Fitness Seller

Controlestaat en Sociaal Krediet Systeem

Heb je dan ook problemen met onze rechtstaat?
Nee, vind dat ze de toeslagenschandalen, aardbevingen in Groningen, verdwenen uit huis geplaatste kinderen en andere toestanden rondom de kinderbescherming, veranderen in de zorg het afgelopen decennia, opvang in de regio voor asielzoekers, energie, koopkracht, de woningmarkt, allemaal uitstekend hebben aangepakt.

Zonder dollen, denk dat de huidige regering heeft bewezen dat meer overheidsbemoeienis/grotere overheid het niet beter maakt. Ben van mening dat ze zich horen te beperken tot een vangnet voor de meest kwetsbaren. Eerst de basis op orde voordat ze überhaupt verder gaan kijken.

Laatst bewerkt:
Nee, vind dat ze de toeslagenschandalen, aardbevingen in Groningen, verdwenen uit huis geplaatste kinderen en andere toestanden rondom de kinderbescherming, veranderen in de zorg het afgelopen decennia, opvang in de regio voor asielzoekers, de woningmarkt, allemaal uitstekend hebben aangepakt.

Zonder dollen, denk dat de huidige regering heeft bewezen dat meer overheidsbemoeienis/grotere overheid het niet beter maakt. Ben van mening dat ze zich horen te beperken tot een vangnet voor de meest kwetsbaren. Eerst de basis op orde voordat ze überhaupt verder gaan kijken.
Wij kijken weer eens heel verschillend tegen de zaken aan.

Of een systeem in de basis wel of niet kan werken lijkt voor jou van minder belang omdat je op voorhand al bang bent voor een verkeerde implementatie.

Een controlerende overheid die mensen kan bestraffen door kredieten te bevriezen vind je op zijn minst eng, maar waarschijnlijk zelfs onethisch terwijl een zelfde overheid nu wel prima boetes uit mag delen en in uiterste geval mensen tot hun dood mag opsluiten.

Een slecht systeem verbeteren is geen denkbare optie omdat het slechte systeem al niet eens juist uitgevoerd kan worden.

Wij kijken weer eens heel verschillend tegen de zaken aan.

Of een systeem in de basis wel of niet kan werken lijkt voor jou van minder belang omdat je op voorhand al bang bent voor een verkeerde implementatie.

Een controlerende overheid die mensen kan bestraffen door kredieten te bevriezen vind je op zijn minst eng, maar waarschijnlijk zelfs onethisch terwijl een zelfde overheid nu wel prima boetes uit mag delen en in uiterste geval mensen tot hun dood mag opsluiten.

Een slecht systeem verbeteren is geen denkbare optie omdat het slechte systeem al niet eens juist uitgevoerd kan worden.
Kan je één land noemen waar het wel een succes was?

Nee, kan jij één land noemen waar iets überhaupt een succes was of is?
Zo zwart wit is het niet. Maar volgens mij valt er niet te ontkennen dat liberale landen, en zelfs kapitalistische landen zoals Nederland, het beter voor elkaar hebben dan communistische landen. Een sociaal kredietsysteem hoort thuis in een communistisch land

Zo zwart wit is het niet. Maar volgens mij valt er niet te ontkennen dat liberale landen, en zelfs kapitalistische landen zoals Nederland, het beter voor elkaar hebben dan communistische landen. Een sociaal kredietsysteem hoort thuis in een communistisch land
Het vage beeld dat ik schets is kan ik niet communistisch noemen. De basis(behoeften) worden tot op zekere hoogte met een communistische denkwijze verdeeld, daar boven is gewoon een kapitalistische laag aanwezig.

Dat gebeurt nu in zekere zin ookal, alleen is er nu een breed grijs transitiegebied waar het één in het ander overgaat.

Het vage beeld dat ik schets is kan ik niet communistisch noemen. De basis(behoeften) worden tot op zekere hoogte met een communistische denkwijze verdeeld, daar boven is gewoon een kapitalistische laag aanwezig.
Dat gold toch ook voor het privatiseren van de zorg en de energiemarkt?

Geen idee hoe het er precies uit zou moeten zien, maar al heel lang vraag ik me af of het niet beter is om twee niet onbeperkt uitwisselbare betaalmiddelen naast elkaar te hebben. Ik denk dat ik als tiener door (video)games aan die gedachten ben gekomen. Laat het stelsel van geld verdienen zoals het nu is gewoon bestaan en voeg daar iets aantoe wat je bij je geboorte krijgt en wat met bepaalde intervallen wordt aangevuld. De uitwerking kan op allerlei manieren, het hoeft niet gekoppeld te worden aan CO2-uitstoot, energieverbruik, of het aantal gereden km’s. Het kan ook een tweede betaalmiddel zijn welke afhankelijk van de nood van de producten en of diensten die je ervoor koopt een andere wisselkoers heeft met de bestaande valuta.
Dan krijg je natuurlijk onherroepelijk handel in tussen deze twee betaalsystemen, maar dat moet tegenwoordig prima te reguleren zijn, vrije ruimte binnen belastingschalen en allerlei toeslagen zijn ook niet te verhandelen, dus voor zoiets is ook wel wat te bedenken.

Het zou ook een alternatief kunnen zijn voor uitkeringen of een basissalaris, dat die uitgekeerd worden in valuta A en als je daarboven nog andere inkomsten hebt dat dat uitgekeerd wordt in valuta B. Alles kan dan twee prijzen hebben, bij luxeproducten en diensten is de koers gewoon 1:1 en bij zaken die onder je basis behoeften vallen is de koers nadeliger voor valuta B. Als je alles goed uitwerkt kunnen de 2 BTW tarieven afgeschaft worden, heb je geen vreemde toeslagen nodig om de boel te nivelleren, onnodige luxe in de vorm van te veel basisbehoefte vergaren zoals meerdere auto’s of huizen op je naam hebben staan is dan in eens heel kostbaar omdat één van beide valuta’s niet onbeperkt te vergaren is.

Meer dan een vaag idee heb ik nooit kunnen creëren in mijn hoofd, maar ik weet wel dat ik er al minimaal 25 jaar geleden al over nadacht en telkens als iets als rekeningrijden en of CO2 budgetten in het nieuws komt, denk ik dat als het goed in elkaar wordt gezet dat het een werkbaar en eerlijk systeem zou kunnen zijn. Maar daar is waarschijnlijk (te) veel regulering en controle voor nodig.
Dat idee is dus echt super onhandig i.v.m. import en export van goederen uit en naar landen die niet hetzelfde systeem hanteren.

Dat werd destijds ook gebracht alsof we er allemaal beter van zouden worden. Want marktwerking en efficiëntie zou voor een lagere prijs zorgen. Het zou ons beter bewust maken van de prijzen en daardoor een gedragseffect.

Goed, is allemaal te lang geleden, als je de link niet ziet dan zal het vast verkeerd herinneren.

Het was mij weer een waar genoegen, maar ik ga even m'n cardio doen 😝

Dat werd destijds ook gebracht alsof we er allemaal beter van zouden worden. Want marktwerking en efficiëntie zou voor een lagere prijs zorgen. Het zou ons beter bewust maken van de prijzen en daardoor een gedragseffect.

Goed, is allemaal te lang geleden, als je de link niet ziet dan zal het vast verkeerd herinneren.

Het was mij weer een waar genoegen, maar ik ga even m'n cardio doen 😝
Ik ben dus juist tegen marktwerking voor dat soort zaken. Vandaar dat ik de link niet zag.

Zou het niet zo kunnen zijn dat 'the big plan' eigenlijk is 'no fuckin clue what the plan is' ? Lijkt mij veel aannemelijker.

Binnen bijna elke organisatie loopt er 90% van de werknemers er zonder echte verantwoordelijkheid. Het niveau is gewoon echt crap. Waarom zou dat binnen de overheid anders zijn? Zijn die medewerkers allemaal masterminds?

Nee, vind dat ze de toeslagenschandalen, aardbevingen in Groningen, verdwenen uit huis geplaatste kinderen en andere toestanden rondom de kinderbescherming, veranderen in de zorg het afgelopen decennia, opvang in de regio voor asielzoekers, energie, koopkracht, de woningmarkt, allemaal uitstekend hebben aangepakt.
Dit hebben ze kwaadwillend gedaan of hebben er een stel incompentente mensen zonder verantwoordelijkheidsgevoel met precies dezelfde druk van alle kanten het gewoon op zijn beloop gelaten? Samenwerken is daarnaast ook 100x lastiger dan de knop omdraaien en een 'lastige' beslissing maken om e.g. meer gas te pompen.

Ik ben het overigens ook eens en oneens met bepaalde zaken, maar wat ik graag zou zien is dat organisaties zoals de regering bij de core aanpakt worden. Ik zie aleen voor mij persoonlijk niet een optie om dit te veranderen, dus besteed ik mijn energie wel aan andere zaken.

Wel grappig dat we allemaal in de core hetzeflde probleem hebben als de mensen die de beslissingen maken. Van zoveel kanten komt info en non-info, we zijn constant aan het processen waardoor we alleen maar gekker kunnen worden en nog slechtere beslissingen maken. Er ontstaan gekkies die geloven in grote duistere plannetjes en er ontstaan politici die een tool worden van de belangen die in het rondte vliegen en de hoogste bieder/schreeuwer wint :D

Ik kom tot deze conclusie omdat ik het constant rondom mij heen zie en er soms zelf ook aan mee doe omdat ik gewoon niet elke battle aan wil gaan. De 3x dat ik de battle ben aan gegaan binnen een bedrijf faalde ik de 1e keer hopeloos alleen deze gefaalde poging is wel blijven plakken. 2e keer was een vervolg en werd een groot succes, 'iets wat niet te fixen was', was gefixed en de 3e keer steeg de productiviteit van het team x3 of wel meer. Alles had te maken met samenwerken en er een $#()@ om geven, maar het is in veel gevallen ook heel duidelijk en begrijpelijk waarom anderen er geen $#()@ om kunnen geven. Mensen die de focus kunnen behouden op 1 battle bereiken imo het meest.

Hierdoor moet ik wel lachen als ik neo dit en commu dat voorbij zie komen en Rutten als een of ander mastermind. Ze zijn gewoon een puppet van een samenleving waar niemand heerst en iedereen vanuit zijn eigen belangen handelt. Waarom zou een lobbyist van Shell niet de politiek onder druk zetten om zijn bonus te halen? :D

Laatst bewerkt:
Zou het niet zo kunnen zijn dat 'the big plan' eigenlijk is 'no fuckin clue what the plan is' ? Lijkt mij veel aannemelijker.

Binnen bijna elke organisatie loopt er 90% van de werknemers er zonder echte verantwoordelijkheid. Het niveau is gewoon echt crap. Waarom zou dat binnen de overheid anders zijn? Zijn die medewerkers allemaal masterminds?

Dit hebben ze kwaadwillend gedaan of hebben er een stel incompentente mensen zonder verantwoordelijkheidsgevoel met precies dezelfde druk van alle kanten het gewoon op zijn beloop gelaten? Samenwerken is daarnaast ook 100x lastiger dan de knop omdraaien en een 'lastige' beslissing maken om e.g. meer gas te pompen.

Ik ben het overigens ook eens en oneens met bepaalde zaken, maar wat ik graag zou zien is dat organisaties zoals de regering bij de core aanpakt worden. Ik zie aleen voor mij persoonlijk niet een optie om dit te veranderen, dus besteed ik mijn energie wel aan andere zaken.

Wel grappig dat het volk in de core hetzeflde probleem heeft als de mensen die de beslissingen maken. Van zoveel kanten komt info en non-info, we zijn constant aan het processen waardoor we alleen maar gekker kunnen worden en nog slechtere beslissingen maken. Er ontstaan gekkies die geloven in grote duistere plannetjes en er ontstaan politici die een tool worden van de belangen die in het rondte vliegen en de hoogste bieder/schreeuwer wint :D

Ik kom tot deze conclusie omdat ik het constant rondom mij heen zie en er soms zelf ook aan mee doe omdat ik gewoon niet elke battle aan wil gaan. De 3x dat ik de battle ben aan gegaan binnen een bedrijf faalde ik de 1e keer hopeloos alleen deze gefaalde poging is wel blijven plakken. 2e keer was een vervolg en werd een groot succes, 'iets wat niet te fixen was', was gefixed en de 3e keer steeg de productiviteit van het team x3 of wel meer. Alles had te maken met samenwerken en er een $#()@ om geven, maar het is in veel gevallen ook heel duidelijk en begrijpelijk waarom anderen er geen $#()@ om kunnen geven. Mensen die de focus kunnen behouden op 1 battle bereiken imo het meest.
Goed, laten we er vanuit gaan dat het onkunde is, en men de beste intenties heeft.

Waarom is er dan nog altijd geen passende oplossing? Het is niet dat men altijd de meest democratische keuzes aanhoudt, en dat het daarom fout gaat.

Het verbaast me ook vaak dat we ondanks alles toch nog “zo ver” zijn gekomen.

Terug
Naar boven