Fitness Seller

Sticky Cardio - hoe, wat, en waarom?

Wat is cardio?

Cardio, kort voor 'cardiovasculaire training', is een Aërobe training die het lichaam stimuleert om het lichaamsvet aan te spreken als energiebron. Met aerobe wordt hier aangegeven dat het gaat om een training met lage tot matige intensiteit, het verschil met anaërobe is dat bij anaërobe juist een hoge intensiteit wordt gebruikt. De cardio training wordt dus hoofdzakelijk gebruikt voor het verlagen van het vetpercentage, en deels voor het verbeteren van de conditie.

Hoe werkt cardio?

Door het constant bewegen op matige intensiteit verhoogt het zuurstofgehalte in je bloed, dit proces zorgt er weer voor dat het enzym LPL wordt aangemaakt. Het enzym LPL speelt een belangrijke rol in dit proces. het breekt vetten af tot vetzuren. Deze vetzuren worden in het bloed gebracht en worden naar de spierweefsels getransporteerd. In de spierweefsels worden de vetzuren opgenomen door de cellen, en afgebroken om energie vrij te maken. Het regelmatig doen van cardio vergroot de hoeveelheid LPL die het lichaam aanmaakt, waardoor het vermogen van het lichaam om vet af te breken eveneens verhoogt.

Nadelen van cardio?

Gezondheidshalve zijn er nauwelijks nadelen te vinden aan cardio. Behalve eventuele blessures doe je op kan lopen door de vorm van cardio, bijvoorbeeld valpartijen bij fietsen, hardlopen, of skeeleren, of slechte schoeisel of ondergrond bij het joggen, moet je eigenlijk met één ding rekening houden. Teveel aërobe training kan leiden tot spierafbraak, het verlies van spiermassa en kracht. De reden hiervoor is dat proteïnen in de spieren afgebroken kunnen worden om energie vrij te maken. De grootste schuldige hiervoor is niet zozeer het doen van teveel aërobe training, maar eerder het gebruik van een slecht voedingsschema. Zorg er in ieder geval voor dat je vóór de cardio genoeg eiwitten in je lichaam hebt zitten.

Wat kan ik eten/drinken vóór, tijdens, en na de cardio?

We gaan er vanuit dat de cardio gebruikt wordt met het doel om vet te verbranden, en daar houd ik hier dan ook rekening mee, en richt me niet zozeer op de opbouw van conditie. Je lichaam heeft een primaire (eerste) en secondaire (tweede) energiebron. De primaire energiebron zijn de suikers, opgeslagen in je glycogeenspiegel, aanwezig in je bloed, lever, en spieren. De secondaire energiebron is het lichaamsvet, dit vet bestaat veelal uit suikers (koolhydraten) die het lichaam op het moment niet nodig heeft gehad als directe energie, en deze suikers heeft omgezet in vetten, om op te slaan als reserves. Omdat je met de cardio het vet aan wilt spreken als eerste energiebron, moet je er voor zorgen dat je zo min mogelijke van de natuurlijke eerste energiebron in je lichaam hebt zitten, de koolhydraten (suikers) dus. Is de eerste energiebron niet of nauwelijks aanwezig in het lichaam, dan schakelt het over naar de tweede energiebron, en dat is wat we willen.

Dit houd dus in dat je vóór en tijdens de cardio alle suikers moet vermijden, suikers zijn de aanvoer van de primaire energiebron, en die willen we niet aanwezig hebben in ons lichaam. Sportdrankjes (AA-drink, Dextro, aquarius, enz..) met een extreem hoog koolhydratengehalte zijn uit den boze. Ook voeding vóór de cardio met een hoog gehalte van koolhydraten moet vermeden worden, dit heeft hetzelfde effect als de sportdrankjes, en zorgt er dus ook voor dat je primaire energiebron stijgt. Wat je wel mag eten vóór de cardio (ongeveer anderhalf uur ervoor) is een bron van eiwitten, of als je cardio na je krachttraining doet, een whey shake met water. Verder mag je natuurlijk zoveel water drinken als je wilt vóór, tijdens, en ná de cardio.

Ben je een echte freak, en wil je elk mogelijk grammetje vet verbranden die je maar kunt verbranden, dan raad ik je aan om ook ná de cardio alle koolhydraten zo veel mogelijk te vermijden. Na je cardio is je glycogeenspiegel erg laag, en heb je nagenoeg alle koolhydraten verbruikt, wat inhoud dat het lichaam alleen nog maar gebruik kan maken van de tweede energiebron (vet) zolang er geen nieuwe koolhydraten binnen komen. Elke activiteit ná de cardio zal dan ook op vetverbranding gaan, of dat nou naar huis lopen, douchen, of een kop koffie zetten is. Zelfs je metabolisme (de hoeveelheid calorien die je verbrand in rust) zal doorgaan op vetverbranding.

Hoe vaak moet ik cardio doen?

Dit hangt af van meerdere dingen, hoe veel vet je wilt verliezen, hoeveel tijd je hebt, hoe hoog je metabolisme is, hoe lang je al bezig bent, enz. Persoonlijk raad ik een soort stappenplan aan, ga je net beginnen met cardio en afvallen in vet, dan zou ik beginnen met vier tot vijf keer per week, 20 minuten cardio. Na een week kan je dit opvoeren naar 30 tot 35 minuten per week, en een week later naar 45 minuten per week toe. Verder raad ik ook aan om niet verder te gaan dan vijf keer per week 45 minuten cardio. Waarom? Omdat dit nog ruimte open laat om het op te kunnen voeren als je op een plateau komt te zitten (het moment waarop je bijna geen vet meer verliest). Je kan de cardio altijd opvoeren in intensiteit, en pas als je op een plateau komt, heb je nog de optie om vijf keer per week een uur cardio te gaan doen, en uiteindelijk zelfs 7 keer per week. Begin je direct met 7 keer per week een uur cardio, dan laat je jezelf heel weinig ruimte om op te voeren als je op dat plateau komt te zitten.

Wel adviseer ik om een minimum van 15 minuten cardio aan te houden, ook in de beginfase. Omdat zoals eerder beschreven, de vetverbranding op gang komt als er een constant niveau van zuurstof in het bloed aanwezig is, en dit niveau meestal binnen de eerste 8 a 10 minuten bereikt wordt.

Wanneer kan ik cardio doen?

Hierover zijn de meningen erg verdeeld, de één zal zeggen dat 's morgens het ideale moment is, terwijl de ander beweert dat na de training weer het beste is. Het voordeel van cardio in de ochtend is dat je glycogeenspiegel heel laag is omdat je 's nachts niks hebt gegeten (uiteraard, want je slaapt dan). Wanneer je 's morgens gelijk aan de cardio begint kan dan ook direct de vetten aangesproken worden als energiebron. Anderzijds is het nadeel van cardio in de ochtend dat je een lange tijd geen eten binnen hebt gehad, en je lichaam in catabole (spierafbrekende) fase is. je lichaam zal tijdens de cardio niet enkel koolhydraten en vetten aanspreken als brandstof, maar zal het ook proteïnen, die in de spieren liggen opgeslagen, verbruiken. Het gevolg is dat je minder spiermassa krijgt. Daarnaast is als tweede nadeel dat je verder de gehele dag zo veel mogelijk de koolhydraten in je voeding moet ontzien, om zo het maximale vetverbranding uit je ochtendcardio te kunnen halen, hetgeen toch erg lastig is, omdat mensen zelfs in het laagste schema nog steeds zo'n 30% van hun totale calorie inname aan koolhydraten hebben.

Zelf ben ik meer een voorstander van cardio direct na de krachttraining. Het voordeel hiervan is dat je de eventuele koolhydraten die je vóór je krachttraining hebt gegeten, tijdens de krachttraining zelf bijna allemaal zal verbranden, wat inhoud dat je met een redelijk lage glycogeenspiegel aan de cardio kunt beginnen. Het is wel sterk aanbevolen om na de krachttraining, en vóór de cardio eerst een eiwitshake met water te nemen, om hiermee tegen te gaan dat je tijdens de cardio niet je spieren gaat verbranden. Het nadeel hiervan is dat de meeste mensen de krachttraining 's avonds doen, en er dus na de cardio niet veel tijd meer is om profeit te kunnen trekken van de vetverbranding. Ook vinden sommigen het niet prettig na een zware krachttraining nog de energie op te moeten brengen om een cardiosessie van 45 minuten te moeten doen, met name na de beentraining.

Wat voor cardio kan ik doen?

Dit is heel verschillend, en ieder kiest vaak toch wat hem het beste ligt. Er zijn teveel varianten om op te noemen, om maar een greep te doen uit de selectie: Zwemmen, joggen, skeeleren, fietsen, roeien, traplopen, klimmen, touwtje springen, enz, enz. Persoonlijk ben ik voor de cardiovorm waarbij je lichaam niet mee gaat me de beweging van een apparaat, zoals bijvoorbeeld fietsen, draaien de pendalen éénmaal, dan kost het je niet meer alle moeite om ze draaiend te houden. Zelf ga ik voor de cardio waarbij de enige beweging van je lichaam zelf af komt, zoals lopen op de threadmill, joggen of touwspringen. Let er in je keus wel op dat je geen trainingen doet die blessuregevoelig zijn, zo is bijvoorbeeld hardlopen voor de zwaardere mensen niet prettig, omdat de voeten en onderbenen vaak de dreunen van het neerkomen met de voeten niet aankunnen.

Hoe weet ik of ik de juiste intensiteit heb?

Vaak wordt geadviseerd om op ongeveer 70% van je maximale hartslag te bewegen, dit zal voor de meeste mensen tussen de 130 en 145 slagen per minuut liggen. Persoonlijk vind ik dit heel onhandig, je moet constant op je hartslaghorloge kijken, op de display van het cardio apparaat, of sommige apparaten beethouden op een plek wat helemaal niet lekker ligt tijdens de
training. Een goeie maatstaaf is een intensiteit waarbij je wel enige moeite doet, maar tussendoor gewoon zinnen kunt zeggen zonder constant de zin te onderbreken om naar adem te moeten happen. Na verloop van tijd zal je ook merken dat je zelf wel aan gaat voelen welke intensiteit je aan moet nemen wat je gedurende de hele cardio training vol kan houden.

OPGELET: Cardio werkt alleen goed als dit in combinatie is met een goed uitgebalanceerd voedingsschema!!

Wil je nog meer te weten komen over cardio en afvallen? Lees dan eens het boek BFFM.

Disclaimer:
Deze post is deels uit onderzoeken op internet samengesteld, en deels uit persoonlijke kennis en ervaring. ook ik weet niet alles, en ben geen expert op dit gebied, zowel als hobby als professioneel, daarom garandeer ik ook niet dat alles 100% klopt en wetenschappelijk onderbouwd is, dit is hier neergezet om de mensen op weg te helpen die graag aan de cardio willen beginnen. Wil je over alles hierboven het naadje van de kous weten, dan raad ik je aan om zelf op onderzoek te gaan.

Laatst bewerkt:
Denk zelf dat het beter is om ongeveer 30 min VOOR je cardiotraining een Wheyshake te nemen om spiermassa afbraak tegen te gaan. Daarna tot ongeveer 60 min niets eten om optimaal gebruik te maken van je naverbranding.

oh oke... En waarom die 30 min daarvoor? Heeft t zoveel tijd nodig om opgenomen te worden in t lichaam ofzo?
En na t lopen was ik eigenlijk van plan te gaan ontbijten maar dan begrijp ik uit jou verhaal dat je dan t vetverbrandproces tegen gaat :S

thnx i.e.g.,
ROn

Het heeft eigenlijk wel wat langer nodig dan 30 min maar dit zou je wel aan kunnen houden. En 60 min na de cardio is wel het beste maar als het niet anders kan zou ik het toch minimaal houden op 15 min

cardio is niet t beste rond de 70%, misschien het beste om vet te verbranden, maar zeker niet het beste als je je hart en longen wilt trainen, zoek dan de grens wat hoger op, 80-90%, en voor die-hards 95%.

Tevens is de spierafbraak, die als nadeel wordt beschreven, helemaal niet zoveel aanwezig, jammer genoeg dat men het leest en dan gelijk panisch wordt.

ik train 3x per week 45 minuten lang me conditie, dit dmv interval, bereik 2x in die 3 kwartier mijn grens hartslag 194 (t.o.v. 201 max), en zit daarom heen op 80-85%. Doe ik hiernaast nog 3x per week kracht.

Kom per maand toch in kilo's aan.

bang zijn om spieren te verliezen, dat hoef je niet te zijn, dit gebeurt pas na enkele uren van cardio.

tis ene mooi stuk ovr cardio, maar niet volledig, en aangezien sommige mensen dit blindelings opvatten als de waarheid......

Door deze lange thread te lezen ben ik helemaal in de war geraakt.
Ik doe 's avonds altijd cardio, een uurtje of langer na men avondmaal.

Nu mijn vraag: is het nu het beste voor of na de cardio dat ik men whey shake neem??? Tot nu toe altijd na men training met een schep dextrojuice erbij.

Wat zijn jullie meningen?

Ik vraag me iets af. Ik neem in de bulk altijd na de krachttraining 40-60 gram whey voor de snelle eiwitten en zo'n 600 ml Gatorade om de glycogeenvoorraden aan te vullen en voor een insulinepiek te zorgen, wat voor spiergroei zorgt.

Als ik dus cardio na krachttraining wil gaan doen om wat lichaamsvet te verliezen, is het verstandig om na de krachttraining en vóór de cardio even een whey-shake te nemen. Logisch. Maar wat kan ik dan weer het beste nà de cardio (en dus na de algehele training) het beste nemen? Wederom een whey-shake (uiteraard whey aangezien ik voor en na de training snelle eiwitten nodig heb), én dan ook wat koolhydraten (met het oog op de spieren die ik met krachttraining aangesproken heb), of kan ik het beste geen koolhydraten meer nemen? (Met het oog dus op vetverlies.) Kortom: is het kiezen of delen: óf spieropbouw, óf vetverlies, maar niet beide? Of...?

Hopelijk weet iemand hier antwoord op, want ik zit best wel in een dilemma wat dat betreft :P

Iemand antwoord...?

Nu moet ik je toch wel teleurstellen eric, maar als ik op matige intensiteit train dan haal ik 1000 kcal per uur op de treadmill. Volgens mij verwar jij matige intensiteit met wandelen. Als ik cardio doe, dan ben ik serieus aan het zweten en dat kan voor sommigen zelfs gezien worden als HIIT.

Er is hier duidelijk een verwarring, en ik ben wel voor hard trainen, maar ik houd het ook lang genoeg vol. Ik kan je zeggen dat ik 1 kilo vetverlies per week haal, met gewone cardio, zonder spieren te verliezen.

Big T,

Hoe zit je cardio schema in de week dat je 1 kg vet verbrandt? Ben erg benieuwd. Ik zit qua conditie en uithoudingsvermogen redelijk goed (+/- 5000 kcal per week), al zeg ik het zelf. 1 kg vet raak ik op deze manier echter nog niet kwijt in een week, en helemaal niet als je bedenkt dat er een significant deel van die kcal's uit koolhydraten komt.

Kan je ff jouw cardio schema vemelden aub? Ik neem aan dat je in deze week minstens 10000 kcal's met cardio moet verbranden om een kilo'tje vet eraf te werken.

Om een kilo per week te halen moet je sowieso elke dag cardio doen en ik deed daarbij een vrij zwaar KT schema dat ook rond de 500 kcal per sessie zat. Die kilo vetverlies had ik niet in begin, maar wat later wel toen ik rond de 1200-1300 kcal per cardiosessie ging zitten.

Dat een deel uit koolhydraten komt is niet zo heel belangrijk. Stel dat je 60% uit vet haalt van die 1300 kcal sessie... dan zal die 40% later op de dag uit vet gehaald worden om je BMR te onderhouden. Focussen op vetverbranding is nuttig, maar je moet daar niet blind op staren.

Wat het schema betreft ben ik zelf een voorstander van een sessie die eruitziet als een soort halve piramide:

cardio.jpg

Om een kilo per week te halen moet je sowieso elke dag cardio doen en ik deed daarbij een vrij zwaar KT schema dat ook rond de 500 kcal per sessie zat. Die kilo vetverlies had ik niet in begin, maar wat later wel toen ik rond de 1200-1300 kcal per cardiosessie ging zitten.

Dat een deel uit koolhydraten komt is niet zo heel belangrijk. Stel dat je 60% uit vet haalt van die 1300 kcal sessie... dan zal die 40% later op de dag uit vet gehaald worden om je BMR te onderhouden. Focussen op vetverbranding is nuttig, maar je moet daar niet blind op staren.

Wat het schema betreft ben ik zelf een voorstander van een sessie die eruitziet als een soort halve piramide:

Een cardiosessie van 1200-1300 kcal is inderdaad redelijk flink, zeker na een zware KT. Klopt wat je zegt van die 40% uit carbs verbrande calorieen: later worden de vetten toch aangesproken mits je je niet vol vreet na die sessie cardio natuurlijk. Vind het wel knap dat je 7 dagen dat niveau kan vast houden. Ik zit zelf te denken aan 4 dagen een sessie van 1000 cal te doen en de overige 3 dagen twee sessies van 750 kcals per sessie. Een totaal dus van 8500 kcals in die ene week. Met KT erbij en 2500 kcals per dag eten, moet ik hiermee een kilo'tje eraf kunnen werken denk ik, weet alleen niet of ik het allemaal vol houd.

Hoe zit het met die plateau's? Als je gewend bent aan 4 sessies per week van 750 kcal per sessie...met die 8500 kcals zou er toch geen sprake kunnen zijn van een plateau, zou ik zeggen. Wat denk jij? M.a.w, is het resultaat gegarandeerd, dus met 2500 kcal eten per dag + verbruik van 8500 kcal per week aan cardio en ook nog eens extra KT erbij?

Mischien even een rare vraag, Als ik 45 minuten vrij intensief ga fietsen, vanaf begin stand 12 a 13 tot 15 tot het einde 45min verbrand ik ook zon 1100kcal. Als ik 45min ga rennen op de loopband verbrand ik ongeveer 400 / 500kcal terwijl ik dan meer zweet en een veel hogere hartslag heb... Wat is nou het beste ?

je zweet bij hardlopen meer omdat je meer je spieren en gewrichten belast. dus fietsen is zowiezo beter voor je gewrichten maar als je wil afvallen en spieren versterken kan je het beste hardlopen.

Mischien even een rare vraag, Als ik 45 minuten vrij intensief ga fietsen, vanaf begin stand 12 a 13 tot 15 tot het einde 45min verbrand ik ook zon 1100kcal. Als ik 45min ga rennen op de loopband verbrand ik ongeveer 400 / 500kcal terwijl ik dan meer zweet en een veel hogere hartslag heb... Wat is nou het beste ?

kloipt noooooit 1100 kcal op de fiets in 45 min!!!!! of je moet 200km/puur tegen de berg op fietesen naar mijn idee!!

kloipt noooooit 1100 kcal op de fiets in 45 min!!!!! of je moet 200km/puur tegen de berg op fietesen naar mijn idee!!

Kan wel denkik. Die kaloriemeter op de hometrainer staat na een goeie 10 mins ook al op 200kcal. Alleen klopt dat 45 minuten hardlopen = 500 kcals niet.

Als het echt hardlopen is zit je zeker aan 800. Ik doe het gewoon alletwee. Kgeloof ook niet dat fietsen echt zoveel verbrand, hardlopen verbrand volgens mij gewoon meer vet omdat je meer spieren gebruikt.

Kan wel denkik. Die kaloriemeter op de hometrainer staat na een goeie 10 mins ook al op 200kcal. Alleen klopt dat 45 minuten hardlopen = 500 kcals niet.

Als het echt hardlopen is zit je zeker aan 800. Ik doe het gewoon alletwee. Kgeloof ook niet dat fietsen echt zoveel verbrand, hardlopen verbrand volgens mij gewoon meer vet omdat je meer spieren gebruikt.

ik heb hier bij mij een crosstrainer en als ik daarom een half uur heb gestaan heb ik net rond de 350 en dan moet ik flink doorstappen!!!!

Misschien een domme vraag. Ik ben veel aan het lezen nu over voeding, das lastig onderwerp zeg!???

Nu is mijn vraag als er geen koolydraten meer in je lichaam aanwezig gaat je lichaam over op lichaamsvet toch? Maar wanneer begint de afbraak van spieren nu precies?
En ik las dat eiwitten voor de cardio spierafbraak dus verminderen, alleen lees ik ergens anders weer dat koolydraten nodig zijn om eiwitten op te nemen??

RJ

ik heb hier bij mij een crosstrainer en als ik daarom een half uur heb gestaan heb ik net rond de 350 en dan moet ik flink doorstappen!!!!

Na 20min op de hometrainer zit ik aan 400 lol xD , dan stop ik er al mee, en dat is dan gewoon aan een 20-30km/u.

Ik weet natuurlijk niet of dat ding juist telt he , hij meet mijn hartslag ook en die klopt duidelijk wel. Het kan ook gewoon zijn dat ze die dingen hoger laten tonen zodat je meer motivatie hebt fso idk.

Je hebt btw ook zo'n reclame op tv waarbij je met een paar bewegingen een kcal of 10kwijt bent :P is ook zever imo.

Kvraag het me nu wel af, maar het kan toch bijna niet , die wielrenners moeten dan toch massa's veel eten willen ze kunnen blijven fietsen :P

Na 20min op de hometrainer zit ik aan 400 lol xD , dan stop ik er al mee, en dat is dan gewoon aan een 20-30km/u.

Ik weet natuurlijk niet of dat ding juist telt he , hij meet mijn hartslag ook en die klopt duidelijk wel. Het kan ook gewoon zijn dat ze die dingen hoger laten tonen zodat je meer motivatie hebt fso idk.

Je hebt btw ook zo'n reclame op tv waarbij je met een paar bewegingen een kcal of 10kwijt bent :P is ook zever imo.

Kvraag het me nu wel af, maar het kan toch bijna niet , die wielrenners moeten dan toch massa's veel eten willen ze kunnen blijven fietsen :P

Ze eten ook massa's veel, er stond eerst een dagschema van Lance Armstrong online paar jaar geleden.
In de Tour de France werd zelfs een gemiddeld energieverbruik gemeten van 5700 kcal/dag met maxima tot circa 9000 kcal/dag tijdens zware bergritten.

Terug
Naar boven