XXL Nutrition

Creatine inname: Wanneer en hoeveel

Bezoekers in dit topic

Je zult wel gelijk hebben, maar waarom is het goed om voor en na de training CM in te nemen?
Mij lijkt het beter om alleen na de training in te nemen omdat de opname dan veel beter is:dunno:

Duurt ca 1 uur eer bloedwaarden pieken. Als je het dus enkel na de training neemt ben je eigenlijk te laat.

Neem je het voor de training dan kan je aan het eind van de training gebruik maken van de piek. De dosis na de training is dan bestemd om de waarden hoog te houden (window duurt uren)
 
moet je gevorderd zijn?

moet je voor gebruik van creatine vergevorderd zijn of kun je meteen als starter beginnen met een kleine dosis per dag bijv maar 2 gram per dag of alleen op de trainings dagen??? In de gym is me 2 keer verteld dat het niks uitmaakt zolang je maar vaak traint in de week.

---------- Toegevoegd om 22:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:20 ----------

Moet je gevorderd zijn om creatine te gaan gebruiken? Is me al 2 keer in de gym verteld dat het niet uitmaakt als je maar vaak genoeg traint in de week. Ik heb toch echt me twijfels.
 
Dus creatine 's ochtends is totaal nutteloos?
 
[/COLOR]Moet je gevorderd zijn om creatine te gaan gebruiken? Is me al 2 keer in de gym verteld dat het niet uitmaakt als je maar vaak genoeg traint in de week. Ik heb toch echt me twijfels.
Nee je moet niet gevorderd zijn.

Dus creatine 's ochtends is totaal nutteloos?

Lijkt mij van wel. Op trainingsdagen heb je het enkel tijdens de training nodig (ervan uitgaand dat je niet na het ontbijt traint) en op rustdagen heb je het gewoon niet nodig.
 
  • Like
Waarderingen: JMP
Lijkt mij van wel. Op trainingsdagen heb je het enkel tijdens de training nodig (ervan uitgaand dat je niet na het ontbijt traint) en op rustdagen heb je het gewoon niet nodig.

Nee, het is niet nutteloos, alleen is vlak voor en na de training beter.
 
Pff..dan heb ik vroeger dus altijd creatine op de verkeerde manier genomen...ik het elke ochtend en op trainingsdagen direct na de training...

Word de opname van creatine verstoord als je het met melk en whey isolaat neemt?
 
Pff..dan heb ik vroeger dus altijd creatine op de verkeerde manier genomen...ik het elke ochtend en op trainingsdagen direct na de training...

Word de opname van creatine verstoord als je het met melk en whey isolaat neemt?
Ik doe het nu ook zo...

'k ben ook wel benieuwd als je het te samen met melk kan nemen...
 
Daar heb ik nooit iets over gelezen. Heb wel ooit eens wat gelezen dat je het optimaal neemt met iets van een 20gr snelle KH en 40gram eiwitten, maar volgens mij speelt dat nadelig voor andere dingen.
 
Dus creatine niet gebruiken op niet trainingsdagen?
 
Dus creatine niet gebruiken op niet trainingsdagen?

Sommigen doen het wel, anderen niet. Ikzelf zou het niet doen, enkel aanvullen wat je verbruikt.
Op niet trainingsdagen verlies je natuurlijk ook wel creatine (zo'n 1-2% dacht ik), maar de creatine in het lichaam wordt ook aangevuld door middel van endogene synthese van creatine en door creatine uit de voeding (vlees en vis).

@Andy88, Yoshuba en Rah Rah Man:
The addition of nutrients that increase insulin levels and/
or improve insulin sensitivity has been a major source of
interest in the last few years by scientists looking to optimize
the ergogenic effects of creatine. The addition of certain
macronutrients appears to significantly augment
muscle retention of creatine. Green et al. [24] reported
that adding 93 g of carbohydrate to 5 g of CM increased
total muscle creatine by 60%. Likewise, Steenge et al. [23]
reported that adding 47 g of carbohydrate and 50 g of protein
to CM was as effective at promoting muscle retention
of creatine as adding 96 g of carbohydrate.

23. Steenge GR, Simpson EJ, Greenhaff PL: Protein- and carbohydrate-
induced augmentation of whole body creatine retention
in humans. J Appl Physiol 2000, 89:1165-71.
24. Green AL, Hultman E, Macdonald IA, Sewell DA, Greenhaff PL: Carbohydrate
ingestion augments skeletal muscle creatine
accumulation during creatine supplementation in humans.
Am J Physiol 1996, 271:E821-6.
 
Sommigen doen het wel, anderen niet. Ikzelf zou het niet doen, enkel aanvullen wat je verbruikt.
Op niet trainingsdagen verlies je natuurlijk ook wel creatine (zo'n 1-2% dacht ik), maar de creatine in het lichaam wordt ook aangevuld door middel van endogene synthese van creatine en door creatine uit de voeding (vlees en vis).

@Andy88, Yoshuba en Rah Rah Man:

Oke thnx!
 
@Andy88, Yoshuba en Rah Rah Man:

Ja dat was wat ik bedoelde. Ik heb dat een jaar geleden ofzo gevolgd en merk tegenover de voorbije creatineperiode (10gr KH, 20gr eiwitten) geen verschil.

Imo is het verschil in optimale omstandigheden creatine innemen (en dus 60% meer creatine retention volgens de studie) helemaal niet significant wat betreft effect van de creatine op de sportprestaties. Of het kan komen doordat ik telkens een goeie maaltijd had een uur voor de training, en alsnog aan die optimale carb en proteine inname kwam.
 
Hoeveel creatine heb je nodig?

In de begindagen van creatine geloofde iedereen nog heilig in 'creatine laden'. Dat betekende dat je de eerste weken ongeveer twintig gram per dag nam, totdat je geen vooruitgang meer merkte. Daarna schakelde je over op een onderhoudsdosis van ongeveer twee tot drie gram per dag om vast te houden wat je had gewonnen. De industrie, die nu eenmaal veel creatine wil verkopen, houdt nog steeds vast aan dit schema.

Onderzoek heeft inmiddels geleerd, dat je dezelfde resultaten kun bereiken met vier tot vijf gram per dag. Het scheelt je handenvol geld.

Voor wat betreft de inname: gewone stervelingen, die niet hun hele leven kunnen inrichten naar de sport, kunnen de dosis van vijf gram het beste verdelen over twee tijdstippen per dag: het ontbijt en het moment na het trainen. Innemen met 'snelle koolhydraten'. De opname van de creatine door je spieren wordt daardoor versneld.

Hoe gebruik ik creatine….??

Ik denk dat ik zoiets als een geheime tip heb die tot nu toe nog bij iedereen heeft gewerkt. Mijn voorstel is het volgende: motiveer je de komende 30 dagen en stel je als doel in deze periode 6 kg lichaamsgewicht/spiermassa erbij te krijgen. 6 kg in de maand mag misschien overdreven klinken, maar ik meen het in alle ernst. Ik weet dat 6 kg in een maand realistisch is, want ik heb mijn speciale methode al met meerdere atleten succesvol in praktijk gebracht. Het goede en eenvoudige daarbij is dat U noch uw trainings- noch uw voedingsschema hoeft te wijzigen.

Je moet het volgende doen: het spierstelsel, meer bepaald de afzonderlijke spiercellen bezitten de fenomenale eigenschap uit te kunnen zetten en hun volume in enkele weken 15-20% te vergroten. Voorwaarde is een verhoogde diffusie (transport) van bepaalde voedende substanties en vloeistoffen uit de bloedsomloop naar de spiercellen. Men kan zich de spiercellen daarbij voorstellen als een opblaasbare ballon die groter en groter wordt. Omdat spiercellen voor ca. 70% uit water bestaan gaat het bij de vergroting van bet celvolume niet alleen om een volledig natuurlijk, maar ook om een wenselijk proces. Want als het celvolume eenmaal is vergroot dan reageert het lichaam in de volgende fase met een verhoogde accumulatie van aminozuren in de spiercellen. En zoals iedereen weet zijn aminozuren de basisbouwstenen van het spierstelsel.
Nu het praktische deel.

Wat U nodig hebt zijn vier verschillende substanties tegelijkertijd: creatine, glutamine, water en lichaamseigen insuline. Gebruik daarvoor de producten Creatine Monohydraat en het Glutamine Plus Transportsysteem Matrix, of Vanadyl, of nog goedkoper koop wat Dextrose (Dextro Energie), vruchtensuiker en zelfs limonadesiroop voldoet uitstekend, en ga als volgt te werk:
Tijdens uw 30 dagencyclus neemt U elke morgen direct na bet opstaan op nuchtere maag een dosis Creatine (2 maatlepels) en een dosis Glutamine Plus (2 maatlepels) met 750 ml water in. Zorg ervoor genoeg water te drinken en wacht ongeveer 30 minuten voordat U uw ontbijt verteert. Dit garandeert een volledige assimilatie en geeft uw lichaam de tijdom met de teweeggebrachte afgifte van insuline en de grote watertoevoer de voedende substanties uit de maag naar bet bloed en dan naar de spiercellen te pompen.

Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat creatine na de inname relatief probleemloos van de maag via de spijsverteringsorganen in bet bloed belandt. Beslissend is wat er met de creatine in bet bloed gebeurt. Ret lichaam transporteert creatine via de bloedstroom ofwel naar de nieren waar bet in bet afvalproduct creatinine wordt omgezet - een proces dat moet worden vermeden - of creatine wordt aan bindingsproteines gekoppeld en naar de spiercellen getransporteerd.

Het lichaamseigen hormoon insuline geeft hierbij de doorslag, want insuline activeert de reeds genoemde creatinebindingsproteïnen. Hoe meer insuline er beschikbaar is op het moment van de creatine-inname resp. hoe effectiever de insuline werkt, des te meer creatine kan er bijgevolg naar de spiercellen worden getransporteerd. In principe zijn er drie mogelijkheden om positief in te werken op insuline en zo de werking van creatine te verbeteren. Één manier is de inname van Vanadyl Sulfaat, een sporenelement met een werking die gelijk is aan insuline. De tweede mogelijkheid is gebruik van creatine met een transportmatrix (hierover wordt nogal geheimzinnig gedaan, maar het zijn dus eigenlijk gewoon stoffen (suikers) die een insulinerespons oproepen), de derde mogelijkheid is deze insulinepiek zelf op te wekken door de creatine te gebruiken met snelle koolhydraten zoals limonadesiroop, vruchtensap,druivensuiker etc.

Dezelfde Creatine HP/Glutamine Plus/water drink neemt U later nog eens in en wel direct na uw training. Aangezien de glycogeenreservoirs na de training leeg zijn en de spiercellen extreem goed reageren op insuline zal de opnieuw teweeggebrachte afgifte van insuline in combinatie met de grote watertoevoer (750 ml) de creatine- en glutaminemoleculen binnen een paar minuten in de spiercellen persen.

Zelfs als u als normale creatine of glutamine gebruikt moet u mijn methode een kans geven. Ik ben er zeker van dat uw spiercellen pas met mijn speciale methode de grens bereiken van hun capaciteit om creatine en glutamine te accumuleren en dat u alleen zo de maximaal mogelijke celvergroting uit uw spieren haalt. Probeer bet gewoon: twee drankjes per dag met telkens 750 ml water, 's ochtends op nuchtere maag en direct na de training. Je zult zien dat ik gelijk heb: 6 kg stevige spiermassa in 30 dagen!

Bron: weet ik niet meer
Ik wil jouw methode graag een keer proberen!! Maar mijn vraag is, wat versta je onder een 'dosis' creatine?? Hoeveel gram ongeveer??? Ik gebruik nu creatine monohydrate en die schrijven een theelepel per keer voor ...
 
Pff, mensen, niet te moeilijk denken.
Op rustdagen pak je 5 gram sochtends, gewoon tijdens het ontbijt.
Op traindagen pak je 5 gram voor de training, en 5gram na training, samen met een beetje dextrose, of een banaantje voor mijn part.

Ik gebruik momenteel ook deze methode, en het gaat erg goed.
Drink veel water. zeker 3,5-4 liter in mijn geval.
 
Ik heb even één vraag. Ben net een week begonnen met creatine en doe een constant gebruik van 3gr smorgens en 3gr savonds. Betekend dit dat ik ook een periode moet stoppen of kan ik deze dosering gewoon door blijven zetten zonder stop periode? Alvast bedankt voor de reactie(s)
 
Ik heb even één vraag. Ben net een week begonnen met creatine en doe een constant gebruik van 3gr smorgens en 3gr savonds. Betekend dit dat ik ook een periode moet stoppen of kan ik deze dosering gewoon door blijven zetten zonder stop periode? Alvast bedankt voor de reactie(s)

1. Je lichaam neemt niet meer op dan 2,3 gram per dag dus 1x per dag een theelepel volstaat dan wel 2. Het is altijd raadzaam om een stop in te bouwen van 4a6 weken zodat je eigen lichaams creatine dan weer volledig op gang kan komen want die verstoor je natuurlijk wel door externe creatine tot je te nemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem altijd creatine met mijn whey shake en drink daarna 500ml water bij.
Kan het precies beter met vruchtensap innemen voor beter werking? Is fruitsap ook goed? :D
 
Ik neem altijd creatine met mijn whey shake en drink daarna 500ml water bij.
Kan het precies beter met vruchtensap innemen voor beter werking? Is fruitsap ook goed? :D

hallo forgotten Je kan creatine idd met water innemen maar beter is met fruitsap of simpel een glaasje limonade, de suikers zorgen voor een snellere transport door het lichaam naar je spieren. Je kan zelfs je creatine in een shake doen of door je yoghurt heb ik gelezen ergens maar zeker weten doe ik dat niet.Misschien dat iemand anders daar een antwoord op kan geven?
 
Pff, mensen, niet te moeilijk denken.
Op rustdagen pak je 5 gram sochtends, gewoon tijdens het ontbijt.
Op traindagen pak je 5 gram voor de training, en 5gram na training, samen met een beetje dextrose, of een banaantje voor mijn part.

Ik gebruik momenteel ook deze methode, en het gaat erg goed.
Drink veel water. zeker 3,5-4 liter in mijn geval.
Ik nam het tot nu toe altijd 's ochtends bij het ontbijt...

Zal het eens op jouw methode proberen.
 
Back
Naar boven