XXL Nutrition

Bent over row vraag

Bezoekers in dit topic

Dit is hoe ik zelf 'row' maar dit noem ik meer een bodybuild row.

Het is niet “een in eerste instantie simpele oefening”, je moet eerst duidelijk maken welke BOR je wilt doen en waarom, de vraag wat is de juiste uitvoerIng voor een press is ook niet zomaar te geven.
Ho, ik zie het nu, in eerste instantie simpel 'ogende' oefening bedoelde ik (vandaar form fouten)

setje warm draaien, en dan 5x5 (40kg barbell nu). normale bovenhandse grip. Valt dus nog wel mee qua load, maar daarom vind ik het zo gek dat ik hem zo voel.
Ik denk dat een pendlay row meer geschikt is voor lage reps met meer gewicht en een bodybuilding row meer gebaat is bij meer reps met minder gewicht.

Dat je hem meer voelt zou kunnen omdat de oefening redelijk nieuw voor je is?

Top oefening BOR. Ik doe hem bovenhand, rug 45 graden en gecontroleerd.
Belangrijk is dat je je hoofd in lijn houdt met je rug. Dus bij het vooroverbuigen niet je hoofd omhoog houden om in de spiegel te kijken of zo. Ik pak de stang ook redelijk smal vast, dat voelt lekker. En altijd bar pakken vanaf de grond en niet vanuit een rack.

Top oefening BOR. Ik doe hem bovenhand, rug 45 graden en gecontroleerd.
Belangrijk is dat je je hoofd in lijn houdt met je rug. Dus bij het vooroverbuigen niet je hoofd omhoog houden om in de spiegel te kijken of zo. Ik pak de stang ook redelijk smal vast, dat voelt lekker. En altijd bar pakken vanaf de grond en niet vanuit een rack.
Da mak ga nie uut man. Als je de oefening maar correct doet. Je moet wel naar de camera kijken, anders mislukt de foto. 🤣

deze is ook wel leuk

IMG_0464.jpeg

Vraag ik me ook altijd af. Al die UK bodybuilders doen t ook. Snap ook niet waarom
Het kan wel maar het lijkt mij energie verspilling aangezien ik graag eerst recht op sta :')

Momenteel bent over row in het schema na eigenlijk altijd een machine of bankje te hebben gebruikt.

Vraag: mij is het niet helemaal duidelijk of de barbell steeds van de grond getild moet worden. Ik zie veel voorbeelden waarbij dit niet voor komt, maar bij stronglift.com ineens weer wel. Wat is aan te raden?
Niks 'moet' en beide varianten hebben bepaalde voordelen. Voor mij persoonlijk is momenteel de afwisseling het voornaamste argument, als ik 2-3 x in de week met een halter row dan wil ik er ook wel eens een pendlay row (met deadstop dus) van maken. Verdere voordelen van de pendlay row zijn dat je beter leert spanning te zetten en je spieren leert en voelt 'engagen', dat je leert om meer kracht te genereren vanuit een 'deadstop' positie (voordelig voor bvb je deadlift ook), dat je de pendlay row op een meer explosieve manier kan doen dan de reguliere bent over row zonder dat je veel techniek verliest. De pendlay row is juist een oefening die je explosief wilt uitvoeren in de concentrische fase en wat langzamer in de excentrische, voor zo ver mogelijk vanwege de bar speed in de concentrische fase. De bent over row heeft normaal gesproken een meer gelijkblijvende bar speed en natuurlijk een constant tension en langere tut. Verder kun je met de bent over row wat meer cheaten door rechterop te komen
Bent over row zou ik generaliserend gesproken meer voor hypertrofiedoeleinden in zetten en de pendlay row meer voor krachtontwikkeling. Maar puur de variatie blijft ook een prima argument imo.
De reden dat ik twijfel is omdat ik wat (spier?)pijn ervaar 2 dagen na de oefening tussen de schouderbladen (dus midden/bovenrug).
Dat vind je positief of juist niet? Waarom ga je hierdoor twijfelen?
Met sowieso al een zwakke plek tussen de schouderbladen gok ik dat in mijn armen te gestrekt laat hangen en de tension niet weg valt omdat ik de schijven niet tot de grond laat zakken.
Ik heb deze zin nu een paar keer gelezen maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. 'Te gestrekt laat hangen'? Bedoel je alleen het strekken van de ellebogen of bedoel je ook protractie van de schouderbladen?
Wil je dat die tension juist wel weg valt? Dan zou ik er een pendlay row van gaan maken en leren elke rep opnieuw spanning te zetten en te oefenen met protractie en retractie van de schouderbladen
Beetje hetzelfde als met een pull up, je kan lekker gestrekt naar beneden laten vallen of je houdt meer controle.
Bij pendlay rows is de sleutel denk ik 'explosief, maar gecontroleerd'. Het een sluit het ander niet uit imo. Bij een reguliere bent over row zit er meer een cadans in je reps met een steady tempo.

Er zit een behoorlijke 'sjwung' in je uitvoering. Het lijkt ook alsof je je heupen erbij gebruikt.
Ik zie dat voor BoR vaak juist een stricte uitvoering wordt voorgeschreven. Zo voer ik hem zelf dan ook uit.
Met jouw uitvoering kun je denk ik meer gewicht pakken (wil ik ook :cool: ). Hoe ben je op deze uitvoering gekomen en geeft het de gewenste resultaten? Absoluut geen kritiek, ben gewoon leergierig

Vanaf 1:50 zie je de stricte uitvoering die ik bedoel.

Laatst bewerkt:
Er zit een behoorlijke 'sjwung' in je uitvoering. Het lijkt ook alsof je je heupen erbij gebruikt.
Ik zie dat voor BoR vaak juist een stricte uitvoering wordt voorgeschreven. Zo voer ik hem zelf dan ook uit.
Met jouw uitvoering kun je denk ik meer gewicht pakken (wil ik ook :cool: ). Hoe ben je op deze uitvoering gekomen en geeft het de gewenste resultaten? Absoluut geen kritiek, ben gewoon leergierig

Zie jij enige lat activatie in dat filmpje? Hij doet niet eens een volledige rom.

Als dit jouw uitvoering is laat je enorm veel liggen kwa gains.

Compleet en alles wat in andere woorden hier ook genoemd is, nice!

@tymboo twijfel komt omdat ik twijfel of het pijn is van een verkeerde houding tijdens de exercise of dat er gewoon hard getraint is. 's ochtend het gevoel dat ik een centerparks bed gelegen had is misschien een goede omschrijving.

'Te gestrekt laten hangen' klopt inderdaad niet blijkt dus uit het RP filmpje. Die stretch tot het einde blijkt juist goed te zijn voor complete ROM

Pointers zijn dus die ROM goed in de gaten houden, tussen de 45 en 90 graden, heupen & buik locken en gecontroleerd maar compleet laten zakken (tot grond of deadhang)

Onderhands/bovenhands en waar hij de buik raakt is niet heel boeiend, legt alleen nadruk op bepaalde spieren, maar zo ver ben ik nog niet dat ik hier veel over kan zeggen...

Succes met 't behalen van een 180 kg BOR op die manier. Of überhaupt een beetje redelijk gewicht.

Dat muziekje is ook een belangrijke verplichting om progressie te maken bij de row, love it!

Vraagje: ik zag laatst een filmpje over een DB row waarbij de db van iets voor de schouder naar de navel werd getrokken. Dit zou zijn om de de lats te benadrukken. Pas jij min of meer hetzelfde principe row bij jouw uitvoering van de barbell row?

Compleet en alles wat in andere woorden hier ook genoemd is, nice!

@tymboo twijfel komt omdat ik twijfel of het pijn is van een verkeerde houding tijdens de exercise of dat er gewoon hard getraint is. 's ochtend het gevoel dat ik een centerparks bed gelegen had is misschien een goede omschrijving.

'Te gestrekt laten hangen' klopt inderdaad niet blijkt dus uit het RP filmpje. Die stretch tot het einde blijkt juist goed te zijn voor complete ROM

Pointers zijn dus die ROM goed in de gaten houden, tussen de 45 en 90 graden, heupen & buik locken en gecontroleerd maar compleet laten zakken (tot grond of deadhang)

Onderhands/bovenhands en waar hij de buik raakt is niet heel boeiend, legt alleen nadruk op bepaalde spieren, maar zo ver ben ik nog niet dat ik hier veel over kan zeggen...
Tijdens de row/pull ook proberen je borst vooruit te houden of omhoog en schouders laag.

Back
Naar boven