XXL Nutrition

Sticky Cardio - hoe, wat, en waarom?

Wat is cardio?

Cardio, kort voor 'cardiovasculaire training', is een Aërobe training die het lichaam stimuleert om het lichaamsvet aan te spreken als energiebron. Met aerobe wordt hier aangegeven dat het gaat om een training met lage tot matige intensiteit, het verschil met anaërobe is dat bij anaërobe juist een hoge intensiteit wordt gebruikt. De cardio training wordt dus hoofdzakelijk gebruikt voor het verlagen van het vetpercentage, en deels voor het verbeteren van de conditie.

Hoe werkt cardio?

Door het constant bewegen op matige intensiteit verhoogt het zuurstofgehalte in je bloed, dit proces zorgt er weer voor dat het enzym LPL wordt aangemaakt. Het enzym LPL speelt een belangrijke rol in dit proces. het breekt vetten af tot vetzuren. Deze vetzuren worden in het bloed gebracht en worden naar de spierweefsels getransporteerd. In de spierweefsels worden de vetzuren opgenomen door de cellen, en afgebroken om energie vrij te maken. Het regelmatig doen van cardio vergroot de hoeveelheid LPL die het lichaam aanmaakt, waardoor het vermogen van het lichaam om vet af te breken eveneens verhoogt.

Nadelen van cardio?

Gezondheidshalve zijn er nauwelijks nadelen te vinden aan cardio. Behalve eventuele blessures doe je op kan lopen door de vorm van cardio, bijvoorbeeld valpartijen bij fietsen, hardlopen, of skeeleren, of slechte schoeisel of ondergrond bij het joggen, moet je eigenlijk met één ding rekening houden. Teveel aërobe training kan leiden tot spierafbraak, het verlies van spiermassa en kracht. De reden hiervoor is dat proteïnen in de spieren afgebroken kunnen worden om energie vrij te maken. De grootste schuldige hiervoor is niet zozeer het doen van teveel aërobe training, maar eerder het gebruik van een slecht voedingsschema. Zorg er in ieder geval voor dat je vóór de cardio genoeg eiwitten in je lichaam hebt zitten.

Wat kan ik eten/drinken vóór, tijdens, en na de cardio?

We gaan er vanuit dat de cardio gebruikt wordt met het doel om vet te verbranden, en daar houd ik hier dan ook rekening mee, en richt me niet zozeer op de opbouw van conditie. Je lichaam heeft een primaire (eerste) en secondaire (tweede) energiebron. De primaire energiebron zijn de suikers, opgeslagen in je glycogeenspiegel, aanwezig in je bloed, lever, en spieren. De secondaire energiebron is het lichaamsvet, dit vet bestaat veelal uit suikers (koolhydraten) die het lichaam op het moment niet nodig heeft gehad als directe energie, en deze suikers heeft omgezet in vetten, om op te slaan als reserves. Omdat je met de cardio het vet aan wilt spreken als eerste energiebron, moet je er voor zorgen dat je zo min mogelijke van de natuurlijke eerste energiebron in je lichaam hebt zitten, de koolhydraten (suikers) dus. Is de eerste energiebron niet of nauwelijks aanwezig in het lichaam, dan schakelt het over naar de tweede energiebron, en dat is wat we willen.

Dit houd dus in dat je vóór en tijdens de cardio alle suikers moet vermijden, suikers zijn de aanvoer van de primaire energiebron, en die willen we niet aanwezig hebben in ons lichaam. Sportdrankjes (AA-drink, Dextro, aquarius, enz..) met een extreem hoog koolhydratengehalte zijn uit den boze. Ook voeding vóór de cardio met een hoog gehalte van koolhydraten moet vermeden worden, dit heeft hetzelfde effect als de sportdrankjes, en zorgt er dus ook voor dat je primaire energiebron stijgt. Wat je wel mag eten vóór de cardio (ongeveer anderhalf uur ervoor) is een bron van eiwitten, of als je cardio na je krachttraining doet, een whey shake met water. Verder mag je natuurlijk zoveel water drinken als je wilt vóór, tijdens, en ná de cardio.

Ben je een echte freak, en wil je elk mogelijk grammetje vet verbranden die je maar kunt verbranden, dan raad ik je aan om ook ná de cardio alle koolhydraten zo veel mogelijk te vermijden. Na je cardio is je glycogeenspiegel erg laag, en heb je nagenoeg alle koolhydraten verbruikt, wat inhoud dat het lichaam alleen nog maar gebruik kan maken van de tweede energiebron (vet) zolang er geen nieuwe koolhydraten binnen komen. Elke activiteit ná de cardio zal dan ook op vetverbranding gaan, of dat nou naar huis lopen, douchen, of een kop koffie zetten is. Zelfs je metabolisme (de hoeveelheid calorien die je verbrand in rust) zal doorgaan op vetverbranding.

Hoe vaak moet ik cardio doen?

Dit hangt af van meerdere dingen, hoe veel vet je wilt verliezen, hoeveel tijd je hebt, hoe hoog je metabolisme is, hoe lang je al bezig bent, enz. Persoonlijk raad ik een soort stappenplan aan, ga je net beginnen met cardio en afvallen in vet, dan zou ik beginnen met vier tot vijf keer per week, 20 minuten cardio. Na een week kan je dit opvoeren naar 30 tot 35 minuten per week, en een week later naar 45 minuten per week toe. Verder raad ik ook aan om niet verder te gaan dan vijf keer per week 45 minuten cardio. Waarom? Omdat dit nog ruimte open laat om het op te kunnen voeren als je op een plateau komt te zitten (het moment waarop je bijna geen vet meer verliest). Je kan de cardio altijd opvoeren in intensiteit, en pas als je op een plateau komt, heb je nog de optie om vijf keer per week een uur cardio te gaan doen, en uiteindelijk zelfs 7 keer per week. Begin je direct met 7 keer per week een uur cardio, dan laat je jezelf heel weinig ruimte om op te voeren als je op dat plateau komt te zitten.

Wel adviseer ik om een minimum van 15 minuten cardio aan te houden, ook in de beginfase. Omdat zoals eerder beschreven, de vetverbranding op gang komt als er een constant niveau van zuurstof in het bloed aanwezig is, en dit niveau meestal binnen de eerste 8 a 10 minuten bereikt wordt.

Wanneer kan ik cardio doen?

Hierover zijn de meningen erg verdeeld, de één zal zeggen dat 's morgens het ideale moment is, terwijl de ander beweert dat na de training weer het beste is. Het voordeel van cardio in de ochtend is dat je glycogeenspiegel heel laag is omdat je 's nachts niks hebt gegeten (uiteraard, want je slaapt dan). Wanneer je 's morgens gelijk aan de cardio begint kan dan ook direct de vetten aangesproken worden als energiebron. Anderzijds is het nadeel van cardio in de ochtend dat je een lange tijd geen eten binnen hebt gehad, en je lichaam in catabole (spierafbrekende) fase is. je lichaam zal tijdens de cardio niet enkel koolhydraten en vetten aanspreken als brandstof, maar zal het ook proteïnen, die in de spieren liggen opgeslagen, verbruiken. Het gevolg is dat je minder spiermassa krijgt. Daarnaast is als tweede nadeel dat je verder de gehele dag zo veel mogelijk de koolhydraten in je voeding moet ontzien, om zo het maximale vetverbranding uit je ochtendcardio te kunnen halen, hetgeen toch erg lastig is, omdat mensen zelfs in het laagste schema nog steeds zo'n 30% van hun totale calorie inname aan koolhydraten hebben.

Zelf ben ik meer een voorstander van cardio direct na de krachttraining. Het voordeel hiervan is dat je de eventuele koolhydraten die je vóór je krachttraining hebt gegeten, tijdens de krachttraining zelf bijna allemaal zal verbranden, wat inhoud dat je met een redelijk lage glycogeenspiegel aan de cardio kunt beginnen. Het is wel sterk aanbevolen om na de krachttraining, en vóór de cardio eerst een eiwitshake met water te nemen, om hiermee tegen te gaan dat je tijdens de cardio niet je spieren gaat verbranden. Het nadeel hiervan is dat de meeste mensen de krachttraining 's avonds doen, en er dus na de cardio niet veel tijd meer is om profeit te kunnen trekken van de vetverbranding. Ook vinden sommigen het niet prettig na een zware krachttraining nog de energie op te moeten brengen om een cardiosessie van 45 minuten te moeten doen, met name na de beentraining.

Wat voor cardio kan ik doen?

Dit is heel verschillend, en ieder kiest vaak toch wat hem het beste ligt. Er zijn teveel varianten om op te noemen, om maar een greep te doen uit de selectie: Zwemmen, joggen, skeeleren, fietsen, roeien, traplopen, klimmen, touwtje springen, enz, enz. Persoonlijk ben ik voor de cardiovorm waarbij je lichaam niet mee gaat me de beweging van een apparaat, zoals bijvoorbeeld fietsen, draaien de pendalen éénmaal, dan kost het je niet meer alle moeite om ze draaiend te houden. Zelf ga ik voor de cardio waarbij de enige beweging van je lichaam zelf af komt, zoals lopen op de threadmill, joggen of touwspringen. Let er in je keus wel op dat je geen trainingen doet die blessuregevoelig zijn, zo is bijvoorbeeld hardlopen voor de zwaardere mensen niet prettig, omdat de voeten en onderbenen vaak de dreunen van het neerkomen met de voeten niet aankunnen.

Hoe weet ik of ik de juiste intensiteit heb?

Vaak wordt geadviseerd om op ongeveer 70% van je maximale hartslag te bewegen, dit zal voor de meeste mensen tussen de 130 en 145 slagen per minuut liggen. Persoonlijk vind ik dit heel onhandig, je moet constant op je hartslaghorloge kijken, op de display van het cardio apparaat, of sommige apparaten beethouden op een plek wat helemaal niet lekker ligt tijdens de
training. Een goeie maatstaaf is een intensiteit waarbij je wel enige moeite doet, maar tussendoor gewoon zinnen kunt zeggen zonder constant de zin te onderbreken om naar adem te moeten happen. Na verloop van tijd zal je ook merken dat je zelf wel aan gaat voelen welke intensiteit je aan moet nemen wat je gedurende de hele cardio training vol kan houden.

OPGELET: Cardio werkt alleen goed als dit in combinatie is met een goed uitgebalanceerd voedingsschema!!

Wil je nog meer te weten komen over cardio en afvallen? Lees dan eens het boek BFFM.

Disclaimer:
Deze post is deels uit onderzoeken op internet samengesteld, en deels uit persoonlijke kennis en ervaring. ook ik weet niet alles, en ben geen expert op dit gebied, zowel als hobby als professioneel, daarom garandeer ik ook niet dat alles 100% klopt en wetenschappelijk onderbouwd is, dit is hier neergezet om de mensen op weg te helpen die graag aan de cardio willen beginnen. Wil je over alles hierboven het naadje van de kous weten, dan raad ik je aan om zelf op onderzoek te gaan.

Laatst bewerkt:
Begrijp me niet verkeerd, maar uit al die reacties te zien ben ik nog altijd niet mee.
Wat ik zeker ga vermijden:

Aquarius drinken tijdens cardio of isostarpoeder
Isostar energybar (echt jammer, heb net een hele voorraad gekocht)
GEEN bananen eten voor, tijdens en jawel, NA een training.

Ik vraag mij dan af waarom er in het mtbwereldje dan gezegd wordt om zeker een banaan, melk te consumeren na een training, kwestie dat de spieren geen verzuring oplopen. Blijkbaar mag dit niet want dan vervet je ervan?
Groeten Jack

Begrijp me niet verkeerd, maar uit al die reacties te zien ben ik nog altijd niet mee.
Wat ik zeker ga vermijden:

Aquarius drinken tijdens cardio of isostarpoeder
Isostar energybar (echt jammer, heb net een hele voorraad gekocht)
GEEN bananen eten voor, tijdens en jawel, NA een training.

Ik vraag mij dan af waarom er in het mtbwereldje dan gezegd wordt om zeker een banaan, melk te consumeren na een training, kwestie dat de spieren geen verzuring oplopen. Blijkbaar mag dit niet want dan vervet je ervan?
Groeten Jack

Ten eerste: ben je aan het cutten, of aan het bulken. als je gaat bulken, dan maken die extra kh niet uit. Je neemt toch ove de hele dag Kh. Ga je cutten, dan wil je tijdens je training genoeg energie hebben, dus neem je alles al voor je training bij je gewone maaltijden. Je hebt dan die extra banaan na die tijd niet nodig.

Het is niet erg verder om Kh te eten, je word er dus niet meteen een kilo zwaarder van, maar het gaat meer om je indeling van je Kh. En verzuring tegen gaan met een banaan is bullshit !

Ok, bedankt voor je antwoord.
Wat doen als je vet kwijt wil en ondertussen wil bulken (ivm cardio)?

en juist een banaan helpt niet tegen verzuring mijn excuses

Ok, bedankt voor je antwoord.
Wat doen als je vet kwijt wil en ondertussen wil bulken (ivm cardio)?

en juist een banaan helpt niet tegen verzuring mijn excuses

Bulken = dikker worden
Cutten = dunner worden

Heel tegenstrijdig met elkaar dus. SOmmige mensen zweren bij het anabolic diet. (is niet iets met anabole steroiden hoor) en anderen zeggen gewoon dat het niet kan. Je kan wel gaan cleanbulken. Dan zit je iets boven je onderhoud, en zet je spier aan zonder veel dikker te worden. Door meer spier aan te zetten kan je wel een paar %'tjes zakken, maar dit komt niet veel voor.

Ik raad je aan; cutten, cleanbulken, weer cutten, cleanbulken enz. Dan kom je nooit echt hoog in vetpercentage!
En je kan nog wel cardio doen tijdens bulken, maar dan moet je de cardio er wel weer bij eten. Het is dan dus alleen goed om je conditie op pijl te houden!

Bedankt voor de info!!
Groeten Jack

Bedankt, dit is het zoveelste sticky waar ik veel aan heb :)
Alleen een ding, je (poster) bent zelf niet zo'n fan van apparaten die met je lichaam mee bewegen zoals fietsen, ik heb zelf hier een hometrainer staan (vrijwel het enige dat past). Zou ik dan ook bv 15 minuten touwtje springen en 15 minuten fietsen kunnen doen? Ik kan namelijk geen threadmill betalen. Ik doe nu 30 minuten op de hometrainer per dag.

Alvast bedankt!

Bedankt, dit is het zoveelste sticky waar ik veel aan heb :)
Alleen een ding, je (poster) bent zelf niet zo'n fan van apparaten die met je lichaam mee bewegen zoals fietsen, ik heb zelf hier een hometrainer staan (vrijwel het enige dat past). Zou ik dan ook bv 15 minuten touwtje springen en 15 minuten fietsen kunnen doen? Ik kan namelijk geen threadmill betalen. Ik doe nu 30 minuten op de hometrainer per dag.

Alvast bedankt!
Tuurlijk ;)

Hoi allemaal,

Ik heb mij gehouden aan alle regels die hier vermeld staan op de eerste pagina.
Ik eet alleen donker bruin brood met een dun laagje becel pro active boter.
Op de boterhammen eet ik alleen kip , kalkoen of rundvlees.
De gehele dag drink ik water. Soms ook wat thee als ik het water zat ben , thee zonder suiker wen je snel aan.
Ik eet 3 stuks fruit verspreid over de dag en ongeveer 6-8 kleine maaltijden zodat me stofwisseling lekker op gang blijft.
Ik eet dan bijv : 8 uur , 10 , 1 , 3 , 5 ,7 , 9( om 9 uur wat magere kwark ( 250 gram )

Na het eten drink ik meteen wat water voor een goed vol gevoel.
Savonds eet ik 300 gram groente omdat het lekker vult en kip gebakken in maisolie of olijfolie. En aardappelen , soms gebakken. Pasta , rijst gewoon normaal avond eten.

Dan ga ik trainen , kracht training een schema versprijd over 6 dagen , klinkt veel maar mijn benen doe ik pas zaterdag aangezien ik na de kracht training meteen cardio doe. Ook na de krachttraining neem ik meteen een shake.

Daarna doe ik ongeveer 30 a 40 min cardio op de fiets lekker mp3 op en gaan.

Ik doe dit nu 5 maanden het kost wat wilskracht ,maar ik groei echt goed in spier en me vetlaag gaat steeds meer weg , niet snel maar het gaat wel.

Ik eet ongeveer 2500-2700 kcal per dag. Veel eiwitreik. Ik heb al een speklaag dus ik ga niet teveel eten , ik sport ongeveer 500 kcal eraf zodat ik nooit teveel binnen krijg.

Om de dag buikspier oefeningen , werkt ook super mijn buikje is bijna weg !

Ik ben zo blij dat ik dit allemaal heb gelezen , al die bullcrap dieten enzo geloofde ik niet in maar dit had ik nergens gevonden. Mijn honger gevoel is altijd weg en ik val toch af :)

Ik wil echt diegene van alle trainings en voedingsschemas bedanken voor het posten ervan !

TOP FORUM !

ps : ik heb nog geen 1 keer trek gehad in wat zoets ! terwijl ik een dikke eetverslaving hiervoor had , daarbij moet je denken aan 3-4000 kcal aan vieze vette broodjes en ik dronk zelfs melk met poedersuiker , gewoon omdat het lekker was. Dikke verandering dus en ik ben er trots op !

Deze vraag is misschien dom, maar wat is een interval?

Deze vraag is misschien dom, maar wat is een interval?

Dan deel je een hardloop training in stukjes. Dan wordt het bijvoorbeeld 5 min hardlopen, en 2 minuten gewoon lopen of rustig joggen. In die 5 minuten loop je harder dan dat je normaal op een lange afstand doet. Je leert sneller hard te lopen. Vaak wordt dit gebruikt voor beginners om een tijd te hardlopen, bijvoorbeeld een half uur aaneen of bijvoorbeeld om een bepaalde afstand te trainen.

Als je verder gevorderd bent, gebruik je de techniek om sneller te leren lopen.

Ik heb het nu dus trouwens over hardlopen, maar met fietsen werkt het precies hetzelfde. De minuten kan je natuurlijk ook korter maken. Bijvoorbeeld 2 min hardlopen, 1 min rust. Of 3 min hard fietsen, 1 min rustig fietsen.

En je hebt er nog varianten van: HIIT, vaartspel enz.. !

Vraagje over HR, ik heb net cardio gedaan (40 minuten) op een hartslag van 180-190. Dit is 90-95% van mijn HRMax... Is zo'n hoge hartslag slecht en toch maar op 60-70% gaan zitten ? Of is dit prima zolang ik het maar vol hou ?

Hallo,

Ik heb vernomen dat touwtje springen één van de betere cardio oefenigen zijn. Maar heeft iemand een idee , hoelang zo'n "sessie" (aantal minuten) zou duren en er eventuele pauzes mogen tussen zitte.

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Even een stomme vraag mischien, ik drink dus tijdens m'n krachtraining zo'n flesje AA of iets dergelijks. Mijn krachtraining duurt ongeveer 1,5 uur, soms zelfs langer, dat flesje is halverwege m'n krachtraining leeg waarna ik 'm vul met water. Direct na m'n krachtraining doe ik 30 minuten cardio.

Mijn vraag is nu uiteraard, werkt dat flesje AA dus met het oog op vetbrandig nadelig?
voor het cardio zou het nie veel uitmaken maar je kan natuurlijk ook vetverbranden met kt dus hangt af wat je prioriteiten zijn een ding staat vast meer vetverbranding zonder wat wel een goed oplossing zou zijn in het begin drinken van u krachttraining.

---------- Toegevoegd om 13:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:25 ----------

Hallo,

Ik heb vernomen dat touwtje springen één van de betere cardio oefenigen zijn. Maar heeft iemand een idee , hoelang zo'n "sessie" (aantal minuten) zou duren en er eventuele pauzes mogen tussen zitte.

Alvast bedankt.[/QUOTE

30 minuten 3 minut +1 minut rust dan weer 3 minut +1minut rust enzoverder

Bedankt voor het reageren op een vraag die ik zo'n 5 jaar geleden gesteld heb, dude..

Heeft iemand hier UGG's
besteld of weet iemand of dit veilig bestellen is

Moncler Jacket

maar vind ze er wel goed de

Mag ik dit posten op een ander forum?

Vraagje over HR, ik heb net cardio gedaan (40 minuten) op een hartslag van 180-190. Dit is 90-95% van mijn HRMax... Is zo'n hoge hartslag slecht en toch maar op 60-70% gaan zitten ? Of is dit prima zolang ik het maar vol hou ?

Met een hartslag van 180-190 ga je dood na een tijdje te hoog u hart kan het begeven 140-150 ideaal hangt ook van persoon van persoon af formule is dit

voorbeeld nemen we een persoon van 34 jaar oud.
Maximale hartslag: 220 – 34 = 186

haha als je nog 5% hoger gaat zitten kunnen ze je gaan reanimeren in het sportcentrum als dat nog zin heeft:p

Met een hartslag van 180-190 ga je dood na een tijdje te hoog u hart kan het begeven 140-150 ideaal hangt ook van persoon van persoon af formule is dit

voorbeeld nemen we een persoon van 34 jaar oud.
Maximale hartslag: 220 – 34 = 186

+1

Terug
Naar boven