb sinds een tijdje flinke last in me rechter schouder als ik de benchpress uitvoer, tot de 65 kilo gaat wel, maar een kilo of 90 is flink pijn lijden :(. Ik probeer nu meerdere oefeningen te doen, nu schijnt het een stuk beter te gaan met dumbbells dan met een barbell. Is een stuk gecontroleerdere beweging maar het gaat prima.

Nu is mijn vraag:

Is benchpress echt nodig om meer massa te pakken of kan ik ook gewoon door gaan met de dumbbells en overige oefeningen?

Ik doe dus nu.

- Dumbbell press
- Incline dumbbell press
- Crossover
- Flies

grtzz,

Stefan

dumbbells zijn zeker ook goed voor massa!

zou voorlopig enkel de oefeningen doen die geen pijn doen.

heb af en toe ook wel eens last van mijn schouder, ik doe dan ook enkel de oafeningen die geen pijn veroorzaken.

Hej bb's!

Ik heb sinds een tijdje flinke last in me rechter schouder als ik de benchpress uitvoer, tot de 65 kilo gaat wel, maar een kilo of 90 is flink pijn lijden :(. Ik probeer nu meerdere oefeningen te doen, nu schijnt het een stuk beter te gaan met dumbbells dan met een barbell. Is een stuk gecontroleerdere beweging maar het gaat prima.

Nu is mijn vraag:

Is benchpress echt nodig om meer massa te pakken of kan ik ook gewoon door gaan met de dumbbells en overige oefeningen?

Ik doe dus nu.

- Dumbbell press
- Incline dumbbell press
- Crossover
- Flies

grtzz,

Stefan

dumbbell press is een goede vervanger voor benchpress zolang je schouder hierbij pijn doet. Ikzelf wissel deze 2 oefeningen met elkaar af. Als je schouder pijn doet met benchpress is het misschien beter om je armen langs je lichaam te laten gaan met de benchpress en niet op 90 graden tov je lichaam. Ga ook even langs de doktor als de pijn in je schouder aanhoud.

veel succes! :cool:

pain is no gain.

Benchpressen lichter uitvoeren, en je ellenbogen korrigeren tot de oefening niet meer pijnlijk is..
Dan weer langzaam opbouwen.

Je techniek eens goed onder de loop nemen. Laat de bar lager op je borst zakken zodat je bovenarmen een kleinere hoek met je bovenlichaam maken. Ga ook meer barbell rows doen.

Dagelijks een rekoefening voor schouders doen... en wel deze:

Een stok voor je borst houden tussen duim en wijsvinger (redelijk wijd: 1,5x tot 2x schouderbreedte). Halve cirkelbeweging maken met gestrekte armen (dus met de stok tot achter je schouders/rug). 50 herhalingen per keer. Naargelang je soepeler wordt kun je de afstand tss je handen vernauwen. Als je je armen niet gestrekt kunt houden, afstand vergroten. Normaal gezien zou je in 't begin al na een 30/40-tal herhalingen een serieuze pomp in je schouders moeten krijgen.

Hielp bij mij al na 3-4 dagen. Kon nooit benchen of pull-ups doen zonder pijn, nu totaal geen last meer van.

• Topic Starter Topic Starter
Thanks voor de reacties =)

Ik heb ook last bij bankdrukken/losse dumbbells. De voorkant van mijn schouders gaan 'zeuren'. Ik heb geprobeert om mijn schouderbladen naar elkaar toe te draaien, maar heb het gevoel dat de druk op de voorkant van mijn schouders alleen maar zwaarder wordt hierdoor. Vervelend is ook dat iedereen weer een andere mening heeft wat wel of niet goed is qua bankdrukken/dumbbell drukken.

Wat ook jammer is, dat er bij ons in de sportschool geen mogelijkheid is tot decline drukken. Dit lijkt mij juist een uitkomst om de druk op de voorkant van je schouders te verminderen. Of zit ik er dan naast?

Wie of wie heeft tips wat ik moet doen. En welke oefeningen ik misschien kan doen ipv. plat bankdrukken/dumbbells?

Bedankt!

Ik heb ook last bij bankdrukken/losse dumbbells. De voorkant van mijn schouders gaan 'zeuren'. Ik heb geprobeert om mijn schouderbladen naar elkaar toe te draaien, maar heb het gevoel dat de druk op de voorkant van mijn schouders alleen maar zwaarder wordt hierdoor. Vervelend is ook dat iedereen weer een andere mening heeft wat wel of niet goed is qua bankdrukken/dumbbell drukken.

Wat ook jammer is, dat er bij ons in de sportschool geen mogelijkheid is tot decline drukken. Dit lijkt mij juist een uitkomst om de druk op de voorkant van je schouders te verminderen. Of zit ik er dan naast?

Wie of wie heeft tips wat ik moet doen. En welke oefeningen ik misschien kan doen ipv. plat bankdrukken/dumbbells?

Bedankt!
Klopt. Decline drukken zal er waarschijnlijk voor zorgen dat die pijn weg gaat.
Als je pijn hebt gewoon overstappen op dumbbells. En wat TheNose zegt, barbell rows uitvoeren.

Door op een PL manier te benchen ontlast je je schouders toch (rug hollen)?

Misschien is dat een idee

Je techniek eens goed onder de loop nemen. Laat de bar lager op je borst zakken zodat je bovenarmen een kleinere hoek met je bovenlichaam maken. Ga ook meer barbell rows doen.

wat heeft een barbell row met bankdrukken+schouderpijn te maken?

wat heeft een barbell row met bankdrukken+schouderpijn te maken?

Vaak drukken de meeste mensen meer ( qua gewicht en het aantal sets) dan rows, hierdoor kan een instabiliteit ontstaan waardoor je last van je schouders kan krijgen.

Vaak drukken de meeste mensen meer ( qua gewicht en het aantal sets) dan rows, hierdoor kan een instabiliteit ontstaan waardoor je last van je schouders kan krijgen.

dat snap ik niet helemaal....

dus iemand die zwaarder bencht dan rowt, kan last krijgen van instabiliteit(waar?) waardoor hij tijdens benchen last kan krijgen van zijn schouder???

dat snap ik niet helemaal....

dus iemand die zwaarder bencht dan rowt, kan last krijgen van instabiliteit(waar?) waardoor hij tijdens benchen last kan krijgen van zijn schouder???

Het is geen wet van meden en perzen, maar ik zou er wel voor zorgen dat de verhoudingen niet al te veel zoekraken als je wil bankdrukken. Het is ook afhankelijk van je bouw en de vorm van je gewrichten, sommigen zullen zeer zware BP's doen zonder pijn en anderen lopen onder de 100 kg pijn te lijden.
Niet meer bankdrukken denk ik dan...

Idd het ligt er ook een beetje aan hoe je je rows doet... meeste mensen benchen wel volledige rom maar doen yates rows bv. dan zou je denk ik met rows meer aankunnen.
Ik probeer het gewicht van m'n stricte row en BP altijd wel een beetje in balans te houden iig.

Nog steeds stap ik het verband niet tussen bankdrukken-rows en schouderpijn....

Nog steeds stap ik het verband niet tussen bankdrukken-rows en schouderpijn....

De borstspieren en voorkant delts trekken je gewrichten naar voren. Achterste delen delts en bovenste rugspieren, moeten dit compenseren.

Het is hetzelfde verhaal als hele sterke rug en slappe buikspieren. Onbalans in spierspanning werkt blessure's in de hand.

Overigens hoef je niet alleen rows te doen en hoeven die niet in gewicht id pas met het banken te lopen hoor. Het gaat om dat de spanning tussen de spieren wel goed zit.

Voor mij zijn bent over side raises en de staande variant aan de kaiser ideale oefeningen om het in evenwicht te houden.

Terug
Naar boven