XXL Nutrition

Cardio: hoe vaker hoe beter?

PDriessen

Novice
Waardering
0
Als ik dit forum zo eens lees wordt mij geleerd dat je veel rust moet nemen tussen het trainen. (niet elke dag dezelfde spiergroep)

Ik concentreer me tegenwoordig vooral op cardio omdat ik mijn vetpercentage omlaag wil halen, maar geldt dat 'rust-beleid' ook voor cardio-fitness?

Met andere woorden: is het verstandig om elke dag te gaan trainen, of werkt dat uiteindelijk averechts? (doordat mijn lichaam zich daaraan aan gaat passen ofzo)

En ten tweede: bestaan er ook cardio-trainingsprogramma's waardoor je zo efficiënt mogelijk afvalt?

Vet verbranding is een kwestie van je hartslag op een bepaald nivo brengen.

Het instrument wat daarvoor gebruikt word is cardio in verschillende vormen zoals..
lopen (wandelen, jogging, rennen of sprinten), fietsen, steppen etc..

Het beste is om een vorm te kiezen die JIJ het liefst doet dan is het een stuk makkelijker vol te houden..

Je kan elke dag cardio doen, als je wilt zelfs twee maal per dag, het hangt af van je verdere trainingsschema, hoeveel dagen je met de gewichten traint, wat voor werk je doet en je dieet ,plus natuurlijk je huidig stats..en je doelen...

Er zijn twee momenten op de dag dat cardio het meest efficient is namelijk: direct s morgens voor je ontbijt en direct na je gewichtstrainingssessie.
Ik neem aan dat je de redenen hiervoor weet zo niet vragen of ff opzoeken.

De meningen over de tijdsduur van een sessie verschillen maar ga dr vanuit dat je nooit langer dan een 1 uur cardio moet doen en niet korter dan 30 min.. Mits dit gedaan word op een low tot medium intensity.. rond de 70% van je max hartslag of een andere goede richtlijn is is als je met zn tweeen bent dat je nog met elkaar kan praten..zonder helemaal buiten adem te zijn..

Je hebt ook nog High Intensity cardio deze sessie zijn altijd korter zon 10-20 min en zoals je al raad hier is je hartslag veel hoger en werk je ook aan je conditie..

Je zou de twee vormen natuurlijk kunnen toepassen let wel op dat de laatste variant veel dieper op je herstel vermogen aanspraak maakt dan de low-intensity variant..

Je kan als je wilt elke dag cardio doen , ik heb er zelf niks op tegen een vuist regel die ik zelf aan houd is dat ik in ieder geval 1 dag in de week niks doe dus geen cardio en geen gewichtstraining..

Pas het dus aan op JOU doelen en dan moet het lukken..

Train ze

B.

Je doet toch nog wel KT hoop ik (nog beter dan cardio om af te vallen ! en daarnaast promoot het spierbehoud)

om echt effectief af te vallen is imo een goed voedingsschema nog veel belangrijker dan cardio. Cardio is een laatste redmiddel als je echt niet meer afvalt. Stel eens een goed voedingsschema op, post deze dan is het voedingsgedeelte, daar zijn er zat mensen die m willen beoordelen en eventueel verbeteren. Tips voor een goed voedingsschema staan in de sticky's en gebruik de zoekfunctie.

Twee keer per dag is echt niet nodig iig. Toen ik begon met trainen viel ik 1 kilo per week af door een keer of 2 á 3 in de week een uurtje te cardioën naast de KT.

Ik lees hier veel tegenstrijdige tips.
Zelf ervaren is altijd nog de beste manier, ik was zelf absoluut geen voorstander van cardio op nuchtere maag, tot ik het zelf in mn schema opnam.
Powerwalk elke morgen,resultaten waren verbluffend.
De combinatie dat is de key.
Niet of cardio of goed eten, en dat cardio een laatste redmiddel is vind ik pure onzin.

Intervaltraining geeft je een goede naverbranding,dat is zeker t overwegen waard.
Krachttraining daarintegen zal ik zeker ook gaan doen, je vetpercentage zakt ook daarmee,maar geen vele herhalingen weinig gewicht doen,want dat is knap achterhaald.
En dan je eten, kijk wat je dagelijkse behoefte ongeveer is, bekijk wat je nodig hebt en wat past bij jouw doel.

Er zijn zoveel mogelijkheden om af te vallen,maar je moet veel dingen proberen,leren luisteren naar je lichaam.
Verdeel je maaltijden goed over de dag, naar 6 eetmomenten,zorg dat je ontbijt goed en niet te klein is,dat zet je motortje voor die dag ook goed in gang.

veel succes in elke geval

spinninglady zei:
Niet of cardio of goed eten, en dat cardio een laatste redmiddel is vind ik pure onzin.
Niet helemaal met je eens. Feit blijft dat de mannen met dieten een heel stuk verder komen dan de dames. Ik denk dat met name de dames het moeten hebben van de en-en situatie, de jongens kunnen het heel lang zonder doen.

PDriessen zei:
Als ik dit forum zo eens lees wordt mij geleerd dat je veel rust moet nemen tussen het trainen. (niet elke dag dezelfde spiergroep)

Ik concentreer me tegenwoordig vooral op cardio omdat ik mijn vetpercentage omlaag wil halen, maar geldt dat 'rust-beleid' ook voor cardio-fitness?

Met andere woorden: is het verstandig om elke dag te gaan trainen, of werkt dat uiteindelijk averechts? (doordat mijn lichaam zich daaraan aan gaat passen ofzo)

En ten tweede: bestaan er ook cardio-trainingsprogramma's waardoor je zo efficiënt mogelijk afvalt?
Laat je zwaartepunt op KT liggen! Het geeft je lichaam een reden vast te houden aan zijn spiermassa.

HIT programmas zijn (van horen zeggen) erg effectief.

Verder zal je lichaam zich vrij snel aanpassen aan de omstandigheden als deze altijd hetzelfde zijn, variatie is de key.

Je kunt gerust overigens iedere dag gaan cadioen als je dat wilt, in tegenstelling tot KT hoeft je lichaam hier niet langdurig van te herstellen.

Er werd gezegd dat cardio een laatste redmiddel zou zijn en dat is natuurlijk onzin.
Denk ook niet dat er daarin veel verschil zit tussen mannen of vrouwen...het is waar dat vrouwen meer vetopslag hebben,maar denk dat iedereen bij een en/en situatie gebaat is.
Er zijn genoeg mannen die aan kt doen,zich aan een schema houden,maar dat buikje er echt niet afkrijgen.
Zelfs de mensen die aan t bulken zijn,cardio kan ook zorgen voor meer spiergroei, mits je t goed inplant in je kt schema.

IMO moet je bij dieeten altijd mogelijkheden "open" laten om nog op te kunnen voeren (kcal tekort vergroten) omdat het lichaam went ah dieet.
dus kan je beter beginnen met alleen op je voeding te richten en pas als daar de rek uit is
beginnen met cardio.(indien nodig)
Als je meteen alles dr in gooit heb je geen troeven meer voor later.

maarja dit is wat voor mij werkt.

daar zou je voor kunnen kiezen,maar je kan ook cardio beginnen om een voorbeeld te geven,door elke morgen 15min op nuchter maag de powerwalk te doen.
dan kan je later altijd nog een intervaltraining eraan toevoegen 1 a 2 maal per week...er zit natuurlijk wel een verschil in, zoals ik al zei,je moet t ook goed in je schema verwerken.
ik denk dat de voordelen van cardio ook enorm zijn,zowel in cut,onderhoud als bulk.

En omdat je beter herstelt kun je ook beter groeien :)

FF wat duidelijkheid voor mezelf,

Cardio na KT werkt dus niet/nooit spierafbrekend maar wel vetafbrekend?

Ik krijg namelijk een beetje buikje van het bulken :mad: momenteel.

Puresmoker zei:
FF wat duidelijkheid voor mezelf,

Cardio na KT werkt dus niet/nooit spierafbrekend maar wel vetafbrekend?

Ik krijg namelijk een beetje buikje van het bulken :mad: momenteel.
Erg zwart wit... Hou het er op dat de voordelen groter zijn dan de nadelen.

Dani zei:
Erg zwart wit... Hou het er op dat de voordelen groter zijn dan de nadelen.

Dit was idd een beetje kort door de bocht, maar je begreep mijn punt :)

Is het wel beter om Cardio na KT te doen ipv bijv. een uur alleen cardio ivm spierafname? :rolleyes:

Puresmoker zei:
Dit was idd een beetje kort door de bocht, maar je begreep mijn punt :)

Is het wel beter om Cardio na KT te doen ipv bijv. een uur alleen cardio ivm spierafname? :rolleyes:
Altijd KT blijven doen! Kun je niet op een ander tijdstip cardioen dan na je training, so be it.

Ik weet niet of je mijn vraag wel goed begrijpt, wat is beter...

A. Ik ga naar de sportschool, doe een uur cardio en ga weer naar huis (Dit op een andere dag dan KT) of

B. Ik doe +/- 45 min. KT en daarna een half uur cardio ( Maag is leeg, je gaat reserves gebruiken )

Vergeef me als ik wat traag overkom, ik doe dit pas een maand ;)

Terug
Naar boven