Fitness Seller

Constant wisselen van oefeningen

Avond,

ik weet niet of het al eerder is behandeld maar kon het zo 1 2 3 niet vinden. Is het goed om constant (iedere week) van oefeningen te wisselen? Of is het beter om een aantal oefeningen een paar weken te doen, om vervolgens na het desgewenst aantal weken andere oefeningen te doen?

Groeten:lifter:

Beide zijn niet nodig. Dus je kunt niet zeggen dat de een beter is dan de ander. Slaat nergens op.

Beide zijn niet nodig. Dus je kunt niet zeggen dat de een beter is dan de ander. Slaat nergens op.

Dat het onzin is om elke week van oefeningen te veranderen, oké.
Maar heb toch wel van meerdere mensen gelezen/gehoord dat variatie in je schema goed is, en nooit slecht?

Ik train gewoon wat ik leuk vind,wanneer ik er zin in heb.
Niet een schema of zo.
Klein nadeel daarbij is dat de squat en deadlift zijn komen te vervallen.

Kan niet altijd streng trainen, en ben nu ook met een cut begonnen dus de nadruk ligt nu ook op cardio.

Ik zie het nut er niet van in om de sportschool binnen te lopen en een beetje rond te turen met '' Tsjaa.... Wat zal ik nu eens gaan trainen :) '' en vervolgens 6 verschillende spiergroepen proberen te trainen met 10 verschillende oefeningen of iets dergelijks.

Beetje spelen met isolatie oefeningen, prima. Maar belangrijke compounds gaan verwaarlozen?

Ik train thuis dus het is voor mij niet veel werk om te beginnen met trainen.

En het is ook wel eens fijn om een paar weken geen pomp in je hele lichaam te hebben overdags.

:)

Laatst bewerkt:

Verklaar eerst maar eens waarom het goed zou zijn.

Dat het onzin is om elke week van oefeningen te veranderen, oké.
Maar heb toch wel van meerdere mensen gelezen/gehoord dat variatie in je schema goed is, en nooit slecht?

Er zijn geen topsporters die zomaar om de zoveel weken hun schema omgooien omdat het alweer zoveel weken verder is. Natuurlijk je hebt verschillende fases in een trainingsjaar.. opbouw, intensiteit, tapering, deload, maar nergens staat dat je zomaar ineens een oefening niet meer moet doen omdat een andere oefening ineens beter zou zijn. Een goed programma stopt niet met werken na 8 weken omdat je lichaam gewend is aan oefening X of Y. En als een schema wel stopt met werken dan was het niet een goed schema, maar het uitwisselen van oefeningen zal het schema er niet beter op maken.

• Topic Starter Topic Starter
Goed in welke context precies? Als je alle oefeningen bedoelt nee lijkt mij persoonlijk niet verstandig als je zoals de meesten hier progressief bezig wilt zijn. Kost namelijk voor de meesten onder ons een behoorlijke tijd om technisch goed te worden in bijvoorbeeld een sq, bp, dl, oh press, row, pullups enz. Je groeit in eerste instantie doordat je geleidelijk aan meer KG kan liften (plus voldoende volume draait). Dit lukt niet of nauwelijks als je als beginner elke week andere oefeningen gaat doen. Er is wat mij betreft dus geen reden om basis oefeningen te gaan wisselen als beginner.

Later (als je groot bent :)) kan je best denken aan wisselen, maar dan nog zal het over het algemeen eerst gaan om de herhalingen en de sets, volgende stap wordt vaak dan de afwisseling qua volume & intensiteit. Dit is vaak al voldoende om er weer maanden tegenaan te kunnen. Als dit is uitgemolken kan je denken aan het doen van extra (meer) oefeningen bijvoorbeeld om een spiergroep maximaal aan te spreken en een andere manier van indelen qua trainen . Bijvoorbeeld frequenter of een split wordt fullbody of vice versa. Kan je weer even vooruit, en als dit ook niet meer helpt dan zou ik pas met basis oefeningen gaan wisselen.

Zou ik dan een x aantal weken hetzelfde schema vasthouden met daarin:
- Chin-ups
- Deadlift
- Bent over rows
- Lat pull downs
- T Bar Row

Er wordt vaak gezegd dat afwisseling je lichaam beter stimuleert om verder te groeien, anders raak je te veel gewend (ook wat je zenuwstelsel betreft).

Persoonlijk wissel ik elke training van manier van trainen ( 5x10,3x20,explosief,rest-pause etc) ..qua oefenigen blijf ik bij de basis en wissel soms iets voor enkele weken..voelt goed zo,en zie resultaat..prima toch :)
je kan het beste doen wat goed voor je voelt

Ik zou de variatie eerder zoeken in het aantal herhalingen, snelheid van uitvoering, variatie in pauze tijden en dan soort dingen.

---------- Post toegevoegd Mon 16 Jan 2012 om 10:24 ----------

Wat Conza zegt idd, was weer te langzaam met tikken.

Ik zie het nut er niet van in om de sportschool binnen te lopen en een beetje rond te turen met '' Tsjaa.... Wat zal ik nu eens gaan trainen :) '' en vervolgens 6 verschillende spiergroepen proberen te trainen met 10 verschillende oefeningen of iets dergelijks.

Beetje spelen met isolatie oefeningen, prima. Maar belangrijke compounds gaan verwaarlozen?

Yep, de mensen die dat doen in mijn sportschool zien er nou niet bepaald 'buffed' uit.
Er staat me bij dat ik ergens heb gelezen dat je lichaam moet wennen aan bepaalde oefeningen en je er dus profijt van hebt als je een oefening meerdere weken/trainingen achter elkaar doet.

Zou ik dan een x aantal weken hetzelfde schema vasthouden met daarin:
- Chin-ups
- Deadlift
- Bent over rows
- Lat pull downs
- T Bar Row
Bestaat jouw 'schema' enkel uit deze oefeningen of? Schrijf anders op als je wilt wat je momenteel doet of van plan bent, dan is het duidelijker voor de lezers.

Als je ergens beter in wil worden zal je met regelmaat moeten oefenen, zo ook met trainen. Word je niet meer beter dan is het tijd om te varieren.

Ik varieer elke week 1 isolatie oefening bij elke spiergroep en tot nu toe lijkt het goed te werken voor mij.

Terug
Naar boven