Fitness Seller

Controlestaat en Sociaal Krediet Systeem

Laat ik dan maar zeggen dat je niet begrijpt hoe dingen werken. Zonder de belastingdienst zou je politie en brandweer er niet zijn.
Onjuist, deze kunnen privaat gefinancierd worden.

Mensen haten belasting betalen en mensen lichten de boel op. Ik ben een belastingadviseur en ik zie vaak klanten dingen doen die niet mogen (wat ik dan aanpas). Niet iedere belastingadviseur is zo en veel mensen doen hun eigen boekhouding. Er is een controlerende organisatie nodig omdat fraude vaak voorkomt.
Ik heb niks tegen een controle op de wet, echter is de overheid geen organisatie. Het verschil is dat de overheid veel meer macht heeft dan wat een controlerende organisatie met je zou kunnen doen. Wellicht een idee om die zaken los te trekken van elkaar en ze niet judge jury and executioner te laten zijn.

IK had het voorbeeld gegeven van die dame die kinderen opgaf die niet bestonden (de rechter gaf de belastingdienst gelijk ze mocht de cel in was ook iemand in de toeslagen affaire).

Ik vinde belastingdienst log, maar vaak zijn het gewone mensen en willen ze je graag helpen als je maar op tijd reageert. Ik werk met ze dus ik heb ervaring met ze. De meeste zijn echt geen cijfer neukers die eropuit zijn je te naaien. Zijn er vast wel een maar maar meeste zijn goede mensen die gebonden zijn aan regels.
Leuke anecdotes maar op statistisch niveau is gebleken dat die fraude zo weinig voorkomt dat het echt de moeite niet is om er op te controleren. Nu kun je zeggen dat als er geen controle is dat die fraude wellicht toeneemt, maar dat is giswerk. Het feit op het moment is dat je werk dus eigenlijk overbodig is en de meeste ambtenaren in dat vak om werk verlegen zitten, dat zich dan maar gaan verschaffen ten koste van onschuldige mensen. Overigens heb ik met je anecdotes ook geen garantie dat jij juist zo'n corrupt of incompetent figuur bent en die dame eigenlijk wel onschuldig was, dus laten we het voor discussies bij verifieerbare informatie houden.

Dus jij houd voor corruptie niet de legale definitie aan. Spraakgebruik betekend niet automatisch juist.
Ik schrijf hier geen juridisch pleidooi dus ik kan gewoon woorden gebruiken zoals die hun publieke betekenis hebben. Dat jij blijkbaar niet alle definities kent is jouw gebrek, niet het mijne.

Ik heb het over het feit dat de regering aandrong om mensen bij de belastingdienst te ontslaan. Maar dat het niet kon. (stond in het nieuws)
Dat kon ik niet opmaken uit je post. Wellicht helpt het als je je bedoelingen beter verwoord.

Ja je kent de affaire niet en om dat lobbyen te noemen en doen alsof het normaal is is een enorme overdrijving. Er is een enorme regelgeving voor bijbaantjes en belangenverstrengeling. Lees dat maar eens na dan begrijp je misschien waarom Nederland zo goed uit die corruptie indexen komt.
Nederland staat op de 8ste lijst in de wereld. Dat is een enorme prestatie dus die mensen die Nederland zo corrupt vinden zijn toch echt niet goed geïnformeerd.

Ik zei dat ik de details van de affaire niet genoeg ken, dit om een formeel oordeel te kunnen vellen met betrekking tot de vraag die ik er bij stelde. Wellicht kun je je richten op die vraag in plaats van allerlei ad hominems en aannames op mij te projecteren om je eigen gebrek aan kennis en redenatievermogen te maskeren? Dank u.

Wat betreft al die regeltjes en wetgeving voor wat wel en niet mag zou ik stellen dat die nou juist zo gevormd is dat ondanks corruptie (anders dan de wettige definitie, zal straks uitleggen waarom dat van belang is) men toch zo goed uit die indexes weten te komen.

Waarom hanteer ik niet perse de wettelijke definitie? Omdat ik hier discussieer aan hand van principes - zoals dat corruptie elke vorm van machtsmisbruik omvat - waarnaar die wetten gevormd behoren te worden, maar deze juist door corruptie in het systeem niet altijd juist de principes weerspiegelen. Je hebt dan een fundament nodig om die wetten op te kunnen beoordelen anders ben je feitelijk met cirkelredenaties bezig: dwz de wettelijke macht heeft gelijk want dat staat in de wet die zij zelf schrijft. Dan kan elke tirannie verantwoord worden door het in de wet te accepteren.

Ik heb echt het idee dat door mensen zoals jij het woord corruptie niet echt begrepen wordt en dat je gewoon een hekel aan de overheid hebt. Zoek het zelf maar na als jij mij niet geloofd.
Dat is grappig wanneer ik nou net objectief heb aangetoond dat jij het woord corruptie helemaal niet begrijpt en enkel de wettige definitie kent. Trouwens bonuspunten voor het hergebruiken van de bron die ik daarvoor gebruikte maar het toch verwerpen van hun stellingen omtrent dat woord. Daar kan Steks nog een puntje aan zuigen.

Ik houd deze definitie aan.
het aannemen van geld om dingen voor iemand te doen die verboden zijn
Dit is wel echt de slechtste definitie van corruptie.
Als iemand dus goud en diamanten aanneemt voor het leveren van 'illegale' diensten is het geen corruptie?

Dan vind ik deze definities van dezelfde website een stuk beter.
Corruptie (letterlijk: bederf) is onwettige omkoping van functionarissen door geld, goederen of diensten, om aldus voordeel te verkrijgen. In veel landen is corruptie zee...
•bedrog vanwege oneerlijkheid.
Het als ambtenaar misbruik maken van bevoegdheden, teneinde persoonlijk voordeel (winstbejag) te behalen. Het begrip `voordeel' moet hierbij zeer ruim worden geïnterpret...

Dit is wel echt de slechtste definitie van corruptie.
Als iemand dus goud en diamanten aanneemt voor het leveren van 'illegale' diensten is het geen corruptie?

Dan vind ik deze definities van dezelfde website een stuk beter.
Corruptie (letterlijk: bederf) is onwettige omkoping van functionarissen door geld, goederen of diensten, om aldus voordeel te verkrijgen. In veel landen is corruptie zee...
•bedrog vanwege oneerlijkheid.
Het als ambtenaar misbruik maken van bevoegdheden, teneinde persoonlijk voordeel (winstbejag) te behalen. Het begrip `voordeel' moet hierbij zeer ruim worden geïnterpret...
Ik heb ook bewust de link gepost en niet alleen de eerste definitie gequote. Het ging mij ook niet perse om de eerste definitie, het ging min er om te verduidelijken dat er sprake moet zijn van persoonlijk gewin.

Hoe kan ik ongelijk hebben als jij definities van woorden te pas en te onpas aanpast, of heb ik daardoor juist jouw ongelijk?
Ik pas geen definities aan ik laat je zien dat er meer betekenis aan het woord zit dan dat jij wist. Ik gebruikte het naar de definitie welke bijvoorbeeld die bron beaamt en doe dat al vanaf het moment dat ik het in dit topic zei (en eigenlijk altijd) en ben daar consistent in gebleven.

Ik ken het ook eigenlijk beter naar dat publieke gebruik, mede uit decennia of misschien wel eeuwenoude literatuur en culturele werken. Dat het juridisch zo beperkt beschouwd wordt wist ik niet eens. Maar ik heb in mijn principes weinig tot niks te maken met wat er in de wet geschreven is.

Bovendien had ik ook al voorgesteld hoe het wel degelijk een persoonlijk gewin gaf en dus eigenlijk zelfs naar jouw eigen gewenste definitie ook klopt. Zij het dat het dan om immaterieel goed gaat. Daar had je ook niet van terug, dus op een gegeven moment wordt de weerstand om je ongelijk toe te geven wel ridicuul.

Ik heb ook bewust de link gepost en niet alleen de eerste definitie gequote. Het ging mij ook niet perse om de eerste definitie, het ging min er om te verduidelijken dat er sprake moet zijn van persoonlijk gewin.
Maar dat persoonlijk gewin hoeft niet per se monetair of materialistisch te zijn.

Onjuist, deze kunnen privaat gefinancierd worden.

Ik heb niks tegen een controle op de wet, echter is de overheid geen organisatie. Het verschil is dat de overheid veel meer macht heeft dan wat een controlerende organisatie met je zou kunnen doen. Wellicht een idee om die zaken los te trekken van elkaar en ze niet judge jury and executioner te laten zijn.

Leuke anecdotes maar op statistisch niveau is gebleken dat die fraude zo weinig voorkomt dat het echt de moeite niet is om er op te controleren. Nu kun je zeggen dat als er geen controle is dat die fraude wellicht toeneemt, maar dat is giswerk. Het feit op het moment is dat je werk dus eigenlijk overbodig is en de meeste ambtenaren in dat vak om werk verlegen zitten, dat zich dan maar gaan verschaffen ten koste van onschuldige mensen. Overigens heb ik met je anecdotes ook geen garantie dat jij juist zo'n corrupt of incompetent figuur bent en die dame eigenlijk wel onschuldig was, dus laten we het voor discussies bij verifieerbare informatie houden.
Die anekdote komt uit de krant dame is schuldig bevonden. Was heel recent, ik ben het niet eens met jou. Hier in Thailand zie ik exact wat er gebeurd als je niet controleert dus ik weet wel waar ik over praat. Doordat de politie bijvoorbeeld zijn werk niet doet is het verkeer kut hier. Zelfde geld dus ook als je stop controleren op fraude. Dat is geen giswerk dat is een gegeven.

Als jij gelijk had was er geen politie nodig omdat we allemaal goed zijn en regels naleven :roflol:

Maar goed wij worden het niet eens dat is wel zeker. Maakt ook niets uit misschien dat ik wat andere posts over trainen van je leest waar ik het wel eens me ben en wat van kan leren. Maar dit voor ons beide onzinnig onze standpunten zijn te ver verwijderd. Maar maakt ook niet uit is niet alsof wij hier wat mee konden doen of niet.

Succes verder. Ik ga lekker weer lezen over trainen en lekker gemotiveerd blijven. Daar was ik voor gekomen. Niet voor maatschappelijke discussies.

Waarom zou iemand dan wel wat te maken hebben met de meningen of ideeën van een willekeurige medemens?
Als ze me dan met rust laten interesseert het me niks waar ze wel of niet mee te maken hebben.

Ik zie overigens dat wikipedia (uiteindelijk toch de hoogste autoriteit) zelfs lobbyen en nepotisme als vormen van corruptie benoemt.

Forms of corruption vary, but can include bribery, lobbying, extortion, cronyism, nepotism, parochialism, patronage, influence peddling, graft, and embezzlement.

Veel daarvan is op zich gewoon legaal en hier normale gang van zaken. Daar sta je dan met je wet.

Als jij gelijk had was er geen politie nodig omdat we allemaal goed zijn en regels naleven
:roflol:
Nee dat volgt niet uit wat ik heb gezegd.

• Topic Starter Topic Starter
Ik speel het niet op de man, ik lees gewoon hoe jij post en hoe jij eigenlijk de meest zwarte scenarios naar voren haalt die niet gebeurd zijn. Is dat op de man spelen of realisme. Als je nu met voorbeelden kwam van dingen die gebeurd zijn dan begrijp ik het. Maar als je bij mogelijke scenarios altijd (wat ik zover van je gelezen heb) van het zwartste scenario uitgaat dan geeft dat wel wat aan van je wereldbeeld. Heb ik hier zo ongelijk in. Het begon met dit topic dat je gelijk over misbruik begon wat mogelijk was maar nog niet gebeurd was. Nu doe je precies hetzelfde, er worden mogelijke scenarios gegeven en IPV te wachten of gematigd te zijn ga jij van het zwartste scenario uit.

Ik zie dat in al je topics, dingen die niet gebeurd zijn ga jij uit van doem scenarios. Ja dan duw ik je een beetje in een hokje is dat vreemd ? Dat is iemand labelen op basis van acties.

Aan het begin van dit topic vraag ik om de mening van de mensen op dit forum, over het potentiële gevaar en de mogelijke consequenties van een aantal maatschappelijk-technologische verschijnselen, die verband kunnen houden met het ontstaan van een controlestaat/sociaal kredietsysteem.
Waar ik niet om gevraagd heb is een psychologische profiel-analyse van lid Harpep. (misschien een The Roast of Harpep topic aanmaken ;))

Blijkbaar roep ik bij jou daarbij -onbedoeld- een beeld op van iemand die alles negatief ziet en altijd uit gaat van doem scenario's.
Daarbij sla je plank wel mis denk ik, zo ken ik mezelf niet en anderen om mij heen ook niet.
Toch kan het ook wel weer waarderen wat je doet, want dat houdt me wel scherp om te voorkomen dat ik uiteindelijk niet echt zwartgallig word.

Wel is het zeker zo dat als het gaat om de specifieke zaken die ik in dit topic aansnijdt, (controle/totalitaire staat) zeer sceptisch ben.
Ik maak me ook oprecht zorgen en vraag me af of we niet met z'n allen bezig zijn slaapwandelend een controlemaatschappij in stappen.
Er zijn wel degelijk concrete dingen gaande die daar indicatief voor (kunnen) zijn: CTB, QR-code, vaccinatiedwang/plicht, de bijkomende discriminatie en polarisatie, de censuur in de media van meningen die afwijkend zijn t.o.v. de "gevestigde" orde, schending van grondrechten, onnodige verlenging corona spoedwet etc.

Ondanks het gegeven dat je hierbij zowel een mening kunt hebben die dit alles als noodzakelijk ziet en goedkeurt, of juist disproportioneel en dictatoriaal, vind ik dat er hoe dan ook genoeg reden is om het over te hebben.
Je hebt duidelijk je mening over zaken gegeven, dank daarvoor.

Op dit moment denk ik niet dat eens gaan worden over de mate van -potentieel- gevaar. Ik vermoed ook dat dit komt omdat er een grote tegenstelling bestaat tussen de kaders van waaruit jij en ik dingen bekijken.
Een van de dingen die jij ergens concreet zegt en ik citeer "Ik wantrouw de overheid gewoon niet, ik wantrouw ook mainstream wetenschap niet.", daar sta ik dus heel anders in. (P.S. die dansleraar wantrouw ik ook :))

Ik heb de afgelopen jaren wel degelijk een bepaalde mate van wantrouwen in de overheid gekregen en ook vind ik dat de "main stream" wetenschap zaken erg eenzijdig belicht. Dit betekent overigens niet dat ik vind de overheid het "Grote Kwaad" is en niets goed kan doen.
Het betreft hier met name het coronabeleid van de afgelopen 2 jaar en maatregelen die nu nog steeds doorgedrukt worden.

We hoeven het verder ook niet overal over eens te zijn, liever niet zelfs, want ik hoor graag tegen geluiden zodat ik kan nuanceren en niet doorsla naar een extreme vorm van tunnelvisie.

Nederland qua corruptie nummer 8 van de wereld. Super prestatie. Toch lijkt iedereen hier net te doen of Nederland super corrupt is. Terwijl de werkelijkheid wel heel anders is.

Het valt hier in vergelijking met andere natuurlijk heel erg mee, maar dat mag natuurlijk geen 'excuus' zijn.
Het neemt niet weg dat er hier toch dingen gebeuren die eigenlijk niet ongestraft hadden mogen blijven.
Of je het nou corruptie noemt of niet, Bernhard had gewoon niet mogen wegkomen met wat hij gedaan heeft, zoals je zelf ook al aan gaf in een van je posts.
Ook wat betreft de toeslagen-affaire vind ik dat verantwoordelijken gestraft dienen te worden.

Dat er meer dwang nodig is komt door de corona situatie. Ook is onteigenen niet iets nieuws maar je doet wel net alsof dat zo is. Als je gaat kijken in het verleden is onteigening vaker voorgekomen. Nu spreken ze er over dat het zou kunnen gebeuren is nog niet gebeurd en jij neemt aan dat het gaat gebeuren. (dus je wacht niet eens af maar gaat al uit dat het gaat gebeuren en gaat voorbij aan het feit dat met vele projecten onteigening gebeurd (vooral met wegen ect)

Als ik kijk na het verleden en als ik kijk vanuit mijn beroep als belastingadviseur zie ik een overheid die altijd gevolgen van maatregelen probeerd te verzachten overgang over langere tijd te laten verlopen overgangsregelingen enzo. Dat is wat de overheid doet in de meeste gevallen. Ik zal niet zeggen dat het nooit misgaat maar ik denk toch echt dat jij je teveel op het negatieve en niet op de keren dat het wel goed gaat focussend.

Ok daar heb je een punt, wellicht ben ik hier voorbarig, laten we daar van uit gaan en hopen dat het goed komt.
Dit zijn overigens zaken waar ik eigenlijk hoop dat ik vooral geen gelijk krijg.

Die mensen dan heb ik het over mensen die niet aan de regels voldoen die een ander land volgen. Iets waar Nederland niets aan kan doen. Waarvan jij het wel bij Nederland wil liggen. Nederland heeft niets te zeggen over wat Thailand doet bijvoorbeeld en wat hun eisen zijn. Toch zie jij dit als iets van Nederland. Ik snap dat niet.
Dit kan ik niet volgen, volgens mij stel ik nergens dat ik dit bij Nederland wil leggen of dat het iets is van Nederland.
Kun je wat specifieker zijn met wat je nou bedoelt?

Ik heb geen idee over een booster heb hem zelf nog niet gehaald uit luiheid. en als ik dan niets niet mag doen dan is dat mijn schuld. Ik weet wat de regels zijn en als ik daar niet aan voldoe moet ik de gevolgen accepteren. Ik ga niet zeggen dat de gevolgen altijd terrecht zijn maar ze zijn wel bekend dus het is een keuze die mensen zelf moeten maken. Als ik nu Thailand verlaat en ik wil er weer in kost me dat een hoop moeite. Is dat terecht... geen idee ik vind het zeker niet leuk. Kan ik de uitkomst beïnvloeden door aan de eisen te voldoen (ja dat kan ik). Dan is het toch aan mij om te kiezen wat ik belangrijker vind ?

Klopt, dit is zijn gewoon oorzaak-gevolg situaties binnen de wettelijke context van een land, dat zal ik verder niet betwisten.

Wat ik gemerkt heb van de overheid is dat ze altijd proberen mensen te compenseren. Nu ga ik het niet zover trekken dat iedereen altijd geholpen wordt omdat regels nooit perfect zijn. Maar wat ik gemerkt hebt is dat bij dit soort dingen ze echt niet de kosten bij de bevolking liggen.

Onteigening is het ergste wat er kan gebeuren helaas gebeurt het toch zeker bij stukken land en andere dingen voor wegen enzo. Ja onteigening is nooit leuk maar soms moet je toch naar het grote belang kijken. Onteigening is niet iets dat ze graag doen, is altijd een laatste optie. Ik zou het zeker haten als mijn droomhuis opeens onteigend wordt. Maar hoe zou jij het vinden dat een land niet de doelen haalt omdat ze tegengewerkt worden door burgers. Uiteindelijk gaat het toch om het maatschappelijk belang en dat kan inderdaad wel eens botsen met het persoonlijk belang. Je kan niet beide hebben. Financieel zal het zeker geen schamele troostprijs zijn maar leuk is het nooit.

Fair enough, collectief belang prevaleert soms noodzakelijkerwijs boven individueel belang.

Laatst bewerkt:
Aan het begin van dit topic vraag ik om de mening van de mensen op dit forum, over het potentiële gevaar en de mogelijke consequenties van een aantal maatschappelijk-technologische verschijnselen, die verband kunnen houden met het ontstaan van een controlestaat/sociaal kredietsysteem.
Waar ik niet om gevraagd heb is een psychologische profiel-analyse van lid Harpep. (misschien een The Roast of Harpep topic aanmaken ;))

Blijkbaar roep ik bij jou daarbij -onbedoeld- een beeld op van iemand die alles negatief ziet en altijd uit gaat van doem scenario's.
Daarbij sla je plank wel mis denk ik, zo ken ik mezelf niet en anderen om mij heen ook niet.
Toch kan het ook wel weer waarderen wat je doet, want dat houdt me wel scherp om te voorkomen dat ik uiteindelijk niet echt zwartgallig word.

Wel is het zeker zo dat als het gaat om de specifieke zaken die ik in dit topic aansnijdt, (controle/totalitaire staat) zeer sceptisch ben.
Ik maak me ook oprecht zorgen en vraag me af of we niet met z'n allen bezig zijn slaapwandelend een controlemaatschappij in stappen.
Er zijn wel degelijk concrete dingen gaande die daar indicatief voor (kunnen) zijn: CTB, QR-code, vaccinatiedwang/plicht, de bijkomende discriminatie en polarisatie, de censuur in de media van meningen die afwijkend zijn t.o.v. de "gevestigde" orde, schending van grondrechten, onnodige verlenging corona spoedwet etc.

Ondanks het gegeven dat je hierbij zowel een mening kunt hebben die dit alles als noodzakelijk ziet en goedkeurt, of juist disproportioneel en dictatoriaal, vind ik dat er hoe dan ook genoeg reden is om het over te hebben.
Je hebt duidelijk je mening over zaken gegeven, dank daarvoor.

Op dit moment denk ik niet dat eens gaan worden over de mate van -potentieel- gevaar. Ik vermoed ook dat dit komt omdat er een grote tegenstelling bestaat tussen de kaders van waaruit jij en ik dingen bekijken.
Een van de dingen die jij ergens concreet zegt en ik citeer "Ik wantrouw de overheid gewoon niet, ik wantrouw ook mainstream wetenschap niet.", daar sta ik dus heel anders in. (P.S. die dansleraar wantrouw ik ook :))

Ik heb de afgelopen jaren wel degelijk een bepaalde mate van wantrouwen in de overheid gekregen en ook vind ik dat de "main stream" wetenschap zaken erg eenzijdig belicht. Dit betekent overigens niet dat ik vind de overheid het "Grote Kwaad" is en niets goed kan doen.
Het betreft hier met name het coronabeleid van de afgelopen 2 jaar en maatregelen die nu nog steeds doorgedrukt worden.

We hoeven het verder ook niet overal over eens te zijn, liever niet zelfs, want ik hoor graag tegen geluiden zodat ik kan nuanceren en niet doorsla naar een extreme vorm van tunnelvisie.

Het valt hier in vergelijking met andere natuurlijk heel erg mee, maar dat mag natuurlijk geen 'excuus' zijn.
Het neemt niet weg dat er hier toch dingen gebeuren die eigenlijk niet ongestraft hadden mogen blijven.
Of je het nou corruptie noemt of niet, Bernhard had gewoon niet mogen wegkomen met wat hij gedaan heeft, zoals je zelf ook al aan gaf in een van je posts.
Ook wat betreft de toeslagen-affaire vind ik dat verantwoordelijken gestraft dienen te worden.

Ok daar heb je een punt, wellicht ben ik hier voorbarig, laten we daar van uit gaan en hopen dat het goed komt.
Dit zijn overigens zaken waar ik eigenlijk hoop dat ik vooral geen gelijk krijg.

Dit kan ik niet volgen, volgens mij stel ik nergens dat ik dit bij Nederland wil leggen of dat het iets is van Nederland.
Kun je wat specifieker zijn met wat je nou bedoelt?

Klopt, dit is zijn gewoon oorzaak-gevolg situaties binnen de wettelijke context van een land, dat zal ik verder niet betwisten.

Fair enough, collectief belang prevaleert soms noodzakelijkerwijs boven individueel belang.
Ik moet zeggen je bent een zeer slim persoon, die met goede argumenten komt,je bent niet bang om toe te geven als je iets fout ziet (ik ook niet trouwens). Ik heb de coup in Thailand gesteund en later daar op terug gekomen (kreeg heel wat kritiek over me heen). Als ik echt zie dat ik iets fout zie wil ik best mijn mening veranderen. jij blijkbaar ook dat vind ik een hele goede eigenschap. Hoewel het best moeilijk is.

Ik wilde je echt niet roasten hoor want zoals ik al eerder aangaf ik vind dat je best dingen goed onderbouwd. Dat is iets wat ik erg belangrijk vind in een discussie. Ik vind discussies soms leuk houd me scherp, en ik kan dan wel eens fel zijn maar persoonlijk is het nooit. (ok op een ander forum zijn er een paar mensen waar het misschien wel een beetje persoonlijk is maar dat ligt meer aan hoe persoonlijk zij werden.

Waarschijnlijk zie ik jou zo op basis van dit topic en ben je misschien totaal niet zo negatief. Ik weet niet of ik je zwart gallig moet noemen. Want het negatieve in de overheid zien is slechts 1 deel van een vast veel grotere personaliteit. Zon QR code hebben we hier ook. Hoe moeten ze anders bijhouden of je gevaccineerd bent en daar het beleid op aanpassen. Zonder QR kom je hier vaak niet eens op een vliegtuig. Ik zie dit niet echt als een probleem zolang het maar weer verdwijnd. Het is niet zo dat we dagelijks een pandemie hebben. Dus dat daar wat verder gaande maatregelen uitkomen vind ik niet heel vreemd.

Ok dan zijn jij en ik fundamenteel anders in hoe we de overheid zien. Ik zie ze als mensen die hun best doen een land zo goed en kwaad als het kan te besturen en proberen te verbeteren op basis van hun overtuiging. Ik voel ook dat ze dingen niet doen om meer controle te krijgen over de burger. Maar goed daar kan jij anders over denken. Geen probleem mensen verschillen.

Ik vind inderdaad dat Bernard en die mensen bij de belastingdienst gestraft hadden moeten worden. Dit waren geen fouten dit ging veel verder. Mijn ervaring overigens met de belastingdienst (bel ze regelmatig) is dat ze vaak zeer behulpzaam zijn en vaak boetes laten vervallen als je met een goed verhaal komt. Ze zijn niet allemaal heel rigide. Dat is iets wat ik geleerd heb door met ze te werken. Dat er wat rotte appels zijn is ook weer duidelijk. Want daar waar er mensen zijn zijn er altijd mensen die hun werk niet goed doen en zelfs totaal fout en misschien wel crimineel zoals die mensen in de toeslagen affaire.

Dat van die transparency index geeft echt aan dat het over het algemeen heel goed is in Nederland. Dat betekent niet dat het foutloos is en dat er niets verbeterd kan worden. Maar geeft ook aan dat Nederland tot de top behoord van landen met heel weinig corruptie. Dus vandaar uit vertrouw ik de overheid.

Jij had het op een gegeven moment over vaccinatie en buitenland, dat je niet kon reizen zonder vaccinatie. Nu zeg ik dat komt door het land waar je heen gaat. Nederland maakt de regels niet voor andere landen. (wel die voor terugkomen in Nederland)

Ik vind onteigening ook niet leuk, maar dit is iets wat soms gebeurd voor het collectieve belang. Dat is een gevolg van het leven in een samenleving. Wat ik over onteigening lees is dat het echt een laatste redmiddel is. Niet iets wat gelijk ingezet wordt eerst wordt er onderhandeld en subsidies gegeven ect. Maar als het niet zou bestaan dan zou iemand bijvoorbeeld een nieuwe weg die nodig is tegen kunnen houden met hun stukje land. Nu is het heel wrang als dat is waar hun huis staat ect. Ander voorbeeld is bijvoorbeeld windmolens (voor elektra). Iedereen wil groen (heel veel ieder geval) maar niemand wil zon ding in de achteruin. Ik kom uit de buurt van Hoorn (Noord Holland). Daar wilde niemand die windmolen ivm zicht en andere dingen. Moet het dan zo zijn dat ze er niet komen of is het ok dat er iets van dwang is (nadat compensatie gegeven is)

Ik denk dat jij iemand bent waar heel goed mee te praten is en vind je een van de leukere posters om op te reageren omdat je je niet vastbijt in alles maar het ook uit een andere hoek ziet.

Ik kan me best voorstellen dat jij de overheid minder bent gaan vertrouwen tijdens corona. Het is natuurlijk geen normale situatie en iedereen heeft bagage gekregen tijdens die periode. Ik ben inderdaad meer mainstream dat stamt uit het feit dat ik niet zo geloof in samenzweringen en al helemaal niet als mensen het over hele grote samenzweringen hebben (per definitie zijn die heel moeilijk geheim te blijven er zijn mensen die denken dat er een wereldwijde samenzwering is dan denk ik dat is onmogelijk ze zijn het bijna nooit eens over dingen en dit kan dan en blijft geheim.. lijkt me zo onwaarschijnlijk).

Terug
Naar boven