MuscleMeat

Beste rug oefening

zucht kerel, ik zeg niet dat je eerst pull ups doet en dan als je daar niet meer kan ineens chins moet gaan doen, ja dan hou je je zelf (deels) voor de gek.

Dat zei ik ook niet, je begrijpt me niet.

maar het is wel degelijk zo dat door een onderhandse greep te gebruiken afhankelijk van de persoon dit een gunstiger effect op je lats kan hebben dan een bovenhandse greep.

Ja, hier ben ik het dus niet mee eens.

en ik herhaal mezelf voor de laatste keer; meestal is dit zo omdat je meer gewicht kunt verplaatsen op die manier aangezien de biceps in een gunstigere positie word gezet wat niet alleen betekend dat de biceps die extra load te verduren krijgt.

ik zou zeggen lees dat onderzoek nog eens wat eerder gepost is waarin staat dat het voor de lat activiteit niet zo uitmaakt of je bovenhands of onderhands pakt of ietsje breder of smaller.

Ik moet het artikel nog even lezen.
Heb zelf laatst een artikel gelezen, die aangaf dat wijde bovenhandse greep pull/up beste Lats aanspreekt.

ik kan een shitload aan extra gewicht toevoegen met onderhandse greep en dat is iets waar mn lats bij gebaat bleken te zijn maar (nogmaals) omdat zo mn armen in een sterkere positie staan en mn rug het eerder opgeeft dan mn armen iets wat ik niet heb bij een bovenhandse greep.

Hoe weet je of je Lats er gebaat mee bleken te zijn dan?
Had je ook een periode anders getraind dan, en was er een signifikant verschil aanwezig dan?

maar niet iedereen ervaart dit zo, individualisatie weet je nog.
daarom moet je gewoon kijken welke variant van een oefening voor jou het meeste resultaat geeft en niet zomaar ongefundeerd claimen welke variant er zowieso beter is voor iedereen, dat werkt namelijk niet.

Volgens mij claim jij hier ook zaken die beter zouden zijn zoals extra belasting op een targetspier dmv synergisten en dat dit voor meer spiergroei zou zorgen.

de huide definitie van een isolatie oefening is er een waarbij maar 1 gewricht in actie is en een compound waarbij er meerdere gewrichten in het spel zijn iets wat me telkens in diverse opleidingen altijd op deze manier uit de doeken werd gedaan.

dat dit betekend dat erbij een compound direct meer spieren bij belast worden is alleen maar logisch gevolg.

en dan hebben we bij de pull en chin up zowel het elleboog gewricht als het schouder gewricht actief meedoen wat het gewoon een compound oefening maakt van allebij.

als je in compounds nog een spier wilt isoleren haal je er meestal niet het maximale uit want er is namelijk wel een verschil tussen goed gebruik maken van ondersteunende spieren voor een hogere belasting van de target spier en het simpelweg dom gooien en slingeren en achteraf klagen hey ik voel alleen mn biceps bij chins(en pull ups) en niet mn rug.

Mja, is eerder een discusie over geweest...., maar als vb:
SLDL is een compound, vele spieren worden gebruikt, echter maar 1 werkzaam gewricht: Heup! Nu kun je zeggen, ja, je gerbuikt je schoudergewricht ook.. Nou de barbell hangt toevallig aan het schouder gewricht en rolt mee, maar je schouder is bij deze oefening totaal geen synergist!
En als je die defenitie (schouder als 2e gewricht) gebruikt om je stelling staande te houden, vind ik het zwak te benoemen.
Ik zou zeggen dat SLDL een compound is omdat je vele spieren gebruikt.

Laatst bewerkt:
ironmind je bent nog net zo goed in bananen recht lullen als een paar maanden terug:roflol:
mn statements zijn duidelijk zat en het enige wat ik heb toe te voegen is dat je het zelf maar eens moet gaan proberen door trial en error ipv de hele tijd ja maar ja maar te roepen zonder goede argumenten want buiten de rest is een vergelijking met een sldl hier helemaal niet op zn plaats.

het gaat niet om een stelling die ik verzonnen heb maar om een definitie die vast staat en daar kun je hoog en laag over lullen maar zo is het gewoon.

maar als je even logisch nadenkt, waarom denk je dat ik zeg dat mn lats gebaat bleken te zijn bij onderhandse greep?
ik bedoel; er is toch maar 1 reden daarvoor te bedenken en die hoef ik je niet voor te kauwen toch;)

en natuurlijk heb ik alle grepen langere perioden(maanden) geprobeerd om te kijken welke beter werkt voor mij, en dus niet voor iedereen.
nou ok dan kauw ik de reden toch voor; ik kreeg er beter ontwikkelde lats van, das een aardige definitieve conclusie dacht ik.
dit wil niet zeggen dat ik de andere varianten helemaal links laat liggen, integendeel want ik gebruik ze allemaal van tijd tot tijd.

nog 1 ding dan:
ik claim helemaal niks wat er per definitie beter is, ik weet ook niet hoe je daar bij komt.
ik claim dat het beter is om te kijken welke grip voor jou het beste werkt en ja veelal(dus niet altijd) is dat degene waarin je het sterkst bent want factoren als in welke spieren ed je dominanter bent tijdens een oefening spelen een handige rol en dat verschilt onderling per persoon.

dit is wat ik ervaarde:
met bovenhandse greep gaven mn armen het eerder op dan mn rug waardoor logischerwijs mn rug niet maximaal geprikkeld werd.
zodra ik onderhandse greep toepas kan ik niet alleen meer gewicht toevoegen maar geeft mn rug het eerder op dan mn armen.
ik begrijp heel goed dat mn armen meer load te verwerken krijgen maar toch kapt mn rug er dan eerder mee dan mn armen.
en dat is hoe je het went of keert altijd een goede zaak als je je rug wilt trainen.

succes alvast met je (weighted) chins;)

Laatst bewerkt:
Kerel, discussie is leuk en soms leerzaam, maar als je niet inhoudelijk en op een volwassen manier reageert ben ik er wel een beetje klaar mee..
Heb nog even op het web gekeken en vond dit:

http://www.ergogenics.org/gezondheid158.html#1

De Lats worden beter aangepakt bij bovenhandse grip, bij de wijde grip nog iets beter zelfs.

Kerel, discussie is leuk en soms leerzaam, maar als je niet inhoudelijk en op een volwassen manier reageert ben ik er wel een beetje klaar mee..
pardon? ik heb div keren iets geprobeerd inhoudelijk uit te leggen wat je gewoon naast je neer legt.
discuseren heeft geen zin als je tegen dovemans oren lult.

De Lats worden beter aangepakt bij bovenhandse grip, bij de wijde grip nog iets beter zelfs.

emg is zoals 3xl al aangaf een leidraad en geen waterdicht feit want dit onderzoek staat er wat onder en bovenhands aangaat wat div oefeningen betreft er haaks tegenop.

http://www.t-nation.com/free_online...de_the_muscles_best_back_and_biceps_exercises

daarom nogmaals(voor de 4e keer) probeer het zelf een periode en ga dan conclusies trekken op je persoonlijke ondervindingen.

Laatst bewerkt:
dit is wat ik ervaarde:
met bovenhandse greep gaven mn armen het eerder op dan mn rug waardoor logischerwijs mn rug niet maximaal geprikkeld werd.
zodra ik onderhandse greep toepas kan ik niet alleen meer gewicht toevoegen maar geeft mn rug het eerder op dan mn armen.
ik begrijp heel goed dat mn armen meer load te verwerken krijgen maar toch kapt mn rug er dan eerder mee dan mn armen.
en dat is hoe je het went of keert altijd een goede zaak als je je rug wilt trainen.

Ben jij lat-dominant of kan je beter je schouderbladen 'squeezen'?

We gaan nu in circeltjes praten.

Artikel wat je aangeeft is 3 pagina's terug al geplaatst http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/beste-rug-oefening-250579/index4.html#post5093242 waarop ik een artikel geplaatst heb dat aangeeft dat het allemaal wel mee valt http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/beste-rug-oefening-250579/index5.html#post5120257 waarop jij reagert http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/beste-rug-oefening-250579/index6.html#post5120784 en nu kom je zelf weer met dat eerste artikel om je standpunt te verdedigen.

Moeten wij nu weer met onze al eerder geplaatste reacties komen?

"De onderzoekers lieten 12 mannen van 19-30 jaar, die in hun vrije tijd met gewichten trainden, de lat-pulldown"

Nu weten we ook dat er een verschil zit in de chin+pull ups en lat pulldowns. Voor lat ontwikkeling zou ik ook kiezen voor wijde greep. Heb nog nooit spierpijn gehad van smalle greep chins, van wijde pull ups regelmatig. Stabilisatie speelt ook een rol in het optrekken, kan me goed voorstellen dat je lats meer geactiveerd worden door ze wijd te pakken omdat je meer moet stabiliseren. Zo zijn er nog wel meer factoren te bedenken.

Heb je ook een onderzoek van chins, geen latpulls, 3XL?

"De onderzoekers lieten 12 mannen van 19-30 jaar, die in hun vrije tijd met gewichten trainden, de lat-pulldown"

Nu weten we ook dat er een verschil zit in de chin+pull ups en lat pulldowns. Voor lat ontwikkeling zou ik ook kiezen voor wijde greep. Heb nog nooit spierpijn gehad van smalle greep chins, van wijde pull ups regelmatig. Stabilisatie speelt ook een rol in het optrekken, kan me goed voorstellen dat je lats meer geactiveerd worden door ze wijd te pakken omdat je meer moet stabiliseren. Zo zijn er nog wel meer factoren te bedenken.

Gek genoeg heb ik precies het tegenovergestelde. Wijde grip pull-ups ben ik dan ook een stuk minder sterk in.

deadlift + lat pulldown

Gek genoeg heb ik precies het tegenovergestelde. Wijde grip pull-ups ben ik dan ook een stuk minder sterk in.

Ik heb ook gelezen dat velen baat hebben bij neutrale grip. Toch om de lats goed aan te spreken.

De heel nauwe neutrale grip zou dan meer een goeie allround rugmassa bouwer zijn:).

Put it to the test zou ik zo zeggen;).

pardon? ik heb div keren iets geprobeerd inhoudelijk uit te leggen wat je gewoon naast je neer legt.
discuseren heeft geen zin als je tegen dovemans oren lult.

Je kan uitleggen wat je wilt, ik neem het niet aan, ik geloof het simpelweg niet, ben het dus niet met je eens.., betekent niet dat je tegen dovemans oren lult, want ik lees/versta je prima :)
Dan nog kun je normaal reageren.

emg is zoals 3xl al aangaf een leidraad en geen waterdicht feit want dit onderzoek staat er wat onder en bovenhands aangaat wat div oefeningen betreft er haaks tegenop.

http://www.t-nation.com/free_online...de_the_muscles_best_back_and_biceps_exercises

daarom nogmaals(voor de 4e keer) probeer het zelf een periode en ga dan conclusies trekken op je persoonlijke ondervindingen.

Ik heb het zelf ondervonden dat wijde grip, bovenhands dus, de beste resultaten geeft, voor mij althans.

---------- Toegevoegd om 23:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:12 ----------

We gaan nu in circeltjes praten.

Artikel wat je aangeeft is 3 pagina's terug al geplaatst http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/beste-rug-oefening-250579/index4.html#post5093242 waarop ik een artikel geplaatst heb dat aangeeft dat het allemaal wel mee valt http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/beste-rug-oefening-250579/index5.html#post5120257 waarop jij reagert http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/beste-rug-oefening-250579/index6.html#post5120784 en nu kom je zelf weer met dat eerste artikel om je standpunt te verdedigen.

Moeten wij nu weer met onze al eerder geplaatste reacties komen?

Nee hoor, had het stukje niet gezien, zal wel door de nachtdienst komen :D
Geen excuus, maar had het gewoonweg niet gezien.
Maargoed, de artikels spreken elkaar idd wat tegen soms, ach, persoonlijke ervaring heeft mij geleerd dat wide pronated grip het beste werkt.

---------- Toegevoegd om 23:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:15 ----------

Eens!

---------- Toegevoegd om 23:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:17 ----------

Ik ben daar ook een stuk minder sterk in, toch wel vaker spierpijn en meer zichtbare progressie.

Je kan uitleggen wat je wilt, ik neem het niet aan, ik geloof het simpelweg niet, ben het dus niet met je eens.., betekent niet dat je tegen dovemans oren lult, want ik lees/versta je prima
Dan nog kun je normaal reageren.

Ik heb het zelf ondervonden dat wijde grip, bovenhands dus, de beste resultaten geeft, voor mij althans.

daarom zeg ik dus dovemans oren:D
je bent het niet met me eens maar onder in deze quote praat je over iets wat voor jou de beste resultaten geeft, nou daar ben ik het niet mee eens!
jij haalt de beste resultaten met [insert blaat].

kerel, daar heb ik t toch de hele tijd over wat je nu zegt.
over varianten kiezen die voor iemand persoonlijk het beste werkt.
dat dit voor jou niet de onderhandse greep is lekker belangrijk want voor mij is dat het wel.

daarbij komt een richtlijn over de grip waarin je het sterkst bent maar ik hoef je toch niet meer uit te leggen dat een richtlijn slechts een uitgangspunt is en geen gulden wet.

Nee hoor, had het stukje niet gezien, zal wel door de nachtdienst komen :D
Geen excuus, maar had het gewoonweg niet gezien.
Maargoed, de artikels spreken elkaar idd wat tegen soms, ach, persoonlijke ervaring heeft mij geleerd dat wide pronated grip het beste werkt

exact, de artikels spreken elkaar tegen waaruit je dus nogmaals persoonlijk dingen moet gaan proberen ipv elk artikel voor waarheid aan te nemen.

Ik ben daar ook een stuk minder sterk in, toch wel vaker spierpijn en meer zichtbare progressie.

ik heb nooit spierpijn in lats en toch is t mn beste spiergroep van t bovenlichaam.
ik maak uit deze regel op dat je meer zichtbare progressie dus hebt met een greep waarin je minder sterk bent en vaker spierpijn hebt, maar heb je uberhaubt al serieus geprobeerd een grip te gebruiken waarin je echt sterk bent want dat betwijfel ik namelijk.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
varianten kiezen die voor iemand persoonlijk het beste werkt.

Dat lijkt mij ook het beste wat ik hier allemaal zo lees... ik ben dit Topic gestart om te leren en te ondervinden + uitproberen natuurlijk.. niet om te discusseren ik hoop dat de meerderheid het met me eens is:rolleyes:

definitely chin en pull ups!

Yep. In de tijd voor het internet was het gewoon een andere benaming voor dezelfde oefening.

Maar een aantal jaren terug heeft iemand (volgens mij was het Poliquin) in een internet-trainingsartikel voor de duidelijkheid in het artikel een onderscheid gemaakt tussen chins/pull up en dat is via het internet naarmate hij bekender werd een eigen leven gaan leiden, maar chins en pull up zijn oorspronkelijk twee benamingen voor dezelfde oefening. Een overhandse beweging waarbij je jezelf omhoogbreng richting kin (chin).

Andere bewegingen worden aangegeven mbv een uitgebreidere omschrijving, zoals reverse grip (onderhands) en behind the neck (achter).

Vervelende is alleen dat veel beginners niets af weten van de orginele benamingen en dan eigenlijk van begin af aan voor verwarring zorgen.

Als iedereen gewoon de "uitgebreide" omschrijving zou gebruiken was het een stuk duidelijker.

Laatst bewerkt:
kan me goed voorstellen dat je lats meer geactiveerd worden door ze wijd te pakken omdat je meer moet stabiliseren.

Moet je uitleggen? tijdens deze bewegingen zijn de lats juist de doelspieren, niet de stabilisator.

Stabilisatoren zij de andere spieren die over de schouder en elleboog lopen (achterkant schouder, biceps, triceps)

Zo zijn er nog wel meer factoren te bedenken.

Zoals?

Ik kan bv bedenken dat reverse grip chins met een smalle greep een grotere bewegingsuitslag opleverd. (wat alles te maken heeft met de smalle greep, niet de positie van de handen)

Ik zal eens op zoek gaan, maar wat spieraktie aangaat zit er geen verschil in een pully pull down (dus geen vaste machine) of een goed uitgevoerde pull up (dus geen gegooi met je lichaam om maar boven te komen).

Bij beide oefeningen spreek je dezelfde spieren aan in dezelfde mate.

Enige grote verschil is dat oefeningen waarbij je lichaam vrij beweegt een hogere hormonale response geven (staat ook ergens in de wetenschapsectie)

Enige grote verschil is dat oefeningen waarbij je lichaam vrij beweegt een hogere hormonale response geven (staat ook ergens in de wetenschapsectie)

Oefeningen waarbij je het lichaam beweegt en niet een stack gewichten krijgt toch normaliter gezien de voorkeur niet?

Het probleem eigenlijk bij al die oefeningen is dat je zoveel verschillende accenten kunt leggen dat de ene persoon eigenlijk heel anders zijn spieren aanspreekt dan iemand anders en dat beiden het toch hebben over "dezelfde" oefening.

Terug
Naar boven