Ironmind
Huge Freak
- Waardering
- 1.051
- Lengte
- 1m79
- Massa
- 87kg
- Vetpercentage
- 10%
zucht kerel, ik zeg niet dat je eerst pull ups doet en dan als je daar niet meer kan ineens chins moet gaan doen, ja dan hou je je zelf (deels) voor de gek.
Dat zei ik ook niet, je begrijpt me niet.
maar het is wel degelijk zo dat door een onderhandse greep te gebruiken afhankelijk van de persoon dit een gunstiger effect op je lats kan hebben dan een bovenhandse greep.
Ja, hier ben ik het dus niet mee eens.
en ik herhaal mezelf voor de laatste keer; meestal is dit zo omdat je meer gewicht kunt verplaatsen op die manier aangezien de biceps in een gunstigere positie word gezet wat niet alleen betekend dat de biceps die extra load te verduren krijgt.
ik zou zeggen lees dat onderzoek nog eens wat eerder gepost is waarin staat dat het voor de lat activiteit niet zo uitmaakt of je bovenhands of onderhands pakt of ietsje breder of smaller.
Ik moet het artikel nog even lezen.
Heb zelf laatst een artikel gelezen, die aangaf dat wijde bovenhandse greep pull/up beste Lats aanspreekt.
ik kan een shitload aan extra gewicht toevoegen met onderhandse greep en dat is iets waar mn lats bij gebaat bleken te zijn maar (nogmaals) omdat zo mn armen in een sterkere positie staan en mn rug het eerder opgeeft dan mn armen iets wat ik niet heb bij een bovenhandse greep.
Hoe weet je of je Lats er gebaat mee bleken te zijn dan?
Had je ook een periode anders getraind dan, en was er een signifikant verschil aanwezig dan?
maar niet iedereen ervaart dit zo, individualisatie weet je nog.
daarom moet je gewoon kijken welke variant van een oefening voor jou het meeste resultaat geeft en niet zomaar ongefundeerd claimen welke variant er zowieso beter is voor iedereen, dat werkt namelijk niet.
Volgens mij claim jij hier ook zaken die beter zouden zijn zoals extra belasting op een targetspier dmv synergisten en dat dit voor meer spiergroei zou zorgen.
de huide definitie van een isolatie oefening is er een waarbij maar 1 gewricht in actie is en een compound waarbij er meerdere gewrichten in het spel zijn iets wat me telkens in diverse opleidingen altijd op deze manier uit de doeken werd gedaan.
dat dit betekend dat erbij een compound direct meer spieren bij belast worden is alleen maar logisch gevolg.
en dan hebben we bij de pull en chin up zowel het elleboog gewricht als het schouder gewricht actief meedoen wat het gewoon een compound oefening maakt van allebij.
als je in compounds nog een spier wilt isoleren haal je er meestal niet het maximale uit want er is namelijk wel een verschil tussen goed gebruik maken van ondersteunende spieren voor een hogere belasting van de target spier en het simpelweg dom gooien en slingeren en achteraf klagen hey ik voel alleen mn biceps bij chins(en pull ups) en niet mn rug.
Mja, is eerder een discusie over geweest...., maar als vb:
SLDL is een compound, vele spieren worden gebruikt, echter maar 1 werkzaam gewricht: Heup! Nu kun je zeggen, ja, je gerbuikt je schoudergewricht ook.. Nou de barbell hangt toevallig aan het schouder gewricht en rolt mee, maar je schouder is bij deze oefening totaal geen synergist!
En als je die defenitie (schouder als 2e gewricht) gebruikt om je stelling staande te houden, vind ik het zwak te benoemen.
Ik zou zeggen dat SLDL een compound is omdat je vele spieren gebruikt.
Laatst bewerkt:

.