MuscleMeat

Btw-verhoging kunst 'definitief'

Het gaat niet om het waarom van de bezuinigingen, dan kan je wel honderden zaken opsommen. Zo zijn er altijd mensen die roepen dat alles zo slecht is, als we 10 jaar geleden wisten wat slecht was was het wss niet gebeurt. Als je experimenteert gaat er weleens iets mis, zo werkt het leven nu eenmaal bass. Gelukkig leer je er wel van.

Het gaat erom of dit een redelijke bezuiniging is, imo wel omdat het om een luxe voorziening gaat. Dat het meer kost dan opbrengt kan ik niet geloven, mensen zullen toch wel een budget beschikbaar houden voor luxe activiteiten. Dat de vraag in deze sector dan wat minder wordt als andere sectoren maakt dan niet uit, de markt zal zich wel corrigeren, wat natuurlijk wel erg zielig is voor direct en indirect belanghebbende organisaties.

...wat een irrelevant argument.

Wat je je niet realiseert is dat een accijns verhoging op verslavende producten per direct zal leiden tot het anders indelen van inkomsten ten behoeve van het verslavende product....zelfs ten koste van conventionele wijsheid simpelweg omdat je niet zonder het product kan. DAT is een kenmerk van verslaving en daarmee wordt het product redelijk prijsinelastisch.....het is een economische conventie.

Hmm, waar hebben we het zo vaak over op dit board als het op de sport aankomt "discipline en doorzettingsvermogen". Mensen die bijvoorbeeld niet kunnen stoppen met roken hebben een zwakke geest en geen doorzettingsvermogen :o .

Dat geldt echter niet voor alle producten. Kaartjes op culturele zaken zijn prijselastisch. Een verhoging ervan zal direct leiden tot afnemen van de vraag.

Wie zegt dat, heb je er bewijzen voor of kun je in de toekomst kijken? Je trekt conclusies voordat zich de feiten voordoen.

Wat een kortzichtigheid.

de gevolgen van een BTW verhoging zijn wel degelijk ontzettend relevant omdat je de BTW verhoogt met een bepaald doel....verhoging van inkomsten en/of tegengaan van gedrag.

Als de BTW verhoging betekend dat er elders opeens kosten worden gemaakt dan schiet zo'n verhoging zijn doel voorbij.

In dit geval:

BTW verhoging met 13%

--> 15% minder verkoop = minder inkomsten uit omzetbelasting
--> 15% minder verkoop = minder omzet = minder werknemers = meer werklozen = stijging kosten WW
--> 15% minder verkoop = is minder secundaire verkoop (horeca, winkels, OV, restaurants, hotels etc) = minde inkomsten omzetbelasting
= minder omzet = minder personeel = daling werkgelegenheid = toename werklozen = stijging ww

Als ondernemer kun je ook je doelen bijstellen en iets minder winst draaien, het is niet de taak van de overheid om de hoogte van de BTW te laten bepalen door werkgelegenheid. De netto-winstmarges voor ondernemers zijn absurd hoog, maar nee de kapitalist is nog steeds overheersend in Nederland. Allemaal in de trend van "mine, mine, mine, mine".

Sorry...maar dit is een drogredenatie...

Het wordt luxe omdat er continue bezuinigd wordt (ook in het verleden is er regelmatig bezuinigd hierop) op kunst en cultuur en dat direct prijsstijgingen tot gevolg heeft en dus steeds minder mensen het kunnen veroorloven.

Maar hoe verklaar je dit in het licht van een directe en indirecte belasting verlaging voor banken en het bedrijfsleven? En hoe verklaar je dat voetbal- en bioscoopkaartjes nog steeds onder de 6% vallen? Is dat dan geen luxe?

Dat is geen drogredenatie, heb ik kunst en cultuur nodig om te overleven? Het antwoord is nee, het is een leuke bijkomstigheid als je dergelijke zaken leuk en interessant vindt.

Loopt er vandaag zon k*thippie naar me toe of ik wilde tekenen tegen de btw verhoging. Ik zeg nee ik vind de verhoging terecht, flipt die rastahippie helemaal door :P

Is toch goed. Luxe moet ook 19% btw zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Hmm, waar hebben we het zo vaak over op dit board als het op de sport aankomt "discipline en doorzettingsvermogen". Mensen die bijvoorbeeld niet kunnen stoppen met roken hebben een zwakke geest en geen doorzettingsvermogen :o .

Mogelijk...maar ik zie de relevantie hier niet zo van in. Kan je dat wat meer toelichten?

Wie zegt dat, heb je er bewijzen voor of kun je in de toekomst kijken? Je trekt conclusies voordat zich de feiten voordoen.

Ik trek conclusies uit het verleden. eerdere bezuinigingen hebben eerder tot prijsstijgingen geleid en tot terugval van de verkoop en het bezoek.

Als ondernemer kun je ook je doelen bijstellen en iets minder winst draaien, het is niet de taak van de overheid om de hoogte van de BTW te laten bepalen door werkgelegenheid. De netto-winstmarges voor ondernemers zijn absurd hoog, maar nee de kapitalist is nog steeds overheersend in Nederland. Allemaal in de trend van "mine, mine, mine, mine".

Er wordt buitengewoon weinig winst gedraaid...en de winst die wordt gedraaid wordt geherinvesteerd in uitbreiding en restauratie van de kunststukken of de financiering van nieuwe initiatieven. Er zijn extreem weinig kunstgroepen die buitengewoon veel inkomen genereren.

Bezuiniging houdt voor 99% van de branche in dat er gewoon geen
nieuwe initiatieven kunnen worden doorgevoerd...wat neer komt op stagnatie.

Dat is geen drogredenatie, heb ik kunst en cultuur nodig om te overleven? Het antwoord is nee, het is een leuke bijkomstigheid als je dergelijke zaken leuk en interessant vindt.

Heb jij een auto, kleren, electriciteit en een huis nodig om te overleven....heb je veel spaargeld nodig? Ik denk het niet. Het leven en de maatschappij draait niet om overleven.

De maatschappij draait om welzijn.

Iedereen moet gewoon bezuinigen, jammer dat de linkse hippies niet solidair zijn en ook wat inleveren, nee die moeten weer slurpen aan die subsidies.

Spijtige zaak natuurlijk, alsof de kapitaalcrisis ook maar een beetje het gevolg was van een "verspilling aan cultuur".

Spijtige zaak natuurlijk, alsof de kapitaalcrisis ook maar een beetje het gevolg was van een "verspilling aan cultuur".

Daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat erom hoe je een schuld aflost. Je kan niet stellen dat je het gevolg van iets gebruikt om je bezuinigingen op te baseren, als dat gebeurde was er nu geen bank meer over.

-

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven