XXL Nutrition

Big_T eiwit FAQ referencies eiwit inname

Nivel

Novice
Waardering
0
In de eiwit FAQ van BIG_T onder punt 8 staat: "Gulden regel voor inname: 2 a 3 gram per kilogram lichaamsgewicht. Bodybuilders in een kuur kunnen gaan tot 5 gram per kilogram"

Ik heb in een onderzoek gelezen dan een eiwit inname van boven de 2 gram per kilo lichaamsgewicht per dag geen zin meer heeft. Uit onderzoek bleek dat een eiwit inname van 1,6 tot 2 gram bij kracht training optimaal bleek te zijn. Een inname van boven de 5 gram per kilogram lichaamsgewicht lijkt mij zelfs onverantwoordelijk. Ik zou daarom graag u referencies willen weten.

Hieronder een samenvatting van dat onderzoek:

Science and sports, Volume: 11, Issue: 4 (1996), pp: 195-204
Bigard, A.

There is a general belief among strength-trained athletes that high-protein intakes have a positive effect on muscle mass accretion and lead to greater strength gains. There is now substantive evidence indicating that protein intakes above the current recommended dietary allowance (0.8 g·kg−1·day−1) are needed to maintain positive nitrogen balance. Restricted energy intake in an attempt to reduce body weight to make a particular weight class, results in increase in protein needs. For strength athletes, protein intakes of 1.6 to 2 g·kg−1·day−1 are close to the optimal requirements for muscle development. There is now experimental evidence that excessive protein intake compared with adequate intake does not result in an increased muscle protein synthesis. Amino acids deriving from excess protein intake are oxidized rather than stored as protein. Thus, there is no data available to date, showing that protein intakes as high as 3–4 g·kg−1·day−1 have positive effects on muscle mais development. Gains in muscle mass are likely influenced not only by the volume and intensity of exercise during training, but also by the hormonal environment of the muscles. It has been hypothesized that amino acid supplements can influence the hormonal milieu during and after strength exercise and promote skeletal muscle anabolism. There is only little scientific evidence supporting the hypothesis that specific amino acid supplements may stimulate growth hormone (GH) release. It is likely that the magnitude of GH production consequent to heavy-resistance exercise might be higher than GH release resulting from amino acid intake. However, carbohydrate-protein supplements can affect the anabolic hormonal milieu after exercise, and are able to stimulate an environment favorable for muscle growth by increasing plasma concentrations of GH and insulin. Thus, while it is important to maintain protein balance during strength training, amino acids consumed in excess do not result in an increased accretion of lean body mass.

Ongepaste opmerking verwijderd, graag ingaan op de materie of anders gewoon niet reageren.

Ik hou me meer aan een bepaalt percentage (van de totale kcal) in plaats van te gaan kijken hoeveel eiwit je lichaam nodig heeft blabla eet gewoon elke maaltijd genoeg eiwitten (30 gram ofzo) en je bent klaar ;)

• Topic Starter Topic Starter
Waarom zou je meer eiwit innemen dan nodig is? Zeker een eiwit inname van 5 gram per kilo lichaams gewicht per dag lijkt mij ronduit ongezond. Er zijn aanwijzingen dat hoge eiwit innames kan zorgen voor een verhoogd risico bij bepaalde soorten kanker en voor mensen met diabetes en nier problemen zijn zulke hoge eiwit innames zelfs gevaarlijk.

Ik ben op de hoogte van die zogenaamde onderzoeken. Ik heb alleen nog nooit een bodybuilder met succes diezelfde hoeveelheden zien toepassen. Bovendien is er geen nadeel aan een teveel aan eiwit uit voeding, zolang het binnen bepaalde hoeveelheden valt.

Nieren? Mensen met gezonde nieren en die genoeg water drinken zullen niet ziek worden. Kanker? Dat krijg je niet van eiwit, toon maar eens een onderzoek dat dat aantoont. kanker voedt zich altijd op voeding, normale voeding veroorzaakt geen kanker. Diabetes is een gevolg van teveel of te weinig suikers, niet van eiwit. Als zulke mensen een speciaal dieet moeten volgen dan moeten ze dat vooral doen.

Het is heel eenvoudig.... doe zoals lijp zegt; stop met in grammen te denken en start met denken in percentages. 25% van je energieinname moet eiwit zijn, in dieet zelfs hoger. Zou je denken in grammen dan zou bij een hoge energieinname er veel teveel vet en koolhydraten worden gegeten, en geloof me dat is veel ongezonder.

Waarom zou je meer eiwit innemen dan nodig is? Zeker een eiwit inname van 5 gram per kilo lichaams gewicht per dag lijkt mij ronduit ongezond. Er zijn aanwijzingen dat hoge eiwit innames kan zorgen voor een verhoogd risico bij bepaalde soorten kanker en voor mensen met diabetes en nier problemen zijn zulke hoge eiwit innames zelfs gevaarlijk.
Eet al jaren veel eiwit, nooit wat gebroken, nooit ernstig ziek geweest, genees snel, perfecte bloeddruk, etc. Dokter zegt dat ik kerngezond ben, dus dat valt allemaal wel mee. Dat eiwit bashen is zwaar overdreven, high protein diets zijn pas ongezond als het ook high fat diets zijn.

Westerse ziekten (hartziekten, diabetes, kanker en obesitas) zijn een gevolg van teveel vet en suikers in de voeding icm te weinig beweging. Eiwit verminderd de eetlust en dus de nood aan deze macronutrienten. Eiwit zal dus eerder een positief effect hebben dan een negatief.

Maar de FAQ mag wel eens geupdate worden, vermelden van die referenties kan geen kwaad, verwacht alleen niet dat ik ze ga verdedigen.

misschien iets heel onrelevant's

vandaag stond in de krant dat de hersenen van de eens oudste vrouw ter wereld (vrouwtje van 115 uit groningen) onderzocht werden.

er werd gesteld dat haar hersnen 35 jaar jonger leken dan dat ze was.

dit konder ze zien doordat er minder plague in de herzenen zat.

plagua is eiwitafzetting in de hersenen en veroorzaakt o.a. alzheimer.

nu vraag ik mij af, hoe komt deze eiwitafzetting in de hersnene? is dat iets erfelijks en heeft het 0% met je eiwitinname te maken of heeft het wel degelijk met je eiwitinname te maken?

niet dat ik gelijk panish word over eiwitten, maar zou wel zekerheid willen eigenlijk :rolleyes:

vandaag stond in de krant dat de hersenen van de eens oudste vrouw ter wereld (vrouwtje van 115 uit groningen) onderzocht werden.

nu vraag ik mij af, hoe komt deze eiwitafzetting in de hersnene? is dat iets erfelijks en heeft het 0% met je eiwitinname te maken of heeft het wel degelijk met je eiwitinname te maken?

niet dat ik gelijk panish word over eiwitten, maar zou wel zekerheid willen eigenlijk :rolleyes:

Lol, jij wil over veel dingen zekerheid. Als je dit zou willen onderzoeken zou daar heeeeeel veel tijd overheen gaan. Practisch onmogelijk of er wordt een zeer groot bevolkingsonderzoek met een looptijd van 40jr of langer. ;)

In normale omstandigheden vervoeren de bloedvaten het teveel aan amyloid-β-eiwit weg uit de hersenen. Het eiwit heeft echter een schadelijk effect op de bloedvatwanden. Dit effect wordt wellicht versterkt naarmate bij het ouder worden de verwijdering van het eiwit minder efficiënt verloopt. Het bloedvat verliest aan stevigheid en in de directe omgeving neemt de opstapeling van het amyloid-β-eiwit toe en ontstaan er plaques. Uiteindelijk is de schade aan het bloedvat zo groot dat het niet langer werkt en andere bloedvaten de taken overnemen. De resultaten van dit onderzoek opent alternatieven om nieuwe therapieën te ontwikkelen. Zo zou een therapie die de verwijdering van het amyloid-β-eiwit uit de hersenen bevordert de aanvang van de ziekte van Alzheimer aanzienlijk kunnen inperken. Een nieuwe aanpak, met misschien verstrekkende gevolgen. Bijkomend onderzoek moet dit meer in detail nagaan.De ziekte van Alzheimer: nieuwe inzichten, nieuwe mogelijkheden?

Het eiwit waar het hier over gaat is een endogeen eiwit (dat wil zeggen dat het lichaam het zelf maakt.) De oorzaak van Alzheimer is ouderdom/slechter functioneren van het lichaam. Dit heeft natuurlijk niets met eiwit dat je eet, laat staan de hoeveelheid, te maken.

Hoge eiwit inname wordt wel in verband gebracht met een toename in de kans op kanker. In dit onderzoek is er vanuit gegaan dat een hoge eiwit inname rond de 1,6 zit. De meeste mensen hier zullen daar ver boven zitten.

Journal of the National Cancer Institute, Volume: 86, Issue: 15 (August 3, 1994), pp: p1131, 9p
Chow, W. and Gridley, G.
Na te lezen op: http://jnci.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/86/15/113

Dat een inname van 2 gram eiwit of hoger geen effect meer heeft is door meerde onderzoeken aangetoond. Waaronder ook een onderzoek onder beginnende bodybuilders:

Protein requirements and muscle mass/strength changes during intensive training in novice bodybuilders
P. W. Lemon, M. A. Tarnopolsky, J. D. MacDougall and S. A. Atkinson
School of Biomedical Sciences, Kent State University, Ohio 44242.
Protein requirements and muscle mass/strength changes during intensive training in novice bodybuilders -- Lemon et al. 73 (2): 767 -- Journal of Applied Physiology

Hoge eiwit inname wordt wel in verband gebracht met een toename in de kans op kanker.

Eiwit zorgt voor opbouwende processen in je lichaam. Weefsel wordt er door opgebouwd.

Met hoge eiwitinname krijgen ook eventuele kankercellen een versnelde opbouw. Maar dat eiwit van gezonde cellen kankercellen kan maken geloof ik niet.

Waarom? ??? Geef jij de voorkeur aan oude hersenen dan? Jongere hersenen zijn levendiger en misschien was dat wel de reden waarom ze zo oud werd, omdat ze qua functioneren nog jong was.

Eiwit zorgt voor opbouwende processen in je lichaam. Weefsel wordt er door opgebouwd.

Met hoge eiwitinname krijgen ook eventuele kankercellen een versnelde opbouw. Maar dat eiwit van gezonde cellen kankercellen kan maken geloof ik niet.

maar kankercellen zijn geen spiercellen, hebben dus niet zoveel eiwit nodig om te groeien ;)

Waarom? ??? Geef jij de voorkeur aan oude hersenen dan? Jongere hersenen zijn levendiger en misschien was dat wel de reden waarom ze zo oud werd, omdat ze qua functioneren nog jong was.

dat heeft even niks met dit te maken, maar het stond in dat verhaal.

ze werd niet dement omdat ze geen eiwitafzetting in haar hersenen had.

ook had ze geen last van aderverkalking.

die dingen gecombineerd heeft haa rlang doen leven.

ze is gestorven aan maagkanker

Hoge eiwit inname wordt wel in verband gebracht met een toename in de kans op kanker. In dit onderzoek is er vanuit gegaan dat een hoge eiwit inname rond de 1,6 zit. De meeste mensen hier zullen daar ver boven zitten.

Journal of the National Cancer Institute, Volume: 86, Issue: 15 (August 3, 1994), pp: p1131, 9p
Chow, W. and Gridley, G.
Na te lezen op: http://jnci.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/86/15/113

Dat een inname van 2 gram eiwit of hoger geen effect meer heeft is door meerde onderzoeken aangetoond. Waaronder ook een onderzoek onder beginnende bodybuilders:

Protein requirements and muscle mass/strength changes during intensive training in novice bodybuilders
P. W. Lemon, M. A. Tarnopolsky, J. D. MacDougall and S. A. Atkinson
School of Biomedical Sciences, Kent State University, Ohio 44242.
Protein requirements and muscle mass/strength changes during intensive training in novice bodybuilders -- Lemon et al. 73 (2): 767 -- Journal of Applied Physiology
Beginnende bodybuilders hebben ook minder eiwit nodig , ze hebben vooral veel koolhydraten nodig. Geavanceerde bodybuilders hebben wel veel eiwit nodig, hoe beter je trainingen worden en hoe meer spiermassa je krijgt, hoe meer eiwit er nodig is om spier te herstellen. kan echter geen kwaad om beginners meteen de juiste eetgewoonten aan te leren, beter wat teveel eiwit dan te weinig namelijk. Maar er is wel degelijk een grens aan de hoeveelheid eiwit die je kan eten, die ligt alleen veel hoger dan wat aangeraden wordt.

Je link ivbm kanker laat een 'pagina niet gevonden' zien hier. Nogmaals: bestaande kankercellen groeien op glutaminen en suikers, voeding maakt geen kanker. Als hoge eiwitdiëten kanker zouden stimuleren dan zouden Inuit allemaal rot zijn, het tegendeel is waar. Longkanker is de enige veel voorkomende vorm en is een direct gevolg van de tabbak consumptie. Oorzaken van kanker in het Westen hebben ook niets met eiwit te maken:

Oorzaken van kanker

Een gezond lichaam blijft gezond door een hele reeks mechanismen die zeer harmonieus samenwerken. In veel gevallen mag er gerust één of twee van die mechanismen wegvallen of gestoord worden, er blijven er nog voldoende andere over om te voorkomen dat er iets ernstig misloopt, zoals het ontstaan van kanker. Met andere woorden: er bestaat niet zoiets als "de" oorzaak van kanker. Vooraleer we kanker krijgen moeten er altijd meerdere dingen fout lopen. Kanker is altijd het resultaat van een samenloop van interne en externe factoren.

Interne factoren
Een van de interne factoren die een verhoogd risico op kanker kunnen geven, is een erfelijke of familiale gevoeligheid. Zo is de kans op borstkanker anderhalf tot drie keer groter voor vrouwen wiens moeder of zuster ooit borstkanker hadden. Dat laat veronderstellen dat er elementen in het erfelijk materiaal aanwezig zijn, die een rol kunnen spelen in deze ziekte. Wetenschappers hebben al een aantal 'genen' ontdekt, die zeer veel voorkomen bij patiënten met zulke tumoren. Een berucht voorbeeld is een fout op het BRCA1-gen, dat bij sommige mensen voorkomt (bij minder dan één procent van alle vrouwen in Vlaanderen, of in vijf tot tien procent van de vrouwen die borstkanker krijgen). De fout in het gen is overdraagbaar naar de kinderen en geeft een heel hoog risico op borstkanker. Maar niet alle vrouwen met de fout op het gen krijgen de ziekte. Dat wijst er ook op dat verschillende factoren een rol spelen in het proces om kanker te krijgen.

Soms leiden aangeboren fouten in het DNA snel en tamelijk onafhankelijk van elkaar tot kanker, in andere gevallen zijn deze fouten maar een van vele andere factoren die samen aanwezig moeten zijn om kanker te ontwikkelen.

Ook onze natuurlijke weerstand, ons immuunsysteem, kan een rol spelen. Dat immuunsysteem zorgt ervoor dat alle lichaamsvreemde stoffen (bijv. bacteriën, virussen, splinters en andere vreemde voorwerpen) aangevallen worden en vernietigd of geneutraliseerd. Wie een verzwakt immuunsysteem heeft, kán vatbaarder zijn voor sommige kankers. Dat geldt bijvoorbeeld voor mensen die een donororgaan (lever, nier…) kregen. Deze patiënten nemen medicijnen om afstotingsverschijnselen te verminderen, maar die medicijnen verzwakken ook het immuunsysteem. Mensen met een donororgaan blijken een licht verhoogd risico te vertonen om een nieuwe kanker te ontwikkelen.

Externe factoren
Een heel aantal externe factoren kunnen mee inwerken op het ontstaan van kanker: roken, veel alcohol drinken, te weinig lichaamsbeweging, blootstelling aan chemische stoffen, virussen, hormonen, een hoge dosis radioactieve straling enz.

Wat er bijvoorbeeld gebeurt bij radioactieve straling kan men het best begrijpen als kogeltjes die met een zeer grote snelheid door de DNA-structuur vliegen en er stukjes doen afbreken. Op die plaatsen wordt het DNA kwetsbaar en kunnen foute verbindingen ontstaan. Deze fouten kunnen leiden tot het afsterven van de cel, maar in uitzonderlijke gevallen ook tot het wegvallen van zelfcontrole, waardoor de cel zich ongecontroleerd kan gaan delen.

Virussen veroorzaken schade doordat ze hun eigen virale chromosomen inspuiten in onze cellen en de macht proberen over te nemen. Een voorbeeld van een virus dat in verband gebracht wordt met kanker, is het seksueeloverdraagbare papilloma-virus. Het veroorzaakt genitale wratten maar wordt ook verantwoordelijk gesteld voor een deel van de baarmoederhalskankers.

In normale omstandigheden worden onze cellen maar zeer beperkt onder vuur genomen door schadelijke stoffen of stralingen. Het ontstaan van kanker hangt o.a. af van de hoeveelheid schadelijke stoffen of externe factoren en van de duur van de blootstelling. Na het ongeval met de kerncentrale in Tsjernobyl werden in Oekraïne bijvoorbeeld erg veel schildklierkankers bij kinderen vastgesteld. Gelukkig komt dit soort ongevallen zelden voor. Ook een langdurige blootstelling aan kleine hoeveelheden schadelijke invloeden, heeft een effect dat vergelijkbaar is met een korte felle blootstelling. Sommige stoffen blijven bovendien in het lichaam opgestapeld zitten en hebben een jarenlange negatieve invloed op de cellen. Vlaamse Liga tegen Kanker - Oorzaken van kanker
Eiwit verbeterd trouwens het immuumsysteem en kan dus de kans op kanker zelfs doen afnemen: Whey Protein and Cancer - Fight Cancer With Whey Protein | Whey Protein Benefits

Het artikel waar u naar refereerd is alles behalve betrouwbaar. Het artikel is niet in een gerenommeerd blad gepubliseerd en het is sterk de vraag of de schrijver te vertrouwen is aangezien direct onder het artikel een link staat waar je je Whey-isolaat kunt kopen. Daarnaast staan onder zijn artikel geen referencies waardoor niet valt na te gaan naar welke onderzoeken deze meneer verwijst.

Maar het klopt wel dat whey-protein inverband wordt gebracht met meerdere positieve effecten. Maar deze positieve effecten worden door deze meneer sterk overdreven. En het is niet zo dat hoe meer whey je inneemt hoe groter deze positieve effecten worden.

Maar los van de discussie of een te hoge eiwit inname schadelijk is of niet, is het de vraag of een eiwit inname van 2 gram of hoger nog effect heeft of niet. In alle onderzoeken die ik gelezen heb is er geen enkele die bevestigd dat een hogere eiwit inname van 2 gram of meer effect heeft. Deze onderzoeken zijn niet alleen gedaan bij beginnende bodybuilders maar ook bij professionele bodybuilders die al jaren trainen.
Zoals u zegt is het inderdaad zo dat de eiwit behoefte voor sporters en kracht sporters over het algemeen veel hoger liggen dan voor niet sportende mensen. Voor niet sportende mensne wordt een eiwit inname van rond de 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht aangeraden en voor kracht sporters is deze behoefte 2 maal zo hoog.

In uw eiwit FAQ staat: "Gulden regel voor inname: 2 a 3 gram per kilogram lichaamsgewicht."

Ik zou graag willen weten waar deze "gulden regel" vandaan komt en of het wetenschappelijk onderbouwd is of dat u het zelf heeft bedacht.

Is gewoon een algemeen principe. 2 gram per kilo lichaamsgewicht (of als je het helemaal goed wil doen VVM) is het minimum. Alle pro bodybuilders gebruiken allemaal veel meer dan dat. Eiwitten zorgen niet alleen voor opbouw van spieren maar voor zowat alles wat met herstel en opbouw heeft te maken. Koolhydraten en vetten zijn energieleveranciers. Als je verspreid over de dag eiwitten eet uit verschillende bronnen is er volgens mij helemaal niets aan de hand.

Waar zijn die meerdere onderzoeken waar je naar verwijst dan ? Onderzoeken spreken elkaar ook vaak tegen.

Terug
Naar boven