XXL Nutrition

Beste rug oefening

Lekker makkelijk zo he, ik vraag waarom, kom jij terug met waarom niet :rolleyes:
Jij vroeg niet waarom.

Nou, waarom niet: Bij de bovenhandse grip (pull-up) spreek je lats imo veel beter aan en dus effectiver, echter bij de onderhandse grip (chin-up) pak je gevoelsmatig veel meer biceps en zelfs een klein beetje borst imo.

Is het dan slecht om je rug te trainen met chins? Nee!
Kan het effectiver dmv isolatie? Ja! pull-up!
Uit het onderzoek dat 3XL postte blijkt dat er geen verschil is in activiteit van de lats tussen pullup en chinup.

ik denk dat je niet op dezelfde golflengte met je zelf zit:cool::D

Oké kijk. Door de beweging die je maakt bij de rugoefeningen kan je stellen dat sommige oef beter zorgen voor wijdte en dus de latissimus dorsi sterk aanspreken. Andere oef zijn beter geschikt voor rugdikte en die zich dus ook meer richten tot de rest van de rug, zoals de lower en middle trapezius.

Dus het lijkt me logisch dat in je schema zowel een vertical pull als horizontal pull beweging zit verwerkt.

ik denk dat je niet op dezelfde golflengte met je zelf zit:cool::D

---------- Toegevoegd om 10:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:59 ----------

sinds wanneer is een pull up isolatie?;)

Je isoleert je lats idd met pull-up, mits goede houding en uitvoering van de oefening!

ok genoeg ge-ant****ed:D
maar ik pak juist weighted chins ipv pullups omdat ik er persoonlijk meer groei uit haal dan een default pull up.

Hoe bedoelje dat, een foutieve pull-up? Ja, een foutieve pull-up is idd niet goed, als pull-ups niet lukken kun je idd beter chins doen.

ik kan er meer gewicht mee inderdaad en dat is ook natuurlijk omdat de biceps harder meegebruikt word maar als dat je in staat stelt meer gewicht te gebruiken en zo je lats uiteindelijk harder belast then why not???

Wie zegt dat de Lats met een hoger gewicht meer belast worden?
De andere spieren tillen immers het extra gewicht.....

maar zoals 3xl al zei; je zal zelf moeten uitvinden welke grip jou de meeste netto resultaten geeft(meestal waar je het sterkste in bent)omdat het voor spier activatie niet heel veel uitmaakt.

Nogmaals, een oefening waarmee je iets sterker lijkt(!) te zijn, wil niet zeggen dat je met deze, iets meer compound achtige oefening, ook daadwerkelijk meer spier zult aanzetten!
Voor spiergroei kun je beter naar je lichaam/spieren luisteren en slim trainen!

Laatst bewerkt:
Het verschil tussen pull up en chin up zit voornamelijk in de armen. Bij een chin up zal je meer biceps pakken, bij een pull up meer brachioradialis. Het verschil in de lats weet ik niet direct maar ik voel pull ups toch goed branden.

Van horizontale pulls wordt gezegd dat ze meer dikte trainen omdat ze de trapezius en rhomboids harder pakken dan verticale pulls. Ze pakken dan weer wel minder lats. Voel je ze toch vooral in je lats, dan is je rug lat-dominant. (Staat ergens op tmuscle.com)

Je isoleert je lats idd met pull-up, mits goede houding en uitvoering van de oefening!

lats isoleren met pull up????
sinds wanneer gebruik je met pull ups maar 1 gewricht en/of 1 spier?
pull up is een prima compound, net zoals de chin.

Hoe bedoelje dat, een foutieve pull-up? Ja, een foutieve pull-up is idd niet goed, als pull-ups niet lukken kun je idd beter chins doen.

default betekend standaard en niet fout als in fault, vandaar de DE ervoor;)
we hebben t er niet over om chins te doen omdat pull ups niet lukken.

Nogmaals, een oefening waarmee je iets sterker lijkt(!) te zijn, wil niet zeggen dat je met deze, iets meer compound achtige oefening, ook daadwerkelijk meer spier zult aanzetten!
Voor spiergroei kun je beter naar je lichaam/spieren luisteren en slim trainen!

Wie zegt dat de Lats met een hoger gewicht meer belast worden?
De andere spieren tillen immers het extra gewicht.....

sterker zijn is anders dan sterker lijken waar je wss op doelt maar dat is hier niet ter discussie.
we doen een oefening niet om deze zwaarder te maken of moeilijker maar om de spier maximaal te belasten voor maximale groei en kracht winst.

voor je lats maakt het heel weinig uit welke greep je pakt omdat de beweging praktisch hetzelfde is, het enige want een onderhandse grip doet is een accent van ondersteunende spieren verleggen waardoor de meeste mensen(niet allemaal dus) meer reps of gewicht kunnen toevoegen.

feit blijft dat dit veelal ondanks de extra activiteit van andere spieren ook de belasting van de doelspier verhoogt en dat willen we toch? want het is helemaal niet zo dat door de accent verlegging alleen de ondersteunende spieren die extra load moeten verwerken en je lats dus niks extra te doen krijgen.

Laatst bewerkt:
sterker zijn is anders dan sterker lijken waar je wss op doelt maar dat is hier niet ter discussie.
we doen een oefening niet om deze zwaarder te maken of moeilijker maar om de spier maximaal te belasten voor maximale groei en kracht winst.

voor je lats maakt het heel weinig uit welke greep je pakt omdat de beweging praktisch hetzelfde is, het enige want een onderhandse grip doet is een accent van ondersteunende spieren verleggen waardoor de meeste mensen(niet allemaal dus) meer reps of gewicht kunnen toevoegen.

feit blijft dat dit veelal ondanks de extra activiteit van andere spieren ook de belasting van de doelspier verhoogt en dat willen we toch? want het is helemaal niet zo dat door de accent verlegging alleen de ondersteunende spieren die extra load moeten verwerken en je lats dus niks extra te doen krijgen.

Blijkbaar is de onderhandse grip bij BOR beter om de lats aan te spreken las ik net in een T-nation artikel.
De pullover blijkt ook zeer effectief voor lats te zijn.

Anderzijds is optrekken een oef die meer evenwichtig is en beide onderdelen gelijk aanspreekt, omdat we zo'n beweging natuurlijker wijze maken dat beide delen van de rug goed betrokken worden.

Zelf zal ik wat meer aandacht moeten besteden aan de lats vermoed ik, want heb de indruk dat ik vooral de traps enzo goed kan aanspreken.

Blijkbaar is de onderhandse grip bij BOR beter om de lats aan te spreken las ik net in een T-nation artikel.
De pullover blijkt ook zeer effectief voor lats te zijn.

Anderzijds is optrekken een oef die meer evenwichtig is en beide onderdelen gelijk aanspreekt, omdat we zo'n beweging natuurlijker wijze maken dat beide delen van de rug goed betrokken worden.

Zelf zal ik wat meer aandacht moeten besteden aan de lats vermoed ik, want heb de indruk dat ik vooral de traps enzo goed kan aanspreken.

ik doe de bor bovenhands om eerder genoemde reden;) maar onderhands is ondergewaardeerd imo omdat dan de biceps alles zou doen:rolleyes:

pullover vind ik idd heerlijk voor lats(niet voor borst:D)
naja we maken t allemaal zo moeilijk nu maar het zijn niet meer dan een paar richtlijnen die een ieder voor zichzelf moet proberen en daarmee op de oefening komt die voor hem t best werkt, trial en error en thats it eigenlijk.

Ik vind dan toch Latheral Raises en Chin Upps het beste. Veel mensen zeggen Deadlifts maar ik hoor ook van een hele groep mensen dat dat schadelijk schijnt te zijn? Je schijnt ''in te krimpen en te stoppen met groeien'' terwijl Chin Upps en Latheral Raises juist goed voor je schijnen te zijn.

Bovendien wanneer ik Deadlifts doe voel ik voornamelijk me benen en in veel mindere mate me rug?

Ik vind dan toch Latheral Raises en Chin Upps het beste. Veel mensen zeggen Deadlifts maar ik hoor ook van een hele groep mensen dat dat schadelijk schijnt te zijn? Je schijnt ''in te krimpen en te stoppen met groeien''
Die hele groep mensen weet niet waarover ze praat.

terwijl Chin Upps en Latheral Raises juist goed voor je schijnen te zijn.
Het is chin ups en lateral raises. Lateral raise is een isolatieoefening voor de schouders, geen rugoefening.

Bovendien wanneer ik Deadlifts doe voel ik voornamelijk me benen en in veel mindere mate me rug?
Deadlifts spreken de volledige rug aan, onafhankelijk van wat je voelt. Tenzij je het hebt over romanian deadlifts of zo.

Het is chin ups en lateral raises. Lateral raise is een isolatieoefening voor de schouders, geen rugoefening.

Deadlifts spreken de volledige rug aan, onafhankelijk van wat je voelt. Tenzij je het hebt over romanian deadlifts of zo.
Oke ik dacht dat Lateral Raise juist je Lat's ( Vleugels ) vergroot en dat die onderdeel waren van je rug maar goed.

En bij de deadlifts leg ik de stang op de grond zak ik door me knieen pak ik de stang op en kom ik met rechte rug gewoon omhoog en dan zak ik weer naar beneden. Wat wel kan meespelen: Ik gebruik niet al te veel gewicht omdat ik alleen train en niet geblesseerd wil raken ( schijnt risico oefening te zijn wanneer je hem verkeerd uitvoert )

Bij deadlifts heb je inderdaad een spotter nodig........

Oke ik dacht dat Lateral Raise juist je Lat's ( Vleugels ) vergroot en dat die onderdeel waren van je rug maar goed.
Nope, echt een schouderoefening. Je lats worden er niet eens bij gebruikt.
Ik snap je verwarring wel: "lateral" => "lats". Maar "lateral" is hier een synoniem voor "zijlings", en heeft niets met latissimus dorsi te maken. Een beetje basiskennis van de spieren in het lichaam en wat hun functie is kan dit soort vergissingen in de toekomst vermijden.

En bij de deadlifts leg ik de stang op de grond zak ik door me knieen pak ik de stang op en kom ik met rechte rug gewoon omhoog en dan zak ik weer naar beneden. Wat wel kan meespelen: Ik gebruik niet al te veel gewicht omdat ik alleen train en niet geblesseerd wil raken ( schijnt risico oefening te zijn als je hem verkeerd uitvoert )
Elke oefening die het waard is om te doen is risicovol als je hem verkeerd uitvoert. Oplossing: correct uitvoeren.

Hoe komt u hierbij?
Als je lats het maximale eruit gehaald hebben bij de pull-up, wil dit niet zeggen, dat ze door chin-up (waarbij meer synergisten worden gebruikt), ineens meer tillen...., alleen de extra spieren tillen de extra kilo's!

---------- Toegevoegd om 00:22 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:20 ----------

Waarom spreek je ijo bij de bovenhandse grip de lats meer aan

:D

Haha, door het accent mbt plaatsen van handen aan de optrek-stang :D

---------- Toegevoegd om 00:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:22 ----------

Gewrichten moet je in de eerste plaats al niet tellen, maar spiergroepen!
De belangerijke hoofdspier die gebruikt word bij pull-up is lats, je gebruikt idd ook nog de biceps enigzins als synergist, maar de lats zijn imo prima te isoleren bij pull-up!

Laatst bewerkt:
Hoe komt u hierbij?
Als je lats het maximale eruit gehaald hebben bij de pull-up, wil dit niet zeggen, dat ze door chin-up (waarbij meer synergisten worden gebruikt), ineens meer tillen...., alleen de extra spieren tillen de extra kilo's!

zucht kerel, ik zeg niet dat je eerst pull ups doet en dan als je daar niet meer kan ineens chins moet gaan doen, ja dan hou je je zelf (deels) voor de gek.

maar het is wel degelijk zo dat door een onderhandse greep te gebruiken afhankelijk van de persoon dit een gunstiger effect op je lats kan hebben dan een bovenhandse greep.

en ik herhaal mezelf voor de laatste keer; meestal is dit zo omdat je meer gewicht kunt verplaatsen op die manier aangezien de biceps in een gunstigere positie word gezet wat niet alleen betekend dat de biceps die extra load te verduren krijgt.

ik zou zeggen lees dat onderzoek nog eens wat eerder gepost is waarin staat dat het voor de lat activiteit niet zo uitmaakt of je bovenhands of onderhands pakt of ietsje breder of smaller.

ik kan een shitload aan extra gewicht toevoegen met onderhandse greep en dat is iets waar mn lats bij gebaat bleken te zijn maar (nogmaals) omdat zo mn armen in een sterkere positie staan en mn rug het eerder opgeeft dan mn armen iets wat ik niet heb bij een bovenhandse greep.

maar niet iedereen ervaart dit zo, individualisatie weet je nog.
daarom moet je gewoon kijken welke variant van een oefening voor jou het meeste resultaat geeft en niet zomaar ongefundeerd claimen welke variant er zowieso beter is voor iedereen, dat werkt namelijk niet.

Gewrichten moet je in de eerste plaats al niet tellen, maar spiergroepen!
De belangerijke hoofdspier die gebruikt word bij pull-up is lats, je gebruikt idd ook nog de biceps enigzins als synergist, maar de lats zijn imo prima te isoleren bij pull-up!

de huide definitie van een isolatie oefening is er een waarbij maar 1 gewricht in actie is en een compound waarbij er meerdere gewrichten in het spel zijn iets wat me telkens in diverse opleidingen altijd op deze manier uit de doeken werd gedaan.

dat dit betekend dat erbij een compound direct meer spieren bij belast worden is alleen maar logisch gevolg.

en dan hebben we bij de pull en chin up zowel het elleboog gewricht als het schouder gewricht actief meedoen wat het gewoon een compound oefening maakt van allebij.

als je in compounds nog een spier wilt isoleren haal je er meestal niet het maximale uit want er is namelijk wel een verschil tussen goed gebruik maken van ondersteunende spieren voor een hogere belasting van de target spier en het simpelweg dom gooien en slingeren en achteraf klagen hey ik voel alleen mn biceps bij chins(en pull ups) en niet mn rug.

Laatst bewerkt:
Met welke oefening beginnen jullie altijd?
Ik begin nu met deadliften, maar ik moet toch ook maar eens gaan optrekken.
Heb over het algemeen veel moeite met bw oefeningen, is het slimmer om dus te beginnen met optrekken?

Laatst bewerkt:
Allebei lekkere compounds voor de rug.
Met het verschil(persoonlijk) dat een pull up zwaarder is dan een chin up.
Lekkere massa en kracht bouwers

Terug
Naar boven