- Waardering
- 21.437
Helder. Ik dacht eigenlijk dat je NL in gedachten had vandaar.Ik duid in mijn 3e WO verhaal ook niet specifiek over Nederland, maar meer op mondiaal perspectief, waarbij China en wellicht Noord Korea tot zover het meest in het oog springen.
Dat idee wat je erbij hebt is wel voor te stellen. Kijk er zelf tweeledig naar. Het was een proefballon en die is niet helemaal gelukt. Ik denk wel dat veel mensen zoiets hadden van we hebben voor A. gestemd en regering trekt zich niets aan van "ons" en doet B. Dat dit vooraf al duidelijk was en volgens de regels ook niet hoefde, bleek toch anders te worden ervaren door veel stemmers. In dat opzicht voedde het misschien wel meer de al aanwezige ongenoegens die velen al hadden. Te veel mensen grepen het raadgevend referendum aan om ongenoegen en dergelijke te uiten. Dat is onwenselijk denk ik. En wat hebben de meesten nou verstand van zulke complexe onderwerpen. Andere onderwerpen lenen zich daar m.i. eerder voor, in de eigen omgeving. Waar men direct of iets minder direct kan zien wat de uitwerking is van stemmen. De afschaffing is er overigens maar met een minimale meerderheid doorheen gekomen, zowel in de 1e als 2e kamer. Het was sowieso al bijna onmogelijk om een raadgevend referendum te starten op initiatief van de burger, wat het in feite een instrument van een schijndemocratie maakte. Er kan beter iets komen dat echt werkt, voor iedereen duidelijk is en ook nog eens praktischer is om in te zetten.Concreet voorbeeld is de afschaffing van het raadgevend referendum in Nederland in 2018.
Dit lijkt misschien triviaal en nietszeggend, maar ik heb daar een heel slecht gevoel bij.
Helemaal door argumenten zoals "Het heeft niet gebracht wat ervan werd verwacht" en "het veroorzaakt verwarring doordat het slechts raadgevend is".
Ook al is het zo dat het kabinet officieel niets met de 'raadgevende' mening van het volk hoefde te doen, op deze manier werd het volk wel weer een beetje meer monddood gemaakt.
Voor een `correctief bindend referendum` is ogenschijnlijk al helemaal geen politieke steun.
Goh wat verrassend, komt dat even goed uit.
En ja, ik ervaar dit als een vorm van onderdrukking en het zwijgen opgelegd worden.
Een degelijk referendum kan draagvlak vergroten en geeft ook impuls aan het debat. Kan dienen als een soort noodrem en burgers voelen zich meer betrokken (is de wens). Aan de andere kant kan je zeggen dat een referendum in principe overbodig is, tijdens normale verkiezingen kan gekozen worden op partijen waarbij de standpunten helder zouden moeten zijn (dat hier haken en ogen aan zitten is ook helder). Je kunt je ook afvragen wanneer je een complex onderwerp met ja of nee moet beantwoorden, of dat wel eerlijk is naar de burger. Er is vaak een gigantische hoeveel informatie te lezen alvorens een weloverwogen besluiten genomen kan worden. En of de media in het algemeen nou te vertrouwen is om die informatie helder en neutraal over te brengen.. Referendum is duur, een grote groep heeft bovendien helemaal geen interesse en de groep die "interesse" heeft bestaat ook weer voor een deel uit mensen die zich laten leiden door desinformatie en ongenoegens. Lastig is het.
PS Ik ben wel voor referendum, maar dan bindend. Enkele keren per jaar. Zie dan voornamelijk heil op lokaal niveau.
Laatst bewerkt: