MuscleMeat

Caffeine ontwenning

Bezoekers in dit topic

Hallo ,

Ik dacht ik ga mijn caffeine eens beperken. Dus als experiment dacht ik laat ik het eens zonder proberen.

Voorheen 3 a 4 koppen koffie op een dag, soms wat chocola of een cola in het uitgaansleven. Sommige trainingsdagen een pre workout.

Maar dit valt me nog niet mee. Ben ongemotiveerd , stekende koppijn die lang aanhoudt, spierzwakte en duizeligheid. Heb me zelfs ziek gemeld op werk. ( dat ik me ziek meld is zelden).

Dit had ik niet verwacht.

De reden om te willen stoppen met caffeine is dat het mijn maag van streek kan maken. En de crashes die ik ervaar na pre workout of koffie zijn bagger. Wil een natuurlijke motivatie en energiestroom.

Ervaringen ? Moet ik gewoon minderen alvorens cold turkey?

Online zag ik dat extra magnesium kan helpen? Bullshit of logisch? Magnesium bisglycinaat neem ik al elke dag voor een prettige nachtrust.(halfjaar geleden ontdekt dat ik hierdoor beter slaap ).

Wil weer on track , maar ben nu echt niet helder van geest en lichaam.

Groeten
 
Ik heb tijd geleden afgebouwd van 5/6 kopjes naar 2, heb echt 4 dagen enorme hoofdpijn gehad, was niets waard 😂. Inmiddels gaat het prima en drink ik maximaal 3. Op enkele uitzonderingen na
 
Ik heb het pas voor mijzelf uitgezocht en in het kort:

Koffie is goed voor je vanaf 2 uur nadat je wakker bent (eerst moet je genoeg hebben aan je cortisol piek) tot ongeveer 10 uur voordat je gaat slapen (diepere slaap en betere recovery). Alles met mate.

Het heeft dus te maken met Cortisol & Adenosine. De koffie crash word hoger als je teveel koffie drinkt in die window dat je het beste koffie kan drinken, maar vooral als je nachtelijke slaap niet goed was door koffie, alcohol of andere redenen.

Mensen die zeggen 'ik kan prima tot laat koffie drinken en toch goed slapen' denken dat doordat ze 1. goed in slaap vallen 2. niet veel wakker zijn, maar goed herstel tijdens de nachtrust word niet 1 op 1 bepaald door die 2 factoren. Diepe slaap daarentegen wel.

Mijn conclusie dus was: slaapkwaliteit is de reden van energie dips door het verkeerd gebruik van koffie/alcohol en anders zaken die slaap verkeerd beinvloeden. Het is dus meer een sneeuwbaleffect veroorzaakt door slechte slaap.

Source: Huberman volgens mij

Geen antwoord op je vraag, maar het is volgens ook niet een optie bij de meesten om te stoppen, dus dan is wat info van hoe wel misschien wel handig ;)
 
Ik gebruik sowieso na 16u geen cafeïne meer, af en toe op visite 1 kopje gewone koffie.
 
Ja ik drink ook niet te veel koffie ik schijn er volgens onderzoek agressief van te worden.
 
Nee in de TBS kliniek maar ik dronk dan ook echt veel koffie. ( 20 plus per dag)
 
Ja inderdaad
 
Back
Naar boven