XXL Nutrition

Beursgang Facebook

Ik zou gewoon kopen, jaartje bijhouden en dan op tijd verkopen. Kan me wel vinden in de social-media bubble maar voorlopig is fb nog altijd enorm populair en in het eerste jaar gaan die aandelen alleen maar stijgen. Gewoon op tijd verkopen. En zoals vermeld is het idd niet zoals google, het is al heel populair dus de aandelen zullen aan een redelijk hoge prijs worden uitgegeven en niet spectaculair meer stijgen.

90% van de beurshandel wordt gedaan door professionele handelaren, het is dus niet maar even wat aandeeltjes kopen omdat ze populair zijn. Bij de gemiddelde mens zou dat werken, en zodra de profs besluiten te dumpen ben je allang te laat. En kan je je verlies alvast incalculeren.

90% van de beurshandel wordt gedaan door professionele handelaren, het is dus niet maar even wat aandeeltjes kopen omdat ze populair zijn. Bij de gemiddelde mens zou dat werken, en zodra de profs besluiten te dumpen ben je allang te laat. En kan je je verlies alvast incalculeren.

Er zijn toch ook serieus wat mensen die gewoon als hobby spelen op de beurs. Je kan ook gewoon wat aandelen kopen van fb, ze een tijdje in portefeuille houden en dan verkopen nog voor de profs ze ''dumpen''. Gaat je geen problemen opleveren maar ook geen grote winsten. Het kan een mooie toevoeging zijn aan je portefeuille als je er een beetje slim mee omgaat. Voor hetzelfde geld wordt fb ook alleen maar populairder in de toekomst en heb je gewoon een goeie deal gedaan.

Er zijn toch ook serieus wat mensen die gewoon als hobby spelen op de beurs. Je kan ook gewoon wat aandelen kopen van fb, ze een tijdje in portefeuille houden en dan verkopen nog voor de profs ze ''dumpen''. Gaat je geen problemen opleveren maar ook geen grote winsten. Het kan een mooie toevoeging zijn aan je portefeuille als je er een beetje slim mee omgaat. Voor hetzelfde geld wordt fb ook alleen maar populairder in de toekomst en heb je gewoon een goeie deal gedaan.

Op het moment dat je gaat zeggen "voor het zelfde geld" en "verkopen voor de profs ze dumpen" kan je beter niet gaan beleggen.

Dan wordt het gewoon gokken.

Voor de info die wij als gewone mens weten over facebook is het risico te groot.

zoals velen hier zeggen is facebook al groot, dus koop je de aandelen groot in en is het meer hopen dat het bedrijf nog groeit. Tenzij 'facebook' nog iets achter de hand heeft maar als gewone particulier heb daar geen weet van..

Het grootste gedeelte van de hobby traders faalt, professionals falen ook maar die kunnen het compenseren door volume. Professionals pakken vaak zeer korte trades mee, waar hobby traders te vaak aandelen of derivaten te lang vasthouden. Geen stoplosss aanhouden of de rit omhoog te lang mee blijven gaan waarna het aandeel of derivaat in elkaar dondert.

Buy and hold strategie is ook dood overigens, zeker als je grotendeels de index volgt. In de laatste 15 jaar zou er niks verdiend zijn als aandelen waren vastgehouden. Misschien wat dividend maar dat compenseert niet eens de inflatie.

Het was berekend door Financieel Analisten dat een facebook aandeel zo'n 9 dollar waard is, berekend op hoeveel gebruikers facebook heeft, hoeveel zo'n gebruiker voor een adverteerder waard is. Als Face book de 30? dollar die ze per aandeel vragen waar willen maken zullen ze ongeveer drie keer zoveel leden moeten krijgen, of (populaire) betaalde diensten aan moeten gaan bieden.

Dit is de internet/auto/spoorwegen/vul maar wat in bubbel all over again!

Op het moment dat je gaat zeggen "voor het zelfde geld" en "verkopen voor de profs ze dumpen" kan je beter niet gaan beleggen.

Dan wordt het gewoon gokken.

Definitie van beleggen is dan ook gewoon beredeneerd gokken. Het is niet meer en niet minder. Banken leggen bijvoorbeeld een veilige basis aan door middel van obligaties en dergelijke en de winsten die ze daarop boeken gaan dan naar opties, warrants , futures etc.. De beleggingsproducten met een veel groter risico. Maar hier doen ze dus opnieuw aan gokken. Als je met zekerheid wil beleggen is het enige wat je kan doen investeren in OLO's en obligaties maar alles daarrond is "beredeneerd" gokken.

En als je op een forum als DBB een vraag krijgt als "aandelen fb kopen'' dan lijkt het mij toch puur om hobbybeleggers te gaan en voor het grotendeel van de particuliere beleggers is beleggen ook gewoon gokken, gewoon beredeneerd.

Het grootste gedeelte van de hobby traders faalt, professionals falen ook maar die kunnen het compenseren door volume. Professionals pakken vaak zeer korte trades mee, waar hobby traders te vaak aandelen of derivaten te lang vasthouden. Geen stoplosss aanhouden of de rit omhoog te lang mee blijven gaan waarna het aandeel of derivaat in elkaar dondert.

Buy and hold strategie is ook dood overigens, zeker als je grotendeels de index volgt. In de laatste 15 jaar zou er niks verdiend zijn als aandelen waren vastgehouden. Misschien wat dividend maar dat compenseert niet eens de inflatie.

Ja dat is zo ongeveer wat ik daarnet al gezegd heb :o. Voor de hobbybelegger is het ook gewoon gokken.

Kan je dat laatste een beetje verduidelijken Eric? Ik leer altijd graag bij maar ik geraak niet meteen wijs uit je tweede stukje. Je bedoelt dat als je gewoon als hobby belegt dat je er dan de laatste 15 jaar niets mee zou verdient hebben omdat de beurzen het zo slecht doen? Kan echter wel lijkt me.. Als je via opties speculeert op beursdalingen kan je zo toch serieus wat geld verdient hebben.

Ik beleg trouwens zelf niet, het interesseert me gewoon wel. Zou je eigenlijk als hobbybelegger ongeveer hetzelfde stramien kunnen volgen als de professionelen? Een groter volume aan obligaties, olo's inkopen en met die winst beleggen, op kleinere schaal dan, met veel minder grote winsten maar uiteindelijk doe je zoiets naar mijn mening toch ook deels voor het plezier.

Buy and hold betekent kopen, wegleggen en uitgaan van lange termijn rendement. In de laatste 15 jaar dus amper genoeg om de inflatie te volgen als je divivend meerekent.

Buy and hold betekent kopen, wegleggen en uitgaan van lange termijn rendement. In de laatste 15 jaar dus amper genoeg om de inflatie te volgen als je divivend meerekent.

Akkoord. Werkt inderdaad zo goed als niet meer en idd al helemaal als je de inflatie meerekent. Er zijn wel uitzonderingen, mijn pa heeft aandelen van pensioensparen dacht ik en hij heeft er in de laatste 10 jaar alleen maar winst op geboekt. Niet extreem veel maar het is wel een uitzondering op die regel.

Ik zelf vind het enorm overrated, maar het zou me ook niet verbazen dat beleggers rekening houden met hoe onnozel mensen zijn en dat facebook dus niet daadwerkelijk nuttig hoeft te zijn om geld op te leveren.

Er zal wel een leuke piek zijn op de eerste dag, wat nog het meest interessant lijkt. Verder dan dat lijkt het me te onzeker om een week of een maand of een jaar vast te houden. Misschien klapt die hele bubbel volgende week wel, of kondigen ze een nieuwe ontwikkeling/business mogelijkheid aan die alles veranderd, of gaat het nog jaren rustig door geen idee.

Ik ga zeker wel lachen als facebook keldert dat sowieso

Laatst bewerkt:
Verschil is dat facebook natuurlijk x10 populairder is dan elk ander sociaal medium.
Zelfs in films zijn er verschillende momenten waarin je facebook ziet terugkomen, dit alleen al zegt genoeg over de waarde van facebook.

Hoewel ik er echt een afkeer van begin te krijgen, gebeurd echt niks op buiten wat ''is in een relatie met'' en ''ik heb de job!''.

Verschil is dat facebook natuurlijk x10 populairder is dan elk ander sociaal medium.
Zelfs in films zijn er verschillende momenten waarin je facebook ziet terugkomen, dit alleen al zegt genoeg over de waarde van facebook.

Hoewel ik er echt een afkeer van begin te krijgen, gebeurd echt niks op buiten wat ''is in een relatie met'' en ''ik heb de job!''.
Overdreven, max 3x zo populair als twitter, verder is 15% van de gebruikers ofwel non actief (gesteld) of zijn bot accounts. Facebook is echter superieur wat ad management betreft en heeft veel meer mogelijkheden voor zowel adverteerders als gebruikers.

Sowieso is het wachten tot google+ door iedereen hun strot wordt geduuwd. genoeg mensen hebben namelijk al een acount, allen weten dit zelf nog niet eens (denk aan mensen met gmail, youtube of een android telefoon)

En die kan je jammer genoeg niet verwijderen van je phone.

Een rare vraag maar stel dat zuckerberg zou besluiten zijn aandelen in een keer te verkopen, wat zou de koers dan doen? Kelderen?

Overdreven, max 3x zo populair als twitter, verder is 15% van de gebruikers ofwel non actief (gesteld) of zijn bot accounts. Facebook is echter superieur wat ad management betreft en heeft veel meer mogelijkheden voor zowel adverteerders als gebruikers.

Onzin.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De aandelen facebook worden overigens belachelijk duur, ik zie net dat de koerswinstverhouding de 100 nadert..

Of ze hebben mega plannen en denken 9 a 10 keer meer te gaan verdienen dan ze nu doen.. Dus alleen kopen als je verwacht dat ze nog 10 keer meer winst gaan maken dan nu, anders is het bedrijf enorm overgewaardeerd..
Misschien zelfs een leuke kans om op de top flink put opties te kopen, mits deze al vroeg beschikbaar komen).

Ik dacht dat fb betalende service ging invoeren zodat je je reacties in de spotlights kan zetten tegen betaling...
hoe meer je dan betaalt hoe meer je reacties in de nieuwsberichten komt dacht ik..
ik denk eerder gezegd dat fb kansloos aan het worden is.
Ik vermoed een crash en een nieuwe opkomer.

Facebook is al een winstgevend bedrijf he.. En daar komt die appstore en alle andere plannen nog bij. En ze zijn ook met andere dingen bezig. Zo zijn ze onder andere bezig een glasvezelnetwerk aan te leggen.

Je weet het nooit zeker, en het zal ook heus wel wat overgewaardeerd zijn, maar een crash zoals we al bij vele social networks hebben gezien zie ik bij facebook niet zo snel gebeuren. Al helemaal niet als ze eenmaal vele miljarden in kas hebben na de beursgang, dan kunnen ze wel ff vooruit.

Terug
Naar boven