MuscleMeat

Coronavirus

de verwachting is nu al tussen de 120 en 600 en een stijging zal exponentieel verlopen, je bent bij 500 met een Rt van boven de 2 veel te laat.
Screenshot_20210714_082900.jpg

Kijkende naar de huidige besmettingen, haal je 600 dus hooguit als 't vaccin niet werkt. Er is geen enkele reden om dat aan te nemen

Experts: besmettingshausse onverwacht, grootste piek waarschijnlijk voorbij - https://nos.nl/l/2389196

Kijkende naar de huidige besmettingen, haal je 600 dus hooguit als 't vaccin niet werkt. Er is geen enkele reden om dat aan te nemen
Maar dan kijk je naar het hoogste getal, terwijl tussen de 150 (eerder zei ik 120, maar dat was een vergissing uit het hoofd) en 600 de verwachting van het RIVM is.

Wat bedoel je met "als het vaccin niet werkt"?

Of zoals Westeneng zegt: er is nog steeds een causale relatie tussen besmettingen en zh-opnames, alleen de verhoudingen veranderen door vaccinatie en varianten.

Laatst bewerkt:
Volgens mij heb je het er toen zelf ook over gehad maar goed.

Factor 1.5 zelfs. Studies daarvoor uit de UK hadden het over +30-45% of 30-50% ofzo.

Iets met steekproeven die niet representatief bleken maar nog wel even goed uitkwamen voor een rechtszaak om de hele protestbeweging mee de grond in te boren.

Een factor 1,5 betekent 50% besmettelijker.
@chrisk, hebben we elkaar nou niet goed begrepen?

Ben benieuwd of die 120-600, laten we zeggen 300 deze periode gehaald gaan worden. Dat is nu dé graadmeter of het vaccin zijn werk doet.
Die 150-600 is als het vaccin zijn werk wel doet, werkt niet 100% tegen besmetting.
Waarom zijn er in de VS in de staten met maatregelen eigenlijk nauwelijks verschillen in sterfgevallen tegenover die zonder?
Geen idee eigenlijk, Biden heeft de VS toch gered inmiddels?

Nee, op alles wat je zegt.

Nee, op nooit meer vrijheid.

Nee, op dat je niet zou kunnen sturen op een laag aantal besmettingen met tijdelijke, locale en anderzins beperkt ingrijpende maatregelen.

Nee, op kijken hoe het vaccin zijn werk doet, want je bent een kweekvijver aan het maken voor resistente varianten.

Nee, op bij 500 ic patiënten pas maatregelen nemen, de verwachting is nu al tussen de 120 en 600 en een stijging zal exponentieel verlopen, je bent bij 500 met een Rt van boven de 2 veel te laat.

Nee, op alle kwetsbaren konden zich laten vaccineren, sommige van de heel kwetsbaren kunnen zich niet laten vaccineren en long covid.

Nee, op vergelijkingen met griep of verkoudheid.

Zoals van Zelst het zei: zieken, ziekenhuisopnames, IC en long covid zijn eindpunten, daar moet je niet op focussen, je moet focussen op besmettingen. Als je de besmettingen laag houdt dan kan er zoveel mogelijk doorgaan.

Spreek je jezelf hiermee niet tegen? Corona gaat nooit meer weg. Long covid blijft altijd een ding en kwetsbaren, die zich niet kunnen of willen laten vaccineren ook.

Als je vindt dat we het virus niet zomaar kunnen laten rondgaan en moeten bijsturen op besmettingen, dan betekent dat toch automatisch ook dat we nooit meer 100% zonder maatregelen kunnen leven? Dus nooit meer vrijheid is dan wel waar.

Maar dan kijk je naar het hoogste getal, terwijl tussen de 150 (eerder zei ik 120, maar dat was een vergissing uit het hoofd) en 600 de verwachting van het RIVM is.

Wat bedoel je met "als het vaccin niet werkt"?

Die 150-600 is als het vaccin zijn werk wel doet, werkt niet 100% tegen besmetting.

Geen idee eigenlijk, Biden heeft de VS toch gered inmiddels?
Van de initiële 50.000 besmettingen van deze piek zullen er niet snel 150 of meer mesen op de IC belanden, maar al die besmettingen zorgen wel voor een naijl effect wat nog een 50-100k besmettingen op zal leveren de komende maand. Dit icm met een vaccin dat geen 100% bescherming biedt en een dekkingsgraad die nog veel lager is, is een schatting van 150 IC opnames niet heel vreemd. 600 is wel erg veel.

Spreek je jezelf hiermee niet tegen? Corona gaat nooit meer weg. Long covid blijft altijd een ding en kwetsbaren, die zich niet kunnen of willen laten vaccineren ook.

Als je vindt dat we het virus niet zomaar kunnen laten rondgaan en moeten bijsturen op besmettingen, dan betekent dat toch automatisch ook dat we nooit meer 100% zonder maatregelen kunnen leven? Dus nooit meer vrijheid is dan wel waar.
Als je het zo uitlegt misschien wel, mijn (geleende) gedachte is dat als je de besmettingen laag weet te houden je de beperkingen van je vrijheid minimaal kan houden.

Dat betekent dat je het grootste deel van de tijd niet of nauwelijks beperkingen hebt.

Liever een jaar lang een mondmasker in de supermarkt en ov dan drie maanden de sportscholen dicht, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Van de initiële 50.000 besmettingen van deze piek zullen er niet snel 150 of meer mesen op de IC belanden, maar al die besmettingen zorgen wel voor een naijl effect wat nog een 50-100k besmettingen op zal leveren de komende maand. Dit icm met een vaccin dat geen 100% bescherming biedt en een dekkingsgraad die nog veel lager is, is een schatting van 150 IC opnames niet heel vreemd. 600 is wel erg veel.
Ik verzin dit toch ook niet, schrijf een brief naar het RIVM als het je niet bevalt. :D

Ze noemen 600 als uiterste maximum en iedereen begint te zeuren dat dat wel heel hoog is... Het is een maximum, lieve mensen!

@chrisk, hebben we elkaar nou niet goed begrepen?
Weet ik niet, wat was er nog onduidelijk? Ik zei dat de Britse variant werd verwacht 30-45% erger te zijn, door Britse studies van voor hij hier kwam, die eerste melding op basis van slechte steekproeven hier zei zelfs 50% erger. Bleek veel minder erg toen die steekproeven van het aandeel dat die variant had steeds gecorrigeerd moesten worden.

Als je het zo uitlegt misschien wel, mijn (geleende) gedachte is dat als je de besmettingen laag weet te houden je de beperkingen van je vrijheid minimaal kan houden.

Dat betekent dat je het grootste deel van de tijd niet of nauwelijks beperkingen hebt.

Liever een jaar lang een mondmasker in de supermarkt en ov dan drie maanden de sportscholen dicht, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Ik denk dat die mondkapjes het probleem niet zijn. Vooral omdat het nut daarvan te betwijfelen valt.

Feestjes daarentegen... Dat zijn de echte superspread-events. En gebaseerd op de afgelopen paar weken kunnen we concluderen dat dat niet op grote schaal te combineren valt met het laag houden van de besmettingen. Ergo: als je vasthoudt aan het laag van de besmettingen, is lekker spontaan en ongedwongen uitgaan, geen optie meer. Dat vind ik wel een serieuze beperking van mijn vrijheid. Sterker nog, ik denk dat je dan als samenleving moet zeggen dat het plezier, levensgenot van velen (en in het verlengde daarvan het bestaansrecht van de horeca) zwaarder weegt dan het leed van enkelen.

Edit: en wie heeft het over een jaar? Zoals gezegd gaat het nooit meer weg. Dus tenzij we ooit 100% werkende fantastische medicatie kunnen ontwikkelen, die iedereen wil nemen, zullen we moeten bijsturen. Ik verwacht dat dat langer gaat duren dan een jaar.

Weet ik niet, wat was er nog onduidelijk? Ik zei dat de Britse variant werd verwacht 30-45% erger te zijn, door Britse studies van voor hij hier kwam, die eerste melding op basis van slechte steekproeven hier zei zelfs 50% erger. Bleek veel minder erg toen die steekproeven van het aandeel dat die variant had steeds gecorrigeerd moesten worden.
Of ik heb ergens overheen gelezen, maar ik kan niet terug vinden dat het minder dan 30% bleek te zijn. Naar mijn mening kan je dan niet van niet of nauwelijks besmettelijker spreken.

En zou bedenken of feesten verbieden vanwege besmettingen niet disproportioneel de verkeerde groep aanpakt. Als 90+ in de ziekenhuizen terecht komt dan is dat niet omdat die in disco's rondhangen en met jongeren wonen en werken.

Heeft die gozer niet altijd een toon dat alles nog veel erger gaat worden dan het OMT meld, terwijl de prognonses van hen juist steeds wat overdreven bleken? Bij elke stijging van een dag tweet hij weer totale paniek lijkt het wel.

Ik verzin dit toch ook niet, schrijf een brief naar het RIVM als het je niet bevalt. :D

Ze noemen 600 als uiterste maximum en iedereen begint te zeuren dat dat wel heel hoog is... Het is een maximum, lieve mensen!
Ja, schuif het maar weer af op de betrouwbaarheidsintervallen. ;)

Het komt allemaal over als paniekvoetbal eerlijk gezegd.

Op het moment dat de boel open gegooid werd was nog niet de helft van Nederland volledig beschermd (d.w.z. beide prikken gehad en de laatste prik minstens twee weken geleden). Er is aan alle kanten voor gewaarschuwd door de wetenschap en ook door het OMT maar er is een bewuste keuze gemaakt om de maatregelen volledig los te laten, want er was eigenlijk geen draagvlak meer voor. Prima. Konden veel mensen ook wel begrijpen. Het gevoel van 'we mogen weer' wordt allemaal nog wat opgeklopt en aangedikt door Grapperhaus met z'n mondkapjesafscheidslied en De Jonge met 'dansen met Janssen'. "We gaan een zorgeloze zomer tegemoet." Afijn. Ze weten dus dat die besmettingen hoe dan ook gaan oplopen. Dat is ingecalculeerd. Terugkerende vakantievierders, festivals, thuisfeesten, horeca weer volledig open, etc. Het mag allemaal weer en eigenlijk ook grenzeloos dus zonder afstandsregels, mondkapjes en dergelijke.
Dan krijg je vervolgens die festivals en feesten waar duizenden, soms tienduizenden jongeren op af komen die anderhalf jaar - met een korte tussenpoze vorige zomer - een beetje hebben zitten vegeteren. Dat loopt op veel plekken mis omdat jongeren met één Janssen prik dezelfde dag nog onbeschermd los mogen gaan, Testen voor Toegang niet goed werkt, QR codes worden gescreenshot en massaal doorgestuurd en dus lopen die besmettingen nog verder op. Je hebt maar één of twee besmette personen nodig en je infecteert zo honderden mensen op zo'n avond waar iedereen tegen elkaar aan staat te hijgen. De meesten van die jongeren hebben ook schijt en geef ze eens ongelijk. De slutty summer stond voor de deur.

Dan krijg je die enorme piek van eind vorige week. Iedereen schiet onmiddellijk in het defensief. Persconferentie, allemaal weer aan de talkshowtafels, hoe kon dit nou toch gebeuren, totaal onverwacht etc. etc. Maatregelen worden weer terug ingevoerd, maar niemand weet eigenlijk nog of ze nu nog voor een strengere aanpak moeten zijn of het juist maar een beetje moeten laten gaan. 100% duidelijk is wel dat het percentage volledig gevaccineerden gewoon nog te laag was op het moment dat de boel volledig los werd gelaten. Daar is uit en te na voor gewaarschuwd.

Het is gewoon wanbeleid op het moment van een kabinet dat al maanden demissionair is en echt niet meer weet waar ze het moet zoeken. Excuses van Rutte voor de persconferentie? Wat maakt mij die hele persco nou uit, voor mijn part staat ie daar in z'n blootje met een clownsneus op. Maak eens excuses voor het feit dat je eerst alles volledig los laat en vervolgens toch weer een stap terug meent te moeten nemen joh gek. In de landen om ons heen lachen ze ons vierkant uit. Waar zijn we nou toch mee bezig? Er is niks geleerd van vorige zomer blijkbaar.

Ik wilde de NRC lezen en kom dit artikel tegen: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/07/1...ant-van-het-coronavirus-is-onterecht-a4050922

Precies dit bedoel ik dus.

Ik vind het in principe prima om nog te wachten tot iedereen die wil 2x gevaccineerd is, maar daarna moet het echt afgelopen zijn. Meer kun je dan niet doen.

Ik denk dat die mondkapjes het probleem niet zijn. Vooral omdat het nut daarvan te betwijfelen valt.

Feestjes daarentegen... Dat zijn de echte superspread-events. En gebaseerd op de afgelopen paar weken kunnen we concluderen dat dat niet op grote schaal te combineren valt met het laag houden van de besmettingen. Ergo: als je vasthoudt aan het laag van de besmettingen, is lekker spontaan en ongedwongen uitgaan, geen optie meer. Dat vind ik wel een serieuze beperking van mijn vrijheid. Sterker nog, ik denk dat je dan als samenleving moet zeggen dat het plezier, levensgenot van velen (en in het verlengde daarvan het bestaansrecht van de horeca) zwaarder weegt dan het leed van enkelen.
Met veel mensen dicht op elkaar kunnen mondmaskers een kleine bijdrage leveren (gatenkaas model).

Hoogstens kan je zeggen dat die feestjes nu, of zoals TvT nu geregeld is en dingen over ventilatie en maximum aantal bezoekers, niet kunnen. Maar met de juiste maatregelen en nog grotere vaccinatiegraad kan dat best.

Ik ben niet zo van het utilise; voor het uitgaan van X aantal mensen is Y aantal doden en Z aantal long covid getallen een redelijke prijs. Risico, ziekte en dood horen bij het leven, dat kan je nooit helemaal uitbannen en moet je ook niet proberen.

Laatst bewerkt:
Het komt allemaal over als paniekvoetbal eerlijk gezegd.

Op het moment dat de boel open gegooid werd was nog niet de helft van Nederland volledig beschermd (d.w.z. beide prikken gehad en de laatste prik minstens twee weken geleden). Er is aan alle kanten voor gewaarschuwd door de wetenschap en ook door het OMT maar er is een bewuste keuze gemaakt om de maatregelen volledig los te laten, want er was eigenlijk geen draagvlak meer voor. Prima. Kon (bijna) iedereen ook wel begrijpen. Het gevoel van 'we mogen weer' wordt allemaal nog wat opgeklopt en aangedikt door Grapperhaus met z'n mondkapjesafscheidslied en De Jonge met 'dansen met Janssen'. "We gaan een zorgeloze zomer tegemoet." Afijn. Ze weten dus dat die besmettingen hoe dan ook gaan oplopen. Dat is ingecalculeerd. Terugkerende vakantievierders, festivals, thuisfeesten, horeca weer volledig open, etc. Het mag allemaal weer en eigenlijk ook grenzeloos dus zonder afstandsregels, mondkapjes en dergelijke.
Dan krijg je vervolgens die festivals en feesten waar duizenden, soms tienduizenden jongeren op af komen die anderhalf jaar - met een korte tussenpoze vorige zomer - een beetje hebben zitten vegeteren. Dat loopt op veel plekken mis omdat jongeren met één Janssen prik dezelfde dag nog onbeschermd los mogen gaan, Testen voor Toegang niet goed werkt, QR codes worden gescreenshot en massaal doorgestuurd en dus lopen die besmettingen nog verder op. Je hebt maar één of twee besmette personen nodig en je infecteert zo honderden mensen op zo'n avond waar iedereen tegen elkaar aan staat te hijgen. De meesten van die jongeren hebben ook schijt en geef ze eens ongelijk. De slutty summer stond voor de deur.

Dan krijg je die enorme piek van eind vorige week. Iedereen schiet onmiddellijk in het defensief. Persconferentie, allemaal weer aan de talkshowtafels, hoe kon dit nou toch gebeuren, totaal onverwacht etc. etc. Maatregelen worden weer terug ingevoerd, maar niemand weet eigenlijk nog of ze nu nog voor een strengere aanpak moeten zijn of het juist maar een beetje moeten laten gaan. 100% duidelijk is wel dat het percentage volledig gevaccineerden gewoon nog te laag was op het moment dat de boel volledig los werd gelaten. Daar is uit en te na voor gewaarschuwd.

Het is gewoon wanbeleid op het moment van een kabinet dat al maanden demissionair is en echt niet meer weet waar ze het moet zoeken. Excuses van Rutte voor de persconferentie? Wat maakt mij die hele persco nou uit, voor mijn part staat ie daar in z'n blootje met een clownsneus op. Maak eens excuses voor het feit dat je eerst alles volledig los laat en vervolgens toch weer een stap terug meent te moeten nemen joh gek. In de landen om ons heen lachen ze ons vierkant uit. Waar zijn we nou toch mee bezig? Er is niks geleerd van vorige zomer blijkbaar.
Eigenlijk zeg je dat we dus de laatste versoepelingen niet hadden moeten doorvoeren.

Dan was er nu geen opleving van het virus geweest en was het onbegrip onder de bevolking nog groter geweest.

Ik wilde de NRC lezen en kom dit artikel tegen: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/07/1...ant-van-het-coronavirus-is-onterecht-a4050922

Precies dit bedoel ik dus.

Ik vind het in principe prima om nog te wachten tot iedereen die wil 2x gevaccineerd is, maar daarna moet het echt afgelopen zijn. Meer kun je dan niet doen.
Dat krijg je ervan als je de NRC wilt lezen.. :D

Het beeld wat ze schetst vind ik wat eenzijdig en je ziet ook weer dat idee dat de leeftijdsgroepen niet met elkaar in contact komen.

Ook heb ik niemand horen zeggen dat je naar geen besmettingen moet streven.

Ik zet mijn geld wel op de epidemioloog.

Laatst bewerkt:
Dat krijg je ervan als je de NRC wilt lezen..
Het beeld wat ze schetst vind ik wat eenzijdig en je ziet ook weer dat idee dat de leeftijdsgroepen niet met elkaar in contact komen.

Ook heb ik niemand horen zeggen dat je naar geen besmettingen moet streven.

Ik zet mijn geld wel op de epidemioloog.
Kun je je geld niet op mij zetten ga ik er lekker van uit eten.

Terug
Naar boven