MuscleMeat

binge eating disorder

Bezoekers in dit topic

elpida

Cool Novice
Lid geworden
24 jan 2011
Berichten
137
Waardering
16
Lengte
1m60
Massa
58kg
Vetpercentage
21%
Ik vond even een interessant stukje over eetverslavingen, aangezien ik hier geloof ik ook last van heb deel ik het met jullie..


Wat is Binge Eating Disorder?
Bron: [Link niet meer beschikbaar]
Binge Eating Disorder is een eetstoornis waarbij je last hebt van steeds terugkerende periodes van (vr)eetbuien. Het wordt ook wel eetbuienstoornis genoemd. Ik noem het zelf altijd Binge Eating Disorder (BED). Tijdens deze (vr)eetbuien eet je veel sneller dan normaal, eet je grote hoeveelheden zonder dat je echt honger hebt, eet je stiekem omdat je je schaamt over de grote hoeveelheden die je eet, eet je door tot je een ongemakkelijk vol gevoel krijgt. Tijdens een (vr)eetbui kan het eten je heel even een gevoel van troost geven, maar daarna voel je je nog rottiger dan daarvoor. Na een (vr)eetbui walg je vaak van jezelf en voel je je depressief en/of schuldig. Bij Binge Eating Disorder compenseer je een (vr)eetbui niet door te laxeren of te braken. Doordat je veel (vr)eetbuien hebt, krijg je last van (ernstig) overgewicht, wat veel lichamelijke gevolgen kan hebben. Binge Eating Disorder kan onder andere leiden tot gebrek aan essentiele stoffen (zoals vitamines en mineralen), en het uit balans raken van de natrium/kalium huishouding. Dit zijn heel gevaarlijke effecten. Maar ook kunnen er problemen ontstaan met de gewrichten, de bloedsuikerspiegel en de bloeddruk. Binge Eating Disorder is veel meer dan alleen frustratie “wegeten”. Het kan je hele leven gaan overheersen, en dan wordt het tijd om er iets aan te gaan doen, en steun en hulp te gaan zoeken voor je probleem. Als je Binge Eating Disorder hebt, zul je jezelf veel in onderstaande punten herkennen.
- Je wilt graag slank worden en maakt dagelijks voornemens over wat je mag eten van jezelf.
- Je onderscheidt ‘goed’ voedsel en ‘slecht’ voedsel, en probeert ‘slecht’, dat wil zeggen calorierijk, voedsel te vermijden.
- Je weegt jezelf veelvuldig, vaak wel een paar keer per dag.
- Je stemming wordt grotendeels bepaald door wat je weegt en wat je eet.
- Wanneer je je rot voelt of wanneer je voor je gevoel toch al ‘te veel’ hebt gegeten, krijg je een eetbui, waarin je heel veel, vaak juist ‘slecht’ voedsel naar binnen werkt.
- Je probeert niet door ‘compenserend gedrag’ je eetbuien teniet te doen (zoals door laxeren, braken, vasten, overmatig sporten).
- Je schaamt je voor je eetgedrag en je voelt je een slappeling, maar je kunt er toch niet mee stoppen, hoe je het ook probeert.
- Je houdt je eetproblemen voor de buitenwereld verborgen, en eet in gezelschap daarom vaak zo gewoon mogelijk.
- Je bezoekt, om onopvallend aan eten te komen, vaak verschillende winkels, en geeft daarbij soms veel geld uit.
- Je hebt lichamelijke verschijnselen, zoals vermoeidheid, lusteloosheid, slapeloosheid, hoge bloeddruk, vochtophoping in de benen, last van je gewrichten enz.



herkenbaar? wat zou je eraan kunnen doen?
 
Goede dingen eten tijdens een van de vreetbuien
 
Rijstwafels, augurken enzo eten tot je vol zit?
Bijna geen calorieën
 
zelf eet ik dan bakken met kwark, of een pak havermout etc.. maar dat kan toch ook niet de bedoeling zijn? zeker niet als je aan het cutten bent..
 
herkenbaar? wat zou je eraan kunnen doen?

Die knop omzetten in je hoofd. Het is je onderbewustzijn die meestal je lichaam overneemt waardoor je jezelf volpropt met rotzooi.

Ik heb dit ook 'in mindere maten' gehad, herken mezelf wel in een paar punten.

Maar het is serieus een psychisch iets. Als je iets ECHT wil, dan kan je 't bereiken, ook al is het nog zo moeilijk.
 
zelf eet ik dan bakken met kwark, of een pak havermout etc.. maar dat kan toch ook niet de bedoeling zijn? zeker niet als je aan het cutten bent..

Nee, maar als je het niet kan bedwingen moet je toch wat..
Augurken hebben 14 calorieën per 100 gram als ik het me goed herinner.
Als je ze lekker vind is het een goede aanrader, er zijn vast wel grote goedkope potten te koop
 
zelf eet ik dan bakken met kwark, of een pak havermout etc.. maar dat kan toch ook niet de bedoeling zijn? zeker niet als je aan het cutten bent..

Het gaat er niet zo zeer om wat je eet, maar meer het waarom je eet.
Wat is je achterliggende reden, of vaak, wat voor een gevoel wil je vermijden/wegkrijgen(lees:eten).
Er zijn redelijk wat hulpgroepen voor BED.

---------- Post toegevoegd Thu 18 Aug 2011 om 19:02 ----------

Maar het is serieus een psychisch iets. Als je iets ECHT wil, dan kan je 't bereiken, ook al is het nog zo moeilijk.

Da's juist een lastige.
Vaak is de wil er wel, maar de manier waarop is moeilijk.
Er wordt vaak geredeneerd dat het een kwestie is van een keuze, voor een deel klopt dat, maar het komen tot het maken van die keuze is juist de crux waar het om draait.
Een roker weet vaak wel dat roken slecht is, de wil om er mee te kappen is er vaak ook wel, maar het hoe is de moeilijkheid.

Een patroon wat, vaak jaren, ingesleten is, laat zich niet zomaar aan de kant zetten.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat er niet zo zeer om wat je eet, maar meer het waarom je eet.
Wat is je achterliggende reden, of vaak, wat voor een gevoel wil je vermijden/wegkrijgen(lees:eten).
Er zijn redelijk wat hulpgroepen voor BED.

---------- Post toegevoegd Thu 18 Aug 2011 om 19:02 ----------



Da's juist een lastige.
Vaak is de wil er wel, maar de manier waarop is moeilijk.
Er wordt vaak geredeneerd dat het een kwestie is van een keuze, voor een deel klopt dat, maar het komen tot het maken van die keuze is juist de crux waar het om draait.
Een roker weet vaak wel dat roken slecht is, de wil om er mee te kappen is er vaak ook wel, maar het hoe is de moeilijkheid.

Een patroon wat, vaak jaren, ingesleten is, laat zich niet zomaar aan de kant zetten.

Klopt allemaal. Heb het zelf wel ondervonden. Je moet echt super duidelijk zijn tegen jezelf. Weten hoe je het gaat aan pakken.
 
ik heb ook een eetstoornis..... wanneer ik stoned ben :wiet:
 
zelf eet ik dan bakken met kwark, of een pak havermout etc.. maar dat kan toch ook niet de bedoeling zijn? zeker niet als je aan het cutten bent..

Ga je daar dood van ? Gezien jouw stats ben je niet morbide obees, dus kan het geen kwaad. Wat heb je nog van de symptomen ? Dat je vreetbuien hebt : DUH , je doet aan BB, dan krijg je nu eenmaal soms vreselijk veel zin om te vreten :D
 
Ik denk dat de TS aangeeft een probleem te ondervinden met de eetbuien, en dus een probleem heeft, los van gewicht, training, etc...
 
Keer wat ruggengraat tonen en gewoon niet eraan toe geven. Zoals met (bijna) alles in het leven is bereik je niets zonder wat geestkracht. Anders haal je pakken crystal clear (of goedkopere merken) in huis en zodra je een vreetbui op voelt komen at je 1,5 liter van dat spul weg. 15 kcal in 'n heel pak en je zit zo vol dat je er niks meer bij krijgt. Kauwgom ook een oplossing.

Drang tot (Vr)eetbuien komen in momenten waar je niets te doen hebt, of niets in je gedachtes. Vul je dagen daarom gewoon zo vol mogelijk, met werk, afspreken met vrienden, film avonden, I don't know what keeps you busy, maar vul je dagen. Mensen eten uit verveling, of omdat ze in verveling na gaan denken over dingen en zich er slecht door voelen en drang krijgen om te gaan eten. Je merkt van jezelf toch dat als je een keer een hele dag ergens mee bezigt bent, dagje uit met vriend(inn)en ofzo, dat je dan ook gewoon niet met eten bezig bent. (Ofja wel met eten, maar geen neiging tot extreem veel eten).
 
Laatst bewerkt:
Zoals je in het stuk eigenlijk al aangeeft is een belangrijke oorzaak van de vreetbuien al een ongezonde relatie met voedsel. Te strikt eten, met een grote waarde die aan 'goede' en 'slechte' voeding gehecht wordt levert dit soort problemen op. Oplossing; iets losser met je voeding omgaan. Zorg dat de basis in orde is (kcal en eiwitten), en maak je niet te veel zorgen over details.

Ik had in de tijd dat ik heel strikt at ook last van eetbuien (mensen die dit niet durven toe te geven noemen dat overigens cheatmeals of refeeds, dat klinkt positiever). Tegenwoordig laat ik ongeveer 20 procent van de kcal in mijn voedingsschema open voor 'ongezonde' voeding die ik erg lekker vind. Zo eet ik bijna elke dag ijs, chips of ander 'slecht' voedsel waar ik me geen moment schuldig om voel. Ik eet lekker mee met vrienden en bij verjaardagen een goed stuk taart. Mijn verhouding met voeding is een stuk gezonder en ik heb geen last van eetbuien. Vp% lager dan 10.
 
Elpida,

Ik heb het al jaren, een eeuwig gevecht. Resultaat, normaal gewicht maar relatief veel vetcellen... Bij mij is het alles of niets... Vreetbuien zijn bij mij overigens heel erg emotioneel gerelateerd.

Het is makkelijk gezegd, backbone! Maar in de praktijk werkt het niet zo. Nu denk ik ook "wat een onzin dat ik zwicht" maar op zo'n moment is er een gevecht in mijn hoofd tussen ja en nee... Vaak wordt het ja, vroeger nam ik een sigaret...

Wat je er tegen kan doen... Heel BIZAR... kleed je uit, ga voor de spiegel staan en vraag jezelf af of je je lichaam wilt "verpesten" met die vreetbui. Leg je handen op je buik, concentreer je en adem diep. Focus op "heb ik honger" of "heb ik lekkere trek".

Andere puntje, als je veel en zwaar traint heb je nu eenmaal meer honger.... Als je iets eet, zorg dan idd dat het gezond is. Groene thee werkt bij mij ook heel goed. Heb hier ook gelezen dat geklopte eiwitten met vers fruit enorm vult...

Oja Mushal, alles waar aspartaam in zit is A mega slecht voor je en B eetlust opwekkend, je gaat iets zoets drinken/eten zonder te bevredigen omdat het geen echte suikers zijn.

Waarom denk je dat mensen van cola light aankomen? Er zit toch zogenaamd geen Kcal of KH in?!
 
Mensen die van cola light aankomen?
 
Ja, van lightproducten val je niet af, sterker nog je komt er van aan omdat je dus meer trek krijgt en meer gaat eten. Los van het feit dat het hartstikke schadelijk voor je is. <-- voor de duidelijkheid, je lichaam gaat om vulling vragen aangezien je loze Kcal tot je neemt.

Anyway laten we OT blijven :-)
 
Laatst bewerkt:
Mushral zei:
Keer wat ruggengraat tonen en gewoon niet eraan toe geven. Zoals met (bijna) alles in het leven is bereik je niets zonder wat geestkracht
BED is één van de eetstoornissen met een psychische karakter. Wanneer daadwerkelijk sprake is van BED (daar zijn criteria voor opgesteld) heeft de oplossing niets met ruggengraat tonen te maken. Daarmee wordt het probleem onderschat.

elisab zei:
Ja, van lightproducten val je niet af, sterker nog je komt er van aan omdat je dus meer trek krijgt en meer gaat eten. Los van het feit dat het hartstikke schadelijk voor je is. <-- voor de duidelijkheid, je lichaam gaat om vulling vragen aangezien je loze Kcal tot je neemt.
Bron?
Wanneer we het beperken tot frisdrank lijkt mij de suikervariant de gezondheid ook niet bevorderen:

Malik VS, Popkin BM, Bray GA, Després JP, Hu FB. Sugar-sweetened beverages, obesity, type 2 diabetes mellitus, and cardiovascular disease risk. Circulation. 2010 Mar 23;121(11):1356-64.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2862465/pdf/nihms-189965.pdf
 
Back
Naar boven