MuscleMeat

Cardio: hoe vaker hoe beter?

Puresmoker zei:
Ik weet niet of je mijn vraag wel goed begrijpt, wat is beter...

A. Ik ga naar de sportschool, doe een uur cardio en ga weer naar huis (Dit op een andere dag dan KT) of

B. Ik doe +/- 45 min. KT en daarna een half uur cardio ( Maag is leeg, je gaat reserves gebruiken )

Vergeef me als ik wat traag overkom, ik doe dit pas een maand ;)
A :)

Mijn mening is dat je krachttraining en cardio best wel op een dag kunt doen.
Waar je op moet letten is dat je je hartslag in de vetverbrandingszone houd en niet te intensief gaat cardioén na het krachttrainen.
Als je hartslag hoger ligt dan 70% van je max hartslag, dan zal je lichaam sperimassa gaan aanspreken als energiebron.
De juiste hartslag voor pure vetverbranding is afhankelijk van meerdere factoren zoals gewicht , leeftijd, vetpercentage , maar zal voor jou zo ongeveer 124 bpm zijn.

De duur van deze lage intensiteit cardio is normaal gesproken minimaal 30 minuten.
Echter doe je deze sessie na de Krachttraining kan je het inkorten als je wilt.

moeilijk uit te leggen,maar ga toch een poging wagen.

je stelt namelijk verschillende dingen, je bent net een maand bezig,maar je bulk al wel,dat is oke, je hebt jezelf een doel gesteld.
dan t feit dat je wat vet aanzet...tja, je bent net een maand bezig, geef je lichaam ook tijd te wennen ergens aan.
massa kweken doe je niet alleen met voeding maar ook in combinatie met goede en zware KT.
weinig sets,weinig reps,zwaar gewicht, maar denk er om je begint net,dus niet tot faillure.

Dan wil je cardio doen voor vetverbranding, of je wilt aankomen of je wilt cutten, beide gaat niet lukken helaas.
En ja verkeerde cardio kan wel degelijk voor spierafbraak zorgen.
Goede cardio moet je inplannen in je trainingsschema, dus je training erop aan passen.

Er worden over cardio vreselijk veel tegenstrijdigheden verkondingd, het hele fitness gebied is vaak 1 grijs gebied, zelf ervaren blijft t beste.

Maar goed, even een voorbeeld:
Stel je traint pyramide, je vermeerderd de reps, je verminderd je gewicht,je rust net lang genoeg om op adem te komen en gaat verder.
Als laatste oefening doe je een volume oefening, dan ga je over op je cardio.
MAar dan niet rustig een stukje op de loopband.
je pakt interval high intensity..dus HIIT.
Dan werk je nog steeds hard maar kun je toch gedeeltelijk herstellen van de enorme inspanning van even daarvoor.
Volgens recente onderzoeken is je totale dagelijkse energieverbruik belangrijker voor het vetverlies dan de hoeveelheid verbruikte energie tijdens de training en een kortere cardio sessie in interval sT zorgt uiteindelijk voor een hogere calorieverbranding dan een langere gelijkmatige sessie.

Maar nogmaals wel goed indelen in je schema..sorry voor de lap tekst :(

spinninglady zei:

Geeft niet, je had ook veel te vertellen :)

dat groeien en cutten niet samengaan had ik al begrepen. ( ik heb de afelopen maand erg veel gelezen ) Ik vindt het ook niet erg om wat vetter te worden maar het lijkt wel of ik alleen in de buikstreek aanzet. :eek: . Dit zal vast voor een groot deel door mijn leeftijd komen maar daarom is het niet minder vervelend.

Maar goed, van de 4 kilo die ik nu al zwaarder geworden ben door mijn voeding is het gros natuurlijk over mijn hele lichaam verdeeld dus waar zeur ik over. Ik bulk lekker door en deed al interval training na KT alleen misschien te kort ( 10 minuten) bedankt iig

Zie mijn verhaal in de andere cardio-topic voor alle antwoorden. ;)

als het echt niet lukt kun je altijd nog stackers 4 proberen bij mij helpt het enorm en het is een veilige afslank kuur ;)

goed advies zeg van die stackers en zo veilig ook en lekker totaal nutteloos :D

Sja, en ik heb het hier over niet meer dan een zwembandje hoor :rolleyes:

Maar toch. . .

maecel zei:
als het echt niet lukt kun je altijd nog stackers 4 proberen bij mij helpt het enorm en het is een veilige afslank kuur ;)

Beinvloeden stackers de werken van je schildklier ??? . Als dit namelijk het geval is, zou ik ze niet als 100% veilig inschatten ;) .

Het belangrijkste voor afvallen is je voeding aanpassen. Je kunt zoveel cardio doen als je wilt, zolang jij je voeding niet aanpast zal er niet veel veranderen. Er lopen genoeg van die voorbeelden rond op de sportschool en dan maar zeiken waarom ze niet afvallen :D .

Ik ga 4 keer in de week trainen, ik combineer KT en Cardio en bij mij werkt het. Het gewicht gaat omlaag, maar ook de kracht en conditie blijven toenemen ;) .

ma: +/- 45 min KT en 30 min Cardio
di: +/- 45 min KT en 30 min Cardio
woe: rustdag
do: +/- 45 min KT en 30 min Cardio
vrij: +/- 45 min KT en 30 min Cardio

Jinsu zei:
Beinvloeden stackers de werken van je schildklier ??? . Als dit namelijk het geval is, zou ik ze niet als 100% veilig inschatten ;) .

Het belangrijkste voor afvallen is je voeding aanpassen. Je kunt zoveel cardio doen als je wilt, zolang jij je voeding niet aanpast zal er niet veel veranderen. Er lopen genoeg van die voorbeelden rond op de sportschool en dan maar zeiken waarom ze niet afvallen :D .

Ik ga 4 keer in de week trainen, ik combineer KT en Cardio en bij mij werkt het. Het gewicht gaat omlaag, maar ook de kracht en conditie blijven toenemen ;) .

ma: +/- 45 min KT en 30 min Cardio
di: +/- 45 min KT en 30 min Cardio
woe: rustdag
do: +/- 45 min KT en 30 min Cardio
vrij: +/- 45 min KT en 30 min Cardio

Tuurlijk, als je veel trained wordt je sterker maar als jou gewicht afneemt zul je ook niet erg in massa toenemen toch?
En laat (spier)massa nou net het streven zijn ;)

Dat klopt wel, maar je verliest in verhouding meer vet dan spiermassa. Ik heb nog +/- 15 kg te veel op mijn ribben, dus voor mij maakt het niet zoveel uit op het moment.

Maar effectief afvallen gaat alleen door beweging gecombineerd met een voedingsschema. Afvallen door alleen een dieet te volgen, heeft het gevolg dat je ook veel spiermassa gaat verliezen. Combineer je echter een dieet met KT en cardio is dit veel minder het geval. En de topicstarter wil zijn vetpercentage omlaag hebben dus cardio :D .

FF bij de weg...je kan niet elke dag cardio doen...je lichaam moet herstellen van alle soort trainingen, ook van cardio. Ieder individu is uniek, de een kan vijf dagen achter elkaar trainen, de ander maar twee dagen...overreaching, of overtraining ligt altijd op de loer. Als je cardio doet, gebruik je oa glycogeen wat opgeslagen ligt in je spieren en in de lever. Bij een intensieve cardio workout, is dit na 45 minuten (ongetrainde personen) leeg ,en neemt de vetverbranding de overhand. Om dit glycogeen aan te vullen moet je goed (verstandig) eten en rust nemen. Na drie dagen stevige cardio is het lichaam niet meer in staat om te supercompenseren en zal je merken dat het hardlopen niet meer zo lekker gaat...nogmaals dit is per individu verschillend...dan is het dus tijd om rust te nemen...
Bovendien loop je, als je nog maar net begint met trainen en je gaat elke dag hardlopen, grote kans op blessures. Aanpassing van pezen, kraakbeen enz duurt echt lang!!!!
Ik stel het een beetje simpel, maar de boodschap is deze...in rust herstel je! Dit geldtvoor alle trainingen...

Terug
Naar boven