Fitness Seller

Bodybuilding, sport of levensbedreigende showcase ?

Guruetc

Novice
Waardering
0
Is bodybuilding nog wel een sport ?

Ik stel:

de IFBB heeft zich belachelijk gemaakt als "sport" bond door vrijage met het IOC en het WADA aan te gaan. Bodybuilding kan geen Olympische "SPORT" zijn en dient derhalve geen plek te hebben op het Olympische toneel tijdens "de spelen" Als bodybuilding nog een plaats verdient, laat het een fantastische show zijn achteraf voor hen die fysiek ook nog een aantrekkelijk lijf hebben.

De reden dat ik post is dat ik vind dat het trainen en het cheaten van "dopingtests" weliswaar als sport kan worden aangemerkt, maar dat "de wedstrijd" dan niet veel meer is dan een beauty contest. Niet dat ik overigens iets heb tegen die beauty contests maar voldoet het aan de definitie sport ?

Laatst bewerkt:
Ik vind zeker ook dat dat geen Olympische sport moet worden simpelweg omdat de podiumact pure show is en dat de sport zonder doping niet meer in de vorm die wij ze nu kennen zou bestaan.
Laat die 2 maar gewoon gescheiden blijven.

ik niet, berend botje hoef ik niet op de buhne te zien!

BB is in mijn ogen GEEN sport... meer iets ergens tussen een kunst en een levenswijze in...

Ik vind het een echte sport. Mensen die dit beoefenen zijn er van s'morgens tot s'avonds mee bezig. In welke sport moet men nog meer discipline tonen.

tja om bodybuilding een olympische discipline te maken zal er veel moeten gebeuren denk ik, maar vindt het veel meer een plaats verdienen dan sommige sporten die wel een olypische discipline zijn.

Maar powerlifting mopet 100% zeker olympich worden :):):)
ben dan ook een liftertje he

bodybuilding is wel ZEKER een sport met of zonder doping.
veel mensen denken dat men door doping gebruik alles makkelijker kunnen, maar een BBers die doping gebruiken moeten er wel degelijk hard voor trainen en zij het niet harder.
ik persoonlijk blijf het wel degelijk een TOPsport vinden en of het nu een olympische sport is of niet het blijft een mega prestatie om met een super fysiek op de planken te staan.

Ik vind deze sectie niet echt geschikt voor dit soort discussies, dus misschien kan een mod deze thread even verplaatsen?

Ik vind BB geen sport. Natuurlijk lever je op de sportschool wel degelijk een sportieve prestatie, maar tijdens wedstrijden is daar absoluut geen sprake van. Om deze reden zal BB nooit een Olympische sport worden.

Ik vind bb wel een sport, omdat je gewoon met je fysiek bezig bent.
En je moet sporten om zo`n lichaam te krijgen.

Maar het is wel weer zo dat het puur voor de show is. Net als Miss world verkiezingen. Dat is weer geen sport.
Het is en blijft lastig om te zeggen of het een top sport is.
Maar als je recreatief bb doet, dan ben je echt wel met je gezondheid bezig en ben je ook een athleet

Jopie

Ik vind dat bodybuilding een sport is, maar je kan de prestaties van de beoefenaars niet meten zoals bij hardlopen ofzo. Daar gaat het om harde feiten, wie het snelst is op een bepaalde afstand. De beoordelingen bij bodybuilding zijn puur subjectief, het gaat erom wat de jury mooi vindt. Niet om wat mensen presteren. Daarom is bodybuilding dus wel een sport, maar geen competitie sport en dus hoort het niet op de spelen thuis en horen zelfs wedstrijden niet, je kan alleen maar jezelf vergelijken met je zelf niet met iemand anders in deze sport.

frietbakker zei:
Ik vind dat bodybuilding een sport is, maar je kan de prestaties van de beoefenaars niet meten zoals bij hardlopen ofzo. Daar gaat het om harde feiten, wie het snelst is op een bepaalde afstand. De beoordelingen bij bodybuilding zijn puur subjectief, het gaat erom wat de jury mooi vindt. Niet om wat mensen presteren. Daarom is bodybuilding dus wel een sport, maar geen competitie sport en dus hoort het niet op de spelen thuis en horen zelfs wedstrijden niet, je kan alleen maar jezelf vergelijken met je zelf niet met iemand anders in deze sport.

Ik vind het grote onzin dat Bodybuilding geen olympische sport is !! en waarom niet ? Omdat er gebruikt wordt gemaakt van AS. Denken jullie nou echt dat atletiek deelnemers geen AS gebruiken !!?? Hou toch op joh, zonder as zouden de prestaties op de olympische spelen zo triest zijn dat ze waarschijnlijk al lang afgeschaft zouden zijn.

Hetzelfde verhaal verhaal voor het voetbal op hoog niveau. Denk je nu echt dat die jongens er niet alles voor doen om aan de top te blijven ??

Het enige lastige zou inderdaad de jurering zijn maar hier kunnen richtlijnen voor vastgesteld worden.

Koolhoven zei:
Ik vind het grote onzin dat Bodybuilding geen olympische sport is !! en waarom niet ? Omdat er gebruikt wordt gemaakt van AS. Denken jullie nou echt dat atletiek deelnemers geen AS gebruiken !!?? Hou toch op joh, zonder as zouden de prestaties op de olympische spelen zo triest zijn dat ze waarschijnlijk al lang afgeschaft zouden zijn.

Hetzelfde verhaal verhaal voor het voetbal op hoog niveau. Denk je nu echt dat die jongens er niet alles voor doen om aan de top te blijven ??

Het enige lastige zou inderdaad de jurering zijn maar hier kunnen richtlijnen voor vastgesteld worden.

True True

In elke top sport zit as!!

Goed, dat AS verhaal is onzin. Daar heeft het niks mee te maken. In de ene sport zullen bepaalde verboden middelen wat meer gebruikt worden dan in de andere, maar zoals je in de atletiek ziet is het een politiek spel wie er wel en niet aangepakt worden.

Het probleem ligt hem echter in de jurering van de wedstrijden. Alles wat je niet tijdens die wedstrijden doet is inderdaad topsport, geen twijfel over mogelijk, maar op juist het moment van een wedstrijd verschilt BB zo ontzettend veel van andere sporten. Tuurlijk heb je ook bij sporten als turnen, kunstrijden op de schaats en synchroon zwemmen te maken met een jury en persoonlijke voorkeuren mbt tot de artistieke kant van de uitvoering, maar er bestaan ook veel beproefde en duidelijke standaarden mbt tot bepaalde oefeningen. Dat gedeelte mis je wel degelijk in BB waardoor het IMO te vaag blijft wat betreft de meting van de kwaliteiten/vaardigheden van de ene atleet tov van de andere.

Koolhoven zei:

Dat over doping etc ben ik met je eens, elke topatleet is dag en nacht met zijn sport bezig en gebruikt. Verder zei ik dus dat inderdaad de jurering het punt van discussie is. Ik vind bodybuilding wedstrijden nog steeds meer weg hebben van een vleeskeuring dan van een prestatie keuring. Je kan de prestaties bij bodybuilding gewoon niet meten. Mensen hebben nu eenmaal een andere fysiek.

Wat voor richtlijnen zou jij dan aanstellen bij de jurering? Dat zal heel moeilijk worden, maar ik ben benieuwd wat jij je daarbij voorstelt.

Voor een eerlijke wedstrijd zijn geen AS nodig... Atleten lopen wellicht sneller als ze ergogene middelen gebruiken, maar als iedereen ze gebruikt wordt een wedstrijd er echt niet interessanter door. (hoogstens eerder afgelopen)

Dat je de resultaten van naturel sporters als "triest" omschrijft vind ik nogal wat eigenlijk.

wazzup zei:
Voor een eerlijke wedstrijd zijn geen AS nodig... Atleten lopen wellicht sneller als ze ergogene middelen gebruiken, maar als iedereen ze gebruikt wordt een wedstrijd er echt niet interessanter door. (hoogstens eerder afgelopen)

Dat je de resultaten van naturel sporters als "triest" omschrijft vind ik nogal wat eigenlijk.

Nou triest neem ik in dat geval terug, ook die mensen doen hun uiterste best, maar het blijft een feit dat mensen nu eenmaal beter gewend zijn.

wazzup zei:

Het publiek wil snellere tijden zien, bovenmenselijke prestaties. Daar ligt ook een deel van de druk op de sporters. In vergelijking tot gebruikers zijn de prestaties van naturel atleten zeer matig. Als iedereen naturel zou zijn, zou het geen probleem opleveren. Maar iedere (top) sporter is grensverleggend beter en qua voedingssupplementatie zoek je ook steeds nieuwe producten die prestatieverhogend werken.

Ergens heeft men een grens getrokken waarbij je niet moet vergeten dat ook er middelen op de dopinglijst staan waarvan je je soms afvraagt of het nou echt nodig is. Komt nog eens bij dat die controles ook bij de Olympische sporten niet eerlijk verlopen en dan heb je er helemaal niks aan.

Koolhoven zei:

Bro, geen enkele huidige podiumathleet komt een dopingcontrole door. In elke topsport wordt gebruikt, maar bb bouwen een lichaam op doping, andere sporters verbeteren hun prestaties ermee, maar zonder lopen ze nog steeds kolere hard, zonder doping is een podium bb niks.

soulreaver zei:
Bro, geen enkele huidige podiumathleet komt een dopingcontrole door. In elke topsport wordt gebruikt, maar bb bouwen een lichaam op doping, andere sporters verbeteren hun prestaties ermee, maar zonder lopen ze nog steeds kolere hard, zonder doping is een podium bb niks.

Dus een perfect lichaam bouwen is geen prestatie ? En als je met hulpmiddelen een beter lichaam bouwt dan gebruik je toch as om je prestaties te verbeteren ? En zonder doping is een podium atleets niks omdat we niet anders meer gewend zijn. Zonder Epo zou de Tour de france ook niet zo spectaculair zijn.

Een hoop mensen vinden dat AS een oneerlijk voordeel geeft ten opzichte van de andere atleten. Maar een atleet die voor miljoenen gesponserd wordt en de beste trainers heeft die heeft ook een voordeel ten opzichte van een deelnemer uit een derde wereld land.

soulreaver zei:

Precies wat ik zei in men post :)
BB zoals wij het kennen bestaat niet zonder doping en dus zou de interesse ervoor ook wegkwijnen

axestream zei:
In vergelijking tot gebruikers zijn de prestaties van naturel atleten zeer matig.

waar ! (nou ja, minder in ieder geval... ook zonder doping springen verspringers over de gehele lengte van mijn kamer. Daar is niks "matigs" aan...)

Als iedereen naturel zou zijn, zou het geen probleem opleveren.

exact !

De concurentie zou ook een stuk eerlijker zijn. Geen dure pakken, of schaatsen die op olie lopen, gewoon, trainen, eten, en de nodige hoeveelheid rust (hee, klinkt me bekend in de oren). De prestaties worden absoluut minder, maar relatief ten opzichte van elkaar wordt het alleen maar spannender. Sport blijft inherent oneerlijk, maar het zou zo volgens mij wel MINDER oneerlijk worden.

Wat objectieve jurering voor BB betreft, je zou kunnen beginnen met de meetbare zaken als massa, symmetrie en droogheid, ook proporties moeten cijfermatig vastgelegd kunnen worden. Stop alle cijfertjes in de computer en een programmatje bepaald wie de meeste punten heeft gescoord. Daarnaast zou een tweede aspect van de wedstrijd de posering zelf kunnen zijn. Misschien zelfs wel gesplitst in een vakjury-normering en een publieks-normering...

"SMS nu de BB-er van jouw keuze naar 0900-DBB en bepaal zelf mee."...

Terug
Naar boven