Aan het begin van dit topic vraag ik om de mening van de mensen op dit forum, over het potentiële gevaar en de mogelijke consequenties van een aantal maatschappelijk-technologische verschijnselen, die verband kunnen houden met het ontstaan van een controlestaat/sociaal kredietsysteem.
Waar ik
niet om gevraagd heb is een psychologische profiel-analyse van lid Harpep. (misschien een The Roast of Harpep topic aanmaken

)
Blijkbaar roep ik bij jou daarbij -onbedoeld- een beeld op van iemand die alles negatief ziet en altijd uit gaat van doem scenario's.
Daarbij sla je plank wel mis denk ik, zo ken ik mezelf niet en anderen om mij heen ook niet.
Toch kan het ook wel weer waarderen wat je doet, want dat houdt me wel scherp om te voorkomen dat ik uiteindelijk niet echt zwartgallig word.
Wel is het zeker zo dat als het gaat om de specifieke zaken die ik in dit topic aansnijdt, (controle/totalitaire staat) zeer sceptisch ben.
Ik maak me ook oprecht zorgen en vraag me af of we niet met z'n allen bezig zijn slaapwandelend een controlemaatschappij in stappen.
Er zijn wel degelijk concrete dingen gaande die daar indicatief voor (kunnen) zijn: CTB, QR-code, vaccinatiedwang/plicht, de bijkomende discriminatie en polarisatie, de censuur in de media van meningen die afwijkend zijn t.o.v. de "gevestigde" orde, schending van grondrechten, onnodige verlenging corona spoedwet etc.
Ondanks het gegeven dat je hierbij zowel een mening kunt hebben die dit alles als noodzakelijk ziet en goedkeurt, of juist disproportioneel en dictatoriaal, vind ik dat er hoe dan ook genoeg reden is om het over te hebben.
Je hebt duidelijk je mening over zaken gegeven, dank daarvoor.
Op dit moment denk ik niet dat eens gaan worden over de mate van -potentieel- gevaar. Ik vermoed ook dat dit komt omdat er een grote tegenstelling bestaat tussen de kaders van waaruit jij en ik dingen bekijken.
Een van de dingen die jij ergens concreet zegt en ik citeer "Ik wantrouw de overheid gewoon niet, ik wantrouw ook mainstream wetenschap niet.", daar sta ik dus heel anders in. (P.S. die dansleraar wantrouw ik ook

)
Ik heb de afgelopen jaren wel degelijk een bepaalde mate van wantrouwen in de overheid gekregen en ook vind ik dat de "main stream" wetenschap zaken erg eenzijdig belicht. Dit betekent overigens niet dat ik vind de overheid het "Grote Kwaad" is en niets goed kan doen.
Het betreft hier met name het coronabeleid van de afgelopen 2 jaar en maatregelen die nu nog steeds doorgedrukt worden.
We hoeven het verder ook niet overal over eens te zijn, liever niet zelfs, want ik hoor graag tegen geluiden zodat ik kan nuanceren en niet doorsla naar een extreme vorm van tunnelvisie.
Het valt hier in vergelijking met andere natuurlijk heel erg mee, maar dat mag natuurlijk geen 'excuus' zijn.
Het neemt niet weg dat er hier toch dingen gebeuren die eigenlijk niet ongestraft hadden mogen blijven.
Of je het nou corruptie noemt of niet, Bernhard had gewoon niet mogen wegkomen met wat hij gedaan heeft, zoals je zelf ook al aan gaf in een van je posts.
Ook wat betreft de toeslagen-affaire vind ik dat verantwoordelijken gestraft dienen te worden.
Ok daar heb je een punt, wellicht ben ik hier voorbarig, laten we daar van uit gaan en hopen dat het goed komt.
Dit zijn overigens zaken waar ik eigenlijk hoop dat ik vooral geen gelijk krijg.
Dit kan ik niet volgen, volgens mij stel ik nergens dat ik dit bij Nederland wil leggen of dat het iets is van Nederland.
Kun je wat specifieker zijn met wat je nou bedoelt?
Klopt, dit is zijn gewoon oorzaak-gevolg situaties binnen de wettelijke context van een land, dat zal ik verder niet betwisten.
Fair enough, collectief belang prevaleert soms noodzakelijkerwijs boven individueel belang.