AndroidHealthClinic

Beste rug oefening

Ik vind dat er redelijk van het onderwerp is afgeweken door een zinloze discussie maarja..:p

Ik heb verder nog een paar vraagjes. Aangezien het over rugoefeningen gaat vond ik het hier wel gepast.

Een dumbbell bent-over row is met 1 arm tegelijk, dacht ik.
Kun je deze ook doen met 2 armen tegelijk, zoals inverted rows met de barbell?

En kun je ook deadliften met dumbbells?
Het is toch gewoon gewicht opheffen?Doet het er toe of het gewicht op 1lange staaf zit of op 2 korte staafjes?

Verder vind ik chin-up/pull-up (ben na het lezen ondertussen een beetje in de war:p) ook een fijne rugoefening.

Ik vind dat er redelijk van het onderwerp is afgeweken door een zinloze discussie maarja..:p

Ik heb verder nog een paar vraagjes. Aangezien het over rugoefeningen gaat vond ik het hier wel gepast.

Een dumbbell bent-over row is met 1 arm tegelijk, dacht ik.
Kun je deze ook doen met 2 armen tegelijk, zoals inverted rows met de barbell?

En kun je ook deadliften met dumbbells?
Het is toch gewoon gewicht opheffen?Doet het er toe of het gewicht op 1lange staaf zit of op 2 korte staafjes?

Verder vind ik chin-up/pull-up (ben na het lezen ondertussen een beetje in de war:p) ook een fijne rugoefening.
Kan inderdaad ook gewoon met 2 dumbbells tegelijk. Je bedoelt waarschijnlijk een bent over row. Eeen inverted row is dit:
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/WTSupineRow.html

Ik bedoel idd een bent over row:D

Deadlift is absoluut niet alleen voor onderrug zoals de meesten denken.
ik heb na het deadliften altijd ernstig spierpijn in me trapz, onderrug, lats, billen en onderarmen.

mijn favoriete blijft toch deadliften en seated cable row.

rug training is sowieso al me favoriete workout dag, rug&tricep

Moet je uitleggen? tijdens deze bewegingen zijn de lats juist de doelspieren, niet de stabilisator.

Stabilisatoren zij de andere spieren die over de schouder en elleboog lopen (achterkant schouder, biceps, triceps)

Ik bedoel ook niet de spier alleen stabiliseert. Ik bedoel dat het meer moeite kost doordat er ook nog een lichaam onder hangt. Een ander vb: Neem gewone dumbbells, of neem dumbbell met 2 kettingen eraan (die zelf ook bewegen). Het is een gecompliceerdere beweging.

Zoals?
Ik kan bv bedenken dat reverse grip chins met een smalle greep een grotere bewegingsuitslag opleverd. (wat alles te maken heeft met de smalle greep, niet de positie van de handen)

De verticale positie van het lichaam. Met pulldowns kan je je bovenlichaam compleet recht houden, terwijl het met chins niet mogelijk is, er binnen de beweging altijd een verplaatsing de romp omdat je zwaartepunt meetelt.

Ik zal eens op zoek gaan, maar wat spieraktie aangaat zit er geen verschil in een pully pull down (dus geen vaste machine) of een goed uitgevoerde pull up (dus geen gegooi met je lichaam om maar boven te komen).

Bij beide oefeningen spreek je dezelfde spieren aan in dezelfde mate.

Enige grote verschil is dat oefeningen waarbij je lichaam vrij beweegt een hogere hormonale response geven (staat ook ergens in de wetenschapsectie)

Ben dus wel benieuwt naar je onderbouwing hiervan, dat is waar het om draait. Volgens mij is dit nooit onderzocht? Aan de hand van een onderzoek mbt pulldowns stellen dat het ook geld voor chins/pull ups is dan dus ook niet onderzocht.

Laatst bewerkt:
De verticale positie van het lichaam. Met pulldowns kan je je bovenlichaam compleet recht houden, terwijl het met chins niet mogelijk is, er binnen de beweging altijd een verplaatsing de romp omdat je zwaartepunt meetelt.

Als je bij de pulldown de stang naar hetzelfde punt wilt trekken als waar je met je kin heen gaat bij de chin zal je net als bij de chin naar achter moeten gaan met je romp.

Ben dus wel benieuwt naar je onderbouwing hiervan, dat is waar het om draait. Volgens mij is dit nooit onderzocht? Aan de hand van een onderzoek mbt pulldowns stellen dat het ook geld voor chins/pull ups is dan dus ook niet onderzocht.

Ik kan met basis bewegingsleer het verhaal onderbouwen, spieraktie is spieraktie en enzelfde beweging betekend eenzelfde aktie. Daar is geen onderzoek voor nodig.

Maar andersom, als je zelf alles op onderzoek wenst te gooien kom dat met onderzoek wat jouw mening onderbouwd. Voorlopig zie ik alleen onderzoek dat door ander onderzoek word tegengesproken en opmerkingen als ik voel en ik denk. Ook niet echt wetenschappelijk onderbouwd.

Ik ben ook niet degene die beweert dat pulldowns en chins precies hetzelfde zijn qua belasting voor je lichaam.. Je kan nu dus wel stellen dat het twijfelachtig is of de belasting hetzelfde is. Wat dat betreft kan er dus niet meer gesteld worden dat het onderzocht is, zoals je eerder aanhaalde. Wijde pullups lijken voor verschillende personen hier de lats meer aan te spreken, daaruit is de discussie ook ontstaan.

Ik ben ook niet degene die beweert dat pulldowns en chins precies hetzelfde zijn qua belasting voor je lichaam..

Dat klopt. Jij bent degene die meent dat ze de spier anders belasten waarbij je zonder bewijs voorbij gaat aan basis bewegingsleer.

Je kan nu dus wel stellen dat het twijfelachtig is of de belasting hetzelfde is.

Jouw stelling, niet de mijne.

Wat dat betreft kan er dus niet meer gesteld worden dat het onderzocht is, zoals je eerder aanhaalde.

Zoals zoveel zaken die standaard gang van zaken zijn. Pas als er iemand de standaard gang van zaken onderzoekt krijg je onderzoeksresultaten. Voor die tijd val je terug op wat er dan is en dat is zoals ik boven ook al aanhaalde huidige bewegingsleer.

Wijde pullups lijken voor verschillende personen hier de lats meer aan te spreken, daaruit is de discussie ook ontstaan.

Je zegt het zelf, lijken, kom je weer terug op wat sommige mensen menen. Niet wat onweerlegbaar bewezen is.

Feit dat er discussie ontstaat betekend dat er ook genoeg zijn die de wijde grip inferieur vinden aan smalle greep. Wat dan overblijft is een wellus/nietus discussie die al langer dan ik train aan de gang is.

Val je weer terug op geloof niets, probeer alles.

Terug
Naar boven