AndroidHealthClinic

Controlestaat en Sociaal Krediet Systeem

We hebben op zoveel vlakken veel te veel keus, een overdaad aan keus. Maar er zijn inderdaad zaken waar ik graag zelf de keuze behoud. Dit is er 1 van, helaas heb ik er weinig controle over, maar dat maakt me nog niet bang. Wel blijf ik mijn bek opentrekken tegen al die onzin die ons door de strot geduwd wordt.
Vond bang wat beter klinken dan verbitterd of achterdochtig oid. Maar zit er ook nog een doel achter, of is het gewoon zeiken om t zeiken?

Niets mis mee als dat zo is. Doe ik zo vaak, is af en toe best lekker :D probeer het gewoon te begrijpen. Geen oordeel

Vond bang wat beter klinken dan verbitterd of achterdochtig oid. Maar zit er ook nog een doel achter, of is het gewoon zeiken om t zeiken?

Niets mis mee als dat zo is. Doe ik zo vaak, is af en toe best lekker :D probeer het gewoon te begrijpen. Geen oordeel

Ligt eraan wie ik tegenover mij heb en wie er wel en niet wil luisteren. Eigenlijk pas je je continu aan aan de persoon of personen tegenover je. Dat gaat veelal automatisch en zonder dat ik dat door heb, onbewust bekwaam of zelfs onbewust onbekwaam, afhankelijk van je beoogde doel in het leven. De momenten dat ik me erg bewust ben van de dynamiek in een gesprek, dat is het moment waarop er voor mij pas ruimte komt om dieper in bepaalde materie in te gaan, maar dat valt of staat wel met een degelijke gesprekspartner met gelijk open vizier. Helaas is het zeer zeldzaam dat je zo in sync bent met iemand op deze planeet. Dus blijf ik toch automatisch veelal aanpassen aan de omgeving, zonder mijn autonomie kwijt te raken, althans dat maak ik mezelf wijs :o

Overigens is @harpep zo'n zeldzaam iemand voor mij, dat mag ook weleens gezegd worden. Ondanks zijn bejaarde leeftijd hé ouwe!

Ligt eraan wie ik tegenover mij heb en wie er wel en niet wil luisteren. Eigenlijk pas je je continu aan aan de persoon of personen tegenover je. Dat gaat veelal automatisch en zonder dat ik dat door heb, onbewust bekwaam of zelfs onbewust onbekwaam, afhankelijk van je beoogde doel in het leven. De momenten dat ik me erg bewust ben van de dynamiek in een gesprek, dat is het moment waarop er voor mij pas ruimte komt om dieper in bepaalde materie in te gaan, maar dat valt of staat wel met een degelijke gesprekspartner met gelijk open vizier. Helaas is het zeer zeldzaam dat je zo in sync bent met iemand op deze planeet. Dus blijf ik toch automatisch veelal aanpassen aan de omgeving, zonder mijn autonomie kwijt te raken, althans dat maak ik mezelf wijs :o

Overigens is @harpep zo'n zeldzaam iemand voor mij, dat mag ook weleens gezegd worden. Ondanks zijn bejaarde leeftijd hé ouwe!
Oke, en als iemand wel wil luisteren, wat is je algehele boodschap dan? Als die er is

Daar zijn we hoor

En als je dan werkt komt je salaris hier dan bovenop?

Zo niet dan vervallen straks alle minimumloonbanen want niemand gaat dan nog werken.

Hell, 24k netto jaarlijk zonder er iets voor te hoeven doen.. dan hou je netto meer over dan Jan modaal.
Hier wat info over hoe het zou kunnen.

En als je dan werkt komt je salaris hier dan bovenop?

Zo niet dan vervallen straks alle minimumloonbanen want niemand gaat dan nog werken.

Hell, 24k netto jaarlijk zonder er iets voor te hoeven doen.. dan hou je netto meer over dan Jan modaal.
Icm AI zal een aantal mensen hiervoor gaan kiezen om het met weinig (minder) te doen. Een grote groep mensen heeft t nu al niet breed en door dit te doen worden een aantal doelen bereikt, toevallig SDG's
- Door de huidige inflatie kunnen mensen hier net van rondkomen waardoor ze automatisch minder vlees gaan eten want dat is flink duurder gemaakt.
- Een groep mensen gaat qua werk mogelijk buiten de boot vallen doordat ze bewust vervangen worden door AI Zij en mensen rond de armoede grens zijn de eerste die dit zullen omarmen. Zo wordt het al slapende over steeds meer mensen uitgerold.

En weetje, het is allemaal een grote gestuurde leugen. Nieuwe ontwikkelingen hebben nog nooit voor grote werkloosheid gezorgd, integendeel nieuwe technische ontwikkelingen zorgden juist voor een verandering in werkaanbod en verhoogde de welvaart.

• Like
Waarderingen: Vonk
Als je ziet hoeveel mensen er nu in armoede zijn vervallen of dreigen te raken en hoe de systemen die we hebben opgetuigd falen om te helpen en veel te ingewikkeld zijn zou een vorm van een (beperkt) basisinkomen kunnen helpen.

Het zou wel jammer zijn als het mensen niet motiveert om te gaan werken of zichzelf te ontwikkelen.

Hoe kunnen we de onderkant beschermen en mee laten doen en tegelijk zorgen dat werken loont?

Het zou een goede optie zijn als daarmee (een groot deel van) de complexiteit rondom uitkeringen en toeslagen komt te vervallen.

Hoe het economisch zou werken weet ik niet. Maar het moet toch niet zo zijn dat alleen een psychopatische elite zichzelf geld kan toe-eigenen door het bij te laten drukken of via-via uit een of ander overheidspotje te krijgen voor een tegenprestatie waar de wereld niet beter door wordt.

Bovendien doet iedereen van alles voor elkaar maar noemen we het vaak geen werk - dat doen we enkel met zaken die economisch uit te buiten zijn door psychopaten aan de top. Het ontvangen en vervolgens toekennen van overheidsgeld aan bedrijven die levensmiddelen distribueren, ook wel boodschappen doen genoemd, is een economische taak - als een ambtenaar dat deed zou er een riant salaris tegenover moeten staan. Kinderen of ouderen verzorgen mag je geld mee verdienen behalve als het je eigen zijn. Sociale steun raad en advies geven aan vreemden mag honderden per uur kosten, maar niet wanneer het een praatje met vrienden of op internet is. Klussen bij of verhuizen van vreemden i.t.t. vrienden idem. etc etc.

Het is een grote poppenkast van selectief marktfalen en verzonnen geld rondpompen. Denk dat het beter is als niet alleen wie dat uit weten te buiten ervan kunnen leven.

Hoe het economisch zou werken weet ik niet. Maar het moet toch niet zo zijn dat alleen een psychopatische elite zichzelf geld kan toe-eigenen door het bij te laten drukken of via-via uit een of ander overheidspotje te krijgen voor een tegenprestatie waar de wereld niet beter door wordt.
Iedereen kan dat gewoon zelf doen en als er genoeg vertrouwen is in dat geld wat een willekeurig persoon drukt krijgt het waarde. Crypto laat zien dat dit daadwerkelijk ook mogelijk is.

Bovendien doet iedereen van alles voor elkaar maar noemen we het vaak geen werk - dat doen we enkel met zaken die economisch uit te buiten zijn door psychopaten aan de top. Het ontvangen en vervolgens toekennen van overheidsgeld aan bedrijven die levensmiddelen distribueren, ook wel boodschappen doen genoemd, is een economische taak - als een ambtenaar dat deed zou er een riant salaris tegenover moeten staan. Kinderen of ouderen verzorgen mag je geld mee verdienen behalve als het je eigen zijn. Sociale steun raad en advies geven aan vreemden mag honderden per uur kosten, maar niet wanneer het een praatje met vrienden of op internet is. Klussen bij of verhuizen van vreemden i.t.t. vrienden idem. etc etc.
Wie weerhoudt je ervan dat soort diensten tegen betaling te doen?

Het is een grote poppenkast van selectief marktfalen en verzonnen geld rondpompen. Denk dat het beter is als niet alleen wie dat uit weten te buiten ervan kunnen leven.
99% van de wereldbevolking die nu in vrede leeft plukt de vruchten van het kapitalisme.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
  • #1.056
.
Kapitalisme is wat dat betreft inderdaad de beste (minst slechte) faalhaas van hele collectief aan ideologieën.
Harari omschrijft het dacht ik als een systeem wat van twee kanten werkt. De rijken willen graag investeren om rijker te worden en de relatief arme consumenten willen ales maar meer consumeren.

Dat doet het nu ook niet. Van bepaalde bevolkingsgroepen zit 50 tot 70% in de bijstand.
Even los daarvan, is de bijstand bedoelt voor mensen die niet kunnen werken, die hoef je ook niet te motiveren. Het gaat mij meer om het motiveren van mensen die dst wel kunnen en best zouden willen, maar dat het niets of heel weinig oplevert.

Somaliërs zijn een goed voorbeeld voor mensen die als groep een enorme afstand tot de arbeidsmarkt hebben en waarvan je je kan afvragen of ze ermee geholpen zijn om hier blijvend asiel te krijgen. Overigens heb ik geen idee hoe een tweede of derde generatie het doet. Een mooi voorbeeld dat het ook anders kan is Ayaan Hirsi Ali: die werd zelfs Tweede Kamerlid voor de VVD, en dat in een periode dst het nog iets voor leek te stellen.

Terug
Naar boven