AndroidHealthClinic

Coronavirus

Wat ik s`avonds buiten doe agent?

Ze gaan toch de avond klok invoeren

Ik kan me nog herinneren dat sommige op dit forum nogal lacherig deden afgelopen zomer/voorjaar wanneer men het had over dit soort draconische maatregelen. Die werden toen weggezet als complotdenkers en doemdenkers.

Zo zie je maar.

Ja, want we 'lachen' er wel om, maar het gaat helemaal niet zozeer om die avondklok.
Waar het om gaat is de manier waarop ze blijvend proberen een maatregel door te drukken, ondanks het feit dat het merendeel van de betrokken partijen er (nog steeds) faliekant tegen is.

Ik kan dat toch niet anders benoemen dan 'dictatoriaal doordrammen'.

Mijns inziens is het ook een maatregel waarvan het eventuele nut totaal disproportioneel is, cq. niet opweegt tegen de weerstand die het oproept bij heel veel mensen.

Laatst bewerkt:
Wel een fucked up situatie. Is gek genoeg denk ik voor veel mensen wel de eerste keer dat ze echt dagelijks iets gaan merken van de coronacrisis. Logisch dat dat veel weerstand oproept. Zou voor mij persoonlijk nog wel een hoop schelen als t bvb 21u ipv 20u wordt.

Ja, want we 'lachen' er wel om, maar het gaat helemaal niet zozeer om die avondklok.
Waar het om gaat is de manier waarop ze blijvend proberen een maatregel door te drukken, ondanks het feit dat het merendeel van de betrokken partijen er (nog steeds) faliekant tegen is.

Ik kan dat toch niet anders benoemen dan 'dictatoriaal doordrammen'.

Mijns inziens is het ook een maatregel waarvan het eventuele nut totaal disproportioneel is, cq. niet opweegt tegen de weerstand die het oproept bij heel veel mensen.

Wat ze denken dat dit concreet gaat opleveren in de cijfers. Een klein stapje verwijdert naar een Corona kliklijn als je denkt dat de buren bezoek hebben.

Ben benieuwd of dit in de talkshows met gejuich wordt ontvangen met vragen of het al niet eerder had moeten worden ingevoerd en of het nog strenger kan als dit niet werkt.

Ik denk dat ze vooral hopen op bewustwoording van de urgentie.

Denk dat de bange mensen nog meer angst zullen hebben en het als een rode lap werkt voor de anti lockdown mensen.

Mensen als mijn schoonouders weten een mooie oplossing, die gaan dan maar wat vroeger de deur uit en komen eerder terug. Want dat kan nog wel. En zullen roepen dat het een goede maatregel is, want ja al die jongeren....

Denk dat de bange mensen nog meer angst zullen hebben en het als een rode lap werkt voor de anti lockdown mensen.

Mensen als mijn schoonouders weten een mooie oplossing, die gaan dan maar wat vroeger de deur uit en komen eerder terug. Want dat kan nog wel. En zullen roepen dat het een goede maatregel is, want ja al die jongeren....
Al die jongeren zullen waarschijnlijk alleen langer op feestjes blijven oid. In Peru was er ook een avondklok tot 6 uur s'ochtends dus dan ga je toch gewoon door tot die tijd :o

Ik denk dat ze vooral hopen op bewustwoording van de urgentie.

Ik denk dat diegenen die zich hier nu nog steeds niet bewust van zijn, dit ook niet zullen worden door een dergelijke maatregel.
Wat ik wel om me heen merk is dat mensen eerder alleen nog maar banger worden en/of dat het juist nog meer weerstand opwekt.

Ik denk dat diegenen die zich hier nu nog steeds niet bewust van zijn, dit ook niet zullen worden door een dergelijke maatregel.
Wat ik wel om me heen merk is dat mensen eerder alleen nog maar banger worden en/of dat het juist nog meer weerstand opwekt.
Ik denk dat het "gematigde midden" dat nu nog wel eens met het gezin boodschappen gaat doen, een enkele keer naar kantoor gaat, of een paar keer per week bij vrienden gaat borrelen e.d. zich wel meer aan de maatregelen gaat houden.

Vraag me met terugwerkende kracht wel echt af of we niet beter à la VAE o.i.d. gewoon een superstrenge lockdown hadden moeten doen. Voor een paar weken het hele land op slot en nog niet naar buiten mogen voor een boodschapje of wat dan ook. Gewoon helemaal niks. Besluitvorming is sowieso constant erg reactief geweest.

Vraag me met terugwerkende kracht wel echt af of we niet beter à la VAE o.i.d. gewoon een superstrenge lockdown hadden moeten doen. Voor een paar weken het hele land op slot en nog niet naar buiten mogen voor een boodschapje of wat dan ook. Gewoon helemaal niks. Besluitvorming is sowieso constant erg reactief geweest.
Puur naar het het eigen kikkerlandje kijkend zou ik ja zeggen, maar met de buurlanden om ons heen hadden nu nog zo'n strenge lockdown moeten hebben.

En dan? Na de lockdown zou het dan toch we er opbloeien door onze open grenzen.

Strict objectief genomen was dat beter geweest, maar dan houd je natuurlijk helemaal geen rekening meer met menselijke gedragsaspecten en grondrechtelijk bepaalde vrijheden.

Bedoel je met die laatste opmerking dat we eigenlijk constant achter de feiten aanlopen?

Ook kijkend naar andere landen, met name in ZOA en Oceanië, denk ik dat kort en heftig ingrijpen aan het begin van golven beter was geweest.

Ook economisch zou de Hamer en de Dans een betere strategie zijn.

Probleem is dat het maar zeer de vraag is in hoeverre zoiets toen werd geaccepteerd.

De grensstreken bieden daar wel een extra uitdaging.

Iemand enig idee waarom het vliegverkeer bijvoorbeeld niet wordt stilgelegd? Als je nu nog gaat vliegen ben je toch gewoon een mong**l. Dat scheelt ook weer een hoop contacten en dus besmettingen.

Stel je wilt nog een keer iemand bezoeken om afscheid te nemen die terminaal is. Ken toevallig iemand die nog een paar maanden heeft. Dag bucket list.

Heb je het artikel wel gelezen, of schiet je uit de losse pols?

Mijn vermoeden is dat het juist voor sporters heel lastig kan zijn om rustig op te bouwen omdat je weet wat je kon en er nu een "fragiele balans is tussen stimuleren en overbelasting met terugval".

Dit zijn mensen uit de eerste golf, we zijn zes maanden verder. Het doet me denken aan de 1Vandaag repo over de blondine met de nieuwe racefiets die, voor ze Corona kreeg, regelmatig ritjes van 8 uur maakte.

Ja gelezen, en 3 andere artikelen met huisvrouwtjes en oude soyboys die na bijna een jaar nog denken dat 5 minuten lopen te veel is en dan maar de hele dag op de bank gaan liggen. Zo hou je het ook in stand natuurlijk.

Er zal zoals ik al zei vast een sporter bij zitten. Maar de verdeling 'tussen 20 tot 40 jaar' zal ook voornamelijk rond de 40 zijn. Hoeveel sporters van 20 hebben we het over? 0.02% van de 2 miljoen besmettingen?

Vervelend dat die er zijn ja, maar wat willen we daar dan mee zeggen?

Niet dat mijn ervaring alles zeggend is (want n=1), maar in mei is het 10 jaar geleden dat ik met een onbekende virale infectie ben opgenomen in het ziekenhuis. Op dat moment was ik begin 30, had ik een goede conditie, deed zo'n 10 tot 15 uur per week aan duursport, voornamelijk fietsen maar ook wat hardlopen, @ 1.82m woog ik 78-80 kg. Ik heb 11 dagen in het ziekenhuis gelegen, waarvan een week in quarantaine gelegen een dag of drie 24/7 in bed gelegen (gelukkig had ik al een week niet gegeten, anders had ik in een po gescheten), want ik had niet meer de energie om uit bed te komen, een dag of 5 heb ik via een infuus allerlei antibiotica en antivirale middelen toegediend gekregen. Het enige onderliggend lijden wat ik had waren een aantal allergieën en mijn astma die toen zo erg opspeelde dat ik af en toe ene vernevelaar op moest. Ik ben in twee weken tijd zo’n 6 kg afgevallen en ben pas in augustus weer halve dagen gaan werken. We hebben in die zomer de sleutel van ons nieuwe huis gekregen en hoewel we veel hulp kregen hebben we een aantal zaken toch uitgesteld tot na de winter omdat ik er simpel weeg de energie niet voor had. In oktober stond onze bruiloft gepland, maar tot aan het moment dat ik weer gedeeltelijk ging werken hadden we het plan die uit te stellen, maar de bruiloft was toch al kleinschalig gepland dus die is uiteindelijk gewoon door gegaan.

Ik was dus begin 30, kinderloos, met een gezonde vrouw, betrekkelijk gezonde schoonouders en redelijk wat vrienden die voor ons klaar stonden en na 6 maanden was ik nog niet de oude. Ben ik lui, kleinzerig, stelde ik me aan? Geen idee, maar dat weet ik ook niet van de rest van de Nederlanders. Ik had toen een betere uitgangspositie dan menigeen die nu corona krijgt en ik had meer om op terug te vallen want ik was in mijn omgeving de enige en er was geen lock-down. Toch is dit het begin van een flink aantal “tegenslagen” waardoor mijn vrouw bijna 2 jaar later (gelukkig korte tijd) overspannen is thuis komen te zitten.

Ook al gaat er maar een klein percentage van de corona besmettingen bij gezonde jonge mensen gepaard met een heftig verloop, dan nog is dit iets wat serieus genomen moet worden, want zeker als je kleine kinderen hebt, voor je ouders moet zorgen, ZZP’er bent of simpelweg geen heel goede hebt kan je een lange en zware tijd te gemoed gaan. Gaat het om een enkel persoon dan is dat in de samenleving nog wel op te vangen, maar nu komen er duizenden besmettingen per dag bij, dus als 1% er niet echt lekker op reageert heb je het al over tientallen en dat week na week.

ondanks het feit dat het merendeel van de betrokken partijen er (nog steeds) faliekant tegen is.
Ze drukken er niks doorheen als het gevallen kabinet zou denken dat er niet voldoende steun zou zijn. Kennelijk is die er anders gaan ze niet eerst een persconferentie houden en daarna een debat.

Ik denk dat het "gematigde midden" dat nu nog wel eens met het gezin boodschappen gaat doen, een enkele keer naar kantoor gaat, of een paar keer per week bij vrienden gaat borrelen e.d. zich wel meer aan de maatregelen gaat houden.

Dat valt nog te bezien Steks, ook terugkijkend naar de dwarse manier waarop mensen zich gedragen sinds de eerste lockdown en maatregelen.

Het kan daarom ook heel goed zijn dat velen juist zullen proberen hun sociale leven zo veel mogelijk in stand te houden, door te schikken en te schuiven met tijden en activiteiten binnen een -gedowngen- compacter tijdsframe te proppen.
Het kan daardoor zo zijn dat een avondklok zelfs leidt tot meer directe interactie en drukte, helemaal als bijvoorbeeld ook supermarkten eerder dicht moeten gaan.

Wederom kan menselijk gedrag heel makkelijk debet zijn aan het niet uitkomen van bepaalde hoop en intenties.
We moeten dus niet raar staan te kijken dat voor de zoveelste keer een maatregel averechts werkt en het beoogde resultaat niet of nauwelijks wordt behaald.

Terug
Naar boven